En sak jag lagt märke till

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-13 14:20:53

Eftersom jag har börjat att vara väldigt genuin och ärlig om mina behov som aspergare, så har jag lagt märke till hur värdelös "hjälpen" man får är.

Jag behöver en godman, för jag finner absolut inget intresse för att fylla i papper, jag kan inte lära mig det även om jag hade velat, det där blir bara det ett moment 22, för jag är inte intresserad och jag vill inte lära mig om ett system som jag anser vara ett forcerat och kränkande bemötande till individens individuella kraft och påverkan på världen.

Jag har under hela mitt liv fått hjälp av min mor att göra saker för mig, att ta kontakt med vården etcetera etcetera. Jag är inte själv utrustad för att ta tag i mina ansvar. Ibland kan jag få ett ryck och göra saker, men grejen är och det här gör mig fly förbannad... Jag har ringt och bett om läkarintyg 3 gånger vid seperata tillfällen och min läkare har inte skrivit läkarintygen än. Jag litar inte för fem ören på att det kommer bli fixat.

Samtidigt sitter min mor och pressar mig på att om jag inte fixar det (eftersom det har försäkringskassan sagt) innan den 18e oktober, så kommer jag stå utan ersättning. VAD FAN!? Jag har tagit mitt ansvar gång på gång. Jag har bett LSS-handläggaren om att kontakta vården, har de gjort det? Jag har ingen aning. Det verkar ju inte så.

Är det min läkare som är helt handikappad eller något? Eller är det ett system som är helt diffust och oacceptabelt som sätter mig i den här unika positionen... Fixa en god man för att fixa det som jag behöver en god man för att fixa. Igen, moment 22.

Det finns så många skeva aspekter här i världen som jag inte kan i hela mitt hjärta förstå. Vad fan är det här egentligen?

Satt och tänkte häromdagen på att jag ska sätta upp en "Ingen reklam tack" skylt på min dörr för att slippa reklamen, ett annat perspektiv på det hela är, är det inte dom som ska fråga mig om jag vill ha reklam? Det finns så många kontroverser och det är svårt att veta vad som är rättvist och vad som inte är det. Men ändå tvingas vi leva i ett samhälle där det ska vara x när jag är y. Jag är motsatsen av dom, och det verkar samhället inte kunna acceptera.

Nu har jag skrivit lite om mina tankar. Kanske är det någon som kan relatera?

Mvh.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-13 14:25:30

Skulle också vilja påstå att det är inte mitt ansvar att vara världen till lags, så det blir lite av ett felaktigt uttalande. Världen är den som får anpassa sig till mig, då världen cirkulerar kring mig likt alla andra. Regeringen borde vara service-orienterad till oss, inte tvärtom. Världen är uppochner.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-13 15:04:51

Man har ett ansvar att ta hand om sig själv när man är vuxen.

Blanketter ska in, räkningar och hyra ska betalas.
Det har ingenting med kränkningar eller regeringen att göra.

Ibland får man ringa och tjata på myndigheter så papper kommer in i tid.
Slöa tjänstemän finns det alltid.

Reklam i lådan är ingen big issue.
Man sätter upp en lapp och kastar reklam som slipper igenom.
Sen tänker man inte mer på det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-13 15:08:35

KrigarSjäl skrev:Man har ett ansvar att ta hand om sig själv när man är vuxen.

Blanketter ska in, räkningar och hyra ska betalas.
Det har ingenting med kränkningar eller regeringen att göra.

Ibland får man ringa och tjata på myndigheter så papper kommer in i tid.
Slöa tjänstemän finns det alltid.

Reklam i lådan är ingen big issue.

Bullshit! Vad är att ta ansvar? Jag menar, hur kan de påtvinga en att vara någonting som man inte är för deras skull. Om man är totalt förvirrad och inte ens vet var man lagt sina skor, hur fan ska man då vara kapabel till att fixa allt det där skiten? Jag pallar inte, gör det när jag kan helt enkelt. Tro inte att jag inte tar ansvar, bara att förvänta mig som en levande psykos att fixa en massa papper är ju bara helt befängt. Jag är förvirring. Jag är inte konkret. Jag går inte att förstå, förstår fan inte ens mig själv, och jag förväntas att förstå någonting som jag inte vill förstå? Hur då? Måste man inte ha ett intresse som aspergare för att faktiskt kunna gå med på att göra saker?

Förstår du ett skit av vad jag säger? För det gör då inte jag.

Men sen håller jag med dig, det är som det är, och reklam i brevlådan är inte en big issue, men det är fortfarande principsaken, du blir född och dör i det här systemet som inte är skapat för dig, det är skapat för någon annan. Kanske är det skapat för dig men för mig har det aldrig varit till nytta. Bara till last. Jag vill vara fri men jag får inte det... För att lagen säger så. Lolz. F-society.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-13 15:11:07

Ta en bit i taget, prioritera det som är viktigast, lär dig att göra det som måste göras.
Skaffa vettiga rutiner.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-13 15:15:42

KrigarSjäl skrev:Ta en bit i taget, prioritera det som är viktigast, lär dig att göra det som måste göras.
Skaffa vettiga rutiner.

Rutiner? Jag dör av rutiner jag svär.. Men jag behöver någon form av rutin ja, men jag kan inte ta mig i örat och fixa det. Tror väl jag kommer dö en tidig död eller något för mitt liv är outta control och jag är beroende av kaoset.. Trist men så är det.

Jag behöver bli indragen i hälsa, jag skulle inte tacka nej om jag blev det, men jag får inte erbjudandet. Jag är övergiven av omvärlden. Så det är väl därför jag hatar den. Det är ömsesidigt I guess.

Det händer att någon säger "Vi fixar det här nu" men de ger upp lika fort som jag gör.. Så det är kört för min del tror jag. Men jag bryr mig inte. Palla bry sig. Lever definitivt ett liv jag behagar och hatar, så kommer dö med ett leende på läpparna om jag än gör det tidigt eller sent.

Palla palla palla palla!!!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-13 15:20:48

Svårt med exekutiva funktioner?

En sak i taget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-13 15:31:40

KrigarSjäl skrev:Svårt med exekutiva funktioner?

En sak i taget.

Har inget sådant, det är därför jag är här för att bli inbjuden till möjligheter. Det är så jag är programmerad. Jag är inte här för att initiera saker, har aldrig varit och kommer aldrig bli.

Tack så mycket. Jag tar inga saker i inga tag. Det som sker genom den här köttkostymen ansvarar jag icke för. Hade jag ansvarat för det hade jag tagit på mig skulden, och hur skulle jag då kunnat representera det som världen behöver utav mig? Statistik, misslyckande, död, misär. Jag representerar den ständigt växande siffran som folk blundar för, men som kommer bli större tills vi börjar fokusera på det som är viktigt.

Det som är viktigt är inte vad vi gör rätt, det där ju bara någon form av egocentrisk bekräftelse som inte gynnar utvecklingen. Det som är relevant för förbättring är siffrorna av misshandel, rån, mord, svält osv.. Så länge vi bllundar för dessa siffror kommer sådana som jag finnas där för att visa världen hur mycket vi hatar den och vill förstöra den. Den behöver bli förstörd för att människan ska vakna upp...
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Liljan » 2016-10-13 19:55:39

Jag blir irriterad på det du skriver för du beter dig som en bortskämd prinsessa som tror att världen snurrar kring dig. Det är en sak om du inte kan lära dig sköta din ekonomi och om du behöver hjälp, men du vill inte ens, det verkar inte som att du har försökt. Du kan inte bara ringa LSS handläggaren och kräva saker heller. Boka ett möte med vården själv och fyll i blanketten om aktivitetsersättning hos FK. Men aktivitetsersättning ska inte vara din första tanke, du ska naturligtvis testa att jobba först.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

En sak jag lagt märke till

Inläggav kiddie » 2016-10-13 20:22:09

Jag tycker det är illa när läkare ignorerar. Men de har mycket att göra och skiter i folk när de inte hinner med. Om man försökt kontakta läkare tre gånger och inget händer, då är det ju läkarens fel, tycker jag iallafall.

Jag vet precis hur hårt tryck det är på vården. Jag har råkat ut för helt sjuka saker bara för att det är kaos DÄR. DE ska väl vara vettiga, jag ska väl inte behöva vårda mig själv för om jag måste det vad har jag då dem till? Rena formaliteter bara??? Snett...

Jag har ringt dit, de har hävdat att min läkare aldrig jobbat där (har jobbat i flera år), har hävdat att min fd sköterska inte finns, de har skickat en sköterska att ringa mig när jag behövde en förskrivande läkare, och sköterskan sa att han inte får tala med läkaren (vaaa?). Och MASSOR av journalanteckningar som aldrig gjorts. Då känns det surt att man försöker få ihop sin kaoshjärna och göra allt rätt så gör de allt fel iallafall.

Mina boendestödjare har försökt ringa dem men de vägrar nu eftersom de blev så utskällda att de grät.

Yay vården!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En sak jag lagt märke till

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-14 8:34:10

Hettan skrev:
KrigarSjäl skrev:Svårt med exekutiva funktioner?

En sak i taget.

Har inget sådant, det är därför jag är här för att bli inbjuden till möjligheter. Det är så jag är programmerad. Jag är inte här för att initiera saker, har aldrig varit och kommer aldrig bli.

Tack så mycket. Jag tar inga saker i inga tag. Det som sker genom den här köttkostymen ansvarar jag icke för. Hade jag ansvarat för det hade jag tagit på mig skulden, och hur skulle jag då kunnat representera det som världen behöver utav mig? Statistik, misslyckande, död, misär. Jag representerar den ständigt växande siffran som folk blundar för, men som kommer bli större tills vi börjar fokusera på det som är viktigt.

Det som är viktigt är inte vad vi gör rätt, det där ju bara någon form av egocentrisk bekräftelse som inte gynnar utvecklingen. Det som är relevant för förbättring är siffrorna av misshandel, rån, mord, svält osv.. Så länge vi bllundar för dessa siffror kommer sådana som jag finnas där för att visa världen hur mycket vi hatar den och vill förstöra den. Den behöver bli förstörd för att människan ska vakna upp...

Förstår inte ens vad du säger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En sak jag lagt märke till

Inläggav Vaniljflickan » 2016-10-14 9:20:31

Jag förstår..
det är ett tråkigt perspektiv.. men vi är alla gemensamt tvingade att vara med i samhället.
Jag ska snart få god man har väntat på det i över ett halvår och intyget kostade 980:-(mord)

Jag brukar tänka på hur jag vill att världen ska vara och agera därefter.. mantrat lyder
Konstruktiv Ödmjuk Kärleksfull
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

En sak jag lagt märke till

Inläggav Toblerone » 2016-10-14 10:03:55

Hettan: Du har valet. Antigen leva i ett modernt samhället, i en varm och bekväm lägenhet. Då måste du betala hyra och ibland ringa handverkare om nåt är fel, ta hand om det som behövs. Eller du kan skita i det och bo i skogen.

Och om du vill ha pengar från samhället (som de flesta andra jobbar för och betalar skatt för), så får du göra dig besväret att ansöka. Om du har väldigt svårt för det kan du ju be om hjälp - på ett trevligt sätt. Annars blir du utan pengar.

Det är ditt val.

Att vissa andra strular ibland - det är tråkigt, men det är inget man som man kan ändra på så lätt och därför är det inte värt att lägga alltför mycket energi på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En sak jag lagt märke till

Inläggav slackern » 2016-10-14 10:51:08

Du ska nog inte räkna med att få ett läkarintyg innan du har träffat din läkare öga mot öga. Vad du kan göra för att underlätta vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt är att boka en tid via Vårdguiden, slipper jag sitta i telefon kö och prata med människor så att den mänskliga faktorn försvinner ur ekvationen för eventuella fel.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En sak jag lagt märke till

Inläggav kiddie » 2016-10-14 13:49:57

Hur bokar man ens en tid med en läkare? Min läkare har 18 månaders väntetid... lixom. Jag får tider ibland när de får tryck på sig att de träffar sina patienter för sällan, dvs jag får en tid en gång om året eller vartannat år. Skulle jag behöva läkare mellan det så är det ingen idé att be om tid utan bara att vänta på att bli kallad eftersom det går fortare.

Har man svårt att kontakta vården och har god man för vårdkontakt kan denne kontakta. Det kan även ske från LSS, men hjälpen från LSS får inte inbegripa utbyte av information om vården, vilket den får med god man.

Kanske är vården enklare att nå där TS bor? Man får hoppas det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-14 15:14:59

Liljan skrev:Jag blir irriterad på det du skriver för du beter dig som en bortskämd prinsessa som tror att världen snurrar kring dig. Det är en sak om du inte kan lära dig sköta din ekonomi och om du behöver hjälp, men du vill inte ens, det verkar inte som att du har försökt. Du kan inte bara ringa LSS handläggaren och kräva saker heller. Boka ett möte med vården själv och fyll i blanketten om aktivitetsersättning hos FK. Men aktivitetsersättning ska inte vara din första tanke, du ska naturligtvis testa att jobba först.

Ledsen att jag provocerade dig. Det var inte meningen.

Vaniljflickan skrev:Jag förstår..
det är ett tråkigt perspektiv.. men vi är alla gemensamt tvingade att vara med i samhället.
Jag ska snart få god man har väntat på det i över ett halvår och intyget kostade 980:-(mord)

Jag brukar tänka på hur jag vill att världen ska vara och agera därefter.. mantrat lyder
Konstruktiv Ödmjuk Kärleksfull

Nja, det är inte så tråkigt faktiskt. Det gör mig nöjd med livet trots att jag är där jag är. Får mig att erkänna att även jag som inte lyckas har ett syfte. Men jag har ju inte gett upp direkt, bara att det blir svårt när samhället går emot en gång på gång. De tog bort min medicin mot adhd för att jag brukade droger (och det var faktiskt kontrollerat och är det fortfarande). Tappade dock min riktning när de gjorde det, och har stått och stampat på samma mark sedan de gjorde det. Trist, men det är sådana saker som gör det svårt att inte hata samhället, när de hela tiden arbetar emot en, och de tror att de gör nytta, vilket är jävligt korkat.

Det är så alltså? Trist... Beklagar din situation. Låter knepigt.

Jag gör väl det också, är ju en idealist trots allt, men just nu är min glädje rätt frånvarande då saker händer, nojan uppstår osvosv. Då är det rätt svårt att hålla skenet uppe men jag gör vad jag kan. Att uttrycka mina känslor, hat såväl som glädje, är ett sätt för mig att ventilera och må bättre, så det är cirkulerat kring välmående... Mitt tänk alltså.

Tycker det låter vettigt. Jag skulle vilja lägga till respekt och heder där med. Ibland är det svårt att vara kärleksfull mot somliga, men respekt är någonting som vi alla kan visa varandra, det är inte så främmande för oss. Även om vi nu skulle vara totalt känslokalla och nere i det djupaste träsket, så kan vi ändå förstå vad respekt är, och det är därför det är så kraftfullt. Men ödmjukhet och kärlek är jättebra, konstruktivitet har jag faktiskt aldrig tänkt på att ha i min moraliska kod, det var faktiskt en bra grej att ha med. Så tack för upplysningen.
slackern skrev:Du ska nog inte räkna med att få ett läkarintyg innan du har träffat din läkare öga mot öga. Vad du kan göra för att underlätta vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt är att boka en tid via Vårdguiden, slipper jag sitta i telefon kö och prata med människor så att den mänskliga faktorn försvinner ur ekvationen för eventuella fel.

Ska jag lägga på minnet, tack!

kiddie skrev:Hur bokar man ens en tid med en läkare? Min läkare har 18 månaders väntetid... lixom. Jag får tider ibland när de får tryck på sig att de träffar sina patienter för sällan, dvs jag får en tid en gång om året eller vartannat år. Skulle jag behöva läkare mellan det så är det ingen idé att be om tid utan bara att vänta på att bli kallad eftersom det går fortare.

Har man svårt att kontakta vården och har god man för vårdkontakt kan denne kontakta. Det kan även ske från LSS, men hjälpen från LSS får inte inbegripa utbyte av information om vården, vilket den får med god man.

Kanske är vården enklare att nå där TS bor? Man får hoppas det.

Vården är relativt enkel att nå här ja, men det blir väl så när man bor i en liten "stad".

Toblerone skrev:Att vissa andra strular ibland - det är tråkigt, men det är inget man som man kan ändra på så lätt och därför är det inte värt att lägga alltför mycket energi på.

sant.

KrigarSjäl skrev:Förstår inte ens vad du säger.

Inte jag heller. :roll:


btw har lugnat ner mig nu, förstår nu att bitterhet var temat, men det blir svårt när livet vänds upp och ner att tänka positivt.. Så ursäktar om jag provocerat någon. Det här är inte vad jag står för egentligen. Tror inte, eller snarare är vis nog att inse att kriga mot orättvisa är inte metoden till framgång, för mig eller världen. Om jag vill förändra får jag göra det genom att vara en god människa som sprider positivitet och kärlek i världen, men även jag kan ramla snett ibland och bli bitter. Men är vis nog till att släppa det om jag inser vad jag håller på med.

Jaja. Ha det bra nu allesammans :) Må väl, bless!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-14 15:39:49

KrigarSjäl skrev:Svårt med exekutiva funktioner?

En sak i taget.

Förresten tack för du var så lugn i ditt bemötande med mig, det var väldigt hedersfullt av dig. Jag känner att jag respekterar och hedrar dig som medmänniska :-)Happy

kiddie skrev:Jag tycker det är illa när läkare ignorerar. Men de har mycket att göra och skiter i folk när de inte hinner med. Om man försökt kontakta läkare tre gånger och inget händer, då är det ju läkarens fel, tycker jag iallafall.

Jag vet precis hur hårt tryck det är på vården. Jag har råkat ut för helt sjuka saker bara för att det är kaos DÄR. DE ska väl vara vettiga, jag ska väl inte behöva vårda mig själv för om jag måste det vad har jag då dem till? Rena formaliteter bara??? Snett...

Jag har ringt dit, de har hävdat att min läkare aldrig jobbat där (har jobbat i flera år), har hävdat att min fd sköterska inte finns, de har skickat en sköterska att ringa mig när jag behövde en förskrivande läkare, och sköterskan sa att han inte får tala med läkaren (vaaa?). Och MASSOR av journalanteckningar som aldrig gjorts. Då känns det surt att man försöker få ihop sin kaoshjärna och göra allt rätt så gör de allt fel iallafall.

Mina boendestödjare har försökt ringa dem men de vägrar nu eftersom de blev så utskällda att de grät.

Yay vården!

Trist, beklagar alltså. Det är jobbigt när man känner att man blir motarbetad, tro mig jag vet och kan relatera, men ja, det är inte mycket man kan göra åt det. Kanske inte läge att ge råd, men om jag ändå ska göra det så är att få ut sin ilska på ett kreativt och konstruktivt sätt bra, som att kanske skriva en dikt, skriva någonting poetiskt.. Kanske en låttext. Brukar inte men jag borde börja konsultera min ilska och fråga mig själv hur jag ska uttrycka den på ett kreativt och fridfullt sätt, det är väldigt effektivt när jag gör det och jag mår väldigt bra utav det.

Välsigna dig med frid min vän. Det förtjänar du.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav nescio » 2016-10-14 16:18:23

Man gör det man måste (betala räkningar, deklarera, sova, äta) och skiter i resten (städa, gå upp ur sängen i tid).
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-14 22:02:48

nescio skrev:Man gör det man måste (betala räkningar, deklarera, sova, äta) och skiter i resten (städa, gå upp ur sängen i tid).

Fine by me. Men ja, livet blir kanske lite enformigt och tomt om man endast gör det. Jag skulle vilja inkludera att dra lite koks och spruta in heroin i ögat med i listan. Den magiska svampen kör man upp i röven. Så blir livet inte så enformigt och trist.

Givetvis är jag 100% seriös nu, som säkert ni förstår.

Och nej, jag är inte seriös. Undrar om man får skämta på det här viset här. Återstår väl och se om jag får en varning, svårt att veta vart gränserna går >.< Sen är man ju lite av ett troll med i sin natur, men det får man ju förtrycka här. o_O
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-15 5:03:44

Jag får känslan att du är frustrerad över tillvaron och att du inte riktigt vet vad du vill få fram.

Mitt tips är att du funderar igenom vad du vill ha sagt och skriver mer koncist.

Det blir svårt att ge råd när man möter en vägg av text som spretar åt alla möjliga håll.

Till exempel, ta de saker du har svårt för i vardagen och skriv om dom.
Alltså rent konkret.
Skippa filosofin.

När man fått kontroll på läget och löst eventuella praktiska problem brukar det genast kännas bättre så det här med djupsinnigt filosoferande över livet och tillvaron är fel ände att börja i och leder oftast ingenvart.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En sak jag lagt märke till

Inläggav Liljan » 2016-10-15 10:36:32

Hettan skrev:Det som är viktigt är inte vad vi gör rätt, det där ju bara någon form av egocentrisk bekräftelse som inte gynnar utvecklingen. Det som är relevant för förbättring är siffrorna av misshandel, rån, mord, svält osv.. Så länge vi bllundar för dessa siffror kommer sådana som jag finnas där för att visa världen hur mycket vi hatar den och vill förstöra den. Den behöver bli förstörd för att människan ska vakna upp...

Vad gör du för att hindra misshandel, rån, mord, svält etc? För om du tycker det är så viktigt borde du engagera dig. Själv är jag är jag aktiv i djurrättsfrågor och både volontärjobbar och skänker pengar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

En sak jag lagt märke till

Inläggav Hettan » 2016-10-15 18:38:32

Liljan skrev:
Hettan skrev:Det som är viktigt är inte vad vi gör rätt, det där ju bara någon form av egocentrisk bekräftelse som inte gynnar utvecklingen. Det som är relevant för förbättring är siffrorna av misshandel, rån, mord, svält osv.. Så länge vi bllundar för dessa siffror kommer sådana som jag finnas där för att visa världen hur mycket vi hatar den och vill förstöra den. Den behöver bli förstörd för att människan ska vakna upp...

Vad gör du för att hindra misshandel, rån, mord, svält etc? För om du tycker det är så viktigt borde du engagera dig. Själv är jag är jag aktiv i djurrättsfrågor och både volontärjobbar och skänker pengar.

Jag vet. Men det är lätt hänt att man snöar in sig i problemet och då är det svårt att se att man faktiskt inte löser någonting genom att älta det.

Som svar på vad jag gör är att jag mediterar och söker efter sanning. Jag utvecklar mig och försöker vara en källa till godhet i världen. I det här meddelandet gjorde jag ingen nytta, mer än att jag kanske kunde ge de som är i samma situation en känsla av att de inte är ensamma att känna så. Så på sätt och vis är det kanske också bra i det avseendet. Men jag gör mycket för att förhindra "ondska" eller omedvetna beteendemönster kanske man ska säga? Vet inte riktigt.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

En sak jag lagt märke till

Inläggav Liljan » 2016-10-15 20:04:49

Hettan skrev:
Liljan skrev:
Hettan skrev:Det som är viktigt är inte vad vi gör rätt, det där ju bara någon form av egocentrisk bekräftelse som inte gynnar utvecklingen. Det som är relevant för förbättring är siffrorna av misshandel, rån, mord, svält osv.. Så länge vi bllundar för dessa siffror kommer sådana som jag finnas där för att visa världen hur mycket vi hatar den och vill förstöra den. Den behöver bli förstörd för att människan ska vakna upp...

Vad gör du för att hindra misshandel, rån, mord, svält etc? För om du tycker det är så viktigt borde du engagera dig. Själv är jag är jag aktiv i djurrättsfrågor och både volontärjobbar och skänker pengar.

Jag vet. Men det är lätt hänt att man snöar in sig i problemet och då är det svårt att se att man faktiskt inte löser någonting genom att älta det.

Som svar på vad jag gör är att jag mediterar och söker efter sanning. Jag utvecklar mig och försöker vara en källa till godhet i världen. I det här meddelandet gjorde jag ingen nytta, mer än att jag kanske kunde ge de som är i samma situation en känsla av att de inte är ensamma att känna så. Så på sätt och vis är det kanske också bra i det avseendet. Men jag gör mycket för att förhindra "ondska" eller omedvetna beteendemönster kanske man ska säga? Vet inte riktigt.

Hur hjälper det andra än dig själv att du mediterar och söker efter någon slags sanning? Om du vill hjälpa till påriktigt finns det mycket att göra, du kan volontärjobba på Stadsmissionen, stå i soppkök, samla in kläder och ge till tiggare, samla in pengar till olika välgörande ändamål, volontärjobba på ett flyktingboende och så vidare. Genom att bara tänka så bidrar man inte överhuvudtaget.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

En sak jag lagt märke till

Inläggav nescio » 2016-10-22 19:07:20

Liljan skrev:Om du vill hjälpa till på riktigt finns det mycket att göra,
Men han vill inte hjälpa till. Han vill förstöra världen skrev han ju.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in