Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Mats » 2015-10-31 11:54:22

rdos skrev:
Mats skrev:Du har totalt missuppfattat vad det är jag kommenterar.

Henmotståndare hävdar ibland att det inte går att hålla isär det svenska ordet "hen" och det engelska ordet för höna, trots att det rör sig om både distinkta betydelser och olika språk. Detta är naturligtvis rent nonsens som exemplet med "stör" visar.


Fast i det sammanhanget så är det givet att det är vår preferens för vad hen är för något (ett engelskt låneord). Associationskedjan blir hen -> höna -> hona -> feminist. :mrgreen:

Ett trollinlägg som inte är värt att kommentera.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Montag » 2015-10-31 15:10:27

Jag blev kallad hen flera gånger i en utskrift från vuxenhabiliteringen. Jag kan förstå misstaget men jag hade helst sluppit. Jag har en bestämd könsidentitet(transsexuell).

Engelskans "they" används i värsta fall på ett passiv-agresssivt sätt av folk som inte vill erkänna någons könstillhörighet.

Det är mina erfarenheter. Jag vill inte ta ställning i själva sakfrågan.
Montag
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2015-05-22
Ort: Karlstad

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2015-10-31 15:35:52

Wine skrev:
Kanin skrev:Jag förbehåller mig dock rätten att använda ordet hen även när könsidentiteten är känd.


Rätten?

Men ett av de argument som framförts angående användningen av ordet "hen" har ju varit att man bör respektera om någon inte vill bli omnämnd som "han" eller "hon" utan istället "hen", bör man inte då även respektera om någon inte vill bli omnämnd som "hen"? Eller sätter du dig själv före andra och anser att du har rätt att använda ordet "hen" som du vill, oavsett vad personen själv tycker?


Det förutsätter ju att man man vet vem som vill bli omnämnd som hen och vem som absolut inte vill bli det. Är det inte något förmätet att tro sig vara så viktig så att alla kommer ihåg det? På internet vet man ju ofta inte könet. Jag tycker inte jag behöver ta mer hänsyn till om någon absolut inte vill bli kallad "hen" än om någon absolut inte vill bli kallad "vederbörande" el "personen" el om någon absolut vill att man i stället ska använde nicket varje gång.

"Hen" är inget statement om vederbörandes feminitet el maskulinitet (som jag uppriktigt sagt ger tusan i), utan helt enkelt "han el hon". Om ni blir kallade hen, så utgå från det. Eller så är ni drama queens som aktivt söker förevändning att bli förolämpade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2015-10-31 15:39:34

Huggorm skrev:Om man inte vet könet kan man gissa, så får helt enkelt folk låta bli att ta illa vid sig om man gissar fel.


Om inte vet könet skriver man hen, så får helt enkelt folk låta bli att ta illa vid sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2016-01-30 14:13:07

I Veckans brott använde självaste Leif GW Persson ordet "hen". :-)005 Det gällde en hemlig uppgiftslämnare, "jag kommer att ta kontakten med hen".

Detta visar att ordet blivit alltmer accepterat. Det är väl ingen som kan anklaga GW för att vara "extremfeminist", vilja utplåna skillnaderna mellan könen el vad konspirationsteoretiker nu kan noja om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Fenren » 2016-01-30 15:37:20

Alien skrev:I Veckans brott använde självaste Leif GW Persson ordet "hen". :-)005 Det gällde en hemlig uppgiftslämnare, "jag kommer att ta kontakten med hen".

Detta visar att ordet blivit alltmer accepterat. Det är väl ingen som kan anklaga GW för att vara "extremfeminist", vilja utplåna skillnaderna mellan könen el vad konspirationsteoretiker nu kan noja om.


Ja, det blir allt vanligare. Normalisering kan gå både snabbt och långsamt.
På gott och ont.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Kahlokatt » 2016-02-01 22:44:00

Alien skrev:I Veckans brott använde självaste Leif GW Persson ordet "hen". :-)005 Det gällde en hemlig uppgiftslämnare, "jag kommer att ta kontakten med hen".

Detta visar att ordet blivit alltmer accepterat. Det är väl ingen som kan anklaga GW för att vara "extremfeminist", vilja utplåna skillnaderna mellan könen el vad konspirationsteoretiker nu kan noja om.


Jag blev så jäkla glad! :-)Happy
Och han visar ju också när hen är bra att kunna använda: När man måste hålla ett vittnes kön hemligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2016-03-24 17:46:11

Kors i taket där ser man ordet hen har blivit ett pronomen. Det är SAOL 13 och inte 14 som ligger ute på nätet.

Och ett av de på förhand allra mest uppmärksammade nya orden i SAOL 14 är pronomenet hen.


Men skönt att läsa den här meningen, kan jag ignorera genustrollen som hörs mest på nätet.

Men vi brukar svara att man inte behöver använda det själv men att ordet är vanligt och fyller ett behov, berättar Sven-Göran Malmgren.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6123110
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Trollmor » 2016-03-24 20:04:01

Alien skrev:I Veckans brott använde självaste Leif GW Persson ordet "hen". :-)005 Det gällde en hemlig uppgiftslämnare, "jag kommer att ta kontakten med hen".
I ett sådant fall gör ju ordet nytta!

Fast jag fortsätter att stava med ä, eftersom jag uppfattar ordet som ett direkt lån från finskan.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav DIProgan » 2016-03-24 20:20:34

Ser ingen nytta i att ersätta "personen"/"denne". Spelar ingen roll om det är kungen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Trollmor » 2016-03-24 20:34:08

"Personen" är ganska långt, jämfört med "hän". "Denne" är klart maskulinum.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Huggorm » 2016-03-24 20:40:30

Trollmor skrev:"Personen" är ganska långt, jämfört med "hän". "Denne" är klart maskulinum.
Nja, visst är det maskulinum men idagsläget tror jag de flesta uppfattar det ganska neutralt. Annars får vi säga "dennä" eller ännu hellre med "Æ"
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2016-03-24 20:50:38

Huggorm skrev:
Trollmor skrev:"Personen" är ganska långt, jämfört med "hän". "Denne" är klart maskulinum.
Nja, visst är det maskulinum men idagsläget tror jag de flesta uppfattar det ganska neutralt. Annars får vi säga "dennä" eller ännu hellre med "Æ"


Varför inte bara vederbörande?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Huggorm » 2016-03-24 20:55:54

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Trollmor skrev:"Personen" är ganska långt, jämfört med "hän". "Denne" är klart maskulinum.
Nja, visst är det maskulinum men idagsläget tror jag de flesta uppfattar det ganska neutralt. Annars får vi säga "dennä" eller ännu hellre med "Æ"


Varför inte bara vederbörande?
För att det är ännu längre än "personen". Dessutom tror jag mindre än hälften av Sveriges befolkning förstår ordet när det tagits ur sin kontext.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-24 22:24:46

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:I Veckans brott använde självaste Leif GW Persson ordet "hen". :-)005 Det gällde en hemlig uppgiftslämnare, "jag kommer att ta kontakten med hen".

Detta visar att ordet blivit alltmer accepterat. Det är väl ingen som kan anklaga GW för att vara "extremfeminist", vilja utplåna skillnaderna mellan könen el vad konspirationsteoretiker nu kan noja om.


Jag blev så jäkla glad! :-)Happy
Och han visar ju också när hen är bra att kunna använda: När man måste hålla ett vittnes kön hemligt.

...man kunde nog hålla ett vittnes kön hemligt innan "hen" infördes.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2016-10-25 22:58:46

Och nu används "hen" även i domstolstexter.

UNT skrev:I en nyligen avkunnad dom har förvaltningsrätten i Uppsala avgjort om en person ska få ett hyreskontrakt av kommunen.

"Hen har begränsat sitt bostadssökande till lägenheter om två rum och kök", står det i domen där personen även på flera andra ställen omskrivs som hen.

– Ordet är en del av det allmänna språkbruket och var inget jag tvekade att använda, säger förvaltningsrättsfiskal Benny Lindholm, som skrivit domen.

Han uppger att det här är första gången han skrivit hen i en dom.

I det aktuella fallet fyller bruket av hen en särskild funktion. Den klagande har nämligen sekretessbelagda personuppgifter och därmed framgår inte om det rör sig om en man eller kvinna.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/hen-p ... 87497.aspx

Nu tycker jag själv nästan att hen låter väl nytt och modernt för domar. Jag väntar mig något tyngre och mer gammaldags som "vederbörande". Men om ordet upprepas flera gånger blir det klumpigt; då är det lilla hen mycket smidigare.

Fakta UNT var henpionjär

Första gången som ordet hen användes var i en krönika i UNT 1966 av språkvetaren Rolf ­Dunås.

Detta enligt språkforskaren Daniel Wojahn vid Södertörns högskola.

Rolf Dunås hade inget genuspolitiskt syfte utan ville förenkla språket och slippa skriva t ex "som han eller hon tycker".

i sin krönika skrev han om en dröm att ett nytt ord skulle skapas. Han föreslog hen vilket han jämförde med finskans hän som kan betyda hon eller han.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2016-10-25 23:06:04

Det beror nog på dom medelålders tanterna som vill vara trendiga, dom ska använda byråkratspråk som vederbörande.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2016-10-26 10:10:38

Hen är ett bra ord i många sammanhang.
När man vill berätta något men inte vill nämna kön eller om man pratar om någon men inte vet kön.

När man helt enkelt inte vill eller kan könsbestämma.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav ankhh » 2016-10-26 14:34:05

slackern skrev:Det beror nog på dom medelålders tanterna som vill vara trendiga, dom ska använda byråkratspråk som vederbörande.

Ursäkta, slackern, men det här blev ju nästan komiskt, förutsatt att du syftade på Aliens post om domstolsbeslut, samt användningen av "hen" redan 1966. I båda fallen anges det ju klart och tydligt att det är män som har använd ordet.

---

Jag tycker också att det är praktiskt med ett ord att använda i sammanhang där man annars skulle behöva skriva "hon eller han", eller "hon/han", etc.

Sen används det ju också av personer som inte vill identifiera sig som "hon" eller "han". Jag har inte bestämt mig för om jag tycker att det är bra att det är samma ord för en skribents osäkerhet/ovilja att könsbestämma den/de hen skriver om, och en individs självdefinition. Å ena sidan är det ju olika företeelser, å andra sidan är det kanske enklare att bara ha en (relativt) ny term för individer som inte bestäms som "han" eller "hon". :-)063
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2016-10-26 14:39:01

ankhat skrev:Sen används det ju också av personer som inte vill identifiera sig som "hon" eller "han". Jag har inte bestämt mig för om jag tycker att det är bra att det är samma ord för en skribents osäkerhet/ovilja att könsbestämma den/de hen skriver om, och en individs självdefinition. Å ena sidan är det ju olika företeelser, å andra sidan är det kanske enklare att bara ha en (relativt) ny term för individer som inte bestäms som "han" eller "hon". :-)063


Där respekterar jag dom till 100% om dom vill använda sig utav hen, för det var dom som började att använda ordet själva om sig själva. För oss andra duger vederbörande gott och väl enligt mig.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Dagobert » 2016-10-26 18:25:06

"Vederbörande" är ju lite långt att skriva. Används förkortningen vb? Jag kan inte påminna mig att jag sett den.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2016-10-26 23:22:19

slackern skrev:
ankhat skrev:Sen används det ju också av personer som inte vill identifiera sig som "hon" eller "han". Jag har inte bestämt mig för om jag tycker att det är bra att det är samma ord för en skribents osäkerhet/ovilja att könsbestämma den/de hen skriver om, och en individs självdefinition. Å ena sidan är det ju olika företeelser, å andra sidan är det kanske enklare att bara ha en (relativt) ny term för individer som inte bestäms som "han" eller "hon". :-)063


Där respekterar jag dom till 100% om dom vill använda sig utav hen, för det var dom som började att använda ordet själva om sig själva. För oss andra duger vederbörande gott och väl enligt mig.


Men som framgick av mitt citat från UNT var det inte så ordet användes först utan som en ersättning för uttrycket "han eller hon" (el istf "vederbörande"). Står även i wikipedia:
Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras.
---
Ordet föreslogs år 1966 av Rolf Dunås i Upsala Nya Tidning med hänvisning bland annat till finskans könsneutrala pronomen hän
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hen (min fetning)

Du får tala för dig själv, för mig duger inte alls "vederbörande", så jag kommer att fortsätta att använda "hen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-26 23:37:23

Vederbörande har förstås inte samma likhetsfeministiska laddning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav ankhh » 2016-10-27 0:29:58

KrigarSjäl skrev:Vederbörande har förstås inte samma likhetsfeministiska laddning.

Rolf Dunås, den kände likhetsfeministen? :roll:

Allvarligt talat, jag tycker att man bör hålla isär den praktiska nyttan i att använda detta "nya" ord, och eventuellt ogillande av det man uppfattar som "likhetsfeminism" och (därmed) de "likhetsfeministiska" personer som uttryckt uppskattning för ordet.

("Man" används här istället för "du, KrigarSjäl", för att jag uttrycker en allmänt riktad hållning; din post inspirerade mig att uttala den.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Språket



Logga in