Mest irriterande med NT?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mest irriterande med NT?

Inläggav Abazi » 2016-09-20 8:54:45

Att de ständigt försöker "uppfostra" en. Och att allt måste bara vara på ett sätt, det enda Rätta sättet.
-Du måste öva så går det bättre att ringa.
-Men det finns ju saker man MÅSTE göra.
-Man Måste ju arbeta. Hur ska du annars kunna försörja dig?
-Man Måste ju äta.
-Det är ju bra att komma ut och träffa folk.
-Motion är ju bra för hälsan. (Nyss sade du att jag hade bra värden och inte var sjuk?)
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Mest irriterande med NT?

Inläggav elle » 2016-09-20 10:12:44

Abazi skrev:Man Måste ju äta.

Ja, och det gäller enligt dem att äta bara på ett sätt som det enda rätta sättet. Äter man inte som enligt deras "regler"äter man garanterat "fel"och får näringsbrister och sjukdomar. Men det är precis tvärtom. Man ska undvika äta som de äter i regel om man vill slippa drabbas av näringsbrister och sjukdomar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Mest irriterande med NT?

Inläggav Kostymhippie » 2016-09-20 11:09:00

Ja det där känner man igen, att de ska leka morsa åt en och tar för givet att man inte vet, eller än värre, att man är lat och inte vill.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Mest irriterande med NT?

Inläggav antonius » 2016-09-20 14:57:15

Kostymhippie skrev:Ja det där känner man igen, att de ska leka morsa åt en och tar för givet att man inte vet, eller än värre, att man är lat och inte vill.


Men beror inte det här på att NT:folket, har så nära till att döma andra, efter hur de är själva? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mest irriterande med NT?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-09-20 16:49:24

Det blev ett jävla liv från min storasyster när jag (med min partners samtycke) la upp en bild på FB på mig och min kille när vi låg i sängen och poserade med nakna överkroppar. Jag hade satt ett hjärta med en bildfunktion via mobilen på mitt ena bröst som syntes.

Bilden var snarare sensuell och estetiskt svartvit än sexuell. Trots att bilden fick över 20 likes kommer hon än idag med pekpinnar:
"Det där var väl lite too much"
"Det syns ju att ni är nakna!"
"Inga andra lägger upp sånt!"
"Du kommer ångra dig när du blir äldre"

Trots mina försök att förklara att det handlar om värderingar och det finns inga rätt och fel i detta fall (ingen kommer till skada) men framförallt: Det är MITT val, MITT liv. Syftet är för mig att bejaka sig själv och till viss del uppmärksamhet, haha.

No big deal. Förstår inte varför vissa NT är så rigida med uppfattningar och är sååå rädda för att göra "fel" inom en väldigt trist ram för vad de tolkar som rätt och fel.

I rent egoistiskt syfte försökte hon läxa upp mig. Det handlar om att hon är rädd att hennes rykte befläckas. Som om hon själv inte har begått betydligt mer tvivelaktiga gärningar av annan natur, men det gör ju inget. Hon har ju ingen diagnos (ännu, haha) så då är det ju okej. Eller?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-20 16:53:06

Jag ska berätta om en misslyckad "episod" i mitt Liv. Jag började på mitt nuvvarnde arbete och skulle arbeta vissa moment med en annan tjej. Hon och jag drog inte jämt överens och jag sade fast jag inte direkt kännde någon bekvämlighet med det, att jag har AS och förklarade vad detta innebar gällande för bland annat min arbetstakt.
Nu tolkade denna "NT tjej" det helt fel. Hon började tala med mig som om jag va förstånds handikappad, långsamt o övertydligt. Då sade jag till henne att "Du behöver inte tala så långsamt och det du säger vet jag redan. det tillhör baskunskaper för de som jobbar här."
Då började hon skrika och gapa och att "Jag inte var nöjd med någonting och att jag hade något personligt emot henne"
Jag ska inte säga att det "bara var hennes fel" men ett exempel på hur illa det kan gå när man är ärlig (för ärlig?) och när folk blir "nervösa" korsat med att de har fördomar om AS. :-)051 :-)063
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-09-20 17:24:03

honeypie81 skrev:Jag ska berätta om en misslyckad "episod" i mitt Liv. Jag började på mitt nuvvarnde arbete och skulle arbeta vissa moment med en annan tjej. Hon och jag drog inte jämt överens och jag sade fast jag inte direkt kännde någon bekvämlighet med det, att jag har AS och förklarade vad detta innebar gällande för bland annat min arbetstakt.
Nu tolkade denna "NT tjej" det helt fel. Hon började tala med mig som om jag va förstånds handikappad, långsamt o övertydligt. Då sade jag till henne att "Du behöver inte tala så långsamt och det du säger vet jag redan. det tillhör baskunskaper för de som jobbar här."
Då började hon skrika och gapa och att "Jag inte var nöjd med någonting och att jag hade något personligt emot henne"
Jag ska inte säga att det "bara var hennes fel" men ett exempel på hur illa det kan gå när man är ärlig (för ärlig?) och när folk blir "nervösa" korsat med att de har fördomar om AS. :-)051 :-)063


Bara för att du arbetar långsammare, betyder inte nödvändigtvis att du FÖRSTÅR långsammare. Puckad arbetskamrat som trodde att hon fattade direkt utan att ställa följdfrågor.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-20 17:26:49

honeypie81 skrev:Jag ska berätta om en misslyckad "episod" i mitt Liv. Jag började på mitt nuvvarnde arbete och skulle arbeta vissa moment med en annan tjej. Hon och jag drog inte jämt överens och jag sade fast jag inte direkt kännde någon bekvämlighet med det, att jag har AS och förklarade vad detta innebar gällande för bland annat min arbetstakt.
Nu tolkade denna "NT tjej" det helt fel. Hon började tala med mig som om jag va förstånds handikappad, långsamt o övertydligt. Då sade jag till henne att "Du behöver inte tala så långsamt och det du säger vet jag redan. det tillhör baskunskaper för de som jobbar här."
Då började hon skrika och gapa och att "Jag inte var nöjd med någonting och att jag hade något personligt emot henne"
Jag ska inte säga att det "bara var hennes fel" men ett exempel på hur illa det kan gå när man är ärlig (för ärlig?) och när folk blir "nervösa" korsat med att de har fördomar om AS. :-)051 :-)063

-Vådan av att försöka förklara det här med AS för korkade människor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-20 21:18:50

Ja verkligen. Fy fasiken var arg och sur jag var på den personen. Jag misstänker STARKT att hon inte gillade att jag klarade av mitt jobb bättre än hon trots (?) att jag är lite långsam när jag ska göra saker. Oftast blir det rätt... :lol:
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-09-20 21:22:01

honeypie81 skrev:Ja verkligen. Fy fasiken var arg och sur jag var på den personen. Jag misstänker STARKT att hon inte gillade att jag klarade av mitt jobb bättre än hon trots (?) att jag är lite långsam när jag ska göra saker. Oftast blir det rätt... :lol:


Du är väl mer noggrann och därför blir det bättre resultat? Kvalitet framför kvantitet.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-20 21:25:00

TheWonderer92 skrev:
honeypie81 skrev:Ja verkligen. Fy fasiken var arg och sur jag var på den personen. Jag misstänker STARKT att hon inte gillade att jag klarade av mitt jobb bättre än hon trots (?) att jag är lite långsam när jag ska göra saker. Oftast blir det rätt... :lol:


Du är väl mer noggrann och därför blir det bättre resultat? Kvalitet framför kvantitet.


Ja... Fast jag tror egentligen inte att hon var särskilt korkad utan mest att vi var 2 helt olika personer. Samt att hon hade DIGRA fördomarna om vad AS innebär vilket ju inte är så ovanligt precis
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-20 21:25:50

P.s. Jag förstår inte varför allting ska gå så snabbt och kvickt jämmt. Men det premieras i arbetslivet "effektivt" ska det vara...
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-09-20 21:46:06

honeypie81 skrev:
TheWonderer92 skrev:
honeypie81 skrev:Ja verkligen. Fy fasiken var arg och sur jag var på den personen. Jag misstänker STARKT att hon inte gillade att jag klarade av mitt jobb bättre än hon trots (?) att jag är lite långsam när jag ska göra saker. Oftast blir det rätt... :lol:


Du är väl mer noggrann och därför blir det bättre resultat? Kvalitet framför kvantitet.


Ja... Fast jag tror egentligen inte att hon var särskilt korkad utan mest att vi var 2 helt olika personer. Samt att hon hade DIGRA fördomarna om vad AS innebär vilket ju inte är så ovanligt precis


Okej, fast från mitt perspektiv uppvisade hon en korkad reaktion. Nu vet jag ju inte om du på något sätt provocerat fram en sån reaktion, att du kanske klagat mycket på henne under en tid varpå hon utbrister: "Ingenting duger för dig!" fast hon hade hållit inne med det och sa det i fel sammanhang.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-21 1:21:35

Tycker det är jobbigt med samtliga som aldrig haft problem. Det är inte en NT-grej utan handlar om erfarenhet. Sådana som har jättesnabb ämnesomsättning och säger att andra äter för mycket trots att hen äter tre gånger mer men är helt ovetande om detta, som tror att det är deras egen förtjänst att de är morgonmänniskor, som tror att det bara är för att de gjort rätt som de sluppit sjukdom. Fast de kanske har ett rätt sunkigt liv. Men allt som går bra för dem tror de att de fixat själva. Och det som går dåligt för andra, det är alltid deras eget fel och de själva skulle aldrig råka ut för just det.

- Du övertänker det där med att somna. JAG går och lägger mig och drar täcket över mig, släcker lampan och sluter ögonen. Sedan sover jag. Du borde prova det.

:-)Raging
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-21 10:29:04

kiddie skrev:Tycker det är jobbigt med samtliga som aldrig haft problem. Det är inte en NT-grej utan handlar om erfarenhet. Sådana som har jättesnabb ämnesomsättning och säger att andra äter för mycket trots att hen äter tre gånger mer men är helt ovetande om detta, som tror att det är deras egen förtjänst att de är morgonmänniskor, som tror att det bara är för att de gjort rätt som de sluppit sjukdom. Fast de kanske har ett rätt sunkigt liv. Men allt som går bra för dem tror de att de fixat själva. Och det som går dåligt för andra, det är alltid deras eget fel och de själva skulle aldrig råka ut för just det.

- Du övertänker det där med att somna. JAG går och lägger mig och drar täcket över mig, släcker lampan och sluter ögonen. Sedan sover jag. Du borde prova det.

:-)Raging


Jag förstår vad du menar. Såna är jättejobbiga. Det kanske funkar med att säga: Har du tänkt på att det kanske inte är så för alla andra människor i världen, bara för att det är så för DIG?

Det är en viktig punkt. Folk behöver inte alltid förstå vad Asperger innebär, hur det är exakt. De behöver bara vara lite mera ödmjuka och inte ta allt för givet. Inte anta att det är likadant för alla. Där tror jag förstås har många Aspies också stora brister just pga att vi har svårt att förstå att det inte är likadant för andra. Theory of mind. Men vi lär oss eftersom vi ofta råkar ut för det. Jag märker dock på mig själv att jag nästan blir för flexibel ibland. Dvs. jag kör strategin att jag avvaktar vad som händer och bestämmer sen hur jag ska göra mitt i liksom. :lol: Ofta är det inte bra heller. Och i viktiga saker måste man förstås bestämma sin ståndpunkt, helt klart.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-22 9:36:37

kiddie skrev:Tycker det är jobbigt med samtliga som aldrig haft problem. Det är inte en NT-grej utan handlar om erfarenhet. Sådana som har jättesnabb ämnesomsättning och säger att andra äter för mycket trots att hen äter tre gånger mer men är helt ovetande om detta, som tror att det är deras egen förtjänst att de är morgonmänniskor, som tror att det bara är för att de gjort rätt som de sluppit sjukdom. Fast de kanske har ett rätt sunkigt liv. Men allt som går bra för dem tror de att de fixat själva. Och det som går dåligt för andra, det är alltid deras eget fel och de själva skulle aldrig råka ut för just det.

- Du övertänker det där med att somna. JAG går och lägger mig och drar täcket över mig, släcker lampan och sluter ögonen. Sedan sover jag. Du borde prova det.

:-)Raging

Ja detta "o förstående" en attityd som jag avskyr. Om man är inne i en deppression och någon säger "Men du har inte försökt att tänka lite mer POSITIVT?" :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav Kostymhippie » 2016-09-22 12:21:36

Ja, ett klockrent exempel på när NT verkligen inte förstår problematiken kring AS.
Sen, å andra sidan, kräver de fullständig förståelse för deras nycker från vår sida.
De har ju friheten att välja bort umgänge med oss om de vill, medan vi inte har den friheten.
Men det är inte heller populärt att påpeka, att man är EN av deras medmänniskor som de kan välja bort när de vill, medan vi måste stå ut med att många NT är minst lika jobbiga för oss att hantera som vi är för dem när vi är som värst, t.ex. vid meltdowns, utbrott m.m.
Över huvud taget blir det extremt jobbigt för NT så fort man presenterar väldigt "hårda" logiska fakta om sakernas tillstånd.
Då lägger de gärna locket på, sopar problemet under mattan och låtsas som att det regnar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-22 13:21:16

Sedan är ju inte världen så perfect ordnad att alla me AS förstår varann heller. :-|
Min bror är ett typ exempel. Jag är ganska mycket "ensam varg" och han tycker att jag borde "gå ut mer." Gå ut i hans fall betyder gå på krogen. 1. Jag gillar inte alkohol 2. Även om jag kan "smuta" på en alkohol fri drink så hatar jag miljön och blir jätte stressad av allt stoj. 3. min bekantskaps kretsgillar inte heller att gå ut?
Ska jag gå dit själv? Han är oerhörd social (fast många upplever nog honom som jobbig) trots (misstänkt) AS och han kan inte förstå hur jag kan vara en sådan ensam varg t ex dom helger jag inte har mitt barn hos mej. Men han några andra BRA sidor också :-)018 Dock så lyssnar han aldrig på vad jag säger utan det är HANS problem och hans nojjor som står i focus

Ja, oförstående är jobbigt oavsett om det gäller nt el as personer
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav antonius » 2016-09-22 16:23:19

honeypie81 skrev:Sedan är ju inte världen så perfect ordnad att alla me AS förstår varann heller. :-|
Min bror är ett typ exempel. Jag är ganska mycket "ensam varg" och han tycker att jag borde "gå ut mer." Gå ut i hans fall betyder gå på krogen. 1. Jag gillar inte alkohol 2. Även om jag kan "smuta" på en alkohol fri drink så hatar jag miljön och blir jätte stressad av allt stoj. 3. min bekantskaps kretsgillar inte heller att gå ut?
Ska jag gå dit själv? Han är oerhörd social (fast många upplever nog honom som jobbig) trots (misstänkt) AS och han kan inte förstå hur jag kan vara en sådan ensam varg t ex dom helger jag inte har mitt barn hos mej. Men han några andra BRA sidor också :-)018 Dock så lyssnar han aldrig på vad jag säger utan det är HANS problem och hans nojjor som står i focus

Ja, oförstående är jobbigt oavsett om det gäller nt el as personer


Vet inte hur gammal du och din bror är, men när jag var yngre var jag närmast att betrakta som ett party-animal och salongsfähig som satan, men idag är jag otroligt tillbakadragen, samt att det känns som att jag gjort det "där" och behöver inte ståhejet och ångesten det förde med sig. Är det stor åldersskillnader mellan er befinner man sig ofta på så olika plan, såväl NT som AS... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mest irriterande med NT?

Inläggav Kostymhippie » 2016-09-22 19:28:29

Nej, ömsesidig förståelse är sällan något man finner i AS-kretsar, tyvärr.
Det är därför jag tjatar om att hitta rätt folk genom specialintressen.
Då får man ofta en bra ömsesidig förståelse, oavsett personlighetstyp.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Mest irriterande med NT?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-03 13:06:07

Alien skrev:Det handlar inte bara om vad jag orkade. Det var det där hyckleriet om att arbetet ska anpassas efter arbetstagarnas förutsättningar. Man ska kunna få jobba även om man sitter i rullstol, är blind etc. Men inte om man har några som helst psykiska begränsningar.


Ja, fysiska handikapp syns ju mera...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Mest irriterande med NT?

Inläggav rumble129 » 2018-03-04 0:48:16

Nu vet inte om jag har når upp för kriterierna för asperger syndrom eller dylikt. Men en del i min närhet uppfattar mig som konstig, och brukar ha en del synpunkter på hur jag ska vara. Men andra sekunden säger att jag ska vara mig själv...
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

Mest irriterande med NT?

Inläggav Flinta » 2018-03-04 16:14:51

elle skrev:
Abazi skrev:Man Måste ju äta.

Ja, och det gäller enligt dem att äta bara på ett sätt som det enda rätta sättet. Äter man inte som enligt deras "regler"äter man garanterat "fel"och får näringsbrister och sjukdomar. Men det är precis tvärtom. Man ska undvika äta som de äter i regel om man vill slippa drabbas av näringsbrister och sjukdomar.


Bara för att något betraktas som normalt i samhället behöver det inte innebära att det är bra och hälsosamt för alla eller ens för en enda.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mest irriterande med NT?

Inläggav Karamell » 2018-03-04 16:42:23

Någon borde skapa en diagnos för normala människor. Så kan man läsa om det på Wikipedia där dom beskrivs på ett lika negativt sätt som vi beskrivs. :)
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in