Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Aquarius80 » 2016-10-03 11:14:45

Toblerone skrev:Där har du svaret! Modersmålsundervisning är, som namnet säger, för de som talar det hemma, och som KAN tala det. Modersmålslärare vill inte ha någon med i gruppen som inte kan förstå språket. Det finns mål, kriterier för modersmål som för alla andra ämnen och de passar inte en nybörjare.


Men vad säger du nu?

Visst talade min far finska hemma ibland. Han kunde även svenska, men han talade svenska med finsk brytning. Mamma brukade svara på svenska, hennes finska är inte så bra. Jag kan ganska många ord och några fraser, men jag kan varken tala eller skriva ordentligt.

Så vi finländare måste alltså assimileras för att vi är ett vitt folkslag, samtidigt som somalier och andra icke vita skall ha rätt till hemspråksundervisning?

Snacka om dubbla måttstockar!
Aquarius80
Inaktiv
 
Inlägg: 339
Anslöt: 2016-09-14
Ort: 08

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 11:29:28

Aquarius80 skrev:
Toblerone skrev:Där har du svaret! Modersmålsundervisning är, som namnet säger, för de som talar det hemma, och som KAN tala det. Modersmålslärare vill inte ha någon med i gruppen som inte kan förstå språket. Det finns mål, kriterier för modersmål som för alla andra ämnen och de passar inte en nybörjare.


Men vad säger du nu?

Visst talade min far finska hemma ibland. Han kunde även svenska, men han talade svenska med finsk brytning. Mamma brukade svara på svenska, hennes finska är inte så bra. Jag kan ganska många ord och några fraser, men jag kan varken tala eller skriva ordentligt.

Så vi finländare måste alltså assimileras för att vi är ett vitt folkslag, samtidigt som somalier och andra icke vita skall ha rätt till hemspråksundervisning?

Snacka om dubbla måttstockar!


Förstår du inte vad jag säger? Det är modersmålsundervisning! Det innebär att man pratar det hemma och kan det ganska flytande. Du har själv sagt att du knappt kan någon finska. Nu säger du du kan ganska många ord och några fraser. Det som krävs är att man förstår och pratar språket. Det är ganska lätt att kolla egentligen. Läraren brukar ju prata på hemspråket med sina elever, inte på svenska. Hade du hängt med då?

Det är likadant för alla språk, det står i läroplanen, det finns regler och ingen diskriminerar finländare.

Skriva, visst, men inte på nybörjarnivå. Det är inte som B-språk, som att lära sig ett nytt språk, utan det krävs förkunskaper.

Hittade det här från Täby kommun:

Vilka kunskapskrav gäller för att få delta i modersmålsundervisning?

Modersmålsundervisning är ingen språkundervisning för nybörjare.

I skollagen sägs att en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om

1. språket är elevens dagliga umgängespråk i hemmet och
2. eleven har grundläggande kunskaper i språket.


Här har du en länk till kunskapskraven för årskurs 6:
http://www.ale.se/download/18.12688c371 ... kurs+6.pdf
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Aquarius80 » 2016-10-03 11:39:41

Toblerone skrev:
Förstår du inte vad jag säger? Det är modersmålsundervisning! Det innebär att man pratar det hemma och kan det ganska flytande. Du har själv sagt att du knappt kan någon finska.


Jag skulle säkert kunna utveckla min finska lite mer om jag fick hemspråksundervisning. Min far talade finska och svenska hemma, min mor höll sig däremot till svenska språket. Som barn älskade jag finska ord.

Förstår du inte vad jag säger? Läser du inte vad jag skriver eller?
Aquarius80
Inaktiv
 
Inlägg: 339
Anslöt: 2016-09-14
Ort: 08

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Liljan » 2016-10-03 11:56:07

Jag tycker du ska satsa på ett yrkesprogram på komvux. På det sättet är det lätt för dig att få jobb senare och på komvux är alla mycket mognare. Du kan ha aktivitetsersättning medan du pluggar om du pratar med din handläggare. Vad gäller att läsa för klassen får man bita ihop och göra vissa saker fast det är jobbigt och man inte vill.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Karamell » 2016-10-03 12:19:02

Hoppas man får vara sig själv i skolan idag. Att man får utveckla sina talanger och inte att alla måste vara likadana. Men dom har nog fortfarande inte råd med det, men det blir ju dyrare i längden när folk inte klarar av skolan. Jag personligen hade behövt hjälp (80/90-tal) , men jag sket i det istället. Skolkade en hel del. Jag mådde skit över det i många många år, men nu bryr jag mig inte längre, om folk inte gillar mig är det upp till dom. Jag vet i alla fall att jag menar väl och att jag har ett värde.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 12:48:46

Aquarius80 skrev:
Toblerone skrev:
Förstår du inte vad jag säger? Det är modersmålsundervisning! Det innebär att man pratar det hemma och kan det ganska flytande. Du har själv sagt att du knappt kan någon finska.


Jag skulle säkert kunna utveckla min finska lite mer om jag fick hemspråksundervisning. Min far talade finska och svenska hemma, min mor höll sig däremot till svenska språket. Som barn älskade jag finska ord.

Förstår du inte vad jag säger? Läser du inte vad jag skriver eller?


Jo, JAG läser. Och jag läser att kraven är :
1. att språket är ELEVENS dagliga umgängesspråk
2. att eleven har grundläggande kunskaper.

Och det är krav som gäller i hela Sverige, det är inte bara den kommunen som hittat på det.

Och jag tolkar det så att du inte har nån av dem förutsättningar för att

1. DU talade inte finska dagligen hemma
2. Grundläggande kunskaper innebär inte några ord och fraser, utan snarare att kunna kommunicera (på en enkel nivå) och förstå.

Och då är det bara att lära sig finska som främmande språk, då börjar man från början. Och man är i princip nybörjare om man kan några fraser och många ord. Kan man inte sätta ihop orden till meningar och förstår en enkel vardaglig konversation så är man nybörjare. Jag är själv språklärare och har även undervisat vuxna i kvällskurser. Det är nog det som skulle passa dig. Kolla studieförbunden!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 13:26:11

Vallentuna har lagt till fler krav, men dem två tidigare finns med förstås.
Det där med att det måste finnas några stycken och att det måste finnas en lärare är ju mer praktiska förutsättningar:

För att få modersmålsundervisning gäller följande förutsättningar:
•Minst en av vårdnadshavarna ska ha ett annat språk än svenska som sitt modersmål.
•Språket är dagligt umgängesspråk i hemmet.
•Eleven ska ha grundläggande kunskaper i modersmålet.
•Minst fem elever inom kommunen, i respektive skolform, ansöker om modersmålsundervisning i det aktuella språket.
•Lämplig lärare finns eller kan anställas.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav slackern » 2016-10-03 13:30:06

Toblerone skrev:Vallentuna har lagt till fler krav, men dem två tidigare finns med förstås.
Det där med att det måste finnas några stycken och att det måste finnas en lärare är ju mer praktiska förutsättningar:

För att få modersmålsundervisning gäller följande förutsättningar:
•Minst en av vårdnadshavarna ska ha ett annat språk än svenska som sitt modersmål.
•Språket är dagligt umgängesspråk i hemmet.
•Eleven ska ha grundläggande kunskaper i modersmålet.
•Minst fem elever inom kommunen, i respektive skolform, ansöker om modersmålsundervisning i det aktuella språket.
•Lämplig lärare finns eller kan anställas.


I Stockholm måste språket vara ett levande språk i hemmet, det vill säga att man måste tala språket hemma till vardags och inte svenska.

Men jag förstår inte varför personen klagar, finns ju en massa finska skolor i Sverige och det är även ett minoritetsspråk. Är ju trotts allt den största invandrargruppen vi har i Sverige. Betydligt fler finnar än araber bor i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 14:13:19

slackern skrev:
Toblerone skrev:Vallentuna har lagt till fler krav, men dem två tidigare finns med förstås.
Det där med att det måste finnas några stycken och att det måste finnas en lärare är ju mer praktiska förutsättningar:

För att få modersmålsundervisning gäller följande förutsättningar:
•Minst en av vårdnadshavarna ska ha ett annat språk än svenska som sitt modersmål.
•Språket är dagligt umgängesspråk i hemmet.
•Eleven ska ha grundläggande kunskaper i modersmålet.
•Minst fem elever inom kommunen, i respektive skolform, ansöker om modersmålsundervisning i det aktuella språket.
•Lämplig lärare finns eller kan anställas.


I Stockholm måste språket vara ett levande språk i hemmet, det vill säga att man måste tala språket hemma till vardags och inte svenska.

Men jag förstår inte varför personen klagar, finns ju en massa finska skolor i Sverige och det är även ett minoritetsspråk. Är ju trotts allt den största invandrargruppen vi har i Sverige. Betydligt fler finnar än araber bor i Sverige.


Och om man ska ha modersmålundervisning i Sverige, då får man ju också ha kriterier, dvs. en nivå som det ska ligga på. Och lärarna är redan ganska "snälla" där, men då får de det ganska jobbigt om det är för olika nivåer i en och samma grupp. Har man ganska många ungar med samma språk så kan man kanske nivå-gruppera lite. Jag vet i alla fall från mina barns senaste hemspråkslärare att flera barn pratade sämre tyska än mina och att det var lite besvärligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Zirre » 2016-10-03 14:22:25

Jag tog studenten med godkänt i alla ämnen. Åkte flak, sen var skoltiden över för min del.
Detta trots att elever under alla år + en lärare i gymn. mobbade mig.
:-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Aquarius80 » 2016-10-03 15:12:35

OK då...
Aquarius80
Inaktiv
 
Inlägg: 339
Anslöt: 2016-09-14
Ort: 08

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-10-03 15:35:06

Toblerone skrev:
Julianus skrev:Jag kan än idag inte förstå varför man inte fick modersmålsundervisning trots att man har rätt till det enligt skollagen. Vi hade en turk i klassen som fick det men när man frågade så var det blankt nej. Lärarna motiverade att det var resursbrist :roll: :-)051 :?:


Var det verkligen så? Det kan finnas många anledningar. Många, som Aquarius, tror att man kan få det trots att man inte kan språket alls. Men det var nog inte så i ditt fall, ni pratar väl hemspråket hemma. Normalt är det inte lärarna som har koll på det, man måste höra med.... jag har glömt vad det hette, det var länge sen mina barn hade. Det finns nån för hela kommunen som har hand om det. Och om man ska ha det, så ska ju alla ha det. Förutom om man inte kan få tag på en lärare. Det kan vara så med lite udda språk. Kan tänka mig att det kan vara lättare med turkiska. Det måste i regel också finnas ungefär fyra elever minst.

Det kan variera lite så att inte alla får det t.ex. på dagis, men i skolan ska man ha. Dock inte alltid på sin egen skola. Man kanske måste åka till en annan skola. Mina barn fick taxi när de var små, men inte länge. Från ungefär 10 år fick de ta sig till den andra skolan själv.


Ja, det var verkligen så. Turken pratade ju knappt turkiska hemma och kunde själv inte modersmålet, vilket han har nämnt många ggr i klassen men lärarna såg till att han fick modersmålsundervisning. Att man ska vara minst fyra elever stämmer inte heller, i turkens fall så hade han modersmålsundervisning helt själv. Jag vet inte om reglerna har ändrats. Om det har alltid varit så att man ska vara minst fyra elever, då har skolan brutit mot skollagen. Har jag förstått det helt själv?
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 17:30:30

Julianus skrev:
Toblerone skrev:
Julianus skrev:Jag kan än idag inte förstå varför man inte fick modersmålsundervisning trots att man har rätt till det enligt skollagen. Vi hade en turk i klassen som fick det men när man frågade så var det blankt nej. Lärarna motiverade att det var resursbrist :roll: :-)051 :?:


Var det verkligen så? Det kan finnas många anledningar. Många, som Aquarius, tror att man kan få det trots att man inte kan språket alls. Men det var nog inte så i ditt fall, ni pratar väl hemspråket hemma. Normalt är det inte lärarna som har koll på det, man måste höra med.... jag har glömt vad det hette, det var länge sen mina barn hade. Det finns nån för hela kommunen som har hand om det. Och om man ska ha det, så ska ju alla ha det. Förutom om man inte kan få tag på en lärare. Det kan vara så med lite udda språk. Kan tänka mig att det kan vara lättare med turkiska. Det måste i regel också finnas ungefär fyra elever minst.

Det kan variera lite så att inte alla får det t.ex. på dagis, men i skolan ska man ha. Dock inte alltid på sin egen skola. Man kanske måste åka till en annan skola. Mina barn fick taxi när de var små, men inte länge. Från ungefär 10 år fick de ta sig till den andra skolan själv.


Ja, det var verkligen så. Turken pratade ju knappt turkiska hemma och kunde själv inte modersmålet, vilket han har nämnt många ggr i klassen men lärarna såg till att han fick modersmålsundervisning. Att man ska vara minst fyra elever stämmer inte heller, i turkens fall så hade han modersmålsundervisning helt själv. Jag vet inte om reglerna har ändrats. Om det har alltid varit så att man ska vara minst fyra elever, då har skolan brutit mot skollagen. Har jag förstått det helt själv?


Nej, det är inte en fast regel att man måste vara flera stycken. Det avgör kommunen, det kan variera. Det som är fast är att man ska ha grundkunskaper och att man talar språket hemma. Turkar brukar prata turkiska hemma, och tittar ofta (endast) på turkisk TV. Har varit med om några som inte kunnat mycket svenska trots att de är födda i Sverige. Men det kan förstås variera. Jag vet inte, kanske var han osäker på sig själv eller så påstod i alla fall föräldrarna att han kunde turkiska.

Att han fick ensam-undervisning kan ha olika orsaker. Kanske fanns det just en personal på samma skola som dessutom hade mycket tid? Mycket hänger på att det finns en lärare. Kan man inte hitta en, så kan man inte göra nåt. Kanske var det därför att du inte fick, att det inte fanns nån lärare. Ibland ser man att de letar efter modersmålslärare för väldigt sällsynta språk. Jag tvivlar ofta på att de hittar nån. Men de skickar in det till arbetsförmedlingen och letar efter en sån lärare. Säkert också för ditt språk.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Selma » 2018-08-17 22:20:52

Julianus skrev:Mitt liv har påverkats väldigt mycket. Gick i 3 olika skolor under grundskolan, började ett år senare och hoppade över en klass.

Jag har än idag inte förstått varför. Dessutom hade man heller ingen förståelse för att jag är en svart muslim, vilket gjorde det ännu jobbigare.

Varför hjälpte inte dina föräldrar dig?
Började du senare för att du inte var skolmogen eller var det andra orsaker? Jag gick också i tre olika skolor från första klass till nian. Stora klasser men på den tiden var det tyst och lugnt i klassrummen.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2018-08-17 22:35:52

Selma skrev:
Julianus skrev:Mitt liv har påverkats väldigt mycket. Gick i 3 olika skolor under grundskolan, började ett år senare och hoppade över en klass.

Jag har än idag inte förstått varför. Dessutom hade man heller ingen förståelse för att jag är en svart muslim, vilket gjorde det ännu jobbigare.

Varför hjälpte inte dina föräldrar dig?
Började du senare för att du inte var skolmogen eller var det andra orsaker? Jag gick också i tre olika skolor från första klass till nian. Stora klasser men på den tiden var det tyst och lugnt i klassrummen.


Mina föräldrar hjälpte mig, det var skolan, kommunen och andra inblandade instanser som gjorde mitt liv till ett helvete! Blev väldigt många samtal med mina föräldrar, bara prat hela tiden och ska sitta och avgöra min framtid.

Jag började senare för att det gick inte så bra på första skoldagen, blev placerad i en storklass. 30 elever och en lärare, tror du man får nån hjälp? Det var iallafall inte tyst och lugnt på min tid!
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Selma » 2018-08-17 22:54:36

Julianus skrev:Mina föräldrar hjälpte mig, det var skolan, kommunen och andra inblandade instanser som gjorde mitt liv till ett helvete! Blev väldigt många samtal med mina föräldrar, bara prat hela tiden och ska sitta och avgöra min framtid.

På vilket sätt hjälpte dina föräldrar dig? Förstod de hur den svenska skolan fungerar? Det känns som att det inte enbart är AS-problematik det handlar om men jag kan inte lista ut vad.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2018-08-17 23:02:18

Selma skrev:
Julianus skrev:Mina föräldrar hjälpte mig, det var skolan, kommunen och andra inblandade instanser som gjorde mitt liv till ett helvete! Blev väldigt många samtal med mina föräldrar, bara prat hela tiden och ska sitta och avgöra min framtid.

På vilket sätt hjälpte dina föräldrar dig? Förstod de hur den svenska skolan fungerar? Det känns som att det inte enbart är AS-problematik det handlar om men jag kan inte lista ut vad.


Vad är det för konstig fråga du ställer??? :?
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Selma » 2018-08-18 9:38:32

Julianus skrev:Vad är det för konstig fråga du ställer??? :?

Konstig? På vilket sätt?
Jag undrade bara hur de, mest praktiskt, hjälpte dig. I kontakten med skolan, med läxor, besök i klassen eller liknande. Det fanns, osäker på när det försvann eller om det finns kvar, dagar man kunde ta ut för att vara med sitt/sina barn i skolan.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2018-08-18 11:58:19

Selma skrev:
Julianus skrev:Vad är det för konstig fråga du ställer??? :?

Konstig? På vilket sätt?
Jag undrade bara hur de, mest praktiskt, hjälpte dig. I kontakten med skolan, med läxor, besök i klassen eller liknande. Det fanns, osäker på när det försvann eller om det finns kvar, dagar man kunde ta ut för att vara med sitt/sina barn i skolan.


Som sagt, mina föräldrar hjälpte mig så mycket de kunde mot samtliga inblandade instanser. Jag var bara ett barn.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav sussi83 » 2018-08-18 12:53:15

Selma skrev:
Julianus skrev:Vad är det för konstig fråga du ställer??? :?

Konstig? På vilket sätt?
Jag undrade bara hur de, mest praktiskt, hjälpte dig. I kontakten med skolan, med läxor, besök i klassen eller liknande. Det fanns, osäker på när det försvann eller om det finns kvar, dagar man kunde ta ut för att vara med sitt/sina barn i skolan.

Mina föräldrar har varit strålande underbara, farsan har verkligen en motiverande och positiv attityd. Han förstod vikten av en god utbildning och att tänka utanför boxen när det gäller barn generellt. Jag har flera gånger uppmuntrat honom till att skriva om sina tankar för att stötta andra föräldrar men NPF-barn - han sitter verkligen på den gåvan. Så jag klarade allt precis som alla andra barn fast när jag var liten behövde jag påstötning, koncentrationsproblemen gjorde att jag lättare tappade intresset för det jag inte tyckte var roligt. Hade som sagt haft stora vinster av att haft min ADHD medicin under de åren, när man blir vuxen kan man styra sina känslor, viljor och behov lite lättare men som barn är det ju av naturlig skäl mycket svårare.

Jag fick mina läxor gjorda (lite tjat för att komma igång bara 8) ), gympapåsar packade, skolutflykter planerade, föräldramöten antecknade, läkarbesök och vaccinationer ordnade, fritidsintressen ordnade, utvecklingskurvor kontrollerade mm mm - ingen skillnad.

Hade skolan vetat om vilka behov jag hade skulle det kanske varit betydligt smidigare, de hade förstått varför jag var som jag var. Tyvärr blev det missförstånd ibland som verkligen kunde få mig att må dåligt. Men men, de visste inte, jag visste inte och samhället visste knappt. Så det var otur kan man kanske säga, men det gick bra hela vägen ändå även om vägen inte alltid var spikrak. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav antonius » 2018-08-18 13:24:46

Det var vinter året om på den tiden, och man fick pulsa i meterdjup snö. Men det värsta var vargarna, så det var inte alla barn som kom fram till skolan, Så fröken höll en kort minnesstund för de som blivit vargmat på morgonen. Minns än hur hon spelade en psalm på tramporgeln, och sen sa "ja, idag kommer inte lilla Ida och Sven", sen fortsatte skolarbetet med en 2 timmars kristendomslektion utan rast, och rättstavning resten av dagen, och en fick stå i skamvrån för han hade sniffat Björnklister, för att få lite lindring av alla vargbett han hade på sin lilla magra rygg. Lunchen bestod oftast på ett avkok på potatisskal som vi snott från slaskbacken hos prästen som skött efter oss med grovsalt, Linus fick en träff i baken som svullnade upp som en babianröv av saltet. Jaa så var en vanlig dag i skolan i Norrland... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-18 13:34:10

:-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav sussi83 » 2018-08-18 13:52:37

antonius skrev:Det var vinter året om på den tiden, och man fick pulsa i meterdjup snö. Men det värsta var vargarna, så det var inte alla barn som kom fram till skolan, Så fröken höll en kort minnesstund för de som blivit vargmat på morgonen. Minns än hur hon spelade en psalm på tramporgeln, och sen sa "ja, idag kommer inte lilla Ida och Sven", sen fortsatte skolarbetet med en 2 timmars kristendomslektion utan rast, och rättstavning resten av dagen, och en fick stå i skamvrån för han hade sniffat Björnklister, för att få lite lindring av alla vargbett han hade på sin lilla magra rygg. Lunchen bestod oftast på ett avkok på potatisskal som vi snott från slaskbacken hos prästen som skött efter oss med grovsalt, Linus fick en träff i baken som svullnade upp som en babianröv av saltet. Jaa så var en vanlig dag i skolan i Norrland... :-)063

Ha ha ha!! :-)006 :-)018 :-)018
Fanns det inga mylingar, rumpnissar och vildvittror också?
”Vaffö - vaffö - vaffödådå” :-)018
Fick bada i snön på vintern för att skrubba av sig lorten och ge 1/10 del av inkomsten till kyrkan.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Batte » 2018-08-18 13:54:07

antonius... :-)018 :lol: Du skriver så underholdende. Som jeg vel har skrevet før også; jeg ønsker at du publiserer en tekstsamling eller noe sånt. God som gull! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in