Jag känner mig bara ledsen just nu

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Humla » 2016-09-10 20:42:55

Jag har olika perioder av energi, då kan jag göra saker, umgås, till och med tycka om mig själv.
Mitt liv är bra, stabilt och tryggt.

Men så kommer perioderna då inget fungerar.
Jag orkar inte städa, klara av min hygien eller bry mig speciellt mycket om någon annan än mig själv.
Nu är jag i en sådan period.

Jag är lat och nedstämd, jag känner ett behov av att klaga och gråta, bli lyssnad på av någon annan, men vill inte vara jobbig ( så därför skriver jag här )

Jag har inte gjort något nyttigt med min dag och jag känner hur ångesten klumpar ihop sig i magen och verkligen river mig innifrån. Jag är paranoid och känner mig nästan säker på att alla bara står ut med mig för att vara snälla; men egentligen tröttnat flr länge sedan.
Även om jag logiskt vet att värdeln såklart inte kretsar kring mig, att alla har sina egna bekymmer att ta hand om, att det är idiotiskt av mig att vara så här deppig trots det fina liv jag oförtjänt fått.

Och min egen självömkan äcklar mig något förfärligt!
Jag är så less på min oduglighet och självupptagenhet.

Och nu kommer jag hit och klagar anonymt, en sån tönt jag är.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Huggorm » 2016-09-10 20:57:36

Det låter som bipolaritet, när man växlar mellan bra och dåliga perioder, utan synbar anledning. Eller så är det bara det vanliga aspergerproblemet, att man tömmer sig på energi och inte fungerar riktigt förrän man vilat ut ordentligt. Oavsett vilket är det inget att skämmas över.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav ankhh » 2016-09-10 22:00:27

Jepp, det där händer mig också (och jag är rätt säker på att det i mitt fall är aspergertröttheten).

Jag tycker inte att du ska skämmas och kalla dig själv för tönt. Det är väl himla bra att du kan skriva av dig lite här. Det tynger ingen - folk läser eller inte, helt upp till dem.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Batte » 2016-09-10 22:14:08

Kanskje er du for lite egoistisk? Alle mennesker er sentrum i eget liv (selv om vi vet at verden ikke kretser omkring oss selv). Du har lov til å sette deg selv først, slik andre gjør for seg selv. Min erfaring er at folk flest sier det rett ut dersom de mener at man klager for mye.

Jeg gjør også bare det jeg gjøre i perioder. Jeg tror det er viktig å tillate seg selv "ikke produktiv tid" når det er nødvendig. Det høres ikke ut som latskap for meg.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Humla » 2016-09-10 22:29:46

Tack så mycket. Ni har hjälpt mig att må bättre. Jag går och lägger mig och förlåter mig själv.
Hoppas på en bättre dag imorgon, God Natt och tack igen.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Batte » 2016-09-10 22:33:59

Humla skrev:Tack så mycket. Ni har hjälpt mig att må bättre. Jag går och lägger mig och förlåter mig själv.
Hoppas på en bättre dag imorgon, God Natt och tack igen.


Det er bra. Det er bare å hvile! :-)Happy God natt!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav snuggelhund » 2016-09-11 0:35:19

Känner igen mig väldigt väl.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Batte » 2016-09-11 8:21:41

Humla skrev:Hoppas på en bättre dag imorgon


Håper du har en bedre dag! Jeg foreslår jeg at du setter deg som mål å ikke gjøre noe fornuftig i dag, dersom du har behov for hvile. For min del bruker det å gi bedre samvittighet og bedre effekt av hvilen.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Humla » 2016-09-14 14:06:32

Det har blivit värre.

Jag vet inte bad jag ska göra av mig själv.
Oavsett vad kag gör så känner jag mig oduglig, jag känner igen symptomen för depression då jag inte finner glädje i det jag normalt brukar tycka om.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Toblerone » 2016-09-14 14:32:30

Humla skrev:Det har blivit värre.

Jag vet inte bad jag ska göra av mig själv.
Oavsett vad kag gör så känner jag mig oduglig, jag känner igen symptomen för depression då jag inte finner glädje i det jag normalt brukar tycka om.


Har du medicin mot depression? Just dem här typiska depressionssymptom brukar man bäst kunna få bort med medicin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav ankhh » 2016-09-14 14:34:31

Så illa ska du inte behöva ha det!

Har du någon läkarkontakt? Använd den ork du har till att få hjälp. Du är värd att må bra. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Batte » 2016-09-14 15:08:57

Humla skrev:Det har blivit värre.

Jag vet inte bad jag ska göra av mig själv.
Oavsett vad kag gör så känner jag mig oduglig, jag känner igen symptomen för depression då jag inte finner glädje i det jag normalt brukar tycka om.


Det var leit å høre at du kjenner det slik! :cry:

ankhat skrev:Så illa ska du inte behöva ha det!

Har du någon läkarkontakt? Använd den ork du har till att få hjälp. Du är värd att må bra. :-)Happy


Jeg holder med om det her!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Humla » 2016-09-14 15:14:13

Jo, jag har tagit medecin för det i många år. Vill helst inte höja dosen, men ska försöka ta hjälp av läkare.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Toblerone » 2016-09-14 15:23:14

Humla skrev:Jo, jag har tagit medecin för det i många år. Vill helst inte höja dosen, men ska försöka ta hjälp av läkare.


Gör det. Om du redan har en "vanlig" dos, då kan det vara bättre att höra med läraren först. Jag höjde en gång på eget bevåg, men då hade jag en ganska låg dos innan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav kiddie » 2016-09-25 20:38:38

Medicin kan sluta fungera tyvärr.

Låter ju utan tvivel som depression.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag känner mig bara ledsen just nu

Inläggav Flinta » 2016-09-26 0:04:39

Humla skrev:Jag har olika perioder av energi, då kan jag göra saker, umgås, till och med tycka om mig själv.
Mitt liv är bra, stabilt och tryggt.

Men så kommer perioderna då inget fungerar.
Jag orkar inte städa, klara av min hygien eller bry mig speciellt mycket om någon annan än mig själv.
Nu är jag i en sådan period.



Kanske behöver du vila mer under perioderna du har energi? Även om du mår bra när du är aktiv. För att inte hamna där du är nu?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in