Jag är gravid

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-10-16 19:39:03

Yes. Och vet inte om jag ska behålla det. Ska gå på kostnadsfria rådgivningssamtal och göra ett beslut därefter.

MEN, om jag nu behåller det, ser jag vissa svårigheter att orka med att vara mamma. Vilka stödinsatser kan man få om man har AS?

(är särbo för närvarande, halvtid hos mamma och halvtid hos pojkvännen)
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav Puzzle » 2016-10-16 19:51:26

Hur mycket kan pojkvännen (och kanske även din mamma) tänka sig hjälpa till? Går ju också att kolla med andra släktingar/bekanta som kan vara intresserade av att vara gudföräldrar eller så och på så sätt kunna ta mig sig en del av arbetet.

Har dessvärre ingen aning om det finns någon hjälpinsats för det så det får jag lov att lämna åt någon annan att besvara men lycka till, vad du än väljer att göra.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-10-16 20:00:49

Puzzle skrev:Hur mycket kan pojkvännen (och kanske även din mamma) tänka sig hjälpa till? Går ju också att kolla med andra släktingar/bekanta som kan vara intresserade av att vara gudföräldrar eller så och på så sätt kunna ta mig sig en del av arbetet.

Har dessvärre ingen aning om det finns någon hjälpinsats för det så det får jag lov att lämna åt någon annan att besvara men lycka till, vad du än väljer att göra.


Min kille älskar ungar så han skulle isf dra så många lass han orkar när han inte jobbar. Mamma är sjukskriven just nu och vi har en bra relation så hjälp från henne är given. På sätt och vis är omständigheterna bra.
Men just det praktiska kan bli problematiskt då jag inte har dem närvarande hela tiden. Dessutom lär mamma börja jobba deltid snart.

Det lutar åt abort då jag tvivlar på min psykiska mognad. Men det är knepigt när man väl har kommit i sitsen. Det handlar ju trots allt om ett liv.

Blev befruktad under (vad jag trodde var en säker period) veckan efter mens i september.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-10-16 20:08:11

Jag har dragit mig undan ett tag också så vänner har jag inga direkta just nu. Inga bekantskaper i närheten heller som jag känner tillräckligt bra. Mormor o morfar är 80+ så dem kan jag ej räkna med.

Min killes släkt är större men de bor i Skåne. Lite knepigt då jag bor i Sthlm och min kille i Gbg.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav rapchic » 2016-10-16 20:22:23

Det är mycket jobb att vara mamma men enligt mig är det värt det. Men då hade vi ju försökt i flera år så dottern var ju definitivt efterlängtad.

En sak att tänka på är att du inte kan ha aktivitetsersättning/sjukskriven och vara föräldraledig samtidigt då föräldraledigheten räknas som ett jobb. För mig löste det sig däremot då jag bara har aktivitetsersättning deltid och min man har varit mycket föräldraledig.

En annan sak är att du bör kolla upp på kommunen/förskolan/dagmamman som barnet ska gå att aktivitetsersättning/sjukskrivning är ett giltigt skäl att ha barnet på förskola. Jag har inte varit med om något annat men det är bäst att kolla.

Min HAB erbjöd sig att låna ut en docka som man kan öva med om det skulle vara något för dig. Jag gjorde inte det men alla är ju olika
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-10-16 20:27:42

Ok. Det här låter kanske konstigt, men kan man få nån typ av kostnadsfria barnskötare om man har AS? Eller att samhället kan bevilja ngt liknande?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav slackern » 2016-10-16 20:28:32

Du kan ju få boendestöd och sådana saker.

Det låter ju som att ni är två om barnet och att pappan kommer att ställa upp, han har ju dessutom rätt att vara pappaledig.

Har du utbildning och jobb? För om du inte har gått universitet/högskola och inte vill ha ett "bimbojobb" är även det bra att ta med i beräkningen.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-10-16 20:34:02

slackern skrev:Du kan ju få boendestöd och sådana saker.

Det låter ju som att ni är två om barnet och att pappan kommer att ställa upp, han har ju dessutom rätt att vara pappaledig.

Har du utbildning och jobb? För om du inte har gått universitet/högskola och inte vill ha ett "bimbojobb" är även det bra att ta med i beräkningen.


Ok. Jag har endast gått gymnasiet. Mainstream ströjobb klarar jag inte av om det inte är under särskilda omständigheter. Går på aktivitetsersättning tills vidare.

Får man barnbidrag ändå?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav Liljan » 2016-10-16 20:46:31

Barnbidrag får du, men som jag har förstått det så blir du av med aktivitetsersättningen, så du får alltså lägsta föräldrapenningen, barnbidraget, underhåll (om du är ensamstående) så lär du få fylla upp med försörjningsstöd (socialbidrag). Din ekonomi kommer alltså bli vissentligt sämre samtidigt som du har ett barn att försörja.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Jag är gravid

Inläggav slackern » 2016-10-16 20:49:21

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:Du kan ju få boendestöd och sådana saker.

Det låter ju som att ni är två om barnet och att pappan kommer att ställa upp, han har ju dessutom rätt att vara pappaledig.

Har du utbildning och jobb? För om du inte har gått universitet/högskola och inte vill ha ett "bimbojobb" är även det bra att ta med i beräkningen.


Ok. Jag har endast gått gymnasiet. Mainstream ströjobb klarar jag inte av om det inte är under särskilda omständigheter. Går på aktivitetsersättning tills vidare.

Får man barnbidrag ändå?


Klart att du får barnbidrag. :)
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-10-16 20:56:08

Liljan skrev:Barnbidrag får du, men som jag har förstått det så blir du av med aktivitetsersättningen, så du får alltså lägsta föräldrapenningen, barnbidraget, underhåll (om du är ensamstående) så lär du få fylla upp med försörjningsstöd (socialbidrag). Din ekonomi kommer alltså bli vissentligt sämre samtidigt som du har ett barn att försörja.


Räknas särbo som ensamstående? Blir man av med aktivitetsersättning för att de anser att sörja för ett barn är likvärdigt med de jobben som finns på marknaden? Att min arbetsförmåga plötsligt skulle vara helt återställd för att jag med viss hjälp kan ta hand om ett barn?

Då är de ju inte speciellt insatta i Asperger. Många upplever ju stora svårigheter med det sociala på jobbet vilket i mina ögon inte kan liknas vid att vårda sitt eget barn.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav jesusiscool » 2016-10-16 20:59:29

TheWonderer92 skrev:Yes. Och vet inte om jag ska behålla det. Ska gå på kostnadsfria rådgivningssamtal och göra ett beslut därefter.

MEN, om jag nu behåller det, ser jag vissa svårigheter att orka med att vara mamma. Vilka stödinsatser kan man få om man har AS?

(är särbo för närvarande, halvtid hos mamma och halvtid hos pojkvännen)

du måste lyssna till ditt samvete. det är nog bra att samtala så att du lättare kan lyssna till di inre moraliska röst och ta ett bra beslut.
”I djupet av sitt medvetande upptäcker människan en lag, som hon inte ger sig själv, en lag som hon dock är förpliktad att lyda. Dess röst manar henne ständigt att älska och att göra det goda och undvika det onda. Den ljuder i det rätta ögonblicket i hennes hjärta. ...Människan har alltså en lag som av Gud är inskriven i hennes hjärta. ...Samvetet är människans hemligaste centrum och helgedom, där hon är ensam med Gud och där hans röst gör sig hörd.”

jag vet att det är lätt att säga nej till någon...ibland undviker man vissa personer för att de relationer man har med dem är jobbiga. det tror jag är dåligt. däremot kanske man behöver ta in en relationsexpert då. Jag antar att frågan handlar om du skall låta en doktor mörda ditt barn eller om du skall låta det leva. Här finns det en risk att folk väljer att aldrig behöva ha med barnet att göra bara för att en människa, dvs barnet, kan vara lite jobbig i bland. Mitt råd vore ju att vara tacksam för det liv som du vara medskapare till (det är ju en stor gåva). Dock måste du lyssna till ditt egna samvete.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Jag är gravid

Inläggav slackern » 2016-10-16 21:07:20

TheWonderer92 skrev:
Liljan skrev:Barnbidrag får du, men som jag har förstått det så blir du av med aktivitetsersättningen, så du får alltså lägsta föräldrapenningen, barnbidraget, underhåll (om du är ensamstående) så lär du få fylla upp med försörjningsstöd (socialbidrag). Din ekonomi kommer alltså bli vissentligt sämre samtidigt som du har ett barn att försörja.


Räknas särbo som ensamstående? Blir man av med aktivitetsersättning för att de anser att sörja för ett barn är likvärdigt med de jobben som finns på marknaden? Att min arbetsförmåga plötsligt skulle vara helt återställd för att jag med viss hjälp kan ta hand om ett barn?

Då är de ju inte speciellt insatta i Asperger. Många upplever ju stora svårigheter med det sociala på jobbet vilket i mina ögon inte kan liknas vid att vårda sitt eget barn.


Ensamstående tror jag bara att man räknas som om man är singel och är du särbo är du inte ensamstående. Är du ensamstående får du underhållsstöd från FK men ditt "ex"/särbo kommer att få betala pengar till FK.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag är gravid

Inläggav rapchic » 2016-10-16 21:18:04

TheWonderer92 skrev:
Liljan skrev:Barnbidrag får du, men som jag har förstått det så blir du av med aktivitetsersättningen, så du får alltså lägsta föräldrapenningen, barnbidraget, underhåll (om du är ensamstående) så lär du få fylla upp med försörjningsstöd (socialbidrag). Din ekonomi kommer alltså bli vissentligt sämre samtidigt som du har ett barn att försörja.


Räknas särbo som ensamstående? Blir man av med aktivitetsersättning för att de anser att sörja för ett barn är likvärdigt med de jobben som finns på marknaden? Att min arbetsförmåga plötsligt skulle vara helt återställd för att jag med viss hjälp kan ta hand om ett barn?

Då är de ju inte speciellt insatta i Asperger. Många upplever ju stora svårigheter med det sociala på jobbet vilket i mina ögon inte kan liknas vid att vårda sitt eget barn.

Ja du kan bli av med aktivitetsersättningen om det är du som tar hand om barnet (=är föräldraledig) men om det tex är din kille som är föräldraledig och tar "jobbet" med barnet så förlorar du inte det (om inte dom anser att din arbetsförmåga ökat)

Så gjorde vi, jag var bara föräldraledig den del som jag inte har aktivitetsersättning och min man tog resten.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag är gravid

Inläggav TheWonderer92 » 2016-11-17 4:27:44

Tack för alla svar. Nu har jag mer kunskap om vad som gäller om man får barn och fortfarande går på aktivitetsersättning.

Tänkte meddela att jag gjorde abort för några veckor sedan och det var det rätta beslutet för mig.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Jag är gravid

Inläggav Plasticfck » 2016-11-17 10:26:56

TheWonderer92 skrev:Tack för alla svar. Nu har jag mer kunskap om vad som gäller om man får barn och fortfarande går på aktivitetsersättning.

Tänkte meddela att jag gjorde abort för några veckor sedan och det var det rätta beslutet för mig.


Tråkigt att du behövde gå igenom den processen, då den är allt annat än trevlig, men samtidigt positivt att du känner att du tog rätt beslut!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Jag är gravid

Inläggav Toblerone » 2016-11-17 13:58:56

Vad bra att du känner att det var rätt beslut för dig. Det där är en sak som man måste bestämma själv. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in