Skydda e-föreläsningar

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skydda e-föreläsningar

Inläggav rapchic » 2016-10-21 21:09:03

Jag har fått efterfrågan att hålla en föreläsning på nätet. Jag skulle tycka det skulle vara roligt då det alltid är roligt att föreläsa men min man påminde mig om att den kan bli stulen och spridas utan att jag varken får reda på det eller betalt för det.

Jag tänkte att det finns ju många här som kan betydligt mer om datorer än vad jag gör så jag undrar om det är någon som vet om något sätt att skydda e-föreläsningar?

Jag hade tänkt Skype som ett medium men det kanske är lätt att spela in föreläsningen då och sprida den vidare?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Skydda e-föreläsningar

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-21 21:21:41

Det går o spela in från skype, går att spela in mer eller mindre från vart som helst.

Men om du ändå tycker det är kul så gör det väl inte så mycket om nån "snor" det?
Du kan ju se det som gratis reklam eller att den informationen/kunskapen du vill förmedla når fram till fler tittare.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Skydda e-föreläsningar

Inläggav Adira » 2016-10-21 21:30:44

Alltså, de som ska titta på denna föreläsning, kan de befinna sig varsomhelst och titta privat , eller är det så att du ger en föreläsning för en grupp på en gemensam plats? Du får vara lite mer specifik med hur själva upplägget ser ut.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Skydda e-föreläsningar

Inläggav johan88 » 2016-10-21 22:28:57

En tumregel när det gäller kopieringsskydd är att allt som en människa kan höra och se kan också spelas in och på så sätt kopieras. Ska det kunna konsumeras av människor går det helt enkelt inte att skydda materialet från att bli stulet.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Skydda e-föreläsningar

Inläggav Savanten Svante » 2016-10-22 0:56:32

Kort svar: Du KAN inte skydda dig från stöld från nätet.

Det du möjligen kan göra är att se det som reklam om det sprids.

Här är ETT program som kan stjäla video från nästan överallt, kolla listan:
http://www.downloadhelper.net/asites/f/standard/1
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Skydda e-föreläsningar

Inläggav rapchic » 2016-10-22 11:16:45

Adira skrev:Alltså, de som ska titta på denna föreläsning, kan de befinna sig varsomhelst och titta privat , eller är det så att du ger en föreläsning för en grupp på en gemensam plats? Du får vara lite mer specifik med hur själva upplägget ser ut.

Då jag fick efterfrågan sent igår eftermiddag har jag inte hunnit reda ut allt men då jag även skulle skicka te för provsmakning till denna så måste ju kunden vara hemma eller i en liknande lokal där kunden kan koka upp tevatten och liknande. Kunden i fråga ville ha en privat föreläsning också så det blir nog inte så att h*n gör det på allmän plats av den anledningen heller.

Jag har även fått intresse av en e-kurs tidigare där det bör bli liknande problem. Men där kan jag använda Studieförbundet vuxenskolans program då det nog blir i samarbete med dom.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till IT-forum



Logga in