Diskussion - MGTOW i Sverige?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diskussion - MGTOW i Sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 1:12:42

Tänkte starta en diskussionstråd.

Vad anser ni om MGTOW (men going their own way). Och behöver vi män mgtow i Sverige?


Lite info -

M.G.T.O.W – Men Going Their Own Way is a statement of self-ownership, where the modern man preserves and protects his own sovereignty above all else. It is the manifestation of one word: “No”. Ejecting silly preconceptions and cultural definitions of what a “man” is. Looking to no one else for social cues. Refusing to bow, serve and kneel for the opportunity to be treated like a disposable utility. And, living according to his own best interests in a world which would rather he didn’t.
https://www.mgtow.com/about/
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 1:32:19

The History of M.G.T.O.W | Men Going Their Own Way

Men have gone their own way for centuries. Welcome to v.2016.

There has been much chatter about when "MGTOW" originated online as a recent social phenomenon, but one would really have to pull the camera back. Way back to Schopenhauer, Tesla, Beethoven, Galileo, or even Jesus Christ - if you're up to arguing that.

MGTOW is not as old as fire, but it's as old as a man's first discovery of it.

Fire always exists - even when you can't see it - and it only takes a spark or a bolt of lightning to ignite a blaze. MGTOW could be regarded as a reaction to recent cultural shifts, but the exact phrase "Men Going Their Own Way" can be found in print and newspaper clippings dating back to 1853, and spanning the 20th century.



If MTGOW is fire, then perhaps feminism is gasoline.

"For every action has an equal and opposite reaction".
- Sir Isaac Newton's 3rd Law of Motion

Survival and mating are the success model for animals in the wild. That's the best they will ever do. But marriage and children are not the highest pinnacle of success for Men. Some 60% of men who ever lived on Earth never had children, so what did they dedicate their lives to?

For millennia, men have accomplished and contributed far greater miracles of science, discovery and human endeavor, and thanks to men like Orville and Wilbur Wright, man is the only mammal that can't fly - that CAN fly. Man is also the only species that has the capability of deflecting an extinction-level event.

But today, in the current culture, TIME® magazine says science reveals "men are idiots" because men are more likely than women to take idiotic risks. Let's pause for a moment and reflect on that:

Men are more likely than women to take "idiotic" risks.

Idiotic risks, like attempting to break the sound barrier which cost the lives of many test pilots. Idiotic risks, such as lighting the tail end of a rocket on fire and catapulting himself into outer space. Idiotic risks, like building an armada of ships to cross the world's most tempestuous oceans in order to definitively answer the question for all of humanity that the world is, indeed, round.

These "idiotic risks" which men have taken afford women the luxury of boarding an aircraft and flying from New York to Los Angeles in 4.5 hours - while never once needing to taking an interest in the basic operating principals of a jet engine. She can't explain thrust to weight ratios, but she will complain the flight was delayed 30 minutes.

Today, you can still see modern women contemplating the shape of the Earth... even though the question has been answered by men centuries ago, and most civilized 6 year-olds have already seen a globe in a classroom. Is this why anyone who says "women are smarter than men" will receive an automatic round of applause?

A modern man of mediocre intelligence can at least begin to speculate the world is round by observing the way the moon casts light and shadows exactly like a sphere. The shadow of the Earth on the moon is round during a lunar Eclipse, and when observing other planets, he will notice they are all spherical in shape. Our sun also appears circular at all angles, and so too is the motion of the night sky when photographed using an apparatus created by other men.

Modern men are not as exceptionally stupid as TIME magazine pretends. A growing population of men will refuse to subscribe to the utter nonsense perpetuated in the culture, the media, magazines, on television, or in society at large. They are passionately curious, will question everything, and are fundamental seekers of the truth - no matter how painful the truth may be. They are the men who will choose and prefer to go their own way, independent of what we are subjected to on a daily basis. Always have and always will, because if men didn't do it, who else would?

"Men are more likely than women to take idiotic risks".

Isn't that called a "wage gap"? Or is it an accomplishment gap.

If scientific study reveals "men are more likely than women to take idiotic risks", then it must also be acknowledged that men are more likely than women to be congratulated on their successes as a result of taking those risks.

That kind of a pro-male acknowledgement will be often skewed by many to mean something "anti-female". The very same publishers at TIME® who proudly call men "idiots" will even say a man's right ( to stand up for himself and not be beaten down ) is somehow "toxic and misogynistic", and can be found in their very own "sexism" section.

Men are no longer revered or respected on a most basic level for their contributions and past sacrifices, and are now reduced to "idiots" for that. The recent cultural explosion of MGTOW should have long been expected in the face of this kind of nonsense which is force-fed to the sheeple who will buy it by the trough.

Men Going Their Own Way have now learned and adapted.
It is simply not worth taking idiotic risks anymore.

And since taking idiotic risks is the mark of an idiot, then NOT taking them makes a man SMART.

How ironic and appropriate that the very thing men have been accused of, is now something more men are quite happy to avoid. An ever expanding population of men have quite simply had enough of watching other men laying down their lives for pointless reasons, and giving their life's labour for some greater good that just doesn't exist anymore. Perhaps it never did.

Men have decided "the greater good" means something else, and it doesn't include his own disposability. When a cost/benefit analysis reveals there is no benefit, it doesn't take a genius to remove himself from the equation. In this kind of climate, a smart man does not effectively show his value by giving more, or by working harder. He shows his value by removing himself entirely. It requires no effort to make the same impact.

Great men of history have already given enough, so the modern man can afford to take a century off.

"Don't just do something. Stand there.".
- Clint Eastwood

The MGTOW first law of motion.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 1:38:11

"I do not think you can name many great inventions that have been made by married men. Be alone, that is the secret of invention. Be alone, that is when ideas are born."

- Nikola Tesla (1856-1943)



"I don't have time for a wife and an airplane".

- Wilbur Wright (1867 – 1912)

"Here the spirit becomes a lion who would conquer his freedom and be master in his own desert."

- Friedrich Nietzsche (1844-1900)


"We cannot teach people anything; we can only help them discover it within themselves. I have never met a man so ignorant that I couldn't learn something from him."

- Galileo (1564-1642)


Det va det sista. Mycket text.

Allt är kopierat från www.mgtow.com
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 5:33:06

Länkar till Sandmans Youtube kanal med inlägg som handlar om mgtow (men going their own Way). https://m.youtube.com/user/SandmanMGTOW
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-12 7:46:17

Intressant, men vem eller vilka ligger bakom sajten och vad är syftet?

Spontant gillar jag det, män som går sin egen väg...jag är ju en sådan.
Ser mig som patologisk individualist utan behov av att ingå i en grupp eller följa en ledare.
Schopenhauer nämns, en tänkare jag gillar och kan relatera till på personliga plan.

Men jag har inga behov av att gå med i en rörelse som kallar sig mgtow.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Kostymhippie » 2016-09-12 9:05:13

Undrar också vilka som ligger bakom.
Klart värt att kolla upp, om inte annat för nöjes skull.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Mats » 2016-09-12 10:23:35

En organisation för individualism är ju höjden av ironi! :D

Tror jag dedicerar det här filmklippet till alla mgtow-anhänghare:
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-12 10:27:02

Tänkte också på det...är man individualist på riktigt undviker man ju föreningar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Alien » 2016-09-12 13:02:06

Jag tycker det låter som ännu ett förhärligande av egoism. Leva enbart för sig själv, totalt utan band. Glömmer man inte då att människan är en flockvarelse?

Det är väl tur för mänsklighetens överlevnad att inte alla män "går sin egen väg" utan att vissa faktiskt vill gifta sig och ta hand om sina barn.

If scientific study reveals "men are more likely than women to take idiotic risks", then it must also be acknowledged that men are more likely than women to be congratulated on their successes as a result of taking those risks.
https://www.mgtow.com/history/

Och de flesta män (och kvinnor) är inte udda genier. Även geniet Einstein var gift två gånger. Dessa män behöver tydligen kvinnor som inte går sin egen väg.

Jag tycker det skulle vara intressant att fråga sig vad som är bäst för mänskligheten i stort i stället för att fråga sig "what's in it for me", som jag faktiskt inte tycker är något särskilt nytt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-12 13:09:33

Men nu var det Einsteins fruar som tog hand om barnen och skötte markservicen.

Modern jämlikhet med pappaledighet och dela 50-50 på alla sysslor och vi hade inte sett någon relativitetsteori

Sen har jag svårt att se att det skulle vara egoism att vara individualist och inte skaffa barn.
Egoism blir det när du skaffar barn men skiter i dom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Alien » 2016-09-12 13:19:45

Jovisst, alla passar inte för att vara föräldrar. Det jag vänder mig emot är att det ska ses som något slags ideal att "gå sin egen väg". Mera solidaritet med andra människor, inte mindre, behövs.

Och varför gäller det bara män? Antagligen för att samhället inte skulle fungera om alla bara gick sin egen väg. Några behövs för att hålla ställningarna och utföra allt vanligt arbete som inte genierna vill befatta sig med. Jordens salt. Som tydligen ofta är kvinnor.

Eller kommer det en rörelse "Wgtow" - Women Going Their Own Way?

Dessa män som går sin egen väg borde vara utrotningshotade eftersom de tydligen aldrig fick någon avkomma. Eller uppstår de ständigt på nytt genom mutationer?

Sedan är jag öht misstänksam mot idol/genidyrkan. Det ensamma geniet, högt upphöjt över alla vanliga dödliga. Kommer ens alla genialiska upptäckter fram genom det ensamma geniet, görs inte det via teamwork nuförtiden, dvs flera forskare samarbetar?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 14:26:07

En av syftena är väl att frigöra sig från den radikala feminismen.

Många män är trötta på att bli behandlade som skit. Och att inleda förhållanden med kvinnor idag och bilda familj kostar mer än vad det smakar. Det är längre inte värt det. Man ser till sina egna behov istället och försöker förbättra sig själv.

Så uppfattar jag det iaf. :-)003
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Mats » 2016-09-12 15:02:38

Xtrail3344 skrev:En av syftena är väl att frigöra sig från den radikala feminismen.

Många män är trötta på att bli behandlade som skit. Och att inleda förhållanden med kvinnor idag och bilda familj kostar mer än vad det smakar. Det är längre inte värt det. Man ser till sina egna behov istället och försöker förbättra sig själv.

Så uppfattar jag det iaf. :-)003

Om det är syftet med organisationen är namnet felvalt. Då borde den heta "Singelmän mot feminism" eller något sådant.

En individualist vänder sig inte till en organisation för att söka stöd i frågan om det kostar mer än det smakar att bilda familj eller inte. Hen tar ett sådant beslut på egen hand.

Över huvud taget verkar det inte finnas mycket till övers för individualism inom mtgow. Man ska tänka och leva sitt liv enligt deras ideal, verkar det som. Dessutom tycker jag organisationen verkar vara sexistisk, och jag tycker inte det behövs mer sexism i samhället utan mindre.

Det här är ingen organisation för mig.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 15:31:47

Jag tycker det skriker om sexism inom feminismen den också.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Mats » 2016-09-12 15:45:05

Xtrail3344 skrev:Jag tycker det skriker om sexism inom feminismen den också.

Det förekommer, men lösningen på det är inte att skapa ytterligare en sexistisk organisation.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 16:02:58

Mgtow är ju äldre än feminismen i sig. Det började komma mer och mer redan under 1800-talet.

Varför vi behöver mgtow tycker jag är för att feminismen enbart gynnar kvinnor. Mgtow är för män.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 16:07:25

postar en artikel från the telegraph:

Well done, feminism. Now men are afraid to help women at work
News that men are too fearful of a trip to HR to help out their female colleagues is final proof that the gender equality project has backfired, writes Martin Daubney.

http://www.telegraph.co.uk/men/relation ... -work.html
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav River » 2016-09-12 17:16:05

Xtrail3344 skrev:Tänkte starta en diskussionstråd.

Vad anser ni om MGTOW (men going their own way). Och behöver vi män mgtow i Sverige?


Lite info -

M.G.T.O.W – Men Going Their Own Way is a statement of self-ownership, where the modern man preserves and protects his own sovereignty above all else. It is the manifestation of one word: “No”. Ejecting silly preconceptions and cultural definitions of what a “man” is. Looking to no one else for social cues. Refusing to bow, serve and kneel for the opportunity to be treated like a disposable utility. And, living according to his own best interests in a world which would rather he didn’t.

http://Www.mgtow.com

Hva med Heidi Klum? Skal ikke hun få være med heller kanskje?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-12 17:21:05

Nej Heidi Klum får inte vara med. :P
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Kostymhippie » 2016-09-13 9:38:56

Känns en aning misstänkt efter en snabb titt.
Kom in på någon lång djävla video som förklarade hur man går vidare med en separation.
Klassisk "hålla på halster-teknik", d.v.s. ingen paus-, eller stoppknapp, enerverande berättarröst som aldrig kommer till sak utan hela tiden hoppar på något annat samt använder väldigt märkliga psykologiska termer för att förklara vad han menar.
Känns som att det hela går ut på att skinna folk på pengar.
Bullshit.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav Baggen » 2016-11-26 21:33:55

MGTOW är ingen organisation möjligen kan det ses som en löst sammanfogad rörelse. Det är snarast frågan om en livsstil eller ett filosofiskt koncept.
De enskilda männen inom MGTOW får stå för sina egna åsikter men det finns naturligtvis grupperingar. MGTOW anklagas ofta för att vara sexistiskt. I bland är den anklagelsen helt riktig men inte generellt. Som exempel denna video där TL-Deer gör narr av en mycket sexistisk MGTOW.
https://www.youtube.com/watch?v=rPDb0xWXYV0

Det finns extremister inom alla rörelser. Även inom feminismen. Låt inte dom förstöra för dom andra.
Jag brukar i viss mån se mig själv som MGTAOW. Dating eller raggning är för krävande. Förhållanden är också mycket krävande och tar tid från mina specialintressen. Det är helt enkelt inte värt besväret.
Baggen
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-01-07

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav geocache » 2016-11-26 22:38:57

"No man is an island" (av John Donne, engelsk poet)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-11-26 22:58:41

Varför behöver man basunera ut att man inte behöver kvinnor? Alltså.. Förstår mig inte på alla de här mansrörelserna från USA. Det man inte behöver, skippar man väl bara.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

diskussion - mgtow i sverige?

Inläggav geocache » 2016-11-26 23:10:38

sugrövmanövern skrev:Varför behöver man basunera ut att man inte behöver kvinnor? Alltså.. Förstår mig inte på alla de här mansrörelserna från USA. Det man inte behöver, skippar man väl bara.


Bra skrivet.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in