Nobelpriset i litteratur i år 2016 (Bob Dylan)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Alien » 2016-10-13 14:54:36

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja, ska jag vara helt ärlig hade jag hellre sett en poet eller romanförfattare få priset.
Som du säger står nog inte hans texter på egna ben utan kräver ackompanjemang.

Det här är väl ingen vidare nyhet för nåt förlag...


Han ÄR en poet! :P


Ja, men en väldigt populär och rik poet. Tycker hellre någon mindre känd och fattigare poet kunde fått priset.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-13 14:54:59

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja, ska jag vara helt ärlig hade jag hellre sett en poet eller romanförfattare få priset.
Som du säger står nog inte hans texter på egna ben utan kräver ackompanjemang.

Det här är väl ingen vidare nyhet för nåt förlag...


Han ÄR en poet! :P

Jovisst, men jag hade hellre sett att priset gått till någon som varit enbart poet.

Som Alien sagt, han är redan stormrik och världsberömd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-10-13 14:56:53

Alien skrev:Jag tycker Svenska Akademien devalverar priset. Bara att säga "I love Bob Dylan" som för att visa "vi är minsann inte bara finkultur, vi är som vem som helst". Jag tycker de ska stå upp för just finkulturen, populärkulturen klarar sig alltid.

Iofs älskar jag också Bob Dylan. Dvs hans sånger, personen tycker jag verkar arrogant.


Håller helt med. Jag tror han är ganska hemsk som person, men han har en otrolig språkkänsla och texterna är bara bättre än andra sångtexter.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-10-13 14:57:49

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja, ska jag vara helt ärlig hade jag hellre sett en poet eller romanförfattare få priset.
Som du säger står nog inte hans texter på egna ben utan kräver ackompanjemang.

Det här är väl ingen vidare nyhet för nåt förlag...


Han ÄR en poet! :P

Jovisst, men jag hade hellre sett att priset gått till någon som varit enbart poet.

Som Alien sagt, han är redan stormrik och världsberömd.


Okej, det kan jag hålla med om. Men nånstans glädjer det mig att de har lyckats tänka utanför boxen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-13 14:59:26

Tänka utanför boxen, tycker du det har ett egenvärde? Att det är ett mål i sig?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-13 15:17:14

Sen; varför måste Akademien bli mer folklig och utse pristagare som redan är kända av alla?

Det räcker med folklighet i samhället som jag ser det, det är den smalare och djupare litteraturen som behöver lyftas fram - inte redan världsberömda musiker.
Och han har ju fått Polarpriset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav ankhh » 2016-10-13 15:25:29

KrigarSjäl skrev:Sen; varför måste Akademien bli mer folklig och utse pristagare som redan är kända av alla?

Det räcker med folklighet i samhället som jag ser det, det är den smalare och djupare litteraturen som behöver lyftas fram - inte redan världsberömda musiker.
Och han har ju fått Polarpriset.

Håller helt med här. Eller förresten, bara nästan: om en riktigt bra författare råkar ha blivit känd tycker jag inte att det ska hållas emot honom/henne vid prisdiskussionerna, jag vill ju det ideala: att det ska gå att bedöma enbart den litterära kvalitén, och så ge priset till den som får högst poäng, så att säga. Men i realiteten är det ju så att de tyngre verken oftast inte lockar så många, och då blir man ju glad om de uppmärksammas genom ett nobelpris.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Alien » 2016-10-13 15:36:10

Ja, när det finns så många andra lysande författare som ännu inte fått nobelpriset, varför välja en låtskrivare/sångare som redan fått så många priser och är så uppburen?

För mig känns det lite som att Svenska Akademien har "sold out".

Och att hela Svenska Akadmien skulle varit rörande överens om just Bob Dylan? "Nu ska vi förnya oss och bli populära!" Får mig att undra om de tvärtom var väldigt oeniga och Bob Dylan valdes i sista minuten. T ex om många ville välja Adonis, en annan poet, medan andra fick kalla fötter efter boken om våld och islam. "Vi vill ju inte bli anklagade för att vara islamofober! Vi vill inte att någon ska påstå att vi tar politiska hänsyn."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav kullan » 2016-10-13 15:40:24

Är tveksam om jag anser att just Dylan förtjänar Nobelpriset. Han har väl fått en massa musikpriser som väl är mer lämpligt. Han må vara en poet men det finns väl andra att premiera.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Bali » 2016-10-13 16:39:39

Jag blev smått chockad faktiskt, för Bob Dylan och Nobelpriset i litteratur får jag inte riktigt att gå ihop.

Visst är han en helt fantastisk låtskrivare, men nobelpriset? Nej.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-10-13 17:36:55

KrigarSjäl skrev:Tänka utanför boxen, tycker du det har ett egenvärde? Att det är ett mål i sig?


Nja, om det innebär att inte välja lite begränsat, ur samma grupp "vanliga" författare, där tycker jag att det kan ju leda till att man tänker lite bredare och inte missar folk som kanske skulle vara värda priset, men som man inte tänker på.

Nej, jag tänker inte egenvärde här, jag tänker att man kan vara blind för att det finns folk utanför den innersta kretsen så att säga.

Jag förstår också dem som tycker att det blir för brett och att musiker kan få musikpriser istället. Bara i Dylans fall har jag personligen alltid sett honom som poet. Sjunga kan han ju inte särskilt bra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-10-13 17:38:27

Alien skrev:Ja, när det finns så många andra lysande författare som ännu inte fått nobelpriset, varför välja en låtskrivare/sångare som redan fått så många priser och är så uppburen?

För mig känns det lite som att Svenska Akademien har "sold out".

Och att hela Svenska Akadmien skulle varit rörande överens om just Bob Dylan? "Nu ska vi förnya oss och bli populära!" Får mig att undra om de tvärtom var väldigt oeniga och Bob Dylan valdes i sista minuten. T ex om många ville välja Adonis, en annan poet, medan andra fick kalla fötter efter boken om våld och islam. "Vi vill ju inte bli anklagade för att vara islamofober! Vi vill inte att någon ska påstå att vi tar politiska hänsyn."


Nja...alltså förnya och populär - det hade väl kanske snarare varit så om han hade fått priset för 20 år sedan, eller för 30 år sen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav kiddie » 2016-10-13 17:50:54

Jag är väldigt glad. Dylan var min hjälte när jag var ung. Han står rätt stabilt i en amerikansk berättartradition med starka rötter, men trots det väldigt nyskapande. Jag tyckte om hans texter till musiken men även hans fristående texter (ja, han har skrivit sådant med).

Han har betytt väldigt mycket för mitt eget skrivande. Och betytt mycket för mina tankar och känslor när jag var ung.

Alla pristagare behöver inte vara snäva och okända. Att han blev populär är egentligen ganska konstigt.

Att han får nobelpriset nu är väl för att han är rätt gammal, man får ju inte ge postumt numera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav atoms » 2016-10-13 21:38:41

Julianus skrev:Har en afrikan nånsin fått Nobelpris i litteratur?


Wole Soyinka (Nigeria) fick det 1986 - rekommenderar hans Mannen dog.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav kiddie » 2016-10-13 21:51:18

Och han från Egypten. Talar vi inte ras utan kontinent kom en från Sydafrika med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nobelpriset i littaratur i år

Inläggav Alien » 2016-10-13 21:59:02

Egyptiern var Naguib Mahfouz. Han fick Nobelpriset år 1988.

Sedan han uttalat stöd för Anwar Sadats fredsavtal i Camp David med Israel 1978, blev hans böcker förbjudna i många arabländer. De förblev detta tills han fick Nobelpriset.
Spoiler: visa
I likhet med många andra egyptiska intellektuella, var Mahfouz uppsatt på islamistiska dödslistor. Han försvarade Salman Rushdie efter Ayatollah Ruhollah Khomeini dömt denne till döden 1989, men kritiserade också Satansverserna för att "förolämpa islam". Mahfouz trodde på yttrandefrihet, och fastän han inte personligen delade Rushdies uppfattningar, motsatte han sig att detta skulle resultera i en fatwa med en dödsdom. Av den orsaken fördömde Mahfouz Khomeini 1989, som han menade inte företrädde islam, och som han kallade terrorist. En kort stund senare deltog Mahfouz i ett upprop av 80 intellektuella vilka förklarade att "ingen hädelse fördärvar islam och muslimer så mycket som det att uppmana till mord på en författare". En islamist tog då tillfället i akt och sade till en journalist att händelseutvecklingen med Rushdie inte hade ägt rum om de hade gjort något åt Mahfouz tidigare. Hotet mot Mahfouz växte, och de strider som tidigare rasat återuppstod; han mottog därför dödshot av Omar Abdul-Rahman.
Mahfouz fick leva under polisskydd, men när han var 82 år höll han på att dö när han blev knivskuren i nacken utanför sitt hem i Kairo. Han överlevde, men nerverna till hans högra hand skadades, varmed han endast kunde skriva några minuter om dagen därefter. 2006 utkom han med sin sista roman.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naguib_Mahfouz
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-16 5:45:58

Lite kul att kodnamnet Akademien använde för Bob Dylan var Barbro.
Farbror Barbro.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Maggi » 2016-10-16 10:17:24

Nobelpriset i litteratur handlar väl inte om att göra någon känd i första hand. Inte heller ska väl hänsyn tas till om personen redan fått något annat pris eller ej. Endast kvaliteten på författarskapet bedöms eller?
Låttexter är en form av poesi och det är väl en konstform som absolut platsar inom akademins bedömningsområde och att utses till vinnare av Nobelpriset.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-16 14:02:21

Men klarar texterna att stå på egna ben?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav kullan » 2016-10-16 14:04:54

Bob Dylan har tydligen skrivit en bok. Men det räcker väl knappast för att man ska få nobelpriset. Tänker jag då.... :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-10-16 14:07:20

Jag såg igår en kommentar till Bob Dylans nobelpris på tysk TV. Wolfgang Niedecken kommenterade. Niedecken är sångare i bandet BAP och han anses väl lite grann vara Tysklands Bob Dylan. :-)Happy Det finns många likheter, förutom att Niedecken också målar. Han sa i alla fall att han tycker att det verkligen var dags att Bob Dylan skulle få det, eftersom hans inflytande på en eller flera generationer är otroligt stort. Jämförbart med Shakespeare på den tiden, sa han.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav nescio » 2016-10-16 14:36:43

Jag förstår inte hur Bob Dylan kan vara känd för texten i sina sånger. Han sjunger ju så otydligt att jag inte hör orden.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav Toblerone » 2016-10-16 14:54:17

nescio skrev:Jag förstår inte hur Bob Dylan kan vara känd för texten i sina sånger. Han sjunger ju så otydligt att jag inte hör orden.


Tycker inte jag, jag förstår. Men det är trevligare när Joan Baez sjunger dem. T.ex. "love is just a four-letter-word", eller "don't think twice, it's allright".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Nobelpriset i litteratur i år

Inläggav honeypie81 » 2016-10-16 14:55:21

Det var verkligen en jätte överraskning med Bob Dylan, min pappa blev glad på Facebook, han "delade" youtube låtar hela eftermiddagen i torsdags
Han förtjänar verkligen Priset.
Mina favoritlåtar med Bob Dylan är It aint me babe och Dont think twice Its allright.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in