Kommunikation [avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Charley? » 2008-09-06 15:24:08

sommar skrev:Jag vet men kände inte för Pm. o. tyckte inte att en tråd skulle handla om det. Kändes lite väl privat o. egotrippat eftersom man inte vet vid trådstart vart det hela kan leda. Ursäkta off-topic.

*ingore offtopic*
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav weasley » 2008-09-06 16:39:20

Moderator:

En intressant diskussion om kommunikation avknoppas till egen tråd (ja, jag vet att vissa inte gillar sånt, men ordning på torpet är a och o).
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2008-09-06 16:55:20

En hel hög av inlägg borde nästan ha raderats först.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2008-09-06 16:58:47

Moderator:

rdos skrev:En hel hög av inlägg borde nästan ha raderats först.


Här raderas inget om det inte bryter mot reglerna. Censur är inte lösningen. Endast på inläggets skapares begäran kan inlägg redigeras, undantaget då om det bryter mot reglerna; då kan man censurera, men endast det som bryter mot reglerna.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav pH » 2008-09-06 17:51:11

weasley skrev:Moderator:

En intressant diskussion om kommunikation avknoppas till egen tråd (ja, jag vet att vissa inte gillar sånt, men ordning på torpet är a och o).


Känner mig utesluten! :wink:

Min avsikt var nog att bidra i denna diskussion, men kanske mina inlägg passade bättre i ursprungstråden?

Nåväl, mycket intressant finns att säga om den diskurs som råder här på forumet och om ord och åsikter som inte anses rumsrena. Det finns en stor mängd inbördes överenskommelser om ords betydelse som råder mellan forummedlemmarna som en nytilkommen omöjligt kan känna till men ändå förväntas följa och som de kan ställas till svars för om de bvryter. Det riskerar att skapa ett tämligen exkluderande klimat som kan vara värt att fundera över.

Jag återkommer när jag funderat till lite och lyckas formulera mig bättre.

En annan sak är att jag många gånger har svårt att förstå vad det är som gör att Sommar hamnar i blåsväder. Ofta upplever jag att innehållet i inläggen inte motiverar reaktionen och får intrycket att det är någon gammal irritation som blossar upp vid minsta chans till utlopp. Men det är min känsla, och jag kan naturligtvis ha fel. Alla är vi olika, och jag uppskattar ofta Sommars inlägg och har lätt att känna igen mig i känslan av att bli misstolkad som jag uppfattar finns i Sommars reaktioner ibland.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav rdos » 2008-09-06 19:04:18

weasley skrev:Moderator:

rdos skrev:En hel hög av inlägg borde nästan ha raderats först.


Här raderas inget om det inte bryter mot reglerna. Censur är inte lösningen. Endast på inläggets skapares begäran kan inlägg redigeras, undantaget då om det bryter mot reglerna; då kan man censurera, men endast det som bryter mot reglerna.


Personangrepp över väl inte tillåtet här? :shock:

Flera av inläggen som hamnat här är ju mer att betrakta som personangrepp (mest på Sommar) än som delar i diskussionen om kommunikation?

Fast det kanske är så pass högt i tak även i denna avdelning numera?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 20:44:40

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:Läs om läs bättre. Med tanke på hur ofta du hamnar i bråk med diagnosticerade aspisar är jag böjd att inte hålla med om att du inte har problem med att kommunicera med AS-folk. Eller kanske du gillar att bråka bara? Kanske det är ett specialintresse? ;)


Jag hamnar ofta i "bråk" för att jag har massor av kontroversiella åsikter, och inte för att jag inte kan kommunicera med andra med AS. Lär dig skillnaden! :D

Fast du kanske inte själv är så bra på att kommunicera med aspisar? Använder du kanske dig själv som mall för att döma andra? 8)


Lär dig skillnaden? På vad baserar du ditt påstående att du är bra på det? Det du säger blir inte riktigare eller sannare för att du har smajlisar bakom.

Jag säger inte att jag är vare sig bra eller dålig på att kommunicera med aspisar. JAG gör ingen sån binär uppdelning på aspisar och entisar. Det står andra för. Jag kommunicerar bra ibland och mindre bra ibland, oberoende av om folk har alternativkablad hjärna eller ej.

Fan vad dryg du är, och vad jag inte borde svara dig, egentligen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav JohnNorum » 2008-09-06 20:52:58

pH skrev:En annan sak är att jag många gånger har svårt att förstå vad det är som gör att Sommar hamnar i blåsväder. Ofta upplever jag att innehållet i inläggen inte motiverar reaktionen och får intrycket att det är någon gammal irritation som blossar upp vid minsta chans till utlopp. Men det är min känsla, och jag kan naturligtvis ha fel. Alla är vi olika, och jag uppskattar ofta Sommars inlägg och har lätt att känna igen mig i känslan av att bli misstolkad som jag uppfattar finns i Sommars reaktioner ibland.


Jag undrar samma sak. Jag tror förklaringen är att Sommar ibland har åsikter som inte riktigt passar in i den enkelspåriga och trångsynta mall vissa forummedlemmar har. :D
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 20:53:07

sommar skrev:
Charley? skrev:
sommar skrev:Blanda inte in mig här tack, men du har uppfattat rätt att jag är hälften/hälften ungefär. :)

Du var ett bra exempel. Om du vill och orkar så får du gärna förklara vad du menar med att du är hälften NT och hälften AS, fast då borde det nog startas en ny tråd för det, alternativt kan du ta det via pm. Om du inte vill eller orkar så förstår jag givetvis det.


Ok. Det får gå för denna gången att jag blev ett exempel.

Kan nämna att utredningsteamtet = autismteamet sa att det övervägt om de skulle sätta diagnos eller inte eftersom diagnoskriterierna nätt & jämt är uppfyllda men så valde de att sätta diagnos för att:

* jag haft problem o. vissa avvikande beteende sedan barsnben eller snarare sedan födseln kanske men det vet jag inte själv om det är så.

* för att inte bara få hjälp utan RÄTT hjälp. Utredningsteamet anser väl att vanlig sjukvård inte riktigt räcker för att hjälpa mig utan anser tydligen att vuxenhabet behövs för min del för de ska vara duktiga på AS. m.fl. funktionshinder. Dock anser jag att det är både och med den saken för personkemin är det viktigaste och Vårdcentralen fungerade utmärkt för mig tackvare mkt. kompetent & förstående kurator och arbetsterapeut. (Två olika personer). Dock kan inte Vc. erbjuda grupper för AS-folk, vilket kan vara bra för mig.

Läkaren i utredningsteamet verkade vara mer för att sätta diagnos än psykologen men de sa de aldrig utan det tolkade jag så efter att ha lusläst deras psykologtutlåtande efteråt o. är ganska säker på att ha tolkat det rätt. De skrev varsitt utlåtande, viket verkar vara helt i sin ordning.


När man sätter diagnos på barn och de inte riktigt uppfyller diagnoskriterierna (eller upplevs inte göra det) för Asperger så talar man om autismliknande tillstånd, atypisk autism, PDD NOS (genomgripande störning i utvecklingen) eller autistiska drag, inte hälften NT hälften AS. Skulle tro att det är nåt av det skulle landa på, men att de sa AS för att du skulle kvala in för LSS-hjälp och annat.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-06 20:59:43

JohnNorum skrev:Jag undrar samma sak. Jag tror förklaringen är att Sommar ibland har åsikter som inte riktigt passar in i den enkelspåriga och trångsynta mall vissa forummedlemmar har. :D


Instämmer :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-09-06 21:00:21

JohnNorum skrev:
pH skrev:En annan sak är att jag många gånger har svårt att förstå vad det är som gör att Sommar hamnar i blåsväder. Ofta upplever jag att innehållet i inläggen inte motiverar reaktionen och får intrycket att det är någon gammal irritation som blossar upp vid minsta chans till utlopp. Men det är min känsla, och jag kan naturligtvis ha fel. Alla är vi olika, och jag uppskattar ofta Sommars inlägg och har lätt att känna igen mig i känslan av att bli misstolkad som jag uppfattar finns i Sommars reaktioner ibland.


Jag undrar samma sak. Jag tror förklaringen är att Sommar ibland har åsikter som inte riktigt passar in i den enkelspåriga och trångsynta mall vissa forummedlemmar har. :D

Och som ser ut på [...?] sätt?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-09-06 21:00:44

alfapetsmamma skrev:Fan vad dryg du är, och vad jag inte borde svara dig, egentligen.


Jo, och den här tråden borde som sagt döpas om till "personangreppstråden". :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 21:18:40

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:Fan vad dryg du är, och vad jag inte borde svara dig, egentligen.


Jo, och den här tråden borde som sagt döpas om till "personangreppstråden". :roll:


Och det ska komma från dig? Snacka om projicering.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-06 21:20:34

alfapetsmamma skrev:Och det ska komma från dig? Snacka om projicering.


Jag brukar undivka sådant utanför NFD, men vissa verkar tro att NFD är hela forumet. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 21:20:37

rdos skrev:
JohnNorum skrev:Jag undrar samma sak. Jag tror förklaringen är att Sommar ibland har åsikter som inte riktigt passar in i den enkelspåriga och trångsynta mall vissa forummedlemmar har. :D


Instämmer :D


Vem är enkelspårig och trångsynt och på vilket sätt. Det där är luddigt och allmänt och bara påhoppigt på ett sätt som får en att tänka att ni som säger så är ute efter att lätta på trycket lite. Gå ut och jaga lite istället vetja! :D
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-06 21:23:56

För att återgå ontopic:

alfapetsmamma skrev:Lär dig skillnaden? På vad baserar du ditt påstående att du är bra på det? Det du säger blir inte riktigare eller sannare för att du har smajlisar bakom.


Kanske för att jag dels växt upp i en ren aspie-familj och dels nu själv lever i en sådan? Vad har du för meriter själv på området?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav JohnNorum » 2008-09-06 21:28:00

alfapetsmamma skrev:
rdos skrev:
JohnNorum skrev:Jag undrar samma sak. Jag tror förklaringen är att Sommar ibland har åsikter som inte riktigt passar in i den enkelspåriga och trångsynta mall vissa forummedlemmar har. :D


Instämmer :D


Vem är enkelspårig och trångsynt och på vilket sätt. Det där är luddigt och allmänt och bara påhoppigt på ett sätt som får en att tänka att ni som säger så är ute efter att lätta på trycket lite. Gå ut och jaga lite istället vetja! :D


Jaga vad? :D
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav pH » 2008-09-06 21:29:53

JohnNorum skrev:
pH skrev:En annan sak är att jag många gånger har svårt att förstå vad det är som gör att Sommar hamnar i blåsväder. Ofta upplever jag att innehållet i inläggen inte motiverar reaktionen och får intrycket att det är någon gammal irritation som blossar upp vid minsta chans till utlopp. Men det är min känsla, och jag kan naturligtvis ha fel. Alla är vi olika, och jag uppskattar ofta Sommars inlägg och har lätt att känna igen mig i känslan av att bli misstolkad som jag uppfattar finns i Sommars reaktioner ibland.


Jag undrar samma sak. Jag tror förklaringen är att Sommar ibland har åsikter som inte riktigt passar in i den enkelspåriga och trångsynta mall vissa forummedlemmar har. :D


Det tror inte jag. För det första så uppfattar jag inte Sommar som kontroversiell och för det andra så upplever jag inte övriga forumet som trångsynta.

Jag tror det har med kommunikation (ömsesidigt) att göra. Men det kan helt vara projicering från min sida, för att jag på mer eller mindre berättigade grunder ser någon som vill väl och blir misstolkad. Och det hade lika gärna kunnat vara jag emedan sättet att uttrycka sig och bli misstolkad på är mycket likt erfarenheter från mitt liv. Men det är min upplevelse.

Sedan upplever jag det som lite känsligt att den utbrutna tråden i stort sett handlar om en person, reaktioner på denna person och denna person som exempel. Även om viljan är god blir balansen mycket ojämn och utpekandet stort. Att Sommar inte redan lämnat forumet skadad ser jag som mycket starkt, vad än man må tycka om åsikterna.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 21:30:05

rdos skrev:För att återgå ontopic:

alfapetsmamma skrev:Lär dig skillnaden? På vad baserar du ditt påstående att du är bra på det? Det du säger blir inte riktigare eller sannare för att du har smajlisar bakom.


Kanske för att jag dels växt upp i en ren aspie-familj och dels nu själv lever i en sådan? Vad har du för meriter själv på området?


Dina aspisar är din familj som du vant dig vid och lärt dig kommunicera med, mer eller mindre bra. Det är inget som borgar för att du är bättre än andra på att kommunicera med aspisar allmänt, så vitt jag kan bedöma härifrån iaf.

Vad det gäller min kommunikativa förmåga säger jag samma sak som jag sa tidigare, jag kommunicerar bra ibland och mindre bra ibland, oavsett om det handlar om familjemedlemmar eller andra, aspisar eller andra.

Däremot ser jag ingen anledning att inför dig fläka ut i hur hög grad A-mammefamiljen är bokstavig eller ej, det torde ha framgått tillräckligt mycket här på forumet ändå.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-09-06 21:30:17

rdos skrev:För att återgå ontopic:

alfapetsmamma skrev:Lär dig skillnaden? På vad baserar du ditt påstående att du är bra på det? Det du säger blir inte riktigare eller sannare för att du har smajlisar bakom.


Kanske för att jag dels växt upp i en ren aspie-familj och dels nu själv lever i en sådan? Vad har du för meriter själv på området?

Påminner mig om den skäggige östkommunisten jag - kände är för mycket sagt - som kom till möten i otvättade jeans och rutiga flanellskjortor (som en arbetare i den generationen aldrig skulle ha haft i det sammanhanget) och med tillgjort grov röst, på obruten uppsalaakademikerska, presenterade sig som "stålverksarbetare" - vilket han hade jobbat som ett par år i ungdomen mellan universitetsstudierna.

*************************************************************

EDIT: pH, jag tycker det ligger väldigt mycket i det du skrev ovan. Får du ord (och tid och lust), så är jag spänd på hur du utvecklar det du skrev i ditt förra inlägg här. (Eller var det dumt av mig att skriva så? Ingen press menad!)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-09-06 21:43:32

alfapetsmamma skrev:Vad det gäller min kommunikativa förmåga säger jag samma sak som jag sa tidigare, jag kommunicerar bra ibland och mindre bra ibland, oavsett om det handlar om familjemedlemmar eller andra, aspisar eller andra.


Delar som sagt inte alls dina erfarenheter där. Jag har en klar bias till att förstå aspisar mycket bättre än NT. Den förståelse jag har för NT upplever jag dessutom som till stor del som inlärd.

Utan dessa erfarenheter skulle jag givetvis inte kunnat skapa ett Aspie-test som baseras på en hel massa (för psykiatrin) okända egenskaper och som blivit en succe.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Sötnosen » 2008-09-06 21:46:35

rdos skrev:
weasley skrev:Moderator:

rdos skrev:En hel hög av inlägg borde nästan ha raderats först.


Här raderas inget om det inte bryter mot reglerna. Censur är inte lösningen. Endast på inläggets skapares begäran kan inlägg redigeras, undantaget då om det bryter mot reglerna; då kan man censurera, men endast det som bryter mot reglerna.


Personangrepp över väl inte tillåtet här? :shock:

Flera av inläggen som hamnat här är ju mer att betrakta som personangrepp (mest på Sommar) än som delar i diskussionen om kommunikation?

Fast det kanske är så pass högt i tak även i denna avdelning numera?


... bara när man ger sig på "rätt" personer i samlad grupp.

Hämtat från boken "NT-diskurs för dumjävla äckelpottor som bara får en spyyy ba!!!". :cool:
Senast redigerad av Sötnosen 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
Sötnosen
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2008-07-08

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-06 21:53:56

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:Vad det gäller min kommunikativa förmåga säger jag samma sak som jag sa tidigare, jag kommunicerar bra ibland och mindre bra ibland, oavsett om det handlar om familjemedlemmar eller andra, aspisar eller andra.


Delar som sagt inte alls dina erfarenheter där. Jag har en klar bias till att förstå aspisar mycket bättre än NT. Den förståelse jag har för NT upplever jag dessutom som till stor del som inlärd.

Utan dessa erfarenheter skulle jag givetvis inte kunnat skapa ett Aspie-test som baseras på en hel massa (för psykiatrin) okända egenskaper och som blivit en succe.


Kommunicera framgångsrikt med aspisar är inte samma sak som att distillera fram drag som brukar finnas hos aspisar. Det är ju typ samma sak som npf-proffs gör när de skriver böcker om vad aspighet innebär. Och det klarar ju NTsar som Attwood och andra t o m.... (OBS, ironi, jag gör ju ingen sån svart-vit skillnad på AS och inte AS.)

Men skitisamma, du får jättegärna vara av åsikten att du är bra på att kommunicera med aspisar, eller tro precis vad du vill! Det är ett fritt land! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-06 21:58:31

alfapetsmamma skrev:Kommunicera framgångsrikt med aspisar är inte samma sak som att distillera fram drag som brukar finnas hos aspisar.


Nej, det är förstås korrekt. Att själv ha dragen gör ju bara att man kan hitta dem så mycket snabbare och utan att fråga så många andra.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:49:44, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in