Habiliteringen - vilken hjälp får man därifrån?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Chrilleb » 2014-09-05 10:52:03

@Bastuper


Ska förtydliga :)

"Handi" är ett hjälpmedel , en liten "dator" som man kan aktivera med larm, som visar klockan och har minnesfunktion, typ ett memo.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Bastuper » 2014-09-05 11:01:19

Okej ja kan tänka mig många använder sånt idag,
annars är väl telefon mer vanlig att använda för detta.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Chrilleb » 2014-09-05 11:03:24

@Bastuper


Ja, det finns med telefon-funktion oxå, "Hand-phone" tror jag den heter eller liknande :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Neutrino » 2014-09-05 16:50:47

Hade tänkt starta en tråd om det här men skriver här istället:

Är det möjligt att få någon slags individuell samtalskontakt på Habiliteringen? En psykologkontakt alltså.

Jag är ganska orolig för vad som kommer att hända nu när min utredning är över (psykologen och jag ska börja gå igenom resultatet av utredningen i mitten på nästa vecka). Vad jag personligen tror att jag behöver är kanske hjälp med att planera vissa saker samt definitivt en individuell samtalskontakt. Egentligen skulle jag tro att jag behöver en psykologkontakt inom psykiatrin då jag har ganska stora problem med ångest och depression men när jag frågade psykologen där om det sist så lät det tveksamt. Hon sa att de på Habiliteringen kan hjälpa mig om jag får en AS-diagnos. När jag då påpekade det där med ångest och depression och att man kan ha både det och AS sa psykologen att man naturligtvis kan det och att de antagligen kan hjälpa mig inom psykiatrin om ångest och/eller depression finns dokumenterad. Hon lät dock tveksam och ett tag lät det som att ångest och depression inte ens finns dokumenterat i mitt fall (men det måste det göra).

På Habiliteringen lät det också tveksamt. Lät mest som att de hjälper till med samtalsgrupper, kurser (som jag är väldigt skeptisk till) och planering av saker och ting.

Allt låter så osäkert. Jag är jätterädd att jag ska bli helt övergiven och inte få den hjälp jag behöver. Det skulle inte vara bra för mig om psykiatrin lämnade mig till att klara mig själv. Tycker för övrigt också att det ska bli jobbigt att antagligen inte gå till psykologen som utrett mig längre. Hon är nog den första personen någonsin att förstå vad det är jag går igenom och jag tycker om att prata med henne.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav gadas » 2014-09-05 22:27:29

Bastuper skrev:Vägledande samtal om struktur för framtid fick inte min
kurator ge, det var mot reglerna.....sen bröt jag med
den myndigheten.


Ja du, det var mycket som habiliteringen inte fick göra, och fick de så kunde de inte, och kunde de så ville de "inte ta ansvar för det" - t ex något slags träffverksamhet för gud vet vad som kunde ha hänt då...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Blubbis » 2014-09-22 15:27:28

Hej, jag är ny här på forumet men jag har funderingar kring habilitering. Har läst några inlägg ni skrev men vart ska man vända sig om man vill veta mer om detta? :-)Happy
Blubbis
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-09-17

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Diskutia » 2015-01-21 15:18:17

skylark skrev:Vilken behandling ger de?
Har de någon handlingsplan för patienten?
Är det överhuvudtaget någon vits att gå dit?
Befogade frågor!

Vilken behandling ger de?
Ingen egentlig, skulle jag tro.
Har de någon handlingsplan för patienten?
Samma där. Sannolikt arbetar de inte (dvs de har inte sådan kompetens) utifrån någon "handlingsplan".
Någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel.
Är det överhuvudtaget någon vits att gå dit?
Mycket intressant fråga. Jag gillar för övrigt "överhuvudtaget någon vits"-begreppet. :wink:
Spontant skulle jag uttrycka det i termer av: Om man tror på tillfällig (placebo)hjälp, så - kanske det.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Neutrino » 2015-01-23 7:43:27

Diskutia skrev:Sannolikt arbetar de inte (dvs de har inte sådan kompetens) utifrån någon "handlingsplan".
Någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel.


Man arbetar utifrån en individuell "behandlingsplan" för patienten. Den planen görs tillsammans med patienten om möjligt och uppdateras i regel en gång om året men ibland oftare än så.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Diskutia » 2015-01-23 8:11:18

Neutrino skrev:
Diskutia skrev:Sannolikt arbetar de inte (dvs de har inte sådan kompetens) utifrån någon "handlingsplan".
Någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel.


Man arbetar utifrån en individuell "behandlingsplan" för patienten. Den planen görs tillsammans med patienten om möjligt och uppdateras i regel en gång om året men ibland oftare än så.


Okej, tackar för den infon. Då har det med andra ord förändrats och förbättrats en del i den meningen. Så såg det nämligen inte ut för ett par år sedan i delar av Stockholms län hur som helst.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-23 9:28:20

Man ska nog fråga sig om de fina orden också omsätts i verkligheten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Neutrino » 2015-01-26 18:29:27

Diskutia skrev:
Neutrino skrev:
Diskutia skrev:Sannolikt arbetar de inte (dvs de har inte sådan kompetens) utifrån någon "handlingsplan".
Någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel.


Man arbetar utifrån en individuell "behandlingsplan" för patienten. Den planen görs tillsammans med patienten om möjligt och uppdateras i regel en gång om året men ibland oftare än så.


Okej, tackar för den infon. Då har det med andra ord förändrats och förbättrats en del i den meningen. Så såg det nämligen inte ut för ett par år sedan i delar av Stockholms län hur som helst.


Det kan hända att det ser annorlunda ut i olika delar av landet. Det vet jag tyvärr inget om.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Titti » 2015-01-27 21:10:14

Diskutia skrev:Spontant skulle jag uttrycka det i termer av: Om man tror på tillfällig (placebo)hjälp, så - kanske det.

Placebo är inte att förakta. Fungerar det är det bra. Fungerar det inte så är det synd. Biverkningarna är minimala. Det viktiga är att tror man på behandlingen så har den större chans att hjälpa.

Så länge inte behandling med placebo medför att annan, sannolikt mer verkningsfull, behandling inte sätts in finns det väl ingen anledning att avstå?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Diskutia » 2015-01-28 10:18:06

Titti skrev:
Diskutia skrev:Spontant skulle jag uttrycka det i termer av: Om man tror på tillfällig (placebo)hjälp, så - kanske det.

Placebo är inte att förakta. Fungerar det är det bra. Fungerar det inte så är det synd. Biverkningarna är minimala. Det viktiga är att tror man på behandlingen så har den större chans att hjälpa.

Så länge inte behandling med placebo medför att annan, sannolikt mer verkningsfull, behandling inte sätts in finns det väl ingen anledning att avstå?


Visst, jag kan skriva under på att placeboeffekten inte är eller behöver vara att förakta.
Förväntningar och förhoppningar etcetera finns ju närvarande (mer eller mindre alltid) egentligen vid alla/de flesta former av behandlingar, så en behandlande verkan i meningen terapeutisk verkan - via en placeboeffekt - kan på så sätt givetvis vara förekommande.

En annan förväntanseffekt är annars det som kallas för rosenthaleffekt. Det vill säga man påverkas i (någon sorts) gynnsam riktning utifrån dylika förväntningar/(för-)förväntningar/omedvetna förväntningar.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

habiliteringen

Inläggav jesusiscool » 2016-09-16 17:32:38

Ave Maria!
Vad gör habilitering för nått annat än att ge folk Diagnoskurs? På deras hemsida står det ungefär bara något om att de erbjuder samtalskurs. Gör de inget annat också?
Man skall alltså sitta och samtala med andra aspergare när man kommer dit?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

habiliteringen

Inläggav Alien » 2016-09-16 18:06:23

Det är väl olika.

Man kan få prata med en kurator om ens problem och vad som kan göras åt dem.
Man kan få träffa en arbetsterapeut och få veta om vilka hjälpmedel som finns.
Man kan få gå i en samtalsgrupp med andra aspergare och jämföra sina problem och hur man hanterar dem.
Man kan få gå i en samtalskurs med samtalsledare som tränar en i att "prata som en NT med NT", dvs lära sig småprata. Varken total tystnad el alltför stor öppenhet är lyckat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

habiliteringen

Inläggav Truls » 2016-09-16 18:53:43

Jag var på mitt första besök på habiliteringen igår. Jag fick ett jättebra intryck och det verkade som att min habilitering kunde erbjuda ganska mycket. Tex utbildning om diagnosen för mig men också för anhöriga, individuell terapi hos psykolog, stöd från arbetsterapeut med hur jag kan strukturera vardag och arbete för att orka, stöd till mina barn med samtal om min diagnos och vad den innebär för dem osv. Baksidan var såklart lång väntetid för många av insatserna.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

habiliteringen

Inläggav Ericus » 2016-09-16 18:59:36

Truls skrev:Jag var på mitt första besök på habiliteringen igår. Jag fick ett jättebra intryck och det verkade som att min habilitering kunde erbjuda ganska mycket. Tex utbildning om diagnosen för mig men också för anhöriga, individuell terapi hos psykolog, stöd från arbetsterapeut med hur jag kan strukturera vardag och arbete för att orka, stöd till mina barn med samtal om min diagnos och vad den innebär för dem osv. Baksidan var såklart lång väntetid för många av insatserna.


Vad kul!

Själv har jag mitt första besök till veckan. Jag känner mig rätt nervös.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

habiliteringen

Inläggav slackern » 2016-09-16 19:02:14

Truls skrev:Jag var på mitt första besök på habiliteringen igår. Jag fick ett jättebra intryck och det verkade som att min habilitering kunde erbjuda ganska mycket. Tex utbildning om diagnosen för mig men också för anhöriga, individuell terapi hos psykolog, stöd från arbetsterapeut med hur jag kan strukturera vardag och arbete för att orka, stöd till mina barn med samtal om min diagnos och vad den innebär för dem osv. Baksidan var såklart lång väntetid för många av insatserna.


Det är exakt samma intryck som jag fick utav mitt besök, var där i våras någon gång men inte fått någon tid hos varken psykolog eller arbetsterapeut ännu, men ingen panik för mig sonen håller nämligen på och utreds på BUP.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

habiliteringen

Inläggav Flinta » 2016-09-16 19:20:10

Jag trodde bara man kunde få några stödsamtal hos psykolog på hab. Terapi på hab har jag aldrig hört talas om men det kanske beror på vilken hab man går på?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

habiliteringen

Inläggav Ericus » 2016-09-16 19:33:27

Flinta skrev:Jag trodde bara man kunde få några stödsamtal hos psykolog på hab. Terapi på hab har jag aldrig hört talas om men det kanske beror på vilken hab man går på?


Det kan vara behovsrelaterat.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

habiliteringen

Inläggav jesusiscool » 2016-09-16 20:47:19

hur lång väntetid då?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

habiliteringen

Inläggav Truls » 2016-09-16 21:12:19

Ericus: Jag var också jättenervös innan! Hoppas du blir lika väl bemött som jag blev!

Slackern: Jag är egentligen i desperat behov av hjälp nu men jag visste om väntetiderna innan jag gick dit.

Flinta: På min habilitering kunde de i alla fall erbjuda långvarig terapi, bland annat KBT anpassad för människor med AST.

Jesusiscool: De kunde försöka skaka fram tider för sex sju akuta samtal med psykolog nu för att jag skulle få liiite hjälp nu. Men för långvarig psykologkontakt eller kontakt med arbetsterapeut var det ett års väntetid!
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

habiliteringen

Inläggav Ericus » 2016-09-16 22:19:03

Truls skrev:Jag var också jättenervös innan! Hoppas du blir lika väl bemött som jag blev!


Tack :) Jag hoppas det också.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25


Återgå till Aspergare och vården



Logga in