Tips på bra diskussionsforum?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Richard » 2015-02-14 2:05:33

Ja, jag hänger mycket i Astronomi, Fysik, Kemi, Medicin/Psykiatri o Psykologi o det är nästan alltid trevlig stämning.

EDIT: Är inne en del i drogforumet om bensodiazepiner också. Inte för att jag missbrukar. Men har haft alla benzo på den svenska marknaden. Så jag delar erfarenheter.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-14 2:27:42

En fundering då du uppenbarligen har huvudet på skaft. Har du tankar om något nytt häftigt projekt (som inte skadar hälsan) ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Richard » 2015-02-14 3:37:12

Nä, det har jag inte. Jag trivs med att måla tavlor, göra keramik o annan konst på min dagliga verksamhet. Håller mig inom lagens ramar iaf.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav kiddie » 2015-02-14 4:24:29

Är själv medlem på Bukefalos och kan vittna om att det är ett stort forum. De har inte bara forumet utan även hästannonser och en massa annat. Är inte så aktiv där eftersom det är lite för mycket besserwissrar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav kiddie » 2015-02-14 4:40:34

Bara KATT-delen av hästforumet har över 600 (!!!) sidor inlägg.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Alien » 2015-06-18 19:48:34

Ja, har man ett specialintresse kan man kanske hitta ett lämpligt forum.

Men om man vill diskutera allmänna samhällsfrågor känns det kört. Överallt har SD tagit över, alla politiska diskussioner slutar i att allt är invandringens (och feministernas fel), eviga diskussioner för och emot SD.

Enda sättet att slippa ifrån dessa diskussioner vore att gå in på ett utländskt forum.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Huggorm » 2015-06-18 19:50:39

Alien skrev:Ja, har man ett specialintresse kan man kanske hitta ett lämpligt forum.

Men om man vill diskutera allmänna samhällsfrågor känns det kört. Överallt har SD tagit över, alla politiska diskussioner slutar i att allt är invandringens (och feministernas fel), eviga diskussioner för och emot SD.

Enda sättet att slippa ifrån dessa diskussioner vore att gå in på ett utländskt forum.
Kolla om inte miljöpartiet har ett eget forum
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Wine » 2015-06-18 19:55:16

Alien skrev:Men om man vill diskutera allmänna samhällsfrågor känns det kört. Överallt har SD tagit över, alla politiska diskussioner slutar i att allt är invandringens (och feministernas fel), eviga diskussioner för och emot SD.


Känner du så bara för att folk faktiskt diskuterar och att alla inte tycker likadant, på grund av att inte alla håller med dig/er om er världsbild och syn på hur samhället och samhällsutvecklingen ser ut?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav tahlia » 2015-06-18 20:00:46

Wine skrev:
Alien skrev:Men om man vill diskutera allmänna samhällsfrågor känns det kört. Överallt har SD tagit över, alla politiska diskussioner slutar i att allt är invandringens (och feministernas fel), eviga diskussioner för och emot SD.


Känner du så bara för att folk faktiskt diskuterar och att alla inte tycker likadant, på grund av att inte alla håller med dig/er om er världsbild och syn på hur samhället och samhällsutvecklingen ser ut?


Du får snart sluta med det där, det börjar bli riktigt tramsigt - för att inte säga fånigt. Tror du att alla människor hade vänsteråsikter innan SD kom till? Tror du att vi alla tyckte exakt likadant om allt innan SD dök upp? Tror du att vi alla drog åt exakt samma håll tidigare? Nej, självklart var det inte så. Likt förbaskat så trivdes många av oss klart bättre med diskussioner då - inte för att alla höll med oss (tro mig, vänster och höger stod då än längre ifrån varandra gällande synen på samhällsutvecklingen än de gör idag) utan för att människor inte konstant rapade upp förvridna sanningar, drog fram offerkoftor och förklädde en drös rasistiska eller nedstättande uttalanden som "politik".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Alien » 2015-06-18 20:14:49

Wine skrev:
Alien skrev:Men om man vill diskutera allmänna samhällsfrågor känns det kört. Överallt har SD tagit över, alla politiska diskussioner slutar i att allt är invandringens (och feministernas fel), eviga diskussioner för och emot SD.


Känner du så bara för att folk faktiskt diskuterar och att alla inte tycker likadant, på grund av att inte alla håller med dig/er om er världsbild och syn på hur samhället och samhällsutvecklingen ser ut?


Vad menar du med "er världsbild"? Icke-SD?

Alla som inte röstar på SD tänker inte likadant. Men det hör ju till SD-propagandan, t ex att kalla övriga riksdagspartier för "sjuklövern" som om de alla var blad på samma blomma.

Det handlar f ö om att det finns andra samhällsfrågor att diskutera och att svaret inte kan förenklas till "det beror på invandringen, stoppa den så blir allt bra". SD förenklar och leder till polarisering. Inga nya synvinklar kommer fram.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Huggorm » 2015-06-18 20:46:48

Alien skrev:Alla som inte röstar på SD tänker inte likadant. Men det hör ju till SD-propagandan, t ex att kalla övriga riksdagspartier för "sjuklövern" som om de alla var blad på samma blomma.
Blad på samma DÖ-blomma
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Zima33 » 2015-06-18 23:32:52

kiddie skrev:Är själv medlem på Bukefalos och kan vittna om att det är ett stort forum. De har inte bara forumet utan även hästannonser och en massa annat. Är inte så aktiv där eftersom det är lite för mycket besserwissrar.

Jag är också där en del, det har blivit uppgraderat och då försvann en massa (inaktiva) medlemmar. Från drygt 35 000 medlemmar är det nu kanske 17 000 eller så. Vet inte exakt.

Det finns flera andra delforum där, t.ex. Förälder, Andra djur, Hund, Hem och hobby. Finns även bloggar.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav kullan » 2015-06-18 23:42:36

Ifokus är en bra sajt. Utan tjafsiga diskussioner.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav colaflaska » 2015-06-19 5:29:25

kullan skrev:Ifokus är en bra sajt. Utan tjafsiga diskussioner.

Men iFokus är ju massa olika forum med olika skapare/admins.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav kullan » 2015-06-19 8:57:32

Exakt men det verkar vara mer ordning på folk i de olika forumen
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Huggorm » 2015-06-19 8:58:39

kullan skrev:Exakt men det verkar vara mer ordning på folk i de olika forumen
Dags att regga sig där och styra upp då.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Zirre » 2015-06-19 10:08:39

Ifokus är bra. Fast layouten är inte så snygg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-04 5:42:16

Zirre skrev:Ifokus är bra. Fast layouten är inte så snygg.
Nej precis! Då tycker jag mer om den layouten som finns på phpBB, myBB och vB-forumen.det är bland annat den främsta anledningen till att jag över huvud taget hänger på Flashback.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-04 5:43:40

Jag har forskat lite för att ta reda på skillnaden mellan phpBB, myBB och vB. Då upptäckte jag följande:
- phpBB är den enda programvaran som har en supportersajt på svenska. Där finns både möjligheten att starta upp en sajt och et supporterforum på svensk.
- I phpBB kan man inte klicka på att citera flera samtidigt
myBB kollade jag inte upp så noga eftersom jag inte hittade något bra forum att leta i. Vad jag känner till finns det heller inte något bra form på svenska som är skapat med hjälp av myBB. Utöver Flashback finns Debatthuset och Aspergerforum i vB, men mer än så vet jag inte.

Jag har även kollat runt lite bland allmänna forum. Det finns en sida där alla olika sorters forum finns listade. Med på den listan finns det även allmänna forum. Jag har kollat runt lite om det finns fler alternativ förutom just Flashback och Familjeliv. Debatthuset finns också, men där verkar mest politiker hålla till. Sedan ser det faktiskt väldigt dyster ut. Enligt listan finns det ett forum som heter Jesper.nu, och där försökte jag registrera mig, men möjligheten att registrera sig är avstängd. Vilka möjligheter finns för att bäst skapa ett allmänt forum och vilken programvara lämpar sig bäst för det? Om det inte går, vilka andra allmänna forum finns som jag kan vända mig till?
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Alien » 2016-09-29 15:44:32

Zirre skrev:Ifokus är bra. Fast layouten är inte så snygg.


Nackdelen är att diskussionen inte är så livlig där. Jag råkade på ett intressant inlägg där när jag googlar efter ett visst ämne. Glatt svarar jag och får då detta meddelande:

Du har tilldelats Arkeologen. Denna medalj delas ut till dig som kommenterat ett inlägg som är mer än ett år gammalt.


Det låter hånfullt. Men jag tänker inte sluta svara på gamla inlägg. Nästa som googlar på samma ämne och hamnar där hittar mer information än innan jag skrev mitt inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips på bra diskussionsforum?

Inläggav Legacy » 2016-09-29 23:26:15

Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in