Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Indica » 2016-08-25 20:18:54

Äh det där stämmer inte. Jag tycker att det är väldigt viktigt med en god hygien. Jag har träffat många som har asperger och jag kan bara minnas att jag sett en som uppenbart var en lortgris.
Indica
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2016-05-23

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Flinta » 2016-08-25 20:35:52

Kanske NT är bättre att se att vissa aspergare är smutsiga? Vi med AS har ändå fullt upp med att sortera intryck och våra hjärnor jobbar på högvarv och ser inte alltid det som är uppenbart för andra? Vad vet jag?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav noterbart » 2016-08-25 20:50:38

Dålig hygien handlar om att pilla i saker med händerna sen sprida bakterier, typ smutsiga händer i sår eller mat.
En person som nyser och hostar rakt ut är ju värre än någon som inte duschat.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-25 20:51:48

Flinta skrev:Kanske NT är bättre att se att vissa aspergare är smutsiga? Vi med AS har ändå fullt upp med att sortera intryck och våra hjärnor jobbar på högvarv och ser inte alltid det som är uppenbart för andra? Vad vet jag?

Nej knappast.

Med känsliga sinnen blir dålig hygien snarare mer uppenbart och mer störande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-08-26 0:02:34

Jag är då tvärtom. Jag duschar varje dag. Byter kläder 1-2 gånger om dagen. Borstar tänderna morgon och kväll. Tandtråd och rubbet. Tuggummi emellanåt. Tvättar händerna ganska så ofta.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2016-08-26 2:18:27

KrigarSjäl skrev:-Vill man ha en sån image?


Vaddå image? Vi har en diagnos. Vi är inte rockstjärnor.

Vi kommer alltid att vara konstiga i andra människors ögon. Det vi kan göra är att informera folk om aspergers och kanske ta kål på lite fördomar de har om syndromet. Jag har inte hört jättemycket negativt men vissa verkar tro att man inte kan fungera alls, och vissa tror att man är empatilös eller farlig. Om man har aspergers. Sedan verkar folk inte veta så mycket mer. Många har inte ens träffat oss... eller rättare sagt de har det men de visste inte om det. De som har träffat en aspergare tror att vi är som den, och det är ju inte så konstigt. Men verkar mest vara yngre som vet om att någon annan har aspergers, typ skolelever.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2016-08-26 2:20:47

noterbart skrev:Dålig hygien handlar om att pilla i saker med händerna sen sprida bakterier, typ smutsiga händer i sår eller mat.
En person som nyser och hostar rakt ut är ju värre än någon som inte duschat.


Jo. Eller använda samma skärbräda till rått kött och hacka sallad på sedan. Ens gå ut om man är riktigt sjuk. Fattar inte folk som egoistiskt gör så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav noterbart » 2016-08-26 8:58:18

kiddie skrev:
noterbart skrev:Dålig hygien handlar om att pilla i saker med händerna sen sprida bakterier, typ smutsiga händer i sår eller mat.
En person som nyser och hostar rakt ut är ju värre än någon som inte duschat.


Jo. Eller använda samma skärbräda till rått kött och hacka sallad på sedan. Ens gå ut om man är riktigt sjuk. Fattar inte folk som egoistiskt gör så.


Precis! Jag duschar inte varje dag om det inte behövs och ibland duschar jag i iskallt vatten för att utmana mig själv till att göra saker som är riktigt obehagliga för att träna uthålligheten, det är bättre än varm vatten för kroppen också.

Men jag kan inte påstå jag är en person som städar så så bra, jag har problem med få till ett fungerande system mest. Hoppas på arbetsterapeuter kan hjälpa med sånt.
Jag städar som en galning kanske ett par dagar men sen försöker hålla de rent men sen kan ett par dåliga dagar eller mycket stress göra att jag stökar ner så otroligt, knappast motiverande att ha fint hemma om det bara är jag här. Men det beror på att jag har adhd och inte asperger .


När jag var liten sa mamma att tidningar ska ligga vid tidningar, spel vid spel och gosedjur vide gosedjur, och det är så man städar. För min del så använder jag kanske inte allt på de sättet, utan har en sak ifrån varje kategori. Men jag har förklarat att de fungerar inte för mig, smörknivar och bestick ligger inte med vassaste knivarna eftersom knivar ligger inte bland knivar. Bestick är som ihop som ett kitt, och det är så jag ser på saker mer.


Ska jag ha viktiga papper blandat med alla papper är risken att det blir panik och saker flyger omkring vid stress.

Jag är inte så simpel.

Men när jag var liten så var jag så var jag otrolig noga med att inte ha en fläck på kläderna, jag ville alltid vara ren. Jag blev nästan tvingad av andra att skita ner mig för att förstå det inte var så farligt att få lite jord på sig när man lekte.

Att se saker handlar om duschande och hur man luktar gott känns som folk inte har en aning om vad fan det faktiskt rör sig om. Det finns dem som nyser andra i ansikte och säger att det inte kunde hjälpa det, jag tror att dem gör sånt med flit .
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-26 9:16:17

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vill man ha en sån image?


Vaddå image? Vi har en diagnos. Vi är inte rockstjärnor.

Vi kommer alltid att vara konstiga i andra människors ögon. Det vi kan göra är att informera folk om aspergers och kanske ta kål på lite fördomar de har om syndromet. Jag har inte hört jättemycket negativt men vissa verkar tro att man inte kan fungera alls, och vissa tror att man är empatilös eller farlig. Om man har aspergers. Sedan verkar folk inte veta så mycket mer. Många har inte ens träffat oss... eller rättare sagt de har det men de visste inte om det. De som har träffat en aspergare tror att vi är som den, och det är ju inte så konstigt. Men verkar mest vara yngre som vet om att någon annan har aspergers, typ skolelever.

Fördomar och gamla schablonbilder om AS gör att det är svårare att komma ut som aspie.
Ju mer fördomar desto mer stigma.

Det behövs bättre förebilder, mindre muppifiering, mindre stigma, mindre tycka synd om och klappa på huvudet.

Hur vi uppfattas beror mycket på hur vi framställs i media och eftersom vi är en minoritet blir det tyvärr ofta så att en eller ett par olika aspies görs till representanter för hela gruppen.

Det ÄR inte kul att bli jämförd med Stig-Helmer frimärkssamlare tjocka glasögonbottnar sängvätare hej kom och hjälp mig min gamla mormor köper kläder åt mig.

Mediabilden av AS behöver hottas upp.
Moderniseras.

Att bjuda in omsorgstanter och dagcenterklientel till tevestudion och låta dom tala för hela gruppen är jävligt 1994...inte progressivt för fem öre.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-08-26 9:21:48, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2016-08-26 9:17:38

noterbart skrev:Dålig hygien handlar om att pilla i saker med händerna sen sprida bakterier, typ smutsiga händer i sår eller mat.
En person som nyser och hostar rakt ut är ju värre än någon som inte duschat.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag skiter i hur ofta folk duschar, så länge de inte luktar illa. Det är en outhärdlig plåga att till exempel hamna bredvid en "stinkare" på tåget.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav slackern » 2016-08-26 9:19:44

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vill man ha en sån image?


Vaddå image? Vi har en diagnos. Vi är inte rockstjärnor.

Vi kommer alltid att vara konstiga i andra människors ögon. Det vi kan göra är att informera folk om aspergers och kanske ta kål på lite fördomar de har om syndromet. Jag har inte hört jättemycket negativt men vissa verkar tro att man inte kan fungera alls, och vissa tror att man är empatilös eller farlig. Om man har aspergers. Sedan verkar folk inte veta så mycket mer. Många har inte ens träffat oss... eller rättare sagt de har det men de visste inte om det. De som har träffat en aspergare tror att vi är som den, och det är ju inte så konstigt. Men verkar mest vara yngre som vet om att någon annan har aspergers, typ skolelever.

Fördomar och gamla schablonbilder om AS gör att det är svårare att komma ut som aspie.
Ju mer fördomar desto mer stigma.

Det behövs bättre förebilder, mindre muppifiering, mindre stigma, mindre tycka synd om och klappa på huvudet.

Hur vi uppfattas beror mycket på hur vi framställs i media och eftersom vi är en minoritet blir det tyvärr ofta så att en eller ett par olika aspies görs till representanter för hela gruppen.

Det ÄR inte kul att bli jämförd med Stig-Helmer frimärkssamlare tjocka glasögonbottnar sängvätare hej kom och hjälp mig min gamla mormor köper kläder åt mig.


Ord och inga visor, men jag håller i stort med dig. Men förebilder behöver jag inga, jag representerar mig själv så bra på egen hand tack.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-26 9:22:53

Unga människor som nyligen fått diagnos behöver bra förebilder.
Det blir lättare att komma ut som aspie om diagnosen är avdramatiserad, om stigma försvinner.

Handlar fortfarande inte om att JAG skulle behöva förebilder eller om att man inte skulle kunna representera sig själv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-26 12:11:52

När ni säger lortgrisar... Fel benämmning. det handlar inte om reggelrätt smuts ,utan om svett lukt oftast och kanske fett hår.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav rapchic » 2016-08-26 12:14:49

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vill man ha en sån image?


Vaddå image? Vi har en diagnos. Vi är inte rockstjärnor.

Vi kommer alltid att vara konstiga i andra människors ögon. Det vi kan göra är att informera folk om aspergers och kanske ta kål på lite fördomar de har om syndromet. Jag har inte hört jättemycket negativt men vissa verkar tro att man inte kan fungera alls, och vissa tror att man är empatilös eller farlig. Om man har aspergers. Sedan verkar folk inte veta så mycket mer. Många har inte ens träffat oss... eller rättare sagt de har det men de visste inte om det. De som har träffat en aspergare tror att vi är som den, och det är ju inte så konstigt. Men verkar mest vara yngre som vet om att någon annan har aspergers, typ skolelever.

Alla har en image, det är en bieffekt av att vara ett socialt djur. Allt vi gör i det offentliga påverkar hur folk tänker på andra som är (eller ser ut att vara) lik oss.

Sen om man själv bryr sig om sin image och hur man påverkar andra är en annan sak. Men vissa vill kanske bry sig eller kanske måste bry sig. Jag vill ju inte ses som en lortgris då jag säljer te tex
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav honeypie81 » 2016-08-26 12:56:32

När ni säger lortgrisar... Fel benämmning. det handlar inte om reggelrätt smuts ,utan om svett lukt oftast och kanske fett hår.
kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vill man ha en sån image?


Vaddå image? Vi har en diagnos. Vi är inte rockstjärnor.

Vi kommer alltid att vara konstiga i andra människors ögon. Det vi kan göra är att informera folk om aspergers och kanske ta kål på lite fördomar de har om syndromet. Jag har inte hört jättemycket negativt men vissa verkar tro att man inte kan fungera alls, och vissa tror att man är empatilös eller farlig. Om man har aspergers. Sedan verkar folk inte veta så mycket mer. Många har inte ens träffat oss... eller rättare sagt de har det men de visste inte om det. De som har träffat en aspergare tror att vi är som den, och det är ju inte så konstigt. Men verkar mest vara yngre som vet om att någon annan har aspergers, typ skolelever.


Jag håller med dig ,Kiddie. Dessutom kan det vara nyttigt med lite mång fald i samhället. 'So what' om någon luktar lite svett och bara kan prata om en frimärken (exempel!). Ta till vara folks uddheter kunskap och särart i stället för att försöka "få in de" i en "image".
Den farligaste fördomen om "oss" är inte att vi luktar svett :P eller är in snöade på "konstiga" ämnen , utan den farligaste fördomen är att vi skulle vara känslokalla psychon alla Dexter (tv serien)
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Indica » 2016-08-26 13:12:53

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vill man ha en sån image?


Vaddå image? Vi har en diagnos. Vi är inte rockstjärnor.

Vi kommer alltid att vara konstiga i andra människors ögon. Det vi kan göra är att informera folk om aspergers och kanske ta kål på lite fördomar de har om syndromet. Jag har inte hört jättemycket negativt men vissa verkar tro att man inte kan fungera alls, och vissa tror att man är empatilös eller farlig. Om man har aspergers. Sedan verkar folk inte veta så mycket mer. Många har inte ens träffat oss... eller rättare sagt de har det men de visste inte om det. De som har träffat en aspergare tror att vi är som den, och det är ju inte så konstigt. Men verkar mest vara yngre som vet om att någon annan har aspergers, typ skolelever.

Fördomar och gamla schablonbilder om AS gör att det är svårare att komma ut som aspie.
Ju mer fördomar desto mer stigma.

Det behövs bättre förebilder, mindre muppifiering, mindre stigma, mindre tycka synd om och klappa på huvudet.

Hur vi uppfattas beror mycket på hur vi framställs i media och eftersom vi är en minoritet blir det tyvärr ofta så att en eller ett par olika aspies görs till representanter för hela gruppen.

Det ÄR inte kul att bli jämförd med Stig-Helmer frimärkssamlare tjocka glasögonbottnar sängvätare hej kom och hjälp mig min gamla mormor köper kläder åt mig.

Mediabilden av AS behöver hottas upp.
Moderniseras.

Att bjuda in omsorgstanter och dagcenterklientel till tevestudion och låta dom tala för hela gruppen är jävligt 1994...inte progressivt för fem öre.


Väldigt bra skrivet!



Moderator atoms - fixade citaten.
Indica
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2016-05-23

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav noterbart » 2016-08-26 16:10:45

Huggorm skrev:Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag skiter i hur ofta folk duschar, så länge de inte luktar illa. Det är en outhärdlig plåga att till exempel hamna bredvid en "stinkare" på tåget.


Det verkade bli lite för enkelspårigt mest.
Jag har stött på en del som luktar så jag nästan kräks men det är ofta något fel på dessa människor/djur rent hälsomässigt.

Sen ska man inte utesluta saker som du sa, men stinker man efter kort tid så är förmodligen nått fel på ph-värdet?
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2016-08-26 17:33:59

noterbart skrev:Men jag kan inte påstå jag är en person som städar så så bra, jag har problem med få till ett fungerande system mest. Hoppas på arbetsterapeuter kan hjälpa med sånt.
Jag städar som en galning kanske ett par dagar men sen försöker hålla de rent men sen kan ett par dåliga dagar eller mycket stress göra att jag stökar ner så otroligt, knappast motiverande att ha fint hemma om det bara är jag här. Men det beror på att jag har adhd och inte asperger .


Innan mitt boendestöd städade jag ihjäl mig då och då och emellan blev det väldigt rörigt. Jag har inte kraften att skapa en städrutin. Jag har AS och ADD.

Jag har lätt att organisera i huvudet och var jag vill ha saker, har kategorier som är vettiga för mig. Men det är svårt att få saker dit. Jag vet inte varför, det bara är så. Och även om jag har en bra plats, som för viktiga papper, så tar det en evighet tills jag tar itu med den bunten papper för att se vilka som fortfarande är viktiga och vilka som inte har en funktion mer.

Städning är helt enkelt min svaga punkt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2016-08-26 17:42:42

KrigarSjäl skrev:Unga människor som nyligen fått diagnos behöver bra förebilder.
Det blir lättare att komma ut som aspie om diagnosen är avdramatiserad, om stigma försvinner.

Handlar fortfarande inte om att JAG skulle behöva förebilder eller om att man inte skulle kunna representera sig själv.


Jag förstår inte dig. Du säger att du inte vill uppfostra folk. Men samtidigt ska vi gå dina ärenden. Varför du som har passionen, går du inte själv ut och visar dig på något sätt, blogg, radio, TV? Det finns så många sätt. Du bryr dig alltså kanske DU ska jobba med detta???

Det kanske är roligt t o m.

Jag har åtta olika diagnoser så det blir ett HIMLA representerade om jag ska göra det! Sedan har jag saker som finns men som jag inte har som diagnos. Du har en diagnos bara. Tror jag iallafall.

Du tror på image. Jag tror på att jag representerar mig som individ. Inte som ålder, kön, relationsstatus, var jag bor eller diagnoser. Jag är inte en typisk NÅGONTING av allt det där!

Ska jag göra om mig då så det passar allt det?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav noterbart » 2016-08-26 21:16:31

kiddie skrev:Innan mitt boendestöd städade jag ihjäl mig då och då och emellan blev det väldigt rörigt. Jag har inte kraften att skapa en städrutin. Jag har AS och ADD.

Jag har lätt att organisera i huvudet och var jag vill ha saker, har kategorier som är vettiga för mig. Men det är svårt att få saker dit. Jag vet inte varför, det bara är så. Och även om jag har en bra plats, som för viktiga papper, så tar det en evighet tills jag tar itu med den bunten papper för att se vilka som fortfarande är viktiga och vilka som inte har en funktion mer.

Städning är helt enkelt min svaga punkt.


Jag uttryckte mig nog lite klantigt, jag har AS och ADD samt dystymi.
Och jag känner igen mig lite i vad du beskriver men ändå inte, jag kan ha svårt att fatta beslut om något fyller en funktion eller så snabbt för jag kan få fram massa scenarion i huvudet som förmodligen inte är alls troliga. Men sen har jag varit med om så mycket som är "inte troligt" så jag har blivit skadad.

Om jag inte har medicin så brukar jag oftast bli distraherad av något mer intressant, och försöker jobba upp energi för orka med livet.
Nu skulle dosen varit ökad men läkaren slutade, så jag har fortfarande första doseringen så effekten är inte särskilt tydlig längre efter 5 månader.

Men när medicinen var tydlig så var det mer behov av struktur och jag upplevde lite för mycket intryck men fick saker gjort när det fanns en tydlig riktlinje, det var som att byta dominerande hjärnhalva och problematiken var nästan omvänd.

Men städning blir problem i vilket fall, det tar otroligt mycket plats i livet som du beskrev.
Jag ska få hjälp med någon arbetsterapeut vad jag vet i framtiden, men har ingen aning om när, eller vad det innebär.
Sen har jag inte så snuskigt hemma som jag sett en del kan ha det med hur mycket disk som helst, utan mest att jag sprider saker omkring mig utan vara medveten om det så ligger saker över hela lägenheten med massa random grejer. (gummiband , pennor , sladdar, plast, papper)
Sen startar massa projekt hela tiden.

Jag tror sånt ändå kan uppfattas som ohygieniskt, men jag kan ha städat precis och det är stökigt utan att jag vet hur fan det gick till, det känns som magi.
Sen om man har massa intressen eller nördar kring något så är det klart det blir stökigt , jag förstår inte vad folk håller på med som har såna där hem som är i möbelkataloger det är som det avstår sina liv för ha ett fint hem.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Abazi » 2016-08-26 21:23:29

Du är Super, Kiddie :-)049
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Parvlon » 2016-08-26 22:37:54

KrigarSjäl skrev:Det ÄR inte kul att bli jämförd med Stig-Helmer frimärkssamlare tjocka glasögonbottnar sängvätare hej kom och hjälp mig min gamla mormor köper kläder åt mig.

du verkar vara tävlingsinriktad och så säger du emot dig själv.

du vill väl ha en enkel match? kom igen nu, du klarar mupparna!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Bali » 2016-08-27 6:34:41

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:Unga människor som nyligen fått diagnos behöver bra förebilder.
Det blir lättare att komma ut som aspie om diagnosen är avdramatiserad, om stigma försvinner.

Handlar fortfarande inte om att JAG skulle behöva förebilder eller om att man inte skulle kunna representera sig själv.


Jag förstår inte dig. Du säger att du inte vill uppfostra folk. Men samtidigt ska vi gå dina ärenden. Varför du som har passionen, går du inte själv ut och visar dig på något sätt, blogg, radio, TV? Det finns så många sätt. Du bryr dig alltså kanske DU ska jobba med detta???

Det kanske är roligt t o m.

Jag har åtta olika diagnoser så det blir ett HIMLA representerade om jag ska göra det! Sedan har jag saker som finns men som jag inte har som diagnos. Du har en diagnos bara. Tror jag iallafall.

Du tror på image. Jag tror på att jag representerar mig som individ. Inte som ålder, kön, relationsstatus, var jag bor eller diagnoser. Jag är inte en typisk NÅGONTING av allt det där!

Ska jag göra om mig då så det passar allt det?

Väl skrivet, kiddie! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav Liljan » 2016-08-27 14:22:12

Jag känner en person med Asperger som det stämmer överens på, å andra sidan har jag träffat personer som inte har AS som stämmer överens på det också så frågan är om det är ett Aspergerdrag. Visst finns de personer som tycker det är obehagligt att duscha, men då badar de istället eller tvättar sig med tvättlapp. Jag tror det är en del av en nidbild att Aspergare är smutsiga. Jag ser framför mig den smutsiga kufen med flottigt hår och tjocka glasögon som går lite konstigt och inte kan bete sig bland folk.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in