Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-22 17:54:26

Alien skrev:
River skrev:Forresten er det viktig med ekstra inntak av salt når vi svetter mye, for som vi vet smaker svetten salt.


Ja, det har jag redan skrivit om här post1288131.html#p1288131

Ja, men jeg har ikke lest det der eller andre steder, men at det var noe jeg tenkte meg frem til selv.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2016-09-22 18:18:55

I Sverige, Finland och Danmark oroar myndigheterna sig för högt saltintag och högt blodtryck. Kanske även i Norge, har du kollat upp det?

Fast alla norrmän går väl på tur och håller sig friska? :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-22 18:28:16

Alien skrev:I Sverige, Finland och Danmark oroar myndigheterna sig för högt saltintag och högt blodtryck. Kanske även i Norge, har du kollat upp det?

Nei, hvorfor skulle jeg det?

Jeg har mitt saltinntak under kontroll, og det er det eneste som betyr noe.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-22 18:29:29

Alien skrev:Fast alla norrmän går väl på tur och håller sig friska? :P

Det vet jeg ikke noe om.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-22 19:23:47

Synes det er vanskelig å diskutere uten å bli/føle meg krass.

Hva annet vet jeg om liksom?

Ja, men det er vel også det eneste rette, selvfølgelig innenfor grensene for saklig diskusjon.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-09-22 19:34:20

Om man tittar på hyllor i butiker kan man tro att chips måste vara en viktig mat som kroppen behöver.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2016-09-22 23:53:18

River skrev:
Alien skrev:I Sverige, Finland och Danmark oroar myndigheterna sig för högt saltintag och högt blodtryck. Kanske även i Norge, har du kollat upp det?

Nei, hvorfor skulle jeg det?

Jeg har mitt saltinntak under kontroll, og det er det eneste som betyr noe.


Det är intressant att veta hur det går för svenska (motsv) folket, tycker jag. Hur det går för mig själv vet jag inte, men man kan ju ha koll på salthalten för de saker man köper färdiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-09-23 0:37:17

elle skrev:Om man tittar på hyllor i butiker kan man tro att chips måste vara en viktig mat som kroppen behöver.


Nu är ju inte affärerna där för att göra dig frisk, de finns för att tjäna pengar. Skulle de få sälja knark gjorde de nog det med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-23 12:09:00

Alien skrev:
River skrev:
Alien skrev:I Sverige, Finland och Danmark oroar myndigheterna sig för högt saltintag och högt blodtryck. Kanske även i Norge, har du kollat upp det?

Nei, hvorfor skulle jeg det?

Jeg har mitt saltinntak under kontroll, og det er det eneste som betyr noe.


Det är intressant att veta hur det går för svenska (motsv) folket, tycker jag. Hur det går för mig själv vet jag inte, men man kan ju ha koll på salthalten för de saker man köper färdiga.


I Sverige, Finland och Danmark oroar myndigheterna sig för högt saltintag och högt blodtryck. Kanske även i Norge, har du kollat upp det?


Ja, men nå har jeg kollat det upp. :-)Happy

Nordmenn bruker alt for mye salt: http://www.aftenbladet.no/100Sport/spre ... 8600_1.snd

- Et høyt saltinntak er forbundet med økt risiko for hjerte og karsykdom, ifølge forskning. Det anbefales derfor at inntaket av salt begrenses til maksimalt 5 gram per dag. Nordmenns saltinntak er i dag omtrent dobbelt så høyt, ifølge Helsedirektoratet. (Fra artikkelen.)

Forresten har jeg ikke peiling på hvor høyt mitt saltinntak er, for er ikke noe flink til å regne på det/forstår det ikke, men føler meg jo ikke syk heller akkurat, så da er det vel noenlunde under kontroll vil jeg tro.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-23 15:06:39

Jeg er nå sikker på at jeg ikke får i meg for mye sukker ihvertfall, for spiser og drikker sjelden eller aldri søtt/snop/kaker/brus etc.

Eneste måtte vel være noe sjokolade en gang i blandt.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-23 17:36:33

Kanskje jeg egentlig får i meg litt for mye salt, for blir jo en del ferdigmat, i tillegg til noe potetgull. :-)063
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-23 17:41:43

Ja, vi popper popcorn i kjele også, og strør godt med salt for å få smak.

Men potegull/chips/popcorn forbeholder vi jo i veldig stor grad til 1-2 i ganger i uken, så da er det nok ikke noe farlig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-09-23 18:17:02

Det bästa om man äter müsli är nog att göra sin egen. Svårt att hitta någon med mindre än 5 gram sockerarter på innehållsförteckningen. De flesta ligger över 15 gram sockerarter.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-09-23 18:34:15

Jeg leste at under 2. verdenskrig, så var folkehelsen på topp i Norge.

Noe som bla. kanskje kan skyldes manglende tilgang på sukker og salt. (Min tanke.)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2017-05-21 19:01:25

Flinta skrev:Det bästa om man äter müsli är nog att göra sin egen. Svårt att hitta någon med mindre än 5 gram sockerarter på innehållsförteckningen. De flesta ligger över 15 gram sockerarter.

Orkar inte göra min egen. På den nyttigaste och billigaste varianten jag äter (Ica I :-)154 eco) står det att 100 g innehåller 56 g kolhydrater, varav 1,4 g sockerarter. På den Corn flakes som maken äter står det 81,9 g kolhydrater, varav 5,5 g sockerarter. För oss både tillkommer dock det socker som finns i banan + mjölksockret i yoghurt (3,8 g).

Jag kan ju tycka att det är en nyttigt mål när jag äter naturell yoghurt (ingen sockersöt fruktyoghurt) och müsli med låg sockerhalt. Men alltid tillkommer sockret i yoghurten och den frukt jag äter till. Äter också valnötter till (de är ju nyttiga, särskilt för hjärnan antar jag, syns ju på formen :P ) men de innehåller mycket fett.

Nu är det sommar och sol och glasstider, törs inte ens tänka på hur mycket socker (och fett) den innehåller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2017-05-21 19:16:18

Garants ekologiska cornflakes har bara 2,3 % socker.

Egen musli kan man enkelt göra om man utgår från Axas grynblandning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2018-05-23 1:24:44

I Stephan Rössners bok Myter om mat (2013) så heter ett kapitel "Av salt får man högt blodtryck".

"Vi behöver kanske några gram salt per dag för att må bra, men yanomanoindianerna som lever i Amazonasdeltat i Brasilien klarar sig faktiskt på bara något halvt gram.---Mest salt äter man i Japan och Kina, och vissa fiskare på de japanska öarna uppges ha ett saltintag på upp till 30 gram om dagen. Det beror tillstor del på kosttraditionerna där saltad fisk är en huvudingrediens.---En gång i tiden kunde man bara konservera mat genom att syra, salta, röka och torka." (Och sylta och sockra, men det kom kanske senare.)

Här i landet konsumerar vi ca 12 g salt/dag, men myndigheterna önskar att vi skulle nöja oss med hälften.

Det finns en koppling mellan salt och blodtryck. Men enligt Rössner är det bara en del av befolkningen som är saltkänslig. Om barn skulle växa upp med saltfattig kost så innebär det ingen risk. Men vi vuxna är vana vid saltsmak och skulle tycka att maten blev smaklös utan salt.

Men det är inte bara högt blodtryck som är en risk vid högt saltintag.

"Magsäckscancer är vanligast i länder med högt saltintag som Japan och Kina. Det är länder där man har stramat åt saltintaget under senare år och också kunnat notera att cancerfrekvensen har minskat."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Bamse » 2018-05-23 19:01:26

Det har i forskning framkommit att salt inte alls påverkar hjärta och blodtryck så mycket som man hittills trott
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2018-05-23 21:20:40

Det är väl egentligen först när saker börjar strula, som t ex njurar, som det blir dåligt för blodtrycket att äta salt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Fretshi » 2018-05-24 9:15:28

kiddie skrev:Kolhydrater är bra bränsle, dock inte raffinerat socker.

Det finns massa saker som är vita, inuti rädisor, zuccini, vitlök, sommaräpplen, blomkål mm. Tror inte just vithet är farligt. Däremot är det nog en bra tumregel att mat ska se ut som mat. Att mat t ex inte är fyrkantig eller homogen.


Smör är en homogen produkt så ska vi sluta äta smör nu också?

Jag kan hålla med om att det inte är så bra att äta för mycket socker då det kan göra en slö och trögtänkt, men att kasta alla homogena livsmedel över en kant är lite fel.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Fretshi » 2018-05-24 9:17:05

kiddie skrev:Det är väl egentligen först när saker börjar strula, som t ex njurar, som det blir dåligt för blodtrycket att äta salt?


Salt och snus ökar blodtrycket och hjärtfrekvensen.
Dock så är ju en viss mängd salt nödvändig för saltbalansen i kroppen.

Det finns botemedel och det har visat sig att meditation sänker blodtrycket även löpning.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav RSD555 » 2018-05-24 9:40:16

River skrev:
Alien skrev:
River skrev:Forresten er det viktig med ekstra inntak av salt når vi svetter mye, for som vi vet smaker svetten salt.


Ja, det har jag redan skrivit om här post1288131.html#p1288131

Ja, men jeg har ikke lest det der eller andre steder, men at det var noe jeg tenkte meg frem til selv.


Vätskeersättningstabletter och sportdryck innehåller salter. Kanske du har läst eller hört något om det?

En kollega från Iran brukar ha med sig färsk gurka som hon strör lite salt på och äter som mellis nu när det är varmt. Hon sa att man i Iran kan bli vit i pannan(av salt) när det är som varmast och man svettas som mest -men det har jag svårt tro.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2018-05-24 11:36:42

Bamse skrev:Det har i forskning framkommit att salt inte alls påverkar hjärta och blodtryck så mycket som man hittills trott

Men har det framkommit att det inte alls påverkar?

Högt blodtryck är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar men ger länge inga symtom alls.

Mellan 30 och 60 procent av blodtrycksvariationen i befolkningen bestäms av ärftliga anlag medan resten beror på övervikt, stress, matvanor, högt saltintag och hög alkoholkonsumtion.
---
Det finns flera saker man själv kan göra för att påverka sitt blodtryck. Här listar vi några tips:

Rör på dig mer
Stressa mindre
Ät mindre salt
Minska på alkoholintaget
Ät varierad kost
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdom ... cksskolan/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2018-05-24 11:52:23

Att dra ner på saltet kan man rekommenderas efter att man fått högt blodtryck. Däremot får man inte högt blodtryck av salt som frisk. Kroppen jämnar ut det där. Det är inte saltets fel att folk får högt blodtryck utan andra saker. Bara för att de med högt blodtryck rekommenderas mindre salt betyder inte det att deras höga blodtryck var saltförgiftning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in