Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 0:56:06

Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Har aldrig varit med om att barn går från 07.00 - 15.30. Jag har själv tre vuxna barn. De brukar börja mellan 8 och 9 och sluta mellan 14 och 15. Och fredagar senast 14. Det kan förekomma någon dag till 15.30 eller även 16, men det är sällan och kanske då bara en gång i veckan. I ett vanligt schema har man ungefär 28 - 30 lektion a 40 minuter. Det är inte heltid. Jo, jag har gjort läxor med mina tre barn, ofta efter träningar och matlagning.


Märkligt.. Sånna tider har vi inte här nere småländska skogarna. Min halvbror som är 8 slutar kl 15 varje dag utom på fredagar.


Kanske för mycket håltimmar. De har ju inte fler än.... kanske 25 lektioner på lågstadiet. Annars är det inte lektioner utan några slags fritidsaktiviteter som finns där. Jag vet att man har 28 - 30 på högstadiet, kan bara gissa vad som gäller lågstadiet.


Det är ändå så att det är väldigt långa dagar för barnen idag.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 1:25:10

”Läxor gör samhället mer ojämlikt”

Den här krönikan är nog den jag skrivit som fått mest genomslag. Det måste ju betyda att det är fler än jag som ser läxorna som ett problem. I vår familj går det inte en dag utan att vi bråkar om läxor, säger Malin Wollin, vars äldsta barn är nio och elva år gamla och har ungefär tre läxor var per vecka.

Menar du att det går att klara sig helt utan läxor
?

– Man kan ju ha läxor på skoltid också och sitta på skolan och göra skoluppgifter tillsammans med personal. Det är hemläxorna som är problemet som jag ser det, säger Malin Wollin.

Hon menar också att läxorna bidrar till ett mer ojämlikt samhälle.


– Joakim och jag är två stycken och vi har alla de bästa förutsättningarna. Om vi tycker att det är ett jäkla slit varenda eftermiddag? Hur är det inte då för de som är ensamma, sjuka och som har problem med språket, frågar sig Malin Wollin.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smalan ... -laxdebatt


Moderator atoms - markerade citatet på ett korrekt sätt.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-19 1:57:29

Om det gäller barn med AS och/el mobbade barn så tror jag knappast läxor i skolan är lösningen. De behöver mera lugn och ro. Kanske gå i särskilda aspergerklasser. Göra mer uppgifter hemma framför datorn än i skolan.

Men när det gäller föräldrar generellt så räcker det att de visar att de tycker att skolan är viktig. De ska inte behöva hjälpa till med läxorna. Så det gäller för lärarna att "undervisa föräldrarna" redan från första skolåren. Och då även framföra hur viktiga föräldrarnas inställning är. Det räcker att de visar intresse för skolan och för hur det går för barnen i skolan, så att barnen ser det.

Skolan ska kompensera för skillnaderna i föräldrarnas bakgrund. Och det gjorde den förr, därför kunde många arbetarbarn gå vidare till universitet. Men numera klarar inte skolan av det.

Jag är övertygad om att t ex japanska och kinesiska föräldrar inte tycker att skolan är oviktig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 2:02:39

Jag är övertygad om att t ex japanska och kinesiska föräldrar inte tycker att skolan är oviktig.


I dom länderna blir man utsparkad från släkten om man inte lyder. Och då hamnar man på gatan.

Är säker på att en del till och med hotar sina barn med örfilar och slag om dom inte går klart skolan. Det eftersom dom sen ska försörja lilla mamma och pappa.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Fenren » 2016-09-19 7:25:13

Alien skrev:Skolan ska kompensera för skillnaderna i föräldrarnas bakgrund. Och det gjorde den förr, därför kunde många arbetarbarn gå vidare till universitet. Men numera klarar inte skolan av det.


Och detta skifte började i princip samtidigt som det blev populärt med självständigt arbete och projekt. Med andra ord när det som kallas flumskolan inträdde. Samtidigt som killarna började haka efter. Samtidigt som disciplinen i skolan försämrades. Samtidigt som eleven fick ändrad status från produkt till kund.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 9:52:28

Xtrail3344 skrev:Man får tänka på att många idag har någon form av diagnos också. Och många går även utan diagnos.

Jag kan berätta hur det var för mig när jag gick i femman. (bodde i sthlm). Och hade inte fått min diagnos än. Jag hade 45 minuters resväg till skolan. På cykel. Jag började 07:30 varje dag.

Varje dag var ett helvete för mig. Utstött mobbad. Jag hade svårt med koncentrationen och jag blev super super trött av alla intrycken i skolan.

Vi slutade kl 15:15 varje dag. (jag var slutkörd vid kl 10 redan). 45 minuters resväg hem. Kom hem kl 16 ungefär. Jag var alltid hemma först. Och det jag gjorde när jag kom hem. Det var att jag somnade på soffan av ren utmattning. Och vaknade upp precis vid middagen. Som serverades kl 18. (mamma var ensamstående med 3 barn då).

När jag hade ätit så gick jag och la mig direkt igen. Jag var helt slutkörd. (inga fritidsaktiviteter för mig inte). Vilket ledde till att jag inte fick några läxor gjorda. Mamma tjatade som in i norden på mig att jag skulle göra läxorna. Men det fanns ingen energi. Många gånger tvingade jag mig att göra dom iaf. Men eftersom jag var så slut och har koncentrationssvårigheter så blev läxorna halvdant gjorda. Och det spelade ingen roll ifall min mamma satt med och gjorde läxorna. Jag kunde inte räkna ut 1+1. Min hjärna bara låste sig och sa. Du behöver varva ner.

Sen fick man skit av lärarna för att läxorna inte va gjorda.


Ja, men det är ganska typiskt vid Asperger att man inte har så mycket energi. Men dem flesta elever orkar. Därför är det nog ganska viktigt att få diagnos och att förhandla med skolan om man kan ta bort något (ämne?)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 9:57:52

Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Märkligt.. Sånna tider har vi inte här nere småländska skogarna. Min halvbror som är 8 slutar kl 15 varje dag utom på fredagar.


Kanske för mycket håltimmar. De har ju inte fler än.... kanske 25 lektioner på lågstadiet. Annars är det inte lektioner utan några slags fritidsaktiviteter som finns där. Jag vet att man har 28 - 30 på högstadiet, kan bara gissa vad som gäller lågstadiet.


Det är ändå så att det är väldigt långa dagar för barnen idag.


Som sagt, 25 lektioner i veckan är inte mycket. Det klarar de allra flesta barn lätt. Problemet kan vara hur lektionerna ligger, för utspridda kanske. Då får man se om inte läxor kan göras i skolan. Tyvärr så brukar inte det fungera. Just de eleverna som inte jobbar ordentligt på lektionerna lär inte göra läxorna ordentligt (eller alls) i skolan heller. Och då finns det stor risk att det barnet hamnar långt efter.

Om läxorna ska hem och föräldrar ska titta på dem - då finns det en till "kontrollinstans" - föräldrarna. Vissa barn lyssnar på sina föräldrar mer än på lärare. Plus att barn inte bara struntar i skolan om föräldrarna är insatta och är med på nåt hörn. Annars kan det lätt hända att vissa gör det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2016-09-19 18:35:20

Toblerone skrev:[D]u föreslår att ställa mer krav???[sic]

Ja.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2016-09-19 18:38:21

Xtrail3344 skrev:Dom flesta barn går i skolan mellan kl 07:00 - 15:30.

Jag har aldrig hört talas om någon skola där man börjar mycket före kl 08.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 18:54:56

nallen skrev:
Toblerone skrev:[D]u föreslår att ställa mer krav???[sic]

Ja.


Som sagt, du kan inte ställa mer krav på elever som redan inte klarar dem befintliga. Det är ju uppenbart att det inte går. Med vanliga elever är det en helt annan sak.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 18:57:12

Fenren skrev:
Alien skrev:Skolan ska kompensera för skillnaderna i föräldrarnas bakgrund. Och det gjorde den förr, därför kunde många arbetarbarn gå vidare till universitet. Men numera klarar inte skolan av det.


Och detta skifte började i princip samtidigt som det blev populärt med självständigt arbete och projekt. Med andra ord när det som kallas flumskolan inträdde. Samtidigt som killarna började haka efter. Samtidigt som disciplinen i skolan försämrades. Samtidigt som eleven fick ändrad status från produkt till kund.


Det är självständigt arbete och projekt som gäller i arbetslivet. DÄRFÖR har man det i skolan. Vi måste ju förbereda eleverna på arbetslivet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 19:00:40

Alien skrev:Men när det gäller föräldrar generellt så räcker det att de visar att de tycker att skolan är viktig. De ska inte behöva hjälpa till med läxorna. Så det gäller för lärarna att "undervisa föräldrarna" redan från första skolåren. Och då även framföra hur viktiga föräldrarnas inställning är. Det räcker att de visar intresse för skolan och för hur det går för barnen i skolan, så att barnen ser det.


Precis så är det. Och jag vet inte så exakt vad som görs dem första åren för att påverka föräldrarna. Jag talade om för några andra föräldrar under nån fika hur jätteviktigt det var att de förmedlar rätt inställning till sina barn när det gäller skolan. Och jag fick intrycket då också, att de trodde jag överdriver. De tog det inte tillräckligt på allvar, tyckte jag. Tyvärr så brukar ju folk tro att de vet själva....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2016-09-19 19:03:18

Toblerone skrev:Det är självständigt arbete och projekt som gäller i arbetslivet. DÄRFÖR har man det i skolan. Vi måste ju förbereda eleverna på arbetslivet.

Det är för all del sant att det är mycket projekt och liknande skit i arbetslivet.
Men det måste vara fel tänkt att ersätta verkliga kunskaper med projektvana i skolan. Kan man det man ska hålla på med är det ju inget större problem att dra sitt strå till projektstacken, men utan reda kunskaper kan man ju inte göra nåt nyttigt över huvud taget.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Thurizas » 2016-09-19 19:35:19

Pojkars sämre skolbetyg? Enkelt. Tuttar, avsaknaden av, eller att dom är tillgängliga.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 20:16:42

nallen skrev:
Toblerone skrev:Det är självständigt arbete och projekt som gäller i arbetslivet. DÄRFÖR har man det i skolan. Vi måste ju förbereda eleverna på arbetslivet.

Det är för all del sant att det är mycket projekt och liknande skit i arbetslivet.
Men det måste vara fel tänkt att ersätta verkliga kunskaper med projektvana i skolan. Kan man det man ska hålla på med är det ju inget större problem att dra sitt strå till projektstacken, men utan reda kunskaper kan man ju inte göra nåt nyttigt över huvud taget.


Ja, det är klart att man också måste ha grundkunskaper. Helt rätt. Men det är ju inte bara projekt och sånt i skolan utan man lär sig också det grundläggande. Ibland kan man satsa lite mer på den delen. Hade en mattelärare-kollega som körde multiplikationstabellen mycket mer än vad de brukar göra. Och det var nog en bra idé. Eleverna fick ett helt papper med multiplikationsuppgifter minst en gång i veckan, och det tävlades också lite om vem som kunde lösa dem snabbast och rätt. Helt rätt!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Huggorm » 2016-09-19 20:39:41

Thurizas skrev:Pojkars sämre skolbetyg? Enkelt. Tuttar, avsaknaden av, eller att dom är tillgängliga.
Intressant teori. Utveckla!
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav slackern » 2016-09-19 20:41:51

Huggorm skrev:
Thurizas skrev:Pojkars sämre skolbetyg? Enkelt. Tuttar, avsaknaden av, eller att dom är tillgängliga.
Intressant teori. Utveckla!


Hamnade du aldrig i puberteten under din skolgång?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Huggorm » 2016-09-19 20:57:28

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Thurizas skrev:Pojkars sämre skolbetyg? Enkelt. Tuttar, avsaknaden av, eller att dom är tillgängliga.
Intressant teori. Utveckla!


Hamnade du aldrig i puberteten under din skolgång?
Jo men jag fick inga tuttar. :( Jag är fortfarande nyfiken på sambandet mellan tuttar och betyg.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav slackern » 2016-09-19 21:03:37

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Intressant teori. Utveckla!


Hamnade du aldrig i puberteten under din skolgång?
Jo men jag fick inga tuttar. :( Jag är fortfarande nyfiken på sambandet mellan tuttar och betyg.


Kunde du koncentrera dig när hormonerna bubblade och du satt med bånge på lektionen? Vad jag minns var det rätt svårt att styra sådant i den åldern.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-20 0:37:05

Xtrail3344 skrev:
Jag är övertygad om att t ex japanska och kinesiska föräldrar inte tycker att skolan är oviktig.


I dom länderna blir man utsparkad från släkten om man inte lyder. Och då hamnar man på gatan.

Är säker på att en del till och med hotar sina barn med örfilar och slag om dom inte går klart skolan. Det eftersom dom sen ska försörja lilla mamma och pappa.


Nu tycker jag du reagerar rätt storsvenskt. "Vi vet bäst i Sverige, vi har inget att lära av andra kulturer." Det är sant att aga är tillåtet i de flesta länder. Men det är för enkelt att påstå att detta är orsaken. Det är snarare så att föräldrarna lär barnet att skolan är viktig. Och de föräldrarna har helt rätt i motsats till de föräldrar som tycker att skolor och betyg är oviktiga.

Jag fattar inte hur föräldrarna i det senare fallet resonerar. Här i Sverige kan man alltid överleva på det allmännas bekostnad även om man aldrig får ett arbete? Jag är inte säker på att vi alltid kommer att ha samma välfärdssamhälle i framtiden, bidragen kan sänkas. Eller man får alltid ett jobb, även med dåliga betyg? (Men man har större urval om man har bra betyg, man kan läsa vidare på utbildningar med stor efterfrågan.) Det är farligt/onödigt att belasta hjärnan med för mycket kunskap, allt går ju att googla? Barnet kan alltid jobba i farbrors företag. (Hoppas att det företaget inte ägnar sig åt olagligheter.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-20 13:36:08

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Hamnade du aldrig i puberteten under din skolgång?
Jo men jag fick inga tuttar. :( Jag är fortfarande nyfiken på sambandet mellan tuttar och betyg.


Kunde du koncentrera dig när hormonerna bubblade och du satt med bånge på lektionen? Vad jag minns var det rätt svårt att styra sådant i den åldern.


Jag minns en tyska-grupp som jag hade - de var jobbiga på det sättet i 8:an och 9:an. Så gott som alla tog på varandra nån gång, det kommenterades bröst och rumpor. Jag brukade säga: "har sexuella revolutionen brytit ut? Varför alltid på mina lektioner? "

Det var några killar som var ovanligt "avslappnade" på det sättet. De kunde även sitta och krama varandra, kamma och fixa till varandra. Och det var ett bra sätt att locka till sig tjejerna också, för de tyckte ju att det där var mysiga killar. Det var en av dem duktigaste grupperna jag haft men också den busigaste. Vi brukade spela "stad, land" på tyska och några hittade på vattendrag som nog inte fanns och påstod att det fanns "där Jockes mormor bor". Eller hittade på såna finurligheter som: Möbel med G - grön soffa. :lol: Och en kille låtsades vara sin egen pappa i telefon när jag ringde hem. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-06 4:15:07

Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav antonius » 2016-10-06 8:44:50

De kanske anser att världen håller ändå på att gå åt helvete, så det är ingen ide att plugga, lika bra att partaja och ha kul den lilla tid som är kvar.... 8)
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-06 11:36:12

antonius skrev:De kanske anser att världen håller ändå på att gå åt helvete, så det är ingen ide att plugga, lika bra att partaja och ha kul den lilla tid som är kvar.... 8)


Ja kanske det :-)005
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in