Arbetslös

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetslös

Inläggav Bullz » 2016-09-03 22:20:46

Tjena jag är en 25-årig snubbe som tog studenten 2013 inom naturvetenskap, sedan dess är jag arbetslös och lever på soc. Jag får ca 5000 kr i månaden med inklusive hyra.

Jag bor fortfarande hemma, jag provade att hyra en egen lägenhet men det fungerade inte och jag trivs hemma som det är nu, därför är jag låst i min stad med omnejd.

Min fråga till er är, har jag rätt till något mer bidrag pga. min diagnos? Jag vill helst ha en sysselsättning nu i höst som INTE är att plugga vidare. Pluggar lite till högskoleprovet mest för att hålla igång hjärnan, men helst vill jag ha ett arbete.

Jag slutade med psykofarma i december förra året. Så hela detta året har jag lidit av svår depression och ångest som jag behandlat med naturliga åtgärder så gott det går typ träning, bra kost, sömn osv. Men det fattas något och jag tror det är en sysselsättning. Jag har inte varit redo för det tidigare i år men nu känner jag att det är dags att ta det steget. Har gått ner i vikt och gjort stora framsteg i år sen jag slutade med psykofarma. Mött mina rädslor/tvångstankar och blivit av med nästan alla. Typ hemmagjord KBT. Detta är sista steget att även arbeta på det sociala, för nu lever jag typ som i ett fängelse, förutom när jag är ute och tränar eller handlar. Jag har faktiskt ett behov av närhet, trots att jag har asperger. Ett mindre behov än alla andra men det finns där.

Någon som har tips på något jobb/sysselsättning som kan passa mig med AS nu i höst? Ska på möte till AF snart.

Ha det fint.
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Arbetslös

Inläggav Fenren » 2016-09-03 22:31:56

Bullz skrev:Någon som har tips på något jobb/sysselsättning som kan passa mig med AS nu i höst? Ska på möte till AF snart.


Nu i höst... Här är någon optimistisk.

Man väljer inte jobb. Man tar vad man får tag på.

Vad har du bekymmer med?

Folk? Välj något där du inte behöver överdrivet mycket kontakt. Tyvärr är alla jobb utom snöröjare eller liknande relativt sociala av sig.

Ljud? Välj inte byggindustrin eller tillverkningsindrusti eller hotell eller...

Man måste veta vad man inte mår bra av och undvika det. Så enkelt är det.
Sen ser man vad som finns kvar och letar något som man inte dör av uttråkning av. Eller så väljer man just det för att lättare drömma bort och tänka på det riktigt intressanta hela dagarna.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Arbetslös

Inläggav ankhh » 2016-09-03 22:36:42

Du (eller din blivande arbetsgivare) kan få ekonomiskt stöd, som lönebidrag eller trygghetsanställning, och det finns också möjlighet till diverse psykologiskt/social stöd genom arbetsförmedlingen, se http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... tning.html

Du kanske ska ta upp sådana möjligheter på AF-mötet? I och med att det är svårt att få jobb kan det vara en fördel att ha ett bidrag med i bagaget.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Arbetslös

Inläggav Fenren » 2016-09-03 22:42:42

ankhat skrev:Du kanske ska ta upp sådana möjligheter på AF-mötet? I och med att det är svårt att få jobb kan det vara en fördel att ha ett bidrag med i bagaget


Njae.... De flesta arbetsgivare är ute efter stabila och trygga anställda de kan lita på och är ju beredda att betala för det. Söker de en att anställa är de ju villiga att betala fullt för den och de ser det oftast spm viktigare att minimera risker än tjäna in lite lönekostnad med en massa extra administrativt jobb de inte har processer för.

Några småfirmor eller den lokala pizzerian tycker om att utnyttja dessa bidrag... Men det är inte de bästa jobben för aspergare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Arbetslös

Inläggav Toblerone » 2016-09-04 11:54:58

Fenren skrev:
ankhat skrev:Du kanske ska ta upp sådana möjligheter på AF-mötet? I och med att det är svårt att få jobb kan det vara en fördel att ha ett bidrag med i bagaget


Njae.... De flesta arbetsgivare är ute efter stabila och trygga anställda de kan lita på och är ju beredda att betala för det. Söker de en att anställa är de ju villiga att betala fullt för den och de ser det oftast spm viktigare att minimera risker än tjäna in lite lönekostnad med en massa extra administrativt jobb de inte har processer för.

Några småfirmor eller den lokala pizzerian tycker om att utnyttja dessa bidrag... Men det är inte de bästa jobben för aspergare.


Det stämmer att det är småfirman som utnyttjar det. Min son var anställt av en sån. Tyvärr så förlorade de uppdrag och måste säga upp folk igen. Det är ju den risken man har då. Plus att man inte kan vara med i A-kassan så länge det är med lönebidrag.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arbetslös

Inläggav kullan » 2016-09-04 12:05:07

Toblerone skrev:Plus att man inte kan vara med i A-kassan så länge det är med lönebidrag.


Jag var då med i A- kassan när jag var anställd med lönebidrag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Arbetslös

Inläggav Toblerone » 2016-09-04 12:09:34

kullan skrev:
Toblerone skrev:Plus att man inte kan vara med i A-kassan så länge det är med lönebidrag.


Jag var då med i A- kassan när jag var anställd med lönebidrag.


Sonen sa att man inte kunde vara det och jag har för mig att jag läste på då också och att det stod att det var så. Kanske finns det ändå nån skillnad i anställningsform, jag vet inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arbetslös

Inläggav Bullz » 2016-09-04 16:51:54

Fenren skrev:
Bullz skrev:Någon som har tips på något jobb/sysselsättning som kan passa mig med AS nu i höst? Ska på möte till AF snart.


Nu i höst... Här är någon optimistisk.

Man väljer inte jobb. Man tar vad man får tag på.

Vad har du bekymmer med?

Folk? Välj något där du inte behöver överdrivet mycket kontakt. Tyvärr är alla jobb utom snöröjare eller liknande relativt sociala av sig.

Ljud? Välj inte byggindustrin eller tillverkningsindrusti eller hotell eller...

Man måste veta vad man inte mår bra av och undvika det. Så enkelt är det.
Sen ser man vad som finns kvar och letar något som man inte dör av uttråkning av. Eller så väljer man just det för att lättare drömma bort och tänka på det riktigt intressanta hela dagarna.


Först skriver du att man inte väljer jobb, man tar det man får tag på. Sedan att man ska undvika det man inte mår bra av...

Jag tar vad som helst, bara jag slipper sitta framför en dator. Jag jobbar gärna för en riktig skitlön/ersättning, jag vill bara ha någonting att göra om dagarna och träffa lite folk. Jag håller inte med om att man ska undvika sådant man inte "mår bra av". Jag har problem med det sociala, men lösningen är inte att undvika att utsätta sig för detta, det är bättre att möta sina rädslor.

Tidigare hade jag rädslor för att få saker i ögonen, var tvungen att göra saker 3 gånger. När jag utsatte mig för sådana saker så blev jag av med rädslorna och har idag inga problem med det. Aja, det funkar för mig iaf. Men alla är olika.



Moderator atoms - tog bort onödiga taggar i citatet.
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Arbetslös

Inläggav Fenren » 2016-09-04 19:40:46

Bullz skrev:Tidigare hade jag rädslor för att få saker i ögonen, var tvungen att göra saker 3 gånger. När jag utsatte mig för sådana saker så blev jag av med rädslorna och har idag inga problem med det. Aja, det funkar för mig iaf. Men alla är olika.


Nej alla är i grunden lika och du blandar ihop begrepp.

Rädslor övervinns i stort genom att utsätta sig för dem.

Har man problem med att det sociala tar energi, eller att ljus gör en trött eller att man blir matt av ljud, vilket många aspergare har, gör man bäst i att undvika att kombinera dessa med andra saker som man har svårt för, såsom ett yrkes ständiga krav på flexibilitet och dess oplanerbarhet.

Som sagt, du blandar ihop två olika saker.

Rädslor: Övervinns genom att utsättas för dem i lagom dos.

Energitjuvar: Överleva genom att man begränsar hur många man utsätts för i taget.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Arbetslös

Inläggav Flinta » 2016-09-04 23:43:12

Fenren skrev:
Bullz skrev:Tidigare hade jag rädslor för att få saker i ögonen, var tvungen att göra saker 3 gånger. När jag utsatte mig för sådana saker så blev jag av med rädslorna och har idag inga problem med det. Aja, det funkar för mig iaf. Men alla är olika.


Nej alla är i grunden lika och du blandar ihop begrepp.

Rädslor övervinns i stort genom att utsätta sig för dem.

Har man problem med att det sociala tar energi, eller att ljus gör en trött eller att man blir matt av ljud, vilket många aspergare har, gör man bäst i att undvika att kombinera dessa med andra saker som man har svårt för, såsom ett yrkes ständiga krav på flexibilitet och dess oplanerbarhet.

Som sagt, du blandar ihop två olika saker.

Rädslor: Övervinns genom att utsättas för dem i lagom dos.

Energitjuvar: Överleva genom att man begränsar hur många man utsätts för i taget.


Bra skrivet, Fenren. Ville formulera något liknande till Bullz men hittade inga ord..

NT (privatpersoner men även professionella - alltifrån allmänläkare till boendestödjare) som inte förstått hur diagnosen kan yttra sig kommer inte sällan med rådet att "man ska träna och utsätta sig för det som är jobbigt", och ofta oavsett vad det gäller och hur problemen yttrar sig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in