Anmäla en kommun

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anmäla en kommun

Inläggav Kamel » 2016-10-15 14:06:51

Hejag famlar mig fram just nu. Nu provar jag att söka hjälp här.
Jag har ett syskon som fick diagnosen asberger vid 20 års ålder.
Den här människan har gått hos bup sen 9 års ålder och i journaler ser man att läkaren redan då
Nämer att en tanke om att mitt syskon evt ligger i autismspektrumet.
År efter år har mina föräldrar sökt efter hjälp hos bup,skola och socialtjänst.
Varför har ingen diagnos satts på barnet?
Nu i efterhand är man arg för att livet hade kunnat bli så mycket bättre än vad de är idag för den här människan.
Det har dragit med sig ångest, självmedicinering,mobbning, avstängd från skolan.
Väldigt kort berättat.
Nu vill jag och min familj stämma kommunen men hur fasen går man tillväga?
Någon som har erfarenhet eller vet vart man kan vända sig?
Kamel
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-10-15

Anmäla en kommun

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-15 18:57:44

Kamel skrev:Hejag famlar mig fram just nu. Nu provar jag att söka hjälp här.
Jag har ett syskon som fick diagnosen asberger vid 20 års ålder.
Den här människan har gått hos bup sen 9 års ålder och i journaler ser man att läkaren redan då
Nämer att en tanke om att mitt syskon evt ligger i autismspektrumet.
År efter år har mina föräldrar sökt efter hjälp hos bup,skola och socialtjänst.
Varför har ingen diagnos satts på barnet?
Nu i efterhand är man arg för att livet hade kunnat bli så mycket bättre än vad de är idag för den här människan.
Det har dragit med sig ångest, självmedicinering,mobbning, avstängd från skolan.
Väldigt kort berättat.
Nu vill jag och min familj stämma kommunen men hur fasen går man tillväga?
Någon som har erfarenhet eller vet vart man kan vända sig?


Jag tror man anmäler kommunen via ( IVO ) eller ( JO ) men jag är inte helt hundra på det. Bäst att du googlar det.

Jepp! Det är mycket vanligt. Jag själv hade det stentufft i skolan innan jag fick en diagnos. Lärarna fattade ingenting. -Vi förstår inte varför han inte vill gå i skolan? -Det blir nog bättre om du byter klass, och så vidare..

När jag fick diagnos hade jag bytt skola 5 gånger. Den ena skolan var ett internat dessutom. Men hur som helst.

Finns inte så mycket man kan göra tror jag mer än att be om att få ställa sig längre fram i kön men tror det blir svårt. Kanske om man kan få med sig skolan att tala om för BUP att det är viktigt att han får en diagnos. Fast egentligen så skall man inte behöva ha en diagnos. Man skall få den hjälpen man behöver. till exempel kan man anpassa skolgången. osv..

Köerna är ju lite olika beroende på vart man bor och så. Alla BUP ställe jobbar lite olika också tycker jag. I Stockholm där jag bodde då jag fick min diagnos. Där tog det flera år att få en tid. Sen nere i Kalmar då fick vi en tid efter en månad. För man ska inte behöva vänta mer än en månad egentligen på att få komma till BUP.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Anmäla en kommun

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-15 19:01:32

Kamel skrev:Hejag famlar mig fram just nu. Nu provar jag att söka hjälp här.
Jag har ett syskon som fick diagnosen asberger vid 20 års ålder.
Den här människan har gått hos bup sen 9 års ålder och i journaler ser man att läkaren redan då
Nämer att en tanke om att mitt syskon evt ligger i autismspektrumet.
År efter år har mina föräldrar sökt efter hjälp hos bup,skola och socialtjänst.
Varför har ingen diagnos satts på barnet?
Nu i efterhand är man arg för att livet hade kunnat bli så mycket bättre än vad de är idag för den här människan.
Det har dragit med sig ångest, självmedicinering,mobbning, avstängd från skolan.
Väldigt kort berättat.
Nu vill jag och min familj stämma kommunen men hur fasen går man tillväga?
Någon som har erfarenhet eller vet vart man kan vända sig?


Annars. Ligg på! Säg att det är "urgent matter" att ni får komma. Och fråga när ni får en tid. :-)Happy
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Anmäla en kommun

Inläggav Liljan » 2016-10-21 17:40:51

Jag tycker inte det är värt risken. Du måste anlita en advokat (som du betalar själv) om ni förlorar står du dessutom med hela rättegångskostnaden. Har ni otur förlorar ni alltså flera hundra tusen. Det är en stor risk att ta och kommunen har garanterat mer resurser än vad ni har.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Anmäla en kommun

Inläggav Zima33 » 2016-10-26 16:18:34

IVO tar inte upp fall som är äldre än två år.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in