Asperger eller brist på uppfostran?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-12 0:09:03

Dagobert skrev:
triggerhappyD skrev:
Dagobert skrev:

Det är väl ungefär så som NT lär sig det sociala med gott resultat.


Mja jätte gott resultat du, dom säger saker dom inte menar, och menar saker dom inte säger, dom hycklar, dom ljuger, dom fejkar, dom förtrycker, dom hittar på, well mja i princip vad som hellst för att dominera sin omgivning socialt.
rena skämtet att du kallar det för lyckat. lol.

Eftersom det är vad de är ute efter är det lyckat.
Medan vi som inte kan lära oss på det viset famlar i mörkret och behöver vägledning.


aye, om det är vad man är ute efter så visst.
för mig låter det bara korkat.

som jag ser det så finns det en orsak till varför vi lär oss medvetet istället för omedvetet som NTs, då har man ju möjligheten att sålla bort sånt som är skadligt och som förhindrar riktig kommunikation från att etableras.

det kanske verkar som om det är en bra metod att hävda sin överlägsenhet över sin omgivning och andra personer, då det kan ge en känsla av stark personlig identitet, självsäkerhet och bekvämlighet, men i längden så är alla såna typer av kommunikation kontra produktiva, då dom gör oss tragiska och isolerar oss från genuin kommunikation samt förhindrar vårt medvetande från att expandera.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4860
Anslöt: 2015-06-01

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Dagobert » 2016-09-12 0:19:09

Vad har det med uppfostran att göra?
Dvs att få lite insikt i hur andra människor tänker och fungerar.
Man kan ändå göra som man vill.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Alien » 2016-09-12 0:34:46

Dagobert skrev:Jag menar, det räckte inte för mig att bli tillsagd att man ska göra si och man ska inte göra så.
Jag måste veta varför.

Så jag gjorde som jag själv tyckte var bäst, tog genvägar och rationaliserade bort sånt jag tyckte var onödigt, till irritation för folk och till skada för mig själv på olika sätt.

Jag förstod inte bättre.


Dvs man "tänkte själv" i stället för att omedvetet imitera el medvetet lyda. Sådan var jag också, till nackdel för mig själv.

Föräldrar kan ju ha försökt uppfostra också, men föräldrarna är inte alltid närvarande. Och saknar man förmågan att automatiskt imitera omgivningen så blir det väldigt många uttalade regler att lära sig och hålla i minnet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Dagobert » 2016-09-12 0:58:18

Alien skrev:
Dagobert skrev:Så jag gjorde som jag själv tyckte var bäst, tog genvägar och rationaliserade bort sånt jag tyckte var onödigt, till irritation för folk och till skada för mig själv på olika sätt.

Jag ser nu att det där kan missförstås. Det ska vara punkt efter onödigt. Andra blev irriterade och jag gick miste om mycket.

Att framgångsrikt tänka själv kräver kunskap eller ovanlig begåvning.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in