Har ni någon som handlar åt er?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav ankhh » 2016-08-22 20:10:02

Jag skulle bli tokig om någon handlade åt mig och kom hem med fel sorts ost eller äpplen, eller vad som helst som jag är petig med. :roll:

Så, nej, jag har ingen som handlar åt mig. Jag har inte så svårt för stora butiker, och har inga problem med om där finns många människor (jag ser dem bara som hinder att navigera runt) så länge de inte står i kö framför mig. Har väldigt svårt att stå i kö, så av den anledningen handlar jag på tider då det är relativt tomt i affärerna, gärna sen kväll.

Dessutom har jag beredskapslager hemma. Det tog x extra kronor att lägga upp det, när jag så att säga köpte dubbelt, men sedan har det funkat prima: det är sällan jag måste handla något akut (på tider när det är köer), utan saker förs in på inköpslistan när jag öppnar sista förpackningen/det börjar ta slut i frysen, etc.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav kiddie » 2016-08-22 20:41:40

antonius skrev:Dåligt av den personen att håna dig för dina tillkortakommanden, det är ju precis för sådana saker dom ska ge en stöd och inte att få en att känna sig dålig... :-)051


Han var lite knäpp. Tror det också handlade om att han trodde att alla har massa pengar. Ibland handlade han när jag handlade och han handlade typ till en middag och det kostade över 100 spänn. Han verkade handla så alltid. Tror inte att han fattade att de 500 kronorna jag hade skulle räcka till mat i två veckor minst. Att jag faktiskt bara hade de pengarna sedan var de slut. Även om jag faktiskt förklarade. Vissa människor tror att alla är lika rika som de.

Men även de som var mindre knäppa hade skumma kommentarer om mina inköp. En sak som jag hörde återkommande var att jag handlade för nyttigt och funderade jag på att köpa snacks så gjorde de allt för att övertala mig. Jag upplevde detta som synnerligen märkligt, för är det fel att äta nyttigt eller? Sedan åt jag enlig mig själv inte speciellt nyttigt, köpte saker som korv, bacon och pasta. Men ändå fick jag kommentarer att Oj vad mycket grönsaker du köper. Kanske köpte kål, lök, morötter och potatis. De fick det som att låta som jag var värdens ortorektiker. Och detta ständiga tjatande om att jag borde köpa snacks... :-|
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav kiddie » 2016-08-22 20:43:59

Huggorm skrev:Av alla miljöer jag vistas i är affärer den som innehåller överlägset flest idioter. Man slutar aldrig förvånas över hur dumma i huvudet folk är där. :-)051


Det är väl för att alla måste handla så man verkligen ser alla sorts människor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav Huggorm » 2016-08-22 20:45:52

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Av alla miljöer jag vistas i är affärer den som innehåller överlägset flest idioter. Man slutar aldrig förvånas över hur dumma i huvudet folk är där. :-)051


Det är väl för att alla måste handla så man verkligen ser alla sorts människor.
Jo, det är väl så.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav antonius » 2016-08-22 20:55:25

kiddie skrev: Men ändå fick jag kommentarer att Oj vad mycket grönsaker du köper. Kanske köpte kål, lök, morötter och potatis. De fick det som att låta som jag var värdens ortorektiker. Och detta ständiga tjatande om att jag borde köpa snacks... :-|


Det är nog bara typiskt NT:folket att hela tiden kommentera, väder, vind och vad man äter... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav kiddie » 2016-08-23 16:06:25

De vill också att man ska vara som de. Vissa av dem tar det som en kritik av deras val om man gör andra val. DET har jag aldrig fattat...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav antonius » 2016-08-23 20:32:24

kiddie skrev:De vill också att man ska vara som de. Vissa av dem tar det som en kritik av deras val om man gör andra val. DET har jag aldrig fattat...


Man stör deras rytm, alla ska vara lika som pingviner annars blir dom osäker och det är inte bra, i deras värld... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav TopChris » 2016-10-01 18:53:19

Mamma.




:mrgreen:
TopChris
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2016-08-29
Ort: Göteborg

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav Zirre » 2016-10-01 19:10:45

Handlar när jag behöver, själv eller med min sambo, det varrierar.
Handlar oftast i samma butik vilket är skönt då personalen känner igen mig och det inte gör något att man ibland beter sig lite udda i affären. :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav Flinta » 2016-10-01 19:19:37

Vad tror/vet du att personalen ser som udda hos dig? Bara nyfiken :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni någon som handlar åt er?

Inläggav Zirre » 2016-10-01 19:23:27

Flinta skrev:Vad tror/vet du att personalen ser som udda hos dig? Bara nyfiken :wink:

Det är något som inte kommer att spridas på detta forum iaf :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in