Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka är vi här?

Inläggav truthseeker » 2016-07-03 22:39:04

Trettiofyraårig smålänning med påbörjad(tror jag?) autismutredning.
Bor ensam med 2 katter.
Söker meningen med livet.
Har påfrestande dåligt minne.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vilka är vi här?

Inläggav henrikssongbg » 2016-07-03 23:56:39

helena göteborg
diagnostiserad subklinisk autismspektrum och cykloid psykos
kvinna 32 år
sambo och ett nytt barn
social fobi blä
henrikssongbg
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-03

Vilka är vi här?

Inläggav typkanin » 2016-07-04 10:31:14

Hej och välkomna till Aspergerforum. Det skall bli en ära att få hålla i detta och jag vill tacka alla som har kommit hit för att läsa vad jag skriver. Vi kommer att ha jätteroligt tilsammans och ni kommer att trivas med den nya ordningen, min ordning.
Ni behöver inte visa er uppskattning över mig; Jag vet redan om den.
Ingen fara ni behöver inte presentera er själva, jag kommer att bestämma hur er profil ser ut.
Jag har skrivit färdigt och ni har min tillåtelse att applådera instämmande.
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Vilka är vi här?

Inläggav Puzzle » 2016-07-05 8:30:56

Smeus skrev:Jag hade inte förväntat mig någon hyllningskör, men jag hade definitivt förväntat mig ett bättre uppförande och bemötande, speciellt ifrån en moderator.

Känns som jag måste förtydliga lite här, moderatorerna är dom med grönt nick, admin har rött.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vilka är vi här?

Inläggav Alien » 2016-07-06 0:19:31

Moderator:

En del inlägg har flyttats som off topic. Politiska diskussioner får föras i andra trådar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilka är vi här?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-21 20:41:25

Jag är en 35-årig tjej och mamma. Jag fick min AS diagnos när jag var 20.
Jag bor i Skåne.
Jag arbetar halvtid pga av att jag är sjukskriven för utmattningssyndrom och detta är i sin tur kopplat till as-diagnosen. Jag arbetar inom högskolan på administrations sidan. Vilket jag trivs med i stort men pga av se ovan så har jag fått sakta ner på tempot.
Min AS visar sig på det sättet att jag inte tycker om förändringar, jag tycker om att planera, jag har svårt med sociala sammanhang och jag har haft det tufft i arbetslivet fram tills jag var ungefär 30 då det löste sig pga av en utbildning i lungn takt och likaså ett arbete som passar mig och som jag är riktigt bra på.

Annars tycker jag om att umgås med min son, läsa fantasy och kolla på tv serier. En favorit just nu är Outlanders och Better Call saul.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Vilka är vi här?

Inläggav met86 » 2016-08-22 23:11:25

Kvinna på 30 år, bosatt vid Vätterns sydligaste spets
As-diagnoserad i somras.

Arbetssökande just nu för tillfälligt..... igen.
Klurar ut vad tusan jag ska kunna jobba med för att behålla ett arbete.

Gillar djur och natur m.m jadajada.... :p
met86
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-06-21

Vilka är vi här?

Inläggav Tant Grön » 2016-08-27 21:19:20

Hej,förra gången jag beskrev vem jag var hade jag fått diagnoserna ADHD och Asperger. Jag skulle börja jobba 50%. Jag var gift och hade två tonåringar hemma. Så ser det inte ut idag...
Har även konstaterats ha bipolär sjukdom och har nu sjukersättning. Är frånskild med två utflyttade vuxna barn. Har själv flyttat genom hela Sverige och bor på landet med min hund. Trivs bra med att vara själv för det mesta men känner mig lite ensam ibland. Fått artros i flera leder. Har boendestöd och regelbunden kontakt med psykolog. Mår trots allt ganska bra just nu och hoppas att det håller i sig ett tag :-)Happy
Tant Grön
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2010-09-07

Vilka är vi här?

Inläggav Lilla jag » 2016-09-17 16:26:12

Heter Emelie, 17årig göteborgare som nu bor i Lerum sen några år tillbaka.
Har diagnoserna Asperger, bipolär, ADHD, selektiv mutism, tvång/ocd.
Är 25% från Sverige, 25% från England och 50% från Sri lanka. Men är född i Sverige :-)Happy
Lilla jag
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-12-10
Ort: Lerum, Västra Götaland

Vilka är vi här?

Inläggav slackern » 2016-09-17 17:20:07

Lilla jag skrev:Är 25% från Sverige, 25% från England och 50% från Sri lanka. Men är född i Sverige :-)Happy


Coolt ursprung. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Lilla jag » 2016-09-17 17:21:24

slackern skrev:
Lilla jag skrev:Är 25% från Sverige, 25% från England och 50% från Sri lanka. Men är född i Sverige :-)Happy


Coolt ursprung. :)


Tack :-)Happy
Lilla jag
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-12-10
Ort: Lerum, Västra Götaland

Vilka är vi här?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-18 8:25:29

Jag är en tjej på 38 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon också och har haft det sedan ett års ålder och anledningen till det är att jag skelade så mycket. Jag är född med en cp-skada som har slagit ut större delen av min syn. Om man föds med en cp-skada är det inte alls ovanligt att man får problem med talet. Antingen genom att man talar otydligt och sluddrar eller att man inte pratar alls, men i mitt fall tog synen den största smällen.

Min vänstra arm och hand hänger inte riktigt med och det vänstra benet är två cm kortare än det högra. Benlängdsskillnaden är lätt att kompensera med en högre sula på alla vänsterskor, men det medför ändå att jag haltar när jag går och har ganska dålig balans. Mitt högra öga skelar, vilket innebär att det pekar snett emot det andra och latar sig medan det andra jobbar dubbelt upp.

Dessutom har jag ett fel på synsinnet i hjärnan som kallas nystagmus och som innebär att jag inte kan hålla ögonen stilla. Om jag försöker fästa blicken på det jag tittar på bara flackar den. Det gör bland annat att jag saknar sidoseende och det innebär i sin tur att om jag ska titta åt sidan måste jag vrida på hela huvudet. Den dåliga synen gör också att jag har orienterings-svårigheter som innebär att jag har svårt för att hitta och veta var jag befinner mig och att jag lätt missar nivåskillnader. För att veta var jag befinner mig måste jag gå samma sträcka flera gånger och så att säga nöta in på vilket sätt jag ska gå för att komma dit jag vill. Det är heller inte så särskilt lätt för mig att upptäcka ifall någon hälsar på mig om inte personen talar om det.

Jag har även autistiska drag som bland annat innebär att jag har koncentrationssvårigheter samt svårigheter att organisera och planera det jobb jag ska göra. Nu har jag boendestöd som hjälper mig med det, men det krävdes att jag gick igenom en ordentlig utredning för att få det. Jag har även speciella intressen, vilket är typiskt för en person med autism. Det innebär att man har ett särskilt intresse som man verkligen går in för och tar reda på allt man bara kan om.

Jag har även svårt för den sociala biten, vilket också är typiskt för autistiska personer. Jag kommer att återkomma till detta senare, men förutom detta är jag en alldeles vanlig tjej med vanliga intressen. Jag tycker om att skriva väldigt mycket, surfa på internet och ta reda på fakta.

Jag gillar hästar också och förut red jag, men en mycket tragisk olycka som innebar att jag ramlade av hästen och bröt högra armen satte definitivt stopp för det. På dagarna jobbar jag på Daglig Verksamhet som är en sorts skyddad verkstad. Där jobbar jag med data och packar skruv samt att jag en dag i veckan har praktik i stallet. På dagarna lyssnar jag på en engelsk-talande radiostation som spelar musik ifrån 80-talet och på nätterna brukar jag lyssna på Mix Megapol. Bäst gillar jag att lyssna på discomusik från 70-, 80- och 90-talet. Mina största idoler är ett brittiskt syntpopband som heter Pet Shop Boys och den alpina skidlegendaren Ingemar Stenmark. När han åkte skidor stannade praktiskt taget hela Sverige av. Nu tror jag att jag fick med det mesta, men om det är något mer som du undrar över får du fråga mig!
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Vilka är vi här?

Inläggav Batte » 2016-09-20 21:09:14

Nordmann
30+
Pr. i dag ikke utredet
Har familie
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilka är vi här?

Inläggav River » 2016-09-20 21:17:45

Hei. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vilka är vi här?

Inläggav Batte » 2016-09-20 21:45:30

River skrev:Hei. :-)Happy

Hei. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilka är vi här?

Inläggav TopChris » 2016-10-01 18:47:11

Kille, 17 år från Göteborg. Fick diagnosen asperger när jag var runt 5 tror jag. Är blyg :oops: men har swag ändå. Gillar att... Chilla. Har inga speciella "intressen" om inte vara beroende av en (eller flera) TV serier är ett intresse.
TopChris
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2016-08-29
Ort: Göteborg

Vilka är vi här?

Inläggav Winston » 2016-10-03 11:09:53

Hej,

Jag går här på forumet under mitt mellannamn Winston, som jag finner rätt fint, och av historiskt intresse då det även tillhörde en man vid namn Churchill. Nåväl, om han var en strikt "god" person kan diskuteras, men det bryr jag mig inte om.

Jag har nyligen fyllt 18, och väntar för tillfället på resultat från en utredning med autismspektrumtillstånd som frågeställning. Idén dök upp efter att resultatet från en ADD/ADHD-utredning presenterades, där slutsatsen var att mitt beteende i stor grad kan förklaras med litteratur kring Asperger. Detta innebär dock att jag ej har en officiell diagnos ännu. Trots detta är jag relativt säker på diagnosen, som jag tror kommer bli det som kallas Asperger (ja, jag är medveten om dess icke-existerande status i DSM-5).

Det är ganska skönt att kunna identifiera sig med Asperger då det leder till en ökad förståelse om varför jag är som jag är.

Hm, har redan fått slut på idéer i mitt skrivande. Detta är ett av mina många "problem", eller snarare en av mina avvikelser. Dålig fantasi! Följer otroligt gärna mallar för författning av diverse texter.

Som ett barn var jag tydligen relativt utåtriktad, och hade många "kompisar", hur man nu definierar dessa. Spenderade otroligt mycket tid med tåg, dinosaurier, historia för att sedan i tonåren växa in i teknikens och matematikens värld. Det som fått mig att vid en ung ålder fungera socialt, misstänker jag, kan förklaras med resonemanget "odd but active", där jag, som jag nu insett, endast haft vänner genom mina intensiva intressen - och därav även förlorat i princip alla när de gemensamma intressena dog ut. Pratar väldigt intensivt om mina intressen, tar sällan hänsyn till andra i diskussioner. Ser inte på folk när de tröttnar, vilket nuförtiden leder till att folk verkar undvika mig (vilket för övrigt ej ses som ett problem då jag föredrar min ensamhet samt en otroligt närstående kompis, som dessutom är oturlig nog att vara min flickvän). Finns det inga gemensamma intressen att diskutera undviker jag folk. Tål ej, för mig då, irrelevant snack.

Mitt sätt att sticka ut från mängden ledde till intensiv mobbning i 5-6:an, som ändå inte dök upp hemma förrän ett sent stadie. Har aldrig kunnat, eller för den delen velat, prata om mina känslor. Kan helt enkelt inte sätta ord på dem! Det är rörigt och jobbigt. Har periodvis mått dåligt, med min senaste period sedan tidigt 2015. Detta har haft en jobbig påverkan på min skolgång i den gymnasiala skolan, där jag ej trivs.

Nu tycker jag att det räcker för en kort introduktion. Jag är säker på att de personer som faktiskt har för avsikt att stanna här kommer att stöta på mig mer, vilket på sätt och vis krymper behovet av en otroligt djupgående introduktion. Vi ses i forumet.

Edit: Ser nu att jag hamnat på sidnummer 63, vilket är roligt, det råkar vara mitt favorittal. Varför? Vet ej, det bara är så.

Hälsningar,
Winston
Winston
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2016-10-03

Vilka är vi här?

Inläggav Smillah » 2016-10-08 12:48:35

Är en tjej /kvinna på snart 33 år (men blir ofta tagen som yngre)

Fick min AS-diagnos i april i år

Är en ensamstående mamma med två barn på halvtid. 9-årig son med autism och 7-årig dotter som har vissa AS-drag men som jag inte tror uppfyller diagnosen fullt ut

Bor i Stockholm och är sjukskriven pga. utmattning för tillfället

Mina intressen är djur och natur, matlagning, psykologi, filosofi, simning, faktaböcker, dokumentärer, musik, karaoke, sociala medier och lite annat
Smillah
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-09-12

Vilka är vi här?

Inläggav slackern » 2016-10-08 23:37:10

Smillah skrev:Är en tjej /kvinna på snart 33 år (men blir ofta tagen som yngre)

Fick min AS-diagnos i april i år

Är en ensamstående mamma med två barn på halvtid. 9-årig son med autism och 7-årig dotter som har vissa AS-drag men som jag inte tror uppfyller diagnosen fullt ut

Bor i Stockholm och är sjukskriven pga. utmattning för tillfället

Mina intressen är djur och natur, matlagning, psykologi, filosofi, simning, faktaböcker, dokumentärer, musik, karaoke, sociala medier och lite annat


Välkommen, hoppas att du kommer att trivas. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-09 11:36:59

skorpion76 skrev:Jag är en tjej på 38 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon också och har haft det sedan ett års ålder och anledningen till det är att jag skelade så mycket. Jag är född med en cp-skada som har slagit ut större delen av min syn. Om man föds med en cp-skada är det inte alls ovanligt att man får problem med talet. Antingen genom att man talar otydligt och sluddrar eller att man inte pratar alls, men i mitt fall tog synen den största smällen.

Min vänstra arm och hand hänger inte riktigt med och det vänstra benet är två cm kortare än det högra. Benlängdsskillnaden är lätt att kompensera med en högre sula på alla vänsterskor, men det medför ändå att jag haltar när jag går och har ganska dålig balans. Mitt högra öga skelar, vilket innebär att det pekar snett emot det andra och latar sig medan det andra jobbar dubbelt upp.

Dessutom har jag ett fel på synsinnet i hjärnan som kallas nystagmus och som innebär att jag inte kan hålla ögonen stilla. Om jag försöker fästa blicken på det jag tittar på bara flackar den. Det gör bland annat att jag saknar sidoseende och det innebär i sin tur att om jag ska titta åt sidan måste jag vrida på hela huvudet. Den dåliga synen gör också att jag har orienterings-svårigheter som innebär att jag har svårt för att hitta och veta var jag befinner mig och att jag lätt missar nivåskillnader. För att veta var jag befinner mig måste jag gå samma sträcka flera gånger och så att säga nöta in på vilket sätt jag ska gå för att komma dit jag vill. Det är heller inte så särskilt lätt för mig att upptäcka ifall någon hälsar på mig om inte personen talar om det.

Jag har även autistiska drag som bland annat innebär att jag har koncentrationssvårigheter samt svårigheter att organisera och planera det jobb jag ska göra. Nu har jag boendestöd som hjälper mig med det, men det krävdes att jag gick igenom en ordentlig utredning för att få det. Jag har även speciella intressen, vilket är typiskt för en person med autism. Det innebär att man har ett särskilt intresse som man verkligen går in för och tar reda på allt man bara kan om.

Jag har även svårt för den sociala biten, vilket också är typiskt för autistiska personer. Jag kommer att återkomma till detta senare, men förutom detta är jag en alldeles vanlig tjej med vanliga intressen. Jag tycker om att skriva väldigt mycket, surfa på internet och ta reda på fakta.

Jag gillar hästar också och förut red jag, men en mycket tragisk olycka som innebar att jag ramlade av hästen och bröt högra armen satte definitivt stopp för det. På dagarna jobbar jag på Daglig Verksamhet som är en sorts skyddad verkstad. Där jobbar jag med data och packar skruv samt att jag en dag i veckan har praktik i stallet. På dagarna lyssnar jag på en engelsk-talande radiostation som spelar musik ifrån 80-talet och på nätterna brukar jag lyssna på Mix Megapol. Bäst gillar jag att lyssna på discomusik från 70-, 80- och 90-talet. Mina största idoler är ett brittiskt syntpopband som heter Pet Shop Boys och den alpina skidlegendaren Ingemar Stenmark. När han åkte skidor stannade praktiskt taget hela Sverige av. Nu tror jag att jag fick med det mesta, men om det är något mer som du undrar över får du fråga mig!


Scorpion jag trodde du var en kille :-)017 :-)051 Är nog pga din profilbild..
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vilka är vi här?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-09 11:38:46

truthseeker skrev:Trettiofyraårig smålänning med påbörjad(tror jag?) autismutredning.
Bor ensam med 2 katter.
Söker meningen med livet.
Har påfrestande dåligt minne.


Vilken håla i småland bor du i? Jag bor i Nybro
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vilka är vi här?

Inläggav truthseeker » 2016-10-09 14:52:05

Xtrail3344 skrev:
Vilken håla i småland bor du i? Jag bor i Nybro


växjö
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vilka är vi här?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-09 15:03:36

truthseeker skrev:
Xtrail3344 skrev:
Vilken håla i småland bor du i? Jag bor i Nybro


växjö
Inte så långt ifrån med andra ord..
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vilka är vi här?

Inläggav Karin 1959 » 2016-10-09 16:41:54

57-årig kvinna med ADHD-Diagnos sedan -11,
genomgick ny neuropsykiatrisk utredning i våras
där man konstaterade att jag även har Asperger.

Jag har sju barn , varav två fortfarande bor hemma
resten har flyttat hemifrån , nu har jag fyra barnbarn

Gick in i en utbrändhetssituation -08 och jag arbetar
för fullt med att hitta sätt att hantera min vardag.
Idag är jag sjukskriven och söker sjukersättning. :roll:
Karin 1959
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2016-09-28
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in