Friskvård

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Friskvård

Inläggav met86 » 2016-08-22 20:10:00

Hej alla glada :)
Efter ett bra tag av internetletande är man helt slut, irriterad samt frustrerad av att inte funnit det jag letar efter.
Så vänder mig till forumet och hoppas på hjälp.
Med min as-diagnos försöker jag se ljuset i slutändan på något vis.
Mitt liv känns rätt kaotiskt just nu, och är en arbetssökande låginkomsttagare.
Jag är nog inte ensam om det.
Men ett stort intresse jag har är gymmet, skulle må så mycket bättre om man fick lyfta lite vikter på ett gym (inte hemma, för det är inte samma sak)
Men kruxet är att jag har inte råd. Jag har bara sjukpenning och a-kassa. Aktivitetsersättning/sjukersättning är det inte tal om förens jag har jobb igen.
Vart kan jag vända mig och får jag ens hjälp med att må fysiskt bättre?
För jag skulle må så mycket bättre om jag ens kunde få göra något jag gillar och det skulle bli mer struktur i vardagen för mig oxå. Skulle äta bättre med och kanske få mer ork till att göra mat hemma igen.

Tack för svar i förhand!!
met86
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-06-21

Friskvård

Inläggav ankhh » 2016-08-22 20:11:54

Har du kontakt med habiliteringen? Nu vet jag förstås inte hur det är på andra håll, men där jag gick fanns det sjukgymnaster och ett gym där man kunde få gå alldeles gratis. Kanske värt att kolla upp?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Friskvård

Inläggav met86 » 2016-08-22 20:25:50

Nej, har bara kontakt med en kurator på vårdcentralen.
Har iofs kollat in deras lilla sjukgymnastställe på vårdcentralen. De har väl någon pilatesboll och ett par hantlar, kanske mest en 10kg på sin höjd, eller så är det jag som har för stora krav på att få gå på gym :s??

Detta med gym är ett stort intresse jag brinner för. Men att inte ha råd gör mig skogstokig och nere.
Vill inte "fiska" hem utnyttningslappen.
Men kanske är för mycket begärt att få ersättning till friskvård när man är låginkomsttagare dessutom?
met86
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-06-21

Friskvård

Inläggav Liljan » 2016-08-22 20:42:24

Du kan få ett intyg av vilken läkare som helst, det heter motion på recept, rörelse på recept eller något sådant. På vissa ställen får man rabatt på träningen med ett sådant intyg. Det blir alltså inte gratis och alla ställen accepterar inte sådana intyg så kolla med gymmen i närheten av där du bor först.

Det finns en hel del träning du kan göra gratis hemma också. Cdon har en del bra träningsvideor, du kan springa eller lyfta vikter hemma. Har du inga vikter kan du tillverka vikter av påsar/flaskor med sand, du kan göra armhävningar,
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Friskvård

Inläggav Flinta » 2016-08-23 18:03:52

http://www.fyss.se/far-fysisk-aktivitet-pa-recept/

Jag tror bara subventioneringen är ca 15% på ett vanligt träningskort där jag bor. Kan man bara få det för en 3-månadersperiod eller kan det förlängas?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Friskvård

Inläggav kiddie » 2016-08-23 18:48:42

Dra ner på någon annan utgift?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in