Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-07 3:36:17

Hur såg er skolgång ut, hur har det påverkat er och vart ni är idag?

I grundskolan räknade jag ut att jag har fått byta skola sex gånger. Först i tvåan. Sedan i fyran, sen i femman och i sexan och sen bytte jag även skola två gånger under sjuan pågrund av att vi flyttade.

Jag har aldrig riktigt kommit överfund med varför jag har fått byta skola så många gånger. Men det jag tror det kan bero på är kanske att det handlar om resurser, att skolan inte vill ta i "problemet" eller att jag bara inte passar in bland dom "fina" eleverna på skolan.

Detta har påverkat mig så att jag har hamnat väldigt mycket i utanförskap. Jag har fått en negativ bild till skolan och att plugga. Dåligt självförtroende O.s.v..

Jag lyckades iaf på något jädrans sätt gå ut grundskolan med okej betyg.

Men sen när jag skulle gå vidare till gymnasiet så klarade jag det inte. Jag gick en termin innan jag slutade. Jag gick hemma ett tag. Ett år faktiskt. Sökte jobb. Praktiserade. Sen kände jag att, fasen jag kan klara det här. Så jag började leta bland olika gymnasier. Kom in på en ny skola. Ett individuellt program. Jag tänkte att det kunde passa mig. Eftersom jag gillar att jobba med kroppen och praktisera grejer.

Vi bestämde möte med skolan och vi pratade om vad jag ville jobba med osv. Och skolan sa att dom skulle ordna en praktikplats åt mig efter sommaren. Tiden gick. Vi hörde inget från skolan. De visade sig att dom hade glömt att skriva in mig på skolan. Hur nu det kunnat gå till.

Efter ett halvår så hade dom fortfarande inte hittat något lämpligt åt mig. Och jag kände bara att tiden rann ut i sanden. Och mitt tålamod började förtvina. Sen på vårterminen hittade dom 1 praktikplats. 1 ynka plats hos kommunen. Dom beskrev det som att vi skulle röja "träd i skogen". När det i själva verket gick ut på att plocka hundbajs som lokalvårdare med ett gäng Alkolister och "vakta bilen" medans alkisarna sprang in på systemet och köpte bira mitt på dagen. Det var droppen! Sen dess har jag inte sattit min fot på en skola. Och kommer nog aldrig att göra igen.

Så här är jag idag 21 gammal. Lever på Aktivitetsersättn och ska snart arbetsträna eller "praktisera".

Hej hå kämpa på! :D
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-07 4:58:58

Grundskolan har i allt väsentligt gjort mig till en mer luttrad och illusionslös människa.

Förråad, förhärdad på ett sätt som jag inte hade blivit om det sett annorlunda ut.

Folkhögskola/universitet gav andra intryck.
Livet blev genast bättre när man blev vuxen, för att uttrycka det helt kort.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Huggorm » 2016-09-07 9:34:45

Många aspergare blev mobbade under skolgången men inte jag, mina problem var med lärarna. De tvingade mig att göra en massa saker jag inte ville, som att äta skolmaten, hålla anföranden inför klassen, lagsport på gymnastiken osv. När man var liten trodde man att man måste göra som fröken sa men hade jag gått i skolan idag hade jag sagt åt kärringarna att dra åt helvete.

Högstadiet blev en lättnad för det var lite friare, och gymnasiet ännu mera så. Sedan gjorde jag misstaget att inte genast börja högskolan. Efter att jag smakat det riktigt fria livet var det omöjligt att återgå till skolan igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-09-07 10:11:29

Mitt liv har påverkats väldigt mycket. Gick i 3 olika skolor under grundskolan, började ett år senare och hoppade över en klass.

Jag har än idag inte förstått varför. Dessutom hade man heller ingen förståelse för att jag är en svart muslim, vilket gjorde det ännu jobbigare.

Gick ut skolan utan betyg, ändå började man på gymnasiet vilket är väldigt konstigt.
Hoppade av gymnasiet som 19-åring och jag ångrar mig inte ett dugg över det beslutet. Gick hemma i 1 år och då hörde kommunens handläggare av sig och undrade varför jag var hemma.
Fick dock komma igång med att "jobba" på kommunens anläggning som vaktmästare (gårdsansvarig) och det funkade väldigt bra. Var där i 13 månader men så fick man sluta där pga nedskärningar och för att min förra handledare skulle sluta där och det fanns ingen annan som kunde vara handledare åt mig. De betalade min truckförarutbildning så är otroligt tacksam för att de ställde upp :)

2 månader senare fick jag arbetsträning inom åkeribranschen, arbetade som lagerarbetare och det funkade väldigt bra. 2 år och 2 månader var jag var där men tog sen beslutet att sluta för att plugga upp betygen.

Började på komvux och då fick jag börja om allt från början, vilket gjorde mig förbannad!
Det tog mig 5-6 år och nu har man godkända betyg i kärnämnen på gymnasienivå :)

Pluggade i Västerås i nästan 2 år, gick på fordonslinje för vuxna. Trivdes bra där faktiskt och jag hade den bästa läraren också :)

Jag anser själv att lärarna på komvux är mycket bättre än de man hade i grundskolan och gymnasiet.

Man är såklart bitter över min skolgång som är så konstig, ibland undrar man om lärarna är ens utbildade. Jag gick först i en storklass och fick ingen hjälp, blev sen placerad i en mindre klass men fick ändå ingen hjälp. Att dessutom gå ut grundskolan utan betyg förundrar mig än idag.

Jag saknar inte skolan alls, var ett helvete för min del.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-07 10:46:54

De där med att man inte får någon hjälp. Lärarna idag har ju noll koll på hur dom ska göra med personer med diagnoser. Dom tror bara att man är jobbig och stökig när man inte vill läsa inför klassen. Tycker det är synd. Tycker förtjänar bättre.

Och de här ständiga hoppandet mellan skolor. Det tycker bara jag förvärrar saken. Varför kan man inte få gå i samma klass hela vägen upp i nian. Jag fattar inte.

Tycker det är lättande att se att det inte bara är jag som tycker skolan är päst och pina.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav antonius » 2016-09-07 11:31:00

Det var ett helvete, men min enda tur var att det fanns en pojke som var ännu mera autistisk än mig, så den stackaren fick ta det mesta av alla påhopp och jag kunde komma undan ibland. Brukar se honom ibland, ser ut som en uteliggare, tycker verkligen synd om honom. Människor är generellt sett äckel... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav slackern » 2016-09-07 11:33:11

Julianus skrev:Man är såklart bitter över min skolgång som är så konstig, ibland undrar man om lärarna är ens utbildade. Jag gick först i en storklass och fick ingen hjälp, blev sen placerad i en mindre klass men fick ändå ingen hjälp. Att dessutom gå ut grundskolan utan betyg förundrar mig än idag.


Hade inte dina föräldrar det övergripande ansvaret?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-09-07 12:06:33

Jag vet inte om det var så annorlunda förr, eller om det är för att jag gått i skolan i Tyskland, men jag hade inte så höga förväntningar som många verkar ha. Jag klarade mig i vanlig klass, men jag har inte heller några inlärningsproblem. Det roliga var att jag inte ens hade problem i grupparbeten, i alla fall under en period, för jag brukade då samarbeta med några andra tjejer och en av dem hade bestämt att de andra skulle hålla käften och låta mig tänka. Så jag fick skriva vad jag ville och hela gruppen fick bra betyg. Jag kände mig inte utnyttjad, jag fick ju också som jag ville.

Jag hade säkert kunna haft bättre betyg utan min AS och ADHD eller med extra hjälp. När matte blev för abstrakt fick jag ju IG, och i NO för det mesta. Jag sket fullständigt i NO i några år. Jag minns att NO-läraren försökte köra muntliga förhör med mig enskilt, han försökte faktiskt. Och jag hade också svårt med att man skulle vara aktiv muntligt på lektionerna. Jag var oftast inte riktigt i takt med dem andra, kom på saker för sent och liknande. Och sen kunde jag få alla poäng på prov och ändå få ganska bra betyg (det gäller förstås inte NO). Även i samhällsämnen hade jag lite svårt med att förstå "helhet", hur saker och ting hänger ihop. Det blev lite bättre på gymnasiet.

Det sociala var det stora problemet. Jag blev inte direkt mobbad. Inte nån längre tid i alla fall. I så fall mest på lågstadiet. Men jag var ensam. Hade några kompisar sen mellanstadium till tidigt högstadium. Men resten av högstadiet och gymnasiet var jag helt ensam. Då umgicks jag sporadiskt med några andra odd-bollar. Fast jag förstod också att jag egentligen inte heller ville vara med i vissa gäng. Det verkade rätt tråkigt det de sysslade med.

Studerade på högskolan två gånger. Språk. Jag tycker faktiskt om att studera, skulle kunna studera mera.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav yumxi » 2016-09-07 12:43:19

Mina problem har aldrig ens uppmärksammats i skolan. Dels för att jag alltid var så tyst och lydig men också för att jag själv inte förstod mina svårigheter eller vad som var "fel" på mig. Tyckte bara att skolan var skit och hade ångest. De andra eleverna irriterade mig ständigt med sitt stök och skrikiga röster :evil:

Jag kan inte påstå att lektionerna eller uppgifterna var direkt svåra (förutom matematiken) utan det svåra var att behålla uppmärksamheten när läraren höll lektionen. Annars gjorde jag alla uppgifter och läxor trots att jag tyckte det var dötrist vilket också var ångestframkallande.

Tyckte också det var förfärligt att lärarna tvingade mig till muntliga redovisningar och dylikt. Fyfan vad traumatiskt det varit! :cry:

Det sociala var självfallet jobbigt, kände mig utanför och osynlig, speciellt i gymnasiet.

Förra året studerade jag på universitetet (aldrig mer säger jag!!!) så förjävla långtråkigt, slutade med att jag blev utbränd.
Nu har jag dock börjat studera igen, fast på distans så får se hur det går.

(Jag har förövrigt inte fått någon diagnos än)
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-09-10 15:49:07

slackern skrev:
Julianus skrev:Man är såklart bitter över min skolgång som är så konstig, ibland undrar man om lärarna är ens utbildade. Jag gick först i en storklass och fick ingen hjälp, blev sen placerad i en mindre klass men fick ändå ingen hjälp. Att dessutom gå ut grundskolan utan betyg förundrar mig än idag.


Hade inte dina föräldrar det övergripande ansvaret?


Visst är det så, men skolan är skyldig att följa skollagen fast den bryts varje dag.
Elever har rätt till utbildning, det är väl just det som är skolplikten.

Såhär står det på Skolinspektionens hemsida.

Skolinspektionen skrev:Skolplikten i Sverige motsvaras av en rätt till utbildning. Vårdnadshavaren ska se till att barnet fullgör sin skolplikt. Huvudmannens ansvar är att se till att eleverna fullgör sin skolgång och att anpassa undervisningen så att alla elever kan delta. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller och som Skolinspektionen utgår från i sina ställningstaganden.

https://www.skolinspektionen.se/sv/Rad- ... tbildning/
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav slackern » 2016-09-10 15:51:05

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:Man är såklart bitter över min skolgång som är så konstig, ibland undrar man om lärarna är ens utbildade. Jag gick först i en storklass och fick ingen hjälp, blev sen placerad i en mindre klass men fick ändå ingen hjälp. Att dessutom gå ut grundskolan utan betyg förundrar mig än idag.


Hade inte dina föräldrar det övergripande ansvaret?


Visst är det så, men skolan är skyldig att följa skollagen fast den bryts varje dag.
Elever har rätt till utbildning, det är väl just det som är skolplikten.

Såhär står det på Skolinspektionens hemsida.

Skolinspektionen skrev:Skolplikten i Sverige motsvaras av en rätt till utbildning. Vårdnadshavaren ska se till att barnet fullgör sin skolplikt. Huvudmannens ansvar är att se till att eleverna fullgör sin skolgång och att anpassa undervisningen så att alla elever kan delta. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller och som Skolinspektionen utgår från i sina ställningstaganden.

https://www.skolinspektionen.se/sv/Rad- ... tbildning/


Om du inte fick avgångsbetyg, hade du för hög frånvaro eller gick du på en särskola?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-09-10 15:54:14

slackern skrev:
Julianus skrev:
slackern skrev:
Hade inte dina föräldrar det övergripande ansvaret?


Visst är det så, men skolan är skyldig att följa skollagen fast den bryts varje dag.
Elever har rätt till utbildning, det är väl just det som är skolplikten.

Såhär står det på Skolinspektionens hemsida.

Skolinspektionen skrev:Skolplikten i Sverige motsvaras av en rätt till utbildning. Vårdnadshavaren ska se till att barnet fullgör sin skolplikt. Huvudmannens ansvar är att se till att eleverna fullgör sin skolgång och att anpassa undervisningen så att alla elever kan delta. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller och som Skolinspektionen utgår från i sina ställningstaganden.

https://www.skolinspektionen.se/sv/Rad- ... tbildning/


Om du inte fick avgångsbetyg, hade du för hög frånvaro eller gick du på en särskola?


Jag fick betyg endast i "övningsämnen" som det hette. Vet inte om den benämningen finns idag men det var bild, idrott, slöjd och hemkunskap som man fick betyg i. Resten fick man inga betyg. Jag hade ingen hög frånvaro, gick i en special klass. Samverkansklass hette det. Vet inte om den benämningen finns idag men klassens läroplan gick efter grundsärskola och inte vanlig grundskola.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav slackern » 2016-09-10 16:29:11

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:
Visst är det så, men skolan är skyldig att följa skollagen fast den bryts varje dag.
Elever har rätt till utbildning, det är väl just det som är skolplikten.

Såhär står det på Skolinspektionens hemsida.



https://www.skolinspektionen.se/sv/Rad- ... tbildning/


Om du inte fick avgångsbetyg, hade du för hög frånvaro eller gick du på en särskola?


Jag fick betyg endast i "övningsämnen" som det hette. Vet inte om den benämningen finns idag men det var bild, idrott, slöjd och hemkunskap som man fick betyg i. Resten fick man inga betyg. Jag hade ingen hög frånvaro, gick i en special klass. Samverkansklass hette det. Vet inte om den benämningen finns idag men klassens läroplan gick efter grundsärskola och inte vanlig grundskola.


Då är det inte så konstigt att du inte fick betyg, eller det var ditt och dina föräldrars ansvar, så inget du kan klandra samhället för.

Hur sker betygssättningen?

Eleverna ska efter avslutad grundsärskola få intyg om den utbildning de gått igenom. Om en elev eller elevens vårdnadshavare begär det, ska intyget kompletteras med ett allmänt studieomdöme. Studieomdömet ska avse elevens möjlighet att bedriva studier. Om en elev eller elevens vårdnadshavare begör det, ska betyg sättas i grundsärskolans ämnen i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9 och när ett ämne har avslutats.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-09-10 16:32:03

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:
Visst är det så, men skolan är skyldig att följa skollagen fast den bryts varje dag.
Elever har rätt till utbildning, det är väl just det som är skolplikten.

Såhär står det på Skolinspektionens hemsida.



https://www.skolinspektionen.se/sv/Rad- ... tbildning/


Om du inte fick avgångsbetyg, hade du för hög frånvaro eller gick du på en särskola?


Jag fick betyg endast i "övningsämnen" som det hette. Vet inte om den benämningen finns idag men det var bild, idrott, slöjd och hemkunskap som man fick betyg i. Resten fick man inga betyg. Jag hade ingen hög frånvaro, gick i en special klass. Samverkansklass hette det. Vet inte om den benämningen finns idag men klassens läroplan gick efter grundsärskola och inte vanlig grundskola.


Men då läste du enligt särskolans läroplan för att du inte skulle ha klarat kraven i den vanliga grundskolans läroplan. Vanliga grundskolans betyg kan man bara få om man har läst in det som ingår i ämnena. Och det har du ju då inte gjort. Ibland läser folk sedan in ämnena på folkhögskolan t.ex. Jag har haft elever där som tidigare gått i särskolan och som sedan har läst ikapp först grundskolan och sedan även gymnasiet. Men du gick ju nåt gymnasium också?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-09-10 17:02:16

@slackern: Det är inte mitt fel att skolan misslyckades, som sagt så har varje elev rätt till utbildning. Det ska inte spela någon vilken läroplan man går efter. Självklart har man rätt att klandra samhället, ingen annan ska säga åt mig att man får inte klandra samhället.

@Toblerone: Jag nämnde ju det i inlägget, samverkansklassen gick efter grundsärskolans läroplan. Nej, precis. Jag gjorde just det, pluggade upp betygen på komvux och nu har man kärnämnen godkända på gymnasienivå. Jag gick först på ett specialutformat handelsprogram, bytte skola sedan pga vantrivsel och gick på IV fordon. Hoppade av gymnasiet och det är ett beslut som jag inte ångrar över.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-09-10 17:15:12

Okej, men det ser ut som att det har gått förvånansvärt bra för dig. För min son har det inte funkat så bra. Han har fortfarande inte läst klar gymnasiet. Och för att han skulle klara grundskolans betyg, sjukskrev jag mig och undervisade honom själv. Sen gick jag med honom till skolan där han fick skriva prov på det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-09-10 17:27:40

@Toblerone

Jo, det har gått alldeles utmärkt för min del. Det tog 5-6 år att slutföra betygen på komvux och jag hade duktiga lärare som var mer hjälpsamma och förstod min situation.
Jämfört med idiot lärare i grundsärskolan som tror att man får hjälp genom att sakta ner tempot. Samtidigt så var jag ett barn som inte förstod så mycket och ställde väldigt många frågor som man än idag inte fått svar på.

Hursomhelst, lärarna på komvux var mycket bättre :-)Happy

Ja, men så kan man också göra. Tur att din son har dig som hjälper med undervisning.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-09-10 17:37:14

Okej, jag förstår. Jo, det kan ju vara så att skolan tror att det bara är för svårt och att man får sänka tempot. Om det dock inte är problemet, då blir det ju fel. Sen kan vara lite knepigt om folk har lite ovanliga förståelse-problem. Jag hade en gång en elev på folkhögskolan som lyckades missförstå varenda uppgift. Jag lyckades inte heller förklara så att han förstod. Eller - han trodde ju att han hade förstått, och sen blev det fel ändå. Man borde kanske ha skrivit upp i små steg...
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Richard » 2016-09-10 19:05:52

Jag gick låg- o mellan-stadiet i byns skola, jag var hyfsat duktig. Men vet att jag hittade på lite konstigheter, så det blev lite föräldrar-samtal o sånt.

Högstadiet låg inne i stan, o där trivdes jag verkligen. Vart mycket intresserad av kemi, fysik o biologi. Lite mindre om samhällsämnena. Jag var halvt med i "tuffa gänget" på skolan.

Men, ganska snabbt efter att jag började i gymnasiet, så drabbades jag av svåra depressioner o sömnproblem. Hamnade i en helt ny klass, o jag var inte mobbad, men gick helst för mig själv o typ tog ett par cigaretter på rasterna. Åt aldrig i matsalen eftersom jag fick sån fruktansvärd social fobi också. Gick till macken o köpte nått att äta istället. Fick dåliga betyg, mest p.g.a för mycket frånvaro.

Men som tur var fick jag fast jobb sen, där jag sommarjobbat under gymnasietiden, o det var ett bra jobb. Jobbade i runt 4 år, sista tiden mycket deltid, då mina nya diagnoser började trilla in. När jag blev uppsagd (p.g.a. nerdragningar, 30 pers. fick gå). Sen dess har jag varit sjukskriven.

Jo, förresten. Jag började ju på Komvux efter jobbet, ville läsa upp betygen för att kunna söka till sjukhusfysiker-programmet. Det gick 2 dagar, sen klarade jag inte mer... :(
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Julianus » 2016-10-03 9:53:01

Jag kan än idag inte förstå varför man inte fick modersmålsundervisning trots att man har rätt till det enligt skollagen. Vi hade en turk i klassen som fick det men när man frågade så var det blankt nej. Lärarna motiverade att det var resursbrist :roll: :-)051 :?:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Aquarius80 » 2016-10-03 10:03:20

Julianus skrev:Jag kan än idag inte förstå varför man inte fick modersmålsundervisning trots att man har rätt till det enligt skollagen. Vi hade en turk i klassen som fick det men när man frågade så var det blankt nej. Lärarna motiverade att det var resursbrist :roll: :-)051 :?:


På min gamla skola fick somalier undervisning i sitt modersmål, men det var ganska många år sedan jag gick i skolan.

Själv fick jag aldrig någon modersmålsundervisning i finska. Min far var finsktalande och min mor är svensktalande. Jag kan nästan ingen finska...

Så ja... Varför fick de hemspråksundervisning i somaliska samtidigt som vi aldrig fick någon hemundervisning i finska?

Kan det vara för att vi finländare är rasifierade i Sverige? :-)Happy
Aquarius80
Inaktiv
 
Inlägg: 339
Anslöt: 2016-09-14
Ort: 08

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 10:56:53

Aquarius80 skrev:
Julianus skrev:Jag kan än idag inte förstå varför man inte fick modersmålsundervisning trots att man har rätt till det enligt skollagen. Vi hade en turk i klassen som fick det men när man frågade så var det blankt nej. Lärarna motiverade att det var resursbrist :roll: :-)051 :?:


På min gamla skola fick somalier undervisning i sitt modersmål, men det var ganska många år sedan jag gick i skolan.

Själv fick jag aldrig någon modersmålsundervisning i finska. Min far var finsktalande och min mor är svensktalande. Jag kan nästan ingen finska...

Så ja... Varför fick de hemspråksundervisning i somaliska samtidigt som vi aldrig fick någon hemundervisning i finska?

Kan det vara för att vi finländare är rasifierade i Sverige? :-)Happy


Där har du svaret! Modersmålsundervisning är, som namnet säger, för de som talar det hemma, och som KAN tala det. Modersmålslärare vill inte ha någon med i gruppen som inte kan förstå språket. Det finns mål, kriterier för modersmål som för alla andra ämnen och de passar inte en nybörjare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav antonius » 2016-10-03 11:03:55

Tja, på min tid hade man "flanellografer" och sockiplast, men är osäker på hur det påverkat, annat än att man blev mistänksam på mycket, eftersom det var landet mellanmjölk och brunsås, allt var stilla och begränsat, bara en kanal på tv, dessutom svartvitt och nu är det tvärt om, osäkerhet, flimrande mediebrus och man tvingas göra val hela tiden som man naturligtvis gör fel med hela tiden.. :-)005

gymnastik-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av antonius 2016-10-03 11:18:05, redigerad totalt 2 gånger.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur såg er skolgång ut och hur har den påverkat er?

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 11:10:46

Julianus skrev:Jag kan än idag inte förstå varför man inte fick modersmålsundervisning trots att man har rätt till det enligt skollagen. Vi hade en turk i klassen som fick det men när man frågade så var det blankt nej. Lärarna motiverade att det var resursbrist :roll: :-)051 :?:


Var det verkligen så? Det kan finnas många anledningar. Många, som Aquarius, tror att man kan få det trots att man inte kan språket alls. Men det var nog inte så i ditt fall, ni pratar väl hemspråket hemma. Normalt är det inte lärarna som har koll på det, man måste höra med.... jag har glömt vad det hette, det var länge sen mina barn hade. Det finns nån för hela kommunen som har hand om det. Och om man ska ha det, så ska ju alla ha det. Förutom om man inte kan få tag på en lärare. Det kan vara så med lite udda språk. Kan tänka mig att det kan vara lättare med turkiska. Det måste i regel också finnas ungefär fyra elever minst.

Det kan variera lite så att inte alla får det t.ex. på dagis, men i skolan ska man ha. Dock inte alltid på sin egen skola. Man kanske måste åka till en annan skola. Mina barn fick taxi när de var små, men inte länge. Från ungefär 10 år fick de ta sig till den andra skolan själv.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in