Lönebidrag en stor bluff!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav sugrövmanövern » 2016-09-13 11:56:50

tomsawyer skrev:Jag fick lönebidrag för att jag har Asperger, samt varit utan jobb en längre tid.
Funktionsnedsatt alltså, och orutinerad, osäkert om du kommer orka.

"Vad är lönebidrag? Du kan få lönebidrag om du anställer en person som har nedsatt arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsättning. Ersättningen ska kompensera för de anpassningar av arbetet och arbetsplatsen som behövs." / Arbetsförmedlingen http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... idrag.html
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav tomsawyer » 2016-09-13 11:58:45

"Vilken lön ska den anställde få?" - "Du ska ge den anställde lön och andra anställningsförmåner enligt kollektivavtalet i branschen. ".
tomsawyer
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2015-04-05

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Toblerone » 2016-09-13 11:59:28

Men då vill kanske arbetsgivaren se först om det funkar. De tänker väl att det måste finnas en anledning till att du inte har fått jobb tidigare. Men du har ju väldigt bra läge att förhandla dig till en bättre lön om det funkar bra. Kanske kan du försöka få det löftet?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav marxisten » 2016-09-13 12:05:59

nallen skrev:Varför då?
Varför förväntar du dig att få fullt betalt utan att göra hela jobbet?


Med lönebidrag är meningen du skall få full lön enligt kollektivavtal, enda skillnaden är att företaget inte behöver betala hela utan staten står för större delen. Har du lönebidrag på 80%, går staten in och betalar 80% av din lön och arbetsgivaren betalar bara 20%.

Så ja, du ska ha "fullt betalt" enligt kollektivavtal på lönebidrag. Det är det som är meningen med insatsen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav kullan » 2016-09-13 12:06:46

Själv anser inte jag att jag ska full lön för jag gör ju inte fullt jobb. Lönen ska ju motsvara prestationen. Och eftersom arbetsförmågan är lägre presterar man ju inte lika mycket.

Om man presterar 75% av vad en sk " normal" anställd presterar ska man kanske inte ha ner än motsvarande 75 % av en normal lön. :-)063
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Alien » 2016-09-13 12:37:09

Men problemet är snarare att man kan få 75% av en lön som är lägre än vad andra får. Man betalar s a s två gånger för att man inte presterar normalt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav kullan » 2016-09-13 12:38:47

Men det är väl för att man presterar bara 75 % av vad en " normal" skulle göra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Alien » 2016-09-13 12:45:18

Men varför ska man få 75% av en från början lägre lön än vad andra har? Eller snarare varför ska arbetsgivaren dels få betalt för 25% av lönen, dels ge lägre lön från början. Själva löneläget borde utgå från vad jobbet är värt, sedan får arbetsgivaren bidrag för (t ex) 25% av lönen för arbetshandikappet.

T ex om den normala lönen är 25.000 men den lönebidragsanställde i stället får 20.000 och lönebidraget räknas på de 20.000 kr. I så fall betalar arbetsgivaren dels 5.000 kr mindre i lön, och får dels lönebidrag på 25% av denna lön.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav kullan » 2016-09-13 13:11:25

Varför ska arbetsgivaren betala 100% när jag endast presterar 75%?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Fenren » 2016-09-13 13:11:53

marxisten skrev:
nallen skrev:Varför då?
Varför förväntar du dig att få fullt betalt utan att göra hela jobbet?


Med lönebidrag är meningen du skall få full lön enligt kollektivavtal, enda skillnaden är att företaget inte behöver betala hela utan staten står för större delen. Har du lönebidrag på 80%, går staten in och betalar 80% av din lön och arbetsgivaren betalar bara 20%.

Så ja, du ska ha "fullt betalt" enligt kollektivavtal på lönebidrag. Det är det som är meningen med insatsen.


Jag känner ingen som får det kollektivavtalen accepterar som minsta lön... Så att ligga lägre än alla andra betyder inte att man är under kollektivavtalsnivån. Och det är vettigt.
Det är ju väldans orättvist om man får samma lön när man bara gör en femtedel av jobbet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Fenren » 2016-09-13 13:13:33

kullan skrev:Varför ska arbetsgivaren betala 100% när jag endast presterar 75%?


Det gör han inte.

Staten betalar en del
Arbetsgivaren en.

Arbetsgivaren borde betala motsvarande vad du presterar.
Staten ska fylla upp till kollektivavtalsnivå.
Denna nivå kan ligga åtskilliga tusen under snittlönen för det jobbet.

Inget konstigt alls.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav marxisten » 2016-09-13 13:17:30

Fenren skrev:Det är ju väldans orättvist om man får samma lön när man bara gör en femtedel av jobbet.


Orättvist och orättvist. Arbetsgivaren betalar dig proportionellt efter ditt arbete, staten ger dig resten likt sjukersättning. Dock brukar lönebidragen sättas högt.

Risken om de ger mindre är låglönemarknad och det förlorar alla arbetare på.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Zirre » 2016-09-13 13:19:11

Jobbar man 75% får man 75% i lön av vad man skulle fått om man jobbade 100%.
Svårare är det inte.

Arbetsgivaren får i sin tur en del av den lönen i bidrag från staten för att hen anställt dig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav marxisten » 2016-09-13 13:25:39

Zirre skrev:Jobbar man 75% får man 75% i lön av vad man skulle fått om man jobbade 100%.
Svårare är det inte.


Nu snackar du om arbetstid och inte om lönebidrag, självklart får du inte en heltidslön om du jobbar under heltid. Däremot får du fullt betalt för den tid du arbetar, och den lönen går staten in på och betalar. Har du 75% i lönebidrag så betalar arbetsgivaren 25% av din lön och staten 75% av den.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav slackern » 2016-09-13 13:30:54

marxisten skrev:
Zirre skrev:Jobbar man 75% får man 75% i lön av vad man skulle fått om man jobbade 100%.
Svårare är det inte.


Nu snackar du om arbetstid och inte om lönebidrag, självklart får du inte en heltidslön om du jobbar under heltid. Däremot får du fullt betalt för den tid du arbetar, och den lönen går staten in på och betalar. Har du 75% i lönebidrag så betalar arbetsgivaren 25% av din lön och staten 75% av den.


Fast lönebidraget är ju bara upp till ett vist maxibelopp, ska du ha avtalsenlig lön får ju arbetsgivaren i regel betala ur egenficka om du inte har ett låglöneyrke.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Fenren » 2016-09-13 13:35:28

marxisten skrev:
Fenren skrev:Det är ju väldans orättvist om man får samma lön när man bara gör en femtedel av jobbet.


Orättvist och orättvist. Arbetsgivaren betalar dig proportionellt efter ditt arbete, staten ger dig resten likt sjukersättning. Dock brukar lönebidragen sättas högt.

Risken om de ger mindre är låglönemarknad och det förlorar alla arbetare på.


Ingen sjukskriven får 100% av sin lön. Din jämförelse haltar.

Och ja, systemet har stora risker att bygga in snedvridningar av konkurrensen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Zirre » 2016-09-13 13:45:25

slackern skrev:
marxisten skrev:
Zirre skrev:Jobbar man 75% får man 75% i lön av vad man skulle fått om man jobbade 100%.
Svårare är det inte.


Nu snackar du om arbetstid och inte om lönebidrag, självklart får du inte en heltidslön om du jobbar under heltid. Däremot får du fullt betalt för den tid du arbetar, och den lönen går staten in på och betalar. Har du 75% i lönebidrag så betalar arbetsgivaren 25% av din lön och staten 75% av den.


Fast lönebidraget är ju bara upp till ett vist maxibelopp, ska du ha avtalsenlig lön får ju arbetsgivaren i regel betala ur egenficka om du inte har ett låglöneyrke.
Jag har avtalsenlig lön + lönebidrag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Alien » 2016-09-13 14:16:56

kullan skrev:Varför ska arbetsgivaren betala 100% när jag endast presterar 75%?


Det gör ju inte arbetsgivaren, hen får ju ett lönebidrag på 25% och betalar alltså bara 7% "ur egen ficka".

Det som TS klagar över är att lönen inte är marknadsmässig.

Det kan ju också vara så att man behöver längre tid på sig för att sätta sig in i arbetet. Men när man väl gjort det, jobbar man lika bra som andra. Dvs lönebidraget borde då sänkas el kanske avskaffas. Men arbetsgivaren föredrar ju att fortsätta ta emot lönebidraget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav kullan » 2016-09-13 14:45:38

Men om jag inte presterar mer än 75 % ska ju inte min fulla lön vara högre än motsvarande 75% av vad en normal skulle få i sin fulla lön. Sen vem som betalar vilken andel är inte intressant för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Alien » 2016-09-13 14:54:10

Men så är inte reglerna. Arbetsgivaren betalar inte mer än 75% (el 50% el 25% etc) själv men den som arbetar får ändå 100%. Hur ska den funktionshindrade annars överleva, hen har ju också hyra och mat att betala. Den funktionshindrade kanske bara anses kunna jobba motsvarande 25% av vad andra kan. Tanken är kanske att den arbetar lika hårt som andra men inte klarar av ett prestera lika mycket som andra.

Arbetsförmedlingen skrev:Du kan få lönebidrag om du anställer en person som har nedsatt arbetsförmåga på grund
av en funktionsnedsättning. Ersättningen ska kompensera för anpassningar av arbetet
och arbetsplatsen. Syftet med ersättningen är att öka den arbetssökandes möjligheter att
få ett arbete där hans eller hennes kompetens och färdigheter tas tillvara.
---
Du kan få
bidrag för den del av lönekostnaden vid heltidsarbete
som inte överstiger en bruttolön
på 16 700 kronor per månad. Den anställde
ska naturligtvis ändå ha en lön som följer
branschens kollektivavtal.
http://www.arbetsformedlingen.se/downlo ... bid_ag.pdf

Problemet uppkommer om det gäller ett jobb där den normala lönen överstiger 16.700 kr i bruttolön. Betalar arbetsgivaren den överskjutande delen?

Sedan är också lönebidraget tidsbegränsat till fyra år, iaf i teorin.

Du kan som regel få lönebidraget i högst fyra
år. Det första beslutet om lönebidrag omfattar
högst ett år. Det belopp som vi kommer fram till
gäller under hela beslutsperioden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Zirre » 2016-09-13 14:57:49

Alien skrev:Men så är inte reglerna. Arbetsgivaren betalar inte mer än 75% själv men den som arbetar får ändå 100%. Hur ska den funktionshindrade annars överleva, hen har ju också hyra och mat att betala. Tanken är kanske att den arbetar lika hårt som andra men inte klarar av ett prestera lika mycket som andra.

Arbetsförmedlingen skrev:Du kan få lönebidrag om du anställer en person som har nedsatt arbetsförmåga på grund
av en funktionsnedsättning. Ersättningen ska kompensera för anpassningar av arbetet
och arbetsplatsen. Syftet med ersättningen är att öka den arbetssökandes möjligheter att
få ett arbete där hans eller hennes kompetens och färdigheter tas tillvara.
---
Du kan få
bidrag för den del av lönekostnaden vid heltidsarbete
som inte överstiger en bruttolön
på 16 700 kronor per månad. Den anställde
ska naturligtvis ändå ha en lön som följer
branschens kollektivavtal.
http://www.arbetsformedlingen.se/downlo ... bid_ag.pdf

Problemet uppkommer om det gäller ett jobb där den normala lönen överstiger 16.700 kr i bruttolön. Betalar arbetsgivaren den överskjutande delen?

Sedan är också lönebidraget tidsbegränsat till fyra år, iaf i teorin.

Du kan som regel få lönebidraget i högst fyra
år. Det första beslutet om lönebidrag omfattar
högst ett år. Det belopp som vi kommer fram till
gäller under hela beslutsperioden.


Altså man får inte alls 100% om man inte jobbar 100%.
Om man jobbar 75% får man för 75%. Resterande 25% kan man tydligen ansöka om hos fk.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav Alien » 2016-09-13 15:01:09

Jag skriver om folk som jobbar heltid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav slackern » 2016-09-13 15:05:14

Lönebidrag är ju till för folk som inte kan komma in på den normala arbetsmarknaden, att åtminstone ge dom en chans.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lönebidrag en stor bluff!

Inläggav ford » 2016-10-16 23:57:45

Förstår inte varför vissa sitter här och motarbetar sig själva.

Meningen med lönebidrag är just att den som har någon typ av arbetshandikapp skall kunna jobba och få en marknadsmässig lön trots nedsatt arbetsförmåga.

Prestationen är lägre?

-ja, men det har redan kompenserats för detta genom att staten betalar ut ett bidrag till arbetsgivaren för att kompensera för tex lägre effektivitet. Det behöver inte kompenseras dubbelt upp med lägre lön, trots lönebidrag.

löbenivån skall i detta fall avgöras av yrkeserfarenhet och kompetens (=yrkeskunnande genom utbildning/behörigheter) i första hand.

Om det är av något slags felriktade altruistiska skäl gentemot arbetsgivaren (som vanligtvis om än undantag finns) handlat allt annat än altruistiskt gentemot sina anställda finns det många argument för omvärdering.

Var istället tacksamma för att vi (åtminstone på pappret) har denna fantastiska möjlighet till att få en "normal" ekonomisk standard, om vi gör vårt bästa efter våra förutsättningar
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in