Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-27 10:05:00

Skulle vid enstaka tillfällen kunna säga "de", men aldrig "dem". I vissa dialekter säger man "di" istf "de".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav nallen » 2016-10-27 15:39:12

kiddie skrev:Motsätter vi oss stavningsreformer kommer vi få ett språk som inte har det minsta med uttalet att göra.

Hur vore det om folk bemödade sig att tala som det är skrivet. Det är ju nästan bara slöhet alltihop.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-27 16:14:16

kiddie skrev:I vissa dialekter säger man "di" istf "de".

-Å si så gla hon bidde!
De va en unnerli pie i har...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-27 16:28:18

kiddie skrev:Motsätter vi oss stavningsreformer kommer vi få ett språk som inte har det minsta med uttalet att göra. Hur kul är det?

Pratar man nån rotvälska till dialekt får man väl skylla sig själv...

Hur skulle det se ut med en stavningsreform som som hänsyn till österlenskånskan?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav HGJ » 2016-10-27 22:00:15

Toblerone skrev:
kiddie skrev:Hur kommer det sig ens att vi säger "dom"? Var kommer det ifrån?


Vet inte exakt och jag hoppas att språkexperterna inte klankar ned på mig nu om jag gissar: Jag skulle tro att uttalet ändrades och stavningen fanns kvar. Dvs. att det förr i tiden också uttalades "de" och sen ändrades uttalet till "dom".

Det rör sig dels om en förändring av vokalen i objektsformen (dem), dels om denna forms etablering i subjektsställning. Dessa två företeelser går dock inte helt hand i hand. I stora delar av språkområdet har man länge skilt mellan di (av äldre de) som subjektsform och dom som objektsform. Man har alltså fortsatt att hålla isär formerna trots vokalförändringen. I andra delar (såsom Gotland och Västerbotten) har dem utan den nämnda vokalförändringen kommit att användas även som subjektsform.

Mer här.

Toblerone skrev:
Micke skrev:Ett steg i rätt riktning, det är vad jag tycker. Varför krångla till saker och ting? Det är väl ingen som säger "dem"?

Inte nu, men kanske förr i tiden. Det verkar sannolikt.

Babben Larsson använde formen dem i TV 1995. Det gör hon kanske ännu?


3:10 Dem har inga nummerlappar på Föreningsbanken.

3:26 Men jag har kommit på att mina föräldrar, dem är lite extra konstiga för å va bönder ...

23:39 Och det är ju ingenting man behöver lära dem, eller hur?

(Alltså två dem i subjekts- och ett i objektsställning.)

Hon är dock inte konsekvent. Oftast säger hon faktiskt dom.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-28 0:21:25

Tycker inte alls att stavningsreformer är av slöhet. Ett språk är levande och förändras och reformerna kommer oftast väldigt sent och långt efter de kunde kommit.

Så om vi verkligen skulle sluta vara lata borde vi inte accepterat stavningsreformen för 100 år sedan. Vi borde fortfarande skriva så här:

"Och dräkterna! Tänk hur det svenska folket såg ut, när det, strålande af färg och hälsa, stod och lyste i söndagssolen på kyrkbacken! Hur ser det nu ut i de bättre afvlagda manskläder de köpt i staden! Slipper jag säga ordet. Hvarför var det så mönstergillt förr i tiden och så ovederhäftigt nu till dags?
Jo, därför, att man förr inrättade sig efter klimatets kraf och lät själfva folkkaraktären ge sin prägel åt den konstnärliga utstyrseln, under det man nu anser sig böra följa utländska mönster, i går parisiska och berlinska, i dag engelska och amerikanska. Men, snälla ni, låt bli det! En svensk man upphör nästan att vara en svensk man i och med han lyckats bli "fin herre". Detsamma gäller äfven dig, bastanta landsmaninna!
Därför, o svensk, rädda dig i tid, blif åter enkel och värdig, var hellre klumpig än elegant, kläd dig i skinn, päls, läder och ull, gör dig bohag, som passa till din tunga kropp, och sätt på alltsammans de starka färger, ja, de s.k. bondgranna, hvilka äro nödvändiga såsom motsättningar till den djupgröna furuskogen och den kallhvita snön, samt låt din hand otvingad på bohag skära ut eller måla de snirklar han vill och kan. Då skall du blifva lycklig i känslan af att vara dig själf, dig skall väl gå, och du skall länge lefva på jorden."


(http://sverigedrakten.se/story/nationaldrakt.htm)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Furienna » 2016-10-28 1:18:00

Men du ska komma ihåg att även reformen från 1906 fick stor kritik på sin tid. Fast visst är det så att den gamla stavningen ser väldigt uråldrig ut i våra ögon. Men jag skulle tro att många på den tiden höll sig fast vid den en bra bit in på 1900-talet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-28 2:55:46

På samma sätt kommer man inte bli underkänd den närmsta tiden om man skriver de och dem. Folk som är lite äldre kommer göra det tills de dör. Först då kommer alla tycka att "dom" är det rätta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Huggorm » 2016-10-28 8:26:03

kiddie skrev:Skulle vid enstaka tillfällen kunna säga "de", men aldrig "dem". I vissa dialekter säger man "di" istf "de".
Precis, "dem" har jag aldrig hört någon säga och skulle aldrig säga själv. Inte skriva heller, normalt sett. "De" är lite bättre.

Nej, jag kommer inte sakna "de" och "dem", trots att jag är noga med stavningsregler annars.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav HGJ » 2016-10-28 8:57:10

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Skulle vid enstaka tillfällen kunna säga "de", men aldrig "dem". I vissa dialekter säger man "di" istf "de".
Precis, "dem" har jag aldrig hört någon säga och skulle aldrig säga själv.

Har du inte hört Babben Larsson?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav honeypie81 » 2016-10-28 10:33:16

Jag har otroligt svårt att skilja på dem (de? dem?)
:-)063
En gång sade en svensklärare till mig att det var Ok att skriva "dom" hela tiden, men sedan fick jag en annan svensklärare som sa att det var FEL. DOM är o eniga alltså
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Huggorm » 2016-10-28 10:49:08

HGJ skrev:Har du inte hört Babben Larsson?
Inte på minst tio år. Och om "dem" är gotländska förstår jag inte varför det är viktigt att ha i skriftspråket på riksbasis.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Dagobert » 2016-10-28 13:11:34

Ni pratar om stavningsregler, men det är inte stavning det handlar om utan att byta ut 2 ord med specifik betydelse mot 1.
Dagobert
 
Inlägg: 14090
Anslöt: 2010-11-30

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav nallen » 2016-10-28 13:13:37

kiddie skrev:Tycker inte alls att stavningsreformer är av slöhet.

Det skrev jag inte heller. Det som är slöhet är däremot det som några steg senare leder fram till stavningsreformer, nämligen att folk är för lata för att uttala ord ordentligt. Man förkortar, drar samman och allmänt förvanskar - bara för att något är lite för långt eller "krångligt" att säga.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Furienna » 2016-10-28 13:54:06

honeypie81 skrev:Jag har otroligt svårt att skilja på dem (de? dem?)

Varför det? Kan du inte skilja på jag/mig, du/dig, vi/oss, ni/er o.s.v. heller?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-28 14:09:16

Snart försvinner antingen Trump eller Hillary. :lol:
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-28 14:10:59

nallen skrev:Det som är slöhet är däremot det som några steg senare leder fram till stavningsreformer, nämligen att folk är för lata för att uttala ord ordentligt. Man förkortar, drar samman och allmänt förvanskar - bara för att något är lite för långt eller "krångligt" att säga.


Händer väl inte med alla ord, men jo, språk går mot förenkling, i grammatiken också. Det verkar vara det naturliga för alla språk. Jag tror det är en för stark kraft att stoppa. Samtidigt verkar ju större ordförråd komma med tiden, kanske det är negativt också?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-28 14:13:40

honeypie81 skrev:En gång sade en svensklärare till mig att det var Ok att skriva "dom" hela tiden, men sedan fick jag en annan svensklärare som sa att det var FEL. DOM är o eniga alltså


Vi fick skriva "dom" samt "dej" och "mej" i lågstadiet och mellanstadiet. Men var förvarnade att det skulle ändras på högstadiet.

Jag vet inte hur andra gjorde.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav honeypie81 » 2016-10-28 14:59:23

Furienna skrev:
honeypie81 skrev:Jag har otroligt svårt att skilja på dem (de? dem?)

Varför det? Kan du inte skilja på jag/mig, du/dig, vi/oss, ni/er o.s.v. heller?


Jo det kan jag. Men i och med att de och dem uttalas "dom" så förväxlar jag de (m?). Jag har mycket dyslexi oxå vilket inte direkt under lättar.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Furienna » 2016-10-28 19:14:07

Okej. Om du har dyslexi, så har du en ursäkt. Men det har nog inte alla andra, som gör det felet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav slackern » 2016-10-28 19:20:29

honeypie81 skrev:
Furienna skrev:
honeypie81 skrev:Jag har otroligt svårt att skilja på dem (de? dem?)

Varför det? Kan du inte skilja på jag/mig, du/dig, vi/oss, ni/er o.s.v. heller?


Jo det kan jag. Men i och med att de och dem uttalas "dom" så förväxlar jag de (m?). Jag har mycket dyslexi oxå vilket inte direkt under lättar.


Jag känner igen mycket det du skriver om dyslexi lider också utav det.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav nallen » 2016-10-28 19:40:33

kiddie skrev:Samtidigt verkar ju större ordförråd komma med tiden, kanske det är negativt också?

Det beror ju på, islänningarna tycks vara ett föredöme på det området.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Moggy » 2016-10-28 19:41:29

Furienna skrev:
honeypie81 skrev:Jag har otroligt svårt att skilja på dem (de? dem?)

Varför det? Kan du inte skilja på jag/mig, du/dig, vi/oss, ni/er o.s.v. heller?


Det orden är i allmänhet lättare att göra rätt med än det är med de/dem. Använder man jag/mig i en mening blir det uppenbart vad som ärr rätt men det funkar inte alltid med de/dem.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Huggorm » 2016-10-28 19:43:58

Ja, det är faktiskt inte helt enkelt att veta när det skall vara de eller dem. Jag vet att det finns regler men det är ändå inte enkelt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Språket



Logga in