Dåligt bemötande inom vården

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Liljan » 2016-10-11 14:47:45

Toblerone skrev:Jag tycker det är helt fel av en läkare att beskylla dig för att ljuga, om du inte har förstått vad det var exakt de ville veta. Man kanske inte kan kräva av vem som helst att de tar hänsyn till det. Men en läkare är ju den som främst ska kunna förstå hur det ligger till. Inte helt själv kanske, man måste försöka förklara att man har Asperger och kan missförstå vad folk vill veta. Om läkaren har fått den informationen, då ska han verkligen förstå det här.

Visst är det fel, tyvärr har jag sett att många råkar ut för samma sak som mig. Jag har inte stött på de hjälpmedlen jag behöver heller, någon gång skulle jag vilja skriva en bok eller liknande på nätet där olika tips och råd finns för Aspergare som söker vård. Jag har inte haft min diagnos så länge, då jag stod i kö till utredning försökte jag förklara att jag troligtvis hade Asperger men då blev läkaren helt galen och började häva ur sig en massa elakheter och spydigheter om att jag inte kunde sätta en diagnos på mig själv och hon tänkte minsann inte visa hänsyn förrän hon fått det på papper.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-11 14:52:13

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Jag tycker det är helt fel av en läkare att beskylla dig för att ljuga, om du inte har förstått vad det var exakt de ville veta. Man kanske inte kan kräva av vem som helst att de tar hänsyn till det. Men en läkare är ju den som främst ska kunna förstå hur det ligger till. Inte helt själv kanske, man måste försöka förklara att man har Asperger och kan missförstå vad folk vill veta. Om läkaren har fått den informationen, då ska han verkligen förstå det här.

Visst är det fel, tyvärr har jag sett att många råkar ut för samma sak som mig. Jag har inte stött på de hjälpmedlen jag behöver heller, någon gång skulle jag vilja skriva en bok eller liknande på nätet där olika tips och råd finns för Aspergare som söker vård. Jag har inte haft min diagnos så länge, då jag stod i kö till utredning försökte jag förklara att jag troligtvis hade Asperger men då blev läkaren helt galen och började häva ur sig en massa elakheter och spydigheter om att jag inte kunde sätta en diagnos på mig själv och hon tänkte minsann inte visa hänsyn förrän hon fått det på papper.


Tycker istället den läkaren skulle ha gjort ett asperger test för att se ifall du har eller inte har det. Det är väl det läkarna ska göra? Leta efter felen, sätta en diagnos för att sedan kunna hitta rätt lösning?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-11 14:53:15

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Jag tycker det är helt fel av en läkare att beskylla dig för att ljuga, om du inte har förstått vad det var exakt de ville veta. Man kanske inte kan kräva av vem som helst att de tar hänsyn till det. Men en läkare är ju den som främst ska kunna förstå hur det ligger till. Inte helt själv kanske, man måste försöka förklara att man har Asperger och kan missförstå vad folk vill veta. Om läkaren har fått den informationen, då ska han verkligen förstå det här.

Visst är det fel, tyvärr har jag sett att många råkar ut för samma sak som mig. Jag har inte stött på de hjälpmedlen jag behöver heller, någon gång skulle jag vilja skriva en bok eller liknande på nätet där olika tips och råd finns för Aspergare som söker vård. Jag har inte haft min diagnos så länge, då jag stod i kö till utredning försökte jag förklara att jag troligtvis hade Asperger men då blev läkaren helt galen och började häva ur sig en massa elakheter och spydigheter om att jag inte kunde sätta en diagnos på mig själv och hon tänkte minsann inte visa hänsyn förrän hon fått det på papper.


Ingen har ju rätt över läkaren, eller? :-)051
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Liljan » 2016-10-11 15:02:37

Xtrail3344 skrev:Tycker istället den läkaren skulle ha gjort ett asperger test för att se ifall du har eller inte har det. Det är väl det läkarna ska göra? Leta efter felen, sätta en diagnos för att sedan kunna hitta rätt lösning?

Det finns inga aspergertest som läkaren bara kan plocka fram, för att få en Aspergerdiagnos behöver man göra en utredning, hur lång tid en utredning tar är lite olika, min tog 10 timmars testtid bara för mig, för läkaren och psykologen tog det säkert dubbelt så lång tid.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-11 15:10:51

Liljan skrev:
Xtrail3344 skrev:Tycker istället den läkaren skulle ha gjort ett asperger test för att se ifall du har eller inte har det. Det är väl det läkarna ska göra? Leta efter felen, sätta en diagnos för att sedan kunna hitta rätt lösning?

Det finns inga aspergertest som läkaren bara kan plocka fram, för att få en Aspergerdiagnos behöver man göra en utredning, hur lång tid en utredning tar är lite olika, min tog 10 timmars testtid bara för mig, för läkaren och psykologen tog det säkert dubbelt så lång tid.


Okej. Men varför bokade hon inte en utredning om du ville få svar på ifall du hade det eller inte? Man går väl till läkaren för att få svar så man kan underlätta vardagen? :-)051
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Liljan » 2016-10-11 15:18:47

Xtrail3344 skrev:Okej. Men varför bokade hon inte en utredning om du ville få svar på ifall du hade det eller inte? Man går väl till läkaren för att få svar så man kan underlätta vardagen? :-)051

Jag stod i kö för att få göra en utredning. Det är oftast flera års kö för att få göra en sådan och inget man bara bokar in. Du måste ju ha gjort en sådan utredning själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 16:44:20

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Jag tycker det är helt fel av en läkare att beskylla dig för att ljuga, om du inte har förstått vad det var exakt de ville veta. Man kanske inte kan kräva av vem som helst att de tar hänsyn till det. Men en läkare är ju den som främst ska kunna förstå hur det ligger till. Inte helt själv kanske, man måste försöka förklara att man har Asperger och kan missförstå vad folk vill veta. Om läkaren har fått den informationen, då ska han verkligen förstå det här.

Visst är det fel, tyvärr har jag sett att många råkar ut för samma sak som mig. Jag har inte stött på de hjälpmedlen jag behöver heller, någon gång skulle jag vilja skriva en bok eller liknande på nätet där olika tips och råd finns för Aspergare som söker vård. Jag har inte haft min diagnos så länge, då jag stod i kö till utredning försökte jag förklara att jag troligtvis hade Asperger men då blev läkaren helt galen och började häva ur sig en massa elakheter och spydigheter om att jag inte kunde sätta en diagnos på mig själv och hon tänkte minsann inte visa hänsyn förrän hon fått det på papper.


Jo då, utredningar är en sak för sig. Både jag, min son och min dotter har utreds två gånger för att det inte blev bra första gången. Jag fick bara ADHD-diagnos (läkaren - som själv har ADHD - tyckte att man ju ändå inte kan göra nåt åt Asperger) första gång. Sonen fick ingen diagnos för att en läkare överhuvudtaget inte "trodde" på ADHD. BUP som hade remitterat utredde själv då. Och hos dottern var det inte tillräckligt med problem då, så vi fick återkomma när det verkligen var problem. :?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav ankhh » 2016-10-11 17:03:16

Toblerone skrev:Och hos dottern var det inte tillräckligt med problem då, så vi fick återkomma när det verkligen var problem. :?

Vill inte lägga mig i, och hoppas att du inte tar illa upp. Men lite orolig blir jag ju: det är ju känt numera att flickor verkar ha mindre problem för att de redan i tidig ålder blir bättre på att maskera sina problem (sannolikt för att de förväntas vara mer sociala) och att de t.ex. "bara" har intensiva istället för "konstiga" intressen om de har Asperger. I själva verket får de jobba hårt på att verka normala. Jag hoppas att läkarna tog det i beaktande?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 17:10:21

ankhat skrev:
Toblerone skrev:Och hos dottern var det inte tillräckligt med problem då, så vi fick återkomma när det verkligen var problem. :?

Vill inte lägga mig i, och hoppas att du inte tar illa upp. Men lite orolig blir jag ju: det är ju känt numera att flickor verkar ha mindre problem för att de redan i tidig ålder blir bättre på att maskera sina problem (sannolikt för att de förväntas vara mer sociala) och att de t.ex. "bara" har intensiva istället för "konstiga" intressen om de har Asperger. I själva verket får de jobba hårt på att verka normala. Jag hoppas att läkarna tog det i beaktande?


Ingen fara att du frågar efter, men hur menar du om läkarna tog det i beaktande? Menar du vid första utredningen? Uppenbarligen inte. Men nu har hon ju fått diagnos - 9 år senare, vid 16 år. Efter att ha haft ätstörning som sekundär problematik. Läkaren där menade att hon nog inte hade fått ätstörningen om hennes ADHD hade uppmärksammats. Asperger har hon nog inte. Jag gjorde vad jag kunde, men det är hopplöst när de inte tycker att det är tillräckligt för att få diagnos. Både jag och hennes äldre bror tyckte att hon visst har ADHD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav ankhh » 2016-10-11 17:14:49

Toblerone skrev:Ingen fara att du frågar efter, men hur menar du om läkarna tog det i beaktande? Menar du vid första utredningen? Uppenbarligen inte. Men nu har hon ju fått diagnos - 9 år senare, vi :-)154 :-)002 d 16 år. Efter att ha haft ätstörning som sekundär problematik. Läkaren där menade att hon nog inte hade fått ätstörningen om hennes ADHD hade uppmärksammats. Asperger har hon nog inte. Jag gjorde vad jag kunde, men det är hopplöst när de inte tycker att det är tillräckligt för att få diagnos. Både jag och hennes äldre bror tyckte att hon visst har ADHD.

Ja, jag menade första utredningen - inser jag nu. Jag fattade det som att ni nu satt i sitsen att få återkomma om det "verkligen var problem".

Skönt att hon fick diagnos (och därmed korrekt hjälp, hoppas jag), och det var ju katten också att hon skulle få vänta så länge, och få extra problem av den anledningen. Jag gissar ändå att hon hade tur som hade en familj som förstod sig på det här med ADHD, och misstänkte det hos henne. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Wine » 2016-10-11 19:23:59

Toblerone skrev:
Wine skrev:I programmet TV4 Malou efter tio, ca 5 min. in i klippet, så berättar en överläkare att vården inte alla gånger har tid, eller tar sig tid att ställa relevanta frågor om alkoholkonsumtion om det kommer en patient med diffusa symtom som exempelvis oro i kroppen, sömnproblem, ångest eller utmattningssymdrom, att det är få som ställer dessa frågor, så om man kommer till en läkare som faktiskt ställer dessa frågor så borde man kanske känna sig nöjd och trygg med att läkaren faktiskt tar sig tid och intresserar sig för att ordentligt ta reda på den verkliga orsaken till patientens problem.


Det är det väl inte? Jag har inte behövt göra sånt. Men jag antar att de gör det på vissa ställen pga att de får många med andra problem där. Det gäller väl mest i storstäder.

Jag tror egentligen inte att man brukar missa det under en utredning. Så många blanketter att fylla i, så många frågor man får. Visst, folk kanske undviker att säga det direkt, men en läkare kan fatta misstankar om han ser att livsstilen är sån. Det KAN vara drog- eller alkoholproblem om någon inte gör mycket, t.ex., eller sover på dagarna. Man kan nog utesluta det ganska säkert hos dem som har ett strukturerad, ordentligt liv. Varför ska man då testa alla? Okej, det är klart man kan ta fel. Kan även hända att det ingår på något sätt om man får medicin utskrivet, det minns jag inte. Då behöver man ju veta det.


Ska man utredas för ADHD eller vid en neuropsykiatrisk utredning måste man ju utesluta att symtomen eller problematiken inte beror på någon form av missbruk, då måste man ju drogscreena.

Titta här på sidan 6:

Klinisk handbok 2015 Neuropsykiatri Utredning och behandling av vuxna

Att man fyller i en massa formulär innebär ju verkligen ingen garanti för att man talar sanning eller inte döljer sitt missbruk, missbrukare är ju dessutom experter på att manipulera och det finns ju missbrukare som har lyckats dölja sitt missbruk för omgivningen i åratal, även för deras partners, hur ska då en läkare eller annan vårdpersonal som man bara träffar vid enstaka tillfällen kunna få ett begrepp om huruvida en person missbrukar eller inte?

Liljan skrev:Många läkare är rädda för att ställa frågor om alkoholkonsumtion också för att patienten kan ta illa vid sig.


Ja och det är ju synd att det är så.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-11 19:38:04

Liljan skrev:
Xtrail3344 skrev:Okej. Men varför bokade hon inte en utredning om du ville få svar på ifall du hade det eller inte? Man går väl till läkaren för att få svar så man kan underlätta vardagen? :-)051

Jag stod i kö för att få göra en utredning. Det är oftast flera års kö för att få göra en sådan och inget man bara bokar in. Du måste ju ha gjort en sådan utredning själv.


Jag var 11 år då så jag minns inte. Vet bara att jag var på en himla massa besök på bup och sen hade jag en diagnos.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 21:57:08

ankhat skrev:
Toblerone skrev:Ingen fara att du frågar efter, men hur menar du om läkarna tog det i beaktande? Menar du vid första utredningen? Uppenbarligen inte. Men nu har hon ju fått diagnos - 9 år senare, vid 16 år. Efter att ha haft ätstörning som sekundär problematik. Läkaren där menade att hon nog inte hade fått ätstörningen om hennes ADHD hade uppmärksammats. Asperger har hon nog inte. Jag gjorde vad jag kunde, men det är hopplöst när de inte tycker att det är tillräckligt för att få diagnos. Både jag och hennes äldre bror tyckte att hon visst har ADHD.

Ja, jag menade första utredningen - inser jag nu. Jag fattade det som att ni nu satt i sitsen att få återkomma om det "verkligen var problem".

Skönt att hon fick diagnos (och därmed korrekt hjälp, hoppas jag), och det var ju katten också att hon skulle få vänta så länge, och få extra problem av den anledningen. Jag gissar ändå att hon hade tur som hade en familj som förstod sig på det här med ADHD, och misstänkte det hos henne. :-)Happy


Ja, nu funkar det i alla fall bättre för henne. Jo, sonen och jag förstod ju det. Hennes pappa däremot förnekade det hos sonen, hos mig och sen hos henne. Man fattar inte hur han kan vara så blind, gång på gång. :-)051
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 22:00:11

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:I programmet TV4 Malou efter tio, ca 5 min. in i klippet, så berättar en överläkare att vården inte alla gånger har tid, eller tar sig tid att ställa relevanta frågor om alkoholkonsumtion om det kommer en patient med diffusa symtom som exempelvis oro i kroppen, sömnproblem, ångest eller utmattningssymdrom, att det är få som ställer dessa frågor, så om man kommer till en läkare som faktiskt ställer dessa frågor så borde man kanske känna sig nöjd och trygg med att läkaren faktiskt tar sig tid och intresserar sig för att ordentligt ta reda på den verkliga orsaken till patientens problem.


Det är det väl inte? Jag har inte behövt göra sånt. Men jag antar att de gör det på vissa ställen pga att de får många med andra problem där. Det gäller väl mest i storstäder.

Jag tror egentligen inte att man brukar missa det under en utredning. Så många blanketter att fylla i, så många frågor man får. Visst, folk kanske undviker att säga det direkt, men en läkare kan fatta misstankar om han ser att livsstilen är sån. Det KAN vara drog- eller alkoholproblem om någon inte gör mycket, t.ex., eller sover på dagarna. Man kan nog utesluta det ganska säkert hos dem som har ett strukturerad, ordentligt liv. Varför ska man då testa alla? Okej, det är klart man kan ta fel. Kan även hända att det ingår på något sätt om man får medicin utskrivet, det minns jag inte. Då behöver man ju veta det.


Ska man utredas för ADHD eller vid en neuropsykiatrisk utredning måste man ju utesluta att symtomen eller problematiken inte beror på någon form av missbruk, då måste man ju drogscreena.

Titta här på sidan 6:

Klinisk handbok 2015 Neuropsykiatri Utredning och behandling av vuxna

Att man fyller i en massa formulär innebär ju verkligen ingen garanti för att man talar sanning eller inte döljer sitt missbruk, missbrukare är ju dessutom experter på att manipulera och det finns ju missbrukare som har lyckats dölja sitt missbruk för omgivningen i åratal, även för deras partners, hur ska då en läkare eller annan vårdpersonal som man bara träffar vid enstaka tillfällen kunna få ett begrepp om huruvida en person missbrukar eller inte?

Liljan skrev:Många läkare är rädda för att ställa frågor om alkoholkonsumtion också för att patienten kan ta illa vid sig.


Ja och det är ju synd att det är så.


För eller senare märker man ju det! Skulle en missbrukare låtsas ha ADHD för att få medicinen? Det ger ju inte mycket heller. Man skulle ju nästan behöva ta en hel burk för att få i sig en missbrukardos. Och sen får man ingen mer medicin på ett tag. Apoteken räknar ut när man bör ha slut på medicin. Ibland räknar de fel eller folk tappar tabletter, och då får man vara utan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav slackern » 2016-10-11 22:09:36

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:
Det är det väl inte? Jag har inte behövt göra sånt. Men jag antar att de gör det på vissa ställen pga att de får många med andra problem där. Det gäller väl mest i storstäder.

Jag tror egentligen inte att man brukar missa det under en utredning. Så många blanketter att fylla i, så många frågor man får. Visst, folk kanske undviker att säga det direkt, men en läkare kan fatta misstankar om han ser att livsstilen är sån. Det KAN vara drog- eller alkoholproblem om någon inte gör mycket, t.ex., eller sover på dagarna. Man kan nog utesluta det ganska säkert hos dem som har ett strukturerad, ordentligt liv. Varför ska man då testa alla? Okej, det är klart man kan ta fel. Kan även hända att det ingår på något sätt om man får medicin utskrivet, det minns jag inte. Då behöver man ju veta det.


Ska man utredas för ADHD eller vid en neuropsykiatrisk utredning måste man ju utesluta att symtomen eller problematiken inte beror på någon form av missbruk, då måste man ju drogscreena.

Titta här på sidan 6:

Klinisk handbok 2015 Neuropsykiatri Utredning och behandling av vuxna

Att man fyller i en massa formulär innebär ju verkligen ingen garanti för att man talar sanning eller inte döljer sitt missbruk, missbrukare är ju dessutom experter på att manipulera och det finns ju missbrukare som har lyckats dölja sitt missbruk för omgivningen i åratal, även för deras partners, hur ska då en läkare eller annan vårdpersonal som man bara träffar vid enstaka tillfällen kunna få ett begrepp om huruvida en person missbrukar eller inte?

Liljan skrev:Många läkare är rädda för att ställa frågor om alkoholkonsumtion också för att patienten kan ta illa vid sig.


Ja och det är ju synd att det är så.


För eller senare märker man ju det! Skulle en missbrukare låtsas ha ADHD för att få medicinen? Det ger ju inte mycket heller. Man skulle ju nästan behöva ta en hel burk för att få i sig en missbrukardos. Och sen får man ingen mer medicin på ett tag. Apoteken räknar ut när man bör ha slut på medicin. Ibland räknar de fel eller folk tappar tabletter, och då får man vara utan.


Det wini verkar ha glömt är att vi som har AD/HD måste lämna övervakat urinprov åtminstone en gång per år, desutom tar dom blodprov som tar levervärden där dom ser om man har druckit för mycket alkohol över en längre tid, framkommer det att man missbrukar så överflyttas man till beroendeenheten. Så går det när man går på propagandan från KMR.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 22:20:29

Okej. Jag har inte så 100 % koll på allt man kan testa med dem proven som tas. Jag försökte bara säga att det är inte värt det för t.ex. en missbrukare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Wine » 2016-10-11 22:21:11

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:
Det är det väl inte? Jag har inte behövt göra sånt. Men jag antar att de gör det på vissa ställen pga att de får många med andra problem där. Det gäller väl mest i storstäder.

Jag tror egentligen inte att man brukar missa det under en utredning. Så många blanketter att fylla i, så många frågor man får. Visst, folk kanske undviker att säga det direkt, men en läkare kan fatta misstankar om han ser att livsstilen är sån. Det KAN vara drog- eller alkoholproblem om någon inte gör mycket, t.ex., eller sover på dagarna. Man kan nog utesluta det ganska säkert hos dem som har ett strukturerad, ordentligt liv. Varför ska man då testa alla? Okej, det är klart man kan ta fel. Kan även hända att det ingår på något sätt om man får medicin utskrivet, det minns jag inte. Då behöver man ju veta det.


Ska man utredas för ADHD eller vid en neuropsykiatrisk utredning måste man ju utesluta att symtomen eller problematiken inte beror på någon form av missbruk, då måste man ju drogscreena.

Titta här på sidan 6:

Klinisk handbok 2015 Neuropsykiatri Utredning och behandling av vuxna

Att man fyller i en massa formulär innebär ju verkligen ingen garanti för att man talar sanning eller inte döljer sitt missbruk, missbrukare är ju dessutom experter på att manipulera och det finns ju missbrukare som har lyckats dölja sitt missbruk för omgivningen i åratal, även för deras partners, hur ska då en läkare eller annan vårdpersonal som man bara träffar vid enstaka tillfällen kunna få ett begrepp om huruvida en person missbrukar eller inte?

Liljan skrev:Många läkare är rädda för att ställa frågor om alkoholkonsumtion också för att patienten kan ta illa vid sig.


Ja och det är ju synd att det är så.


För eller senare märker man ju det! Skulle en missbrukare låtsas ha ADHD för att få medicinen?


Du behöver ju inte låtsas vara ovetande eftersom diskussion om detta har förekommit tidigare och det är ett välkänt faktum inom vården att det förekommer, att det finns manipulativa personer, missbrukare som vill ha tillgång till narkotikaklassade läkemedel, inklusive ADHD-läkemedel och att det händer att personer manipulerar sig till diagnoser för att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel.

Toblerone skrev:Det ger ju inte mycket heller.


Varför ser då personal inom vården detta som ett problem? Varför ser polisen det som ett problem med spridningen av narkotikaklassade läkemedel, även ADHD-läkemedel:

Dagens Medicin - Polisen beslagtar mer adhd-medicin
Publicerad: 2015-08-27 07:56

Polisens beslag av läkemedel som används mot adhd eller add har mer än fördubblats på fem år.

Förskrivningen har ökat i samma takt, och polisen misstänker att det är lagligt utskrivna mediciner som hamnar på svarta marknaden, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.


Toblerone skrev:Man skulle ju nästan behöva ta en hel burk för att få i sig en missbrukardos. Och sen får man ingen mer medicin på ett tag. Apoteken räknar ut när man bör ha slut på medicin. Ibland räknar de fel eller folk tappar tabletter, och då får man vara utan.


Man kan gå till flera olika läkare eller byta läkare.
Senast redigerad av Wine 2016-10-11 22:24:51, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

dåligt bemötande inom vården

Inläggav ankhh » 2016-10-11 22:23:52

slackern skrev:Så går det när man går på propagandan från KMR.

Kyrkomusikernas Riksföbund? Kommittén för mänskliga rättigheter? Komplementärmedicinska riksförbundet?

OK, jag skojar lite - det där är de första akronym-träffarna vid nätsökning. Men jag vet faktiskt inte, är väl obildad. Vad är KMR, och vad propagerar de om? :-)063
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Wine » 2016-10-11 22:26:29

slackern skrev:Det wini verkar ha glömt är att vi som har AD/HD måste lämna övervakat urinprov åtminstone en gång per år, desutom tar dom blodprov som tar levervärden där dom ser om man har druckit för mycket alkohol över en längre tid, framkommer det att man missbrukar så överflyttas man till beroendeenheten. Så går det när man går på propagandan från KMR.


Detta stämmer inte, rutinerna ser inte ut på samma sätt överallt.

Toblerone skrev:Okej. Jag har inte så 100 % koll på allt man kan testa med dem proven som tas. Jag försökte bara säga att det är inte värt det för t.ex. en missbrukare.


Drogscreenades du under din neuropsykiatriska utredning? Jag vet att man inte alltid gör det vid neuropsykiatriska utredningar.

Har för mig att du också medicinerar med ADHD-läkemedel, lämnar du övervakat urinprov åtminstone en gång per år som slackern skriver att alla ni med AD/HD måste göra?
Senast redigerad av Wine 2016-10-11 22:34:08, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

dåligt bemötande inom vården

Inläggav slackern » 2016-10-11 22:29:58

ankhat skrev:
slackern skrev:Så går det när man går på propagandan från KMR.

Kyrkomusikernas Riksföbund? Kommittén för mänskliga rättigheter? Komplementärmedicinska riksförbundet?

OK, jag skojar lite - det där är de första akronym-träffarna vid nätsökning. Men jag vet faktiskt inte, är väl obildad. Vad är KMR, och vad propagerar de om? :-)063


Att ADHD är påhittad diagnos och att psykiatrin förgiftar patienter med psykofarmaka och att alla läkare är mutade utav big Pharma ungefär.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav ankhh » 2016-10-11 22:33:13

slackern skrev:
ankhat skrev:
slackern skrev:Så går det när man går på propagandan från KMR.

Kyrkomusikernas Riksföbund? Kommittén för mänskliga rättigheter? Komplementärmedicinska riksförbundet?

OK, jag skojar lite - det där är de första akronym-träffarna vid nätsökning. Men jag vet faktiskt inte, är väl obildad. Vad är KMR, och vad propagerar de om? :-)063


Att ADHD är påhittad diagnos och att psykiatrin förgiftar patienter med psykofarmaka och att alla läkare är mutade utav big Pharma ungefär.

Tack - de "teorierna" har jag sett i en del tidningar. Och då betyder förstås KMR Kriminellt Misstolkande Rundhuvuden! :P
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

dåligt bemötande inom vården

Inläggav slackern » 2016-10-11 22:42:45

ankhat skrev:
slackern skrev:
ankhat skrev:Kyrkomusikernas Riksföbund? Kommittén för mänskliga rättigheter? Komplementärmedicinska riksförbundet?

OK, jag skojar lite - det där är de första akronym-träffarna vid nätsökning. Men jag vet faktiskt inte, är väl obildad. Vad är KMR, och vad propagerar de om? :-)063


Att ADHD är påhittad diagnos och att psykiatrin förgiftar patienter med psykofarmaka och att alla läkare är mutade utav big Pharma ungefär.

Tack - de "teorierna" har jag sett i en del tidningar. Och då betyder förstås KMR Kriminellt Misstolkande Rundhuvuden! :P


Här kan du läsa en intressant debatt artikel och vad hon tycker om Aftonbladets syn på ADHD och KMR.

http://www.svt.se/opinion/kvallspressen ... om-mordare
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 22:44:47

Wine skrev:
Du behöver ju inte låtsas vara ovetande eftersom diskussion om detta har förekommit tidigare och det är ett välkänt faktum inom vården att det förekommer, att det finns manipulativa personer, missbrukare som vill ha tillgång till narkotikaklassade läkemedel, inklusive ADHD-läkemedel och att det händer att personer manipulerar sig till diagnoser för att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel.

Det är i regel andra mediciner som de är ute efter. Värktabletter, diazepam (Valium) eller preparat som innehåller morfin. Sånt som man blir hög av. Av EN tablett - inte av 50 stycken som med Ritalin. :-)051

Toblerone skrev:Det ger ju inte mycket heller.


Varför ser då personal inom vården detta som ett problem? Varför ser polisen det som ett problem med spridningen av narkotikaklassade läkemedel, även ADHD-läkemedel:

Dagens Medicin - Polisen beslagtar mer adhd-medicin
Publicerad: 2015-08-27 07:56

Hmm... konstigt. Kan vara tonåringar eller oansvariga vuxna som har bestämt sig att inte längre ta medicinen och sälja den istället. Dum idé, men det kan förstås hända. Om det inte handlar om nån strulig läkare som kanske behöver pengar till eget missbruk eller nåt sånt.

Polisens beslag av läkemedel som används mot adhd eller add har mer än fördubblats på fem år.

Förskrivningen har ökat i samma takt, och polisen misstänker att det är lagligt utskrivna mediciner som hamnar på svarta marknaden, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.


Toblerone skrev:Man skulle ju nästan behöva ta en hel burk för att få i sig en missbrukardos. Och sen får man ingen mer medicin på ett tag. Apoteken räknar ut när man bör ha slut på medicin. Ibland räknar de fel eller folk tappar tabletter, och då får man vara utan.


Man kan gå till flera olika läkare eller byta läkare.


Nej, det kan man inte. Eller man kan, men man får inte ut medicinen. Recepten brukar ju vara digitala numera och då ser man i apoteket alla recept som finns. Och apoteket lämnar inte ut mer än vad man ska ta.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

dåligt bemötande inom vården

Inläggav Wine » 2016-10-11 22:48:59

Toblerone skrev:Nej, det kan man inte. Eller man kan, men man får inte ut medicinen. Recepten brukar ju vara digitala numera och då ser man i apoteket alla recept som finns. Och apoteket lämnar inte ut mer än vad man ska ta.


Jo. det går att kringgå genom att begära att få ut medicin på pappersrecept, det är möjligt att reglerna eller rutinerna kring detta nu har förändrats eller skärpts.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in