Asperger eller brist på uppfostran?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav typkanin » 2016-09-09 19:27:17

Vad tror ni om detta? Är det möjligt att få Aspergerdrag på grund av brist på och bristande uppfostran?

Om man aldrig visas eller får berättat för sig hur man ska göra och bete sig, hur vet man då? om man lär sig andra sätt att föra sig, bete och föra tankegångar och till det saknar förebilder. Hur ska man då veta hur man bör göra för att ta sig igenom livet?
Det är en möjlighet.

Hur blir en person som sitter framför en tv hela barndomen t.ex. utan uppmuntran till något annat från föräldrarna.
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav slackern » 2016-09-09 20:04:32

typkanin skrev:Vad tror ni om detta? Är det möjligt att få Aspergerdrag på grund av brist på och bristande uppfostran?


Nej snarare narcissister, vi föds alla med narcissistiska drag men det är uppfostran som gör att dom försvinner.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav typkanin » 2016-09-09 20:15:10

slackern skrev:
typkanin skrev:Vad tror ni om detta? Är det möjligt att få Aspergerdrag på grund av brist på och bristande uppfostran?


Nej snarare narcissister, vi föds alla med narcissistiska drag men det är uppfostran som gör att dom försvinner.


Varför inte? Finns det studier på sånt här?
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Toblerone » 2016-09-09 23:20:57

Asperger - jag tror inte det. Ingen som klarar att bete sig socialt adekvat skulle klanta sig ändå. Det blir för negativa konsekvenser. Och framför allt så ser man barn som har nonchalerats och negligerats av sina föräldrar och som ändå har lärt sig bra hur man bemöter andra. Om ett barn blir extremt negligerat, så kan det iofs ha problem på många områden. Men då märker man andra problem också. Fysiska också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav slackern » 2016-09-09 23:51:23

typkanin skrev:
slackern skrev:
typkanin skrev:Vad tror ni om detta? Är det möjligt att få Aspergerdrag på grund av brist på och bristande uppfostran?


Nej snarare narcissister, vi föds alla med narcissistiska drag men det är uppfostran som gör att dom försvinner.


Varför inte? Finns det studier på sånt här?


Varsågod här har du.

Hotchkiss huvudförklaring till att ett litet barns sunda beteende att betrakta sig själv som universums mitt, efterhand övergår till destruktiv narcissism, är att det lilla barnet inte lärt sig hantera sin skam. Barnet får inte lära sig att hantera och acceptera sina egna svåraste känslor – antingen för att det sätts på piedestal eller för att det blir förnedrat och utskällt när det gör fel – och en del av de barn som utsätts för det, hittar en strategi att blåsa upp sig själva för att slippa undan skammen.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5968861
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-09 23:51:49

Nej det tror jag inte. Men däremot kanske uppväxten kan påverka om man har lätt för vissa saker eller inte. Jag menar om man fått lära sig att hantera vissa situationer så har man kanske lättare för att klara av vissa saker. Men sen finns det ju såklart sånt som man kanske inte kan påverka.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav rapchic » 2016-09-10 8:07:16

Vanlig Uppfostran rör ju inte många aspergerdrag eller rör dom för bristfälligt för många med AS

Tex så tar ju inte vanlig uppfostran upp hur länge man ska kolla personer i ögonen när man pratar med dom (eller då man inte pratar med dom), hur hårt/löst man ska hålla handen då man skakar hand, när man ska skaka hand etc.

Det tar inte upp på nog stor detaljnivå vad som är och vad som inte är passande att prata om, visst lite tas upp (tex kiss, bajs, snippor, snoppar och annat som anses äckligt) men kanske inte annat som är socialt tabu men som man måste räkna ut själv (tex alkoholismen, psykiskt mående etc)

Det tar inte upp hur man hanterar förlamande trötthet efter socialt umgänge.

Det är ju faktiskt få med AS (som jag förstått/träffat) som är rent ohyfsade/dålig uppfostran.

Däremot vet man vad problemet är så kan man med träning hitta vägar kring sina problem och det funkar säkert även som barn
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-10 8:09:28

Nej, det har jag mycket svårt att tro.

Aspergerdrag ser ju ut på ett visst sätt och är inte samma sak som bristande uppfostran.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Abazi » 2016-09-10 9:09:15

Tv-tittande ser jag inte som något negativt heller. Beror förstås på vad man tittar på, men jag har lärt mig mer sociala regler via tv:n än jag skulle ha gjort via socialt umgänge. IRL skulle jag ha för mycket panik för att kunna koncentrera mig både på mitt egna beteende, formuleringar och den andres reaktioner samtidigt. Via tv:n kan jag studera i lugn och ro utan att själv stå i rampljuset (eller under förhörslampan).
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Abazi » 2016-09-10 9:13:00

Men jo, vissa saker som andra utan AS skulle ha lättare att snappa upp skulle jag nog ha behövt mer "uppfostran" för att förstå. Inte ta en kaka innan gästerna tagit, inte gå ifrån bordet när det fortfarande samtalas, kanske tacka oftare osv. Så utomstående kan nog tro att mycket handlar om dålig uppfostran, vet att mamma fått utstå mycket sådan kritik från en "avlägsen" syster bla.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-10 19:51:31

slackern skrev:
Nej snarare narcissister, vi föds alla med narcissistiska drag men det är uppfostran som gör att dom försvinner.


Är det inte tvärtom? Att vi alla uppfostras/indoktrineras från födsel till döden till att bli egocentriska narcissister?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-10 19:54:26

Och det är väl snarare delvis brist på uppfostran som gör att NT:s beter sig så illa överlag mot sin omgivning.

Ju mindre vi uppfostras efter neurotypiskt standard dessto bättre.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav slackern » 2016-09-10 20:02:25

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
Nej snarare narcissister, vi föds alla med narcissistiska drag men det är uppfostran som gör att dom försvinner.


Är det inte tvärtom? Att vi alla uppfostras/indoktrineras från födsel till döden till att bli egocentriska narcissister?


Det beror nog på vilken generation du tillhör. Men stämmer nog in väldigt bra på 90-talister.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Dagobert » 2016-09-10 23:19:41

Abazi skrev:Men jo, vissa saker som andra utan AS skulle ha lättare att snappa upp skulle jag nog ha behövt mer "uppfostran" för att förstå. Inte ta en kaka innan gästerna tagit, inte gå ifrån bordet när det fortfarande samtalas, kanske tacka oftare osv. Så utomstående kan nog tro att mycket handlar om dålig uppfostran,

Håller med.
Man får inte aspergerdrag av bristande uppfostran, men de aspergerdrag man har blir mer synliga.
Man kan behöva få lära sig vad andra tycker om hur man bör uppföra sig, och varför de tycker så.

Med den kunskapen som grund kan man sen avgöra om och när man vill efterleva den.
Jag har inte fått lära mig så mycket sånt och har troligen verkat ouppfostrad.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Dagobert » 2016-09-10 23:47:09

Jag menar, det räckte inte för mig att bli tillsagd att man ska göra si och man ska inte göra så.
Jag måste veta varför.

Så jag gjorde som jag själv tyckte var bäst, tog genvägar och rationaliserade bort sånt jag tyckte var onödigt, till irritation för folk och till skada för mig själv på olika sätt.

Jag förstod inte bättre.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-11 0:23:48

Well, det är väl bra o veta varför?

Eller ska man springa runt o snappa upp beteenden och tillvägagångsätt helt random och utan orsak eller för att andra säger att det är vettigt eller ska vara så.

Då blir man ju inget annat än en klon av ett sheeple.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-11 0:26:20

Så mycket sjuka vis och beteenden o normer som fortgår just för att det inte ifrågasätts, trots att dom ofta är väldigt motbjudande i praktiken.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav River » 2016-09-11 0:43:36

Asperger eller brist på uppfostran?

Aspergers syndrom er medfødt, og har ingenting med oppdragelse å bestille.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Dagobert » 2016-09-11 5:18:25

triggerhappyD skrev:Well, det är väl bra o veta varför?

Jag har inte sagt nåt annat.

Eller ska man springa runt o snappa upp beteenden och tillvägagångsätt helt random och utan orsak eller för att andra säger att det är vettigt eller ska vara så.

Det är väl ungefär så som NT lär sig det sociala med gott resultat.

Då blir man ju inget annat än en klon av ett sheeple.

Den gamla vanliga reaktionen när man försöker säga att kunskap om socialt spel är bra även om man inte behöver följa reglerna om man inte vill. Tjatigt.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Bali » 2016-09-11 12:30:23

Nej, jag tror väl inte heller att just bristande uppfostran kan ge upphov till autistiska drag, i alla fall inte den uppfostran som väl avses här. Men att vår uppväxtmiljö kan ha stor betydelse är jag däremot övertygad om, särskilt då den under den allra tidigaste delen av livet, då hjärnan står under en sådan intensiv utveckling. Det är ju inte så att vår hjärna är färdigutvecklad när vi föds precis, nej, långt därifrån.

Sedan håller jag med Abazi och Dagobert om att en god uppfostran kan underlätta för barnet vad gäller både att förstå sig själv och sin omgivning bättre, och även hjälpa det att förstå hur man rent praktiskt bör göra i olika situationer och hitta bra strategier för att orka med dem på bästa sätt.

Som en liten anekdot här kan jag väl skriva att en forskare jag nyligen träffade berättade, att när hon samtalat med Temple Grandin om hur man bäst skulle kunna hjälpa och stödja flickor med autism, vad man borde tänka på, vilka råd man borde ge etc, direkt hade fått svaret – och det mycket kraftfullt betonat – They have to be tought good manners, that´s the most important thing!

Det, kan vi väl alla ha delade meningar om? :wink:

Själv anser jag att det viktigaste snarare är att hjälpa barnet att bygga upp en bra självkänsla och ett gott självförtroende, även om ett gott uppförande förstås också är viktigt att lära sig, i den mån det är möjligt.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav noterbart » 2016-09-11 20:55:58

Absolut! Om man blir uppfostrad att vara annorlunda så spelar det roll.
Inte att jag tror att asperger är symtom för dålig uppfostran, men att barn som ska bli behandlade som att det har andra rättigheter än andra tar sig för mycket frihet.

Så vad jag menar att asperger existerar men hur den uppträder kan nog uppfostran spela stor roll, man kan inte komma undan med sina diagnoser som ett free-card, då kommer man inte heller lära sig sånt som andra måste lära sig.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav triggerhappyD » 2016-09-11 23:14:32

Dagobert skrev:
Eller ska man springa runt o snappa upp beteenden och tillvägagångsätt helt random och utan orsak eller för att andra säger att det är vettigt eller ska vara så.

Det är väl ungefär så som NT lär sig det sociala med gott resultat.


Mja jätte gott resultat du, dom säger saker dom inte menar, och menar saker dom inte säger, dom hycklar, dom ljuger, dom fejkar, dom förtrycker, dom hittar på, well mja i princip vad som hellst för att dominera sin omgivning socialt.
rena skämtet att du kallar det för lyckat. lol.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav kiddie » 2016-09-11 23:23:55

Reaktiv kontaktstörning kan kanske verka ADHD eller autistisk. Det beror på att barnets psyke skadas under barnets allra första år, t ex pga utebliven kontakt både fysiskt och mentalt. Det är inte säkert att man kan rädda ett sådant barn till ett relativt normalt liv, en del anknyter aldrig till adoptivföräldrar och kan även uppvisa bristande empati eller självtröstande beteenden. Dock verkar de inte dåliga på att plocka upp formella regler överlag, om de sedan följer dem är en annan sak. Impulskontrollen kan vara satt ur spel.

http://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/Diagnosgrupper,+metoder+och+vissa+pågående+studier+vid+GNC/reaktiv-kontaktstorning

http://sjukdomarna.se/sjukdom/reaktiv-k ... -hos-barn/

Det räcker ofta inte med mild vanvård för att detta ska uppstå.

Moderator: Lagade trasig länk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller brist på uppfostran?

Inläggav Dagobert » 2016-09-11 23:46:36

triggerhappyD skrev:
Dagobert skrev:
Eller ska man springa runt o snappa upp beteenden och tillvägagångsätt helt random och utan orsak eller för att andra säger att det är vettigt eller ska vara så.

Det är väl ungefär så som NT lär sig det sociala med gott resultat.


Mja jätte gott resultat du, dom säger saker dom inte menar, och menar saker dom inte säger, dom hycklar, dom ljuger, dom fejkar, dom förtrycker, dom hittar på, well mja i princip vad som hellst för att dominera sin omgivning socialt.
rena skämtet att du kallar det för lyckat. lol.

Eftersom det är vad de är ute efter, dvs kunna fungera som andra, är det lyckat.
Medan vi som inte kan lära oss på det viset famlar i mörkret och behöver vägledning.

Att vara egensinnig är inget självändamål.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in