Finns det verkligen stöd att få?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav noterbart » 2016-08-16 10:29:43

Jag har fått mina diagnoser adhd och asperger ca 1 år sedan.
Ungefär i vintras fick jag en handläggare på LSS, det är ju ett stort skämt?
Han säger eftersom jag klassas högfungerande autism så kan jag få hjälp med saker som, att få duscha..
Men saker som jag faktiskt har problem med är att jag har svårt med kommunicera och förstå deras logik och riktlinjer, jag har problem med hur jag ska få saker att bli strukturerade och hur jag ska få en framtid det blir otroligt rörigt, jag får massa brev ibland jag inte förstår alls, och det kan så att man kan få rättsliga påföljder om man svarar fel.
Jag har väldigt svårt att förstå denna världen mest till grunden, den verkar så korkad och det är svårt att förstå något som är felaktigt.

Dessutom detta gällande sysselsättning blir jag också nekad eftersom det är inriktad på låg-begåvade.
Arbetsförmedlingen sa att jag måste plugga universitet för att få något drägligt jobb, till slut så började vi prata om samhall, men då skulle de vara aktuellt efter medicinering.
Detta tog typ ett år så arbetsförmedlingen ville inte jag skulle få vara inskriven där längre.

Och min lägenhet är inte ännu förstahandskontrakt ännu, vilket tydligen är att jag får inte plugga på universitet för då får jag bli hemlös enligt fastighetskontoret.

Så vad fan gör man åt saken? jag har fastnat i vården och socialen ungefär 7 år.
Jag har försökt få något möte som kallas SIP men det fullständigt skiter i detta.

Finns det verkligen stöd? missade jag något så fråga, men är tacksam för alla svar.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav Flinta » 2016-08-16 11:58:21

Har du haft någon hjälp av att prata med psykolog och/eller kurator på habiliteringen om det du skriver ovan? Det kan vara ett första steg. De ska kunna lotsa vidare och samarbeta med andra (t ex socialtjänst, LSS-handläggare, övrig vård, kanske även AF) när ni kommit fram till vilket stöd och hjälp du saknar i vardagen.

Vad står det i dina utredningar att du behöver hjälp med och har för behov? Utredningar ska utreda behov. Det ska stå vad man kan tänkas behöva för hjälp i vardagen. Beroende på vilka nedsättningar man har. Ibland kan vissa av behoven lösas med LSS-insatser men ofta är det mycket som man kan behöva hjälp med som inte finns att få genom LSS och som man kanske aldrig kommer kunna få hjälp med mer än att man själv får hitta egna strategier.

Inte sällan har många svårt att sätta ord på vad de behöver för stöd och när de gör det är det ändå ingen som förstår förutom en del andra med egen diagnos. När man inte heller vet något om vad som finns att söka blir det såklart jobbigt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav Alien » 2016-08-16 14:07:49

Det låter som du skulle behöva en boendestödjare som kan hjälpa dig med struktur i vardagen. Prata med din LSS-handläggare om detta (även om man får den enligt Socialtjänstlagen).

Sen tycker jag det är förvirrande med åes universitetsstudier, åas Samhall. Vad beträffar Daglig Verksamhet så har man rätt till det som aspergare/autist. Man behöver inte alls vara lågbegåvad. Men det är ju inte första valet, bättre tror jag om du kan studera el få ett vanligt lönejobb (ev med lönebidrag). Men om du studerar måste du ta lån och får alltså studieskulder.

Har du alltså fått medicin mot din ADHD nu? Kan du lättare koncentrera dig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav kiddie » 2016-08-16 17:00:03

Min specialpedagog hjälpte mig att översätta en massa saker från NT språk till sånt som jag fattade, berättade hur det var tänkt osv. Det hjälpte rätt mycket. Det var på min nivå. Och som sagt, boendestöd kan hjälpa med mer praktiska saker, brev, blanketter och sånt.

LSS är inte bara hjälp på låg nivå, ska iallafall inte vara det.

Får man boendestöd tror jag de kan stå för kontrakt men man hyr av dem så att säga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav noterbart » 2016-08-16 18:39:17

Flinta skrev:Har du haft någon hjälp av att prata med psykolog och/eller kurator på habiliteringen om det du skriver ovan? Det kan vara ett första steg. De ska kunna lotsa vidare och samarbeta med andra (t ex socialtjänst, LSS-handläggare, övrig vård, kanske även AF) när ni kommit fram till vilket stöd och hjälp du saknar i vardagen.

Vad står det i dina utredningar att du behöver hjälp med och har för behov? Utredningar ska utreda behov. Det ska stå vad man kan tänkas behöva för hjälp i vardagen. Beroende på vilka nedsättningar man har. Ibland kan vissa av behoven lösas med LSS-insatser men ofta är det mycket som man kan behöva hjälp med som inte finns att få genom LSS och som man kanske aldrig kommer kunna få hjälp med mer än att man själv får hitta egna strategier.

Inte sällan har många svårt att sätta ord på vad de behöver för stöd och när de gör det är det ändå ingen som förstår förutom en del andra med egen diagnos. När man inte heller vet något om vad som finns att söka blir det såklart jobbigt.



Nej inte nånting har hänt direkt, först tog det väl ett halvår innan någon ens skrev remiss sen skulle remissen behandlas sen fick jag gå dit på ett möte. Så det har gått över ett år sen jag fick diagnos dessutom handlar det mycket om livslusten försvinner när jag blir totalt själv i allt.
Jag fick en kontaktperson från socialen som inte ens hört av sig på hela sommaren, och fått veta min mamma har en elak-artat tumör efter med sin tredje cancer sort så hon har gett upp nu och skiter i operation.
Och jag har förklarat detta flera gånger men varje person säger att det trodde jag ville ha information om min diagnos bara, jag får inget som helst grep om hur det tolkar det hela så.

Så allt jag fick var en psykolog vid årsskiftet som berättade vad asperger är och det fick vara max 10 möten och det var på öppenvården.
Habiliteringen har mest svarat det är många som väntar på psykolog.

Jag har försökt samarbeta med nätverksmöten men då ställer de in möten socialen osv, för det tar flera månader planera sen avbokar de mötet ca någon vecka innan.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav noterbart » 2016-08-16 18:58:20

Alien skrev:Det låter som du skulle behöva en boendestödjare som kan hjälpa dig med struktur i vardagen. Prata med din LSS-handläggare om detta (även om man får den enligt Socialtjänstlagen).

Sen tycker jag det är förvirrande med åes universitetsstudier, åas Samhall. Vad beträffar Daglig Verksamhet så har man rätt till det som aspergare/autist. Man behöver inte alls vara lågbegåvad. Men det är ju inte första valet, bättre tror jag om du kan studera el få ett vanligt lönejobb (ev med lönebidrag). Men om du studerar måste du ta lån och får alltså studieskulder.

Har du alltså fått medicin mot din ADHD nu? Kan du lättare koncentrera dig?


Enligt min handläggare på LSS så anses jag inte tillhöra dagligverksamhet, och det handläggaren på arbetsförmedlingen sa var att jag var överkvalificerad till det mesta dom hade att erbjuda, och hänvisar att jag borde läsa universitetet.
Så när jag tar upp att jag vill studera eller skaffa privatvård då börjar de säga att mitt kontrakt för lägenheten inte stödjer detta med bestämmelser ifrån fastighetskontoret.
Och att jag får vänta 18 månader till det blivit förstahandskontrakt sen får jag göra vad jag vill typ.
På något sätt så får jag inte göra ett skit, jag hade frivård ett tag och då gick allt jättebra sen slutade alla bry sig när det slutade vara inblandade.

Det känns mest som att jag spenderar tid i en kö sen 2009.

Gällande medicinen.
Både ja och nej jag har haft startdosen nu rätt länge för att läkaren slutade, så insättningen har inte blivit korrekt. Det fungerade bra 2 månader men vacklade det och nu är det inte ens märkbart.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav Flinta » 2016-08-16 20:23:53

Vårdgarantin gäller väl även på habiliteringen? Att de iallafall måste kalla till ett möte inom 90 dagar för att ta reda på vad du vill ha och behöver för hjälp av dom? Har du redan varit där på en första träff med en kurator? Står du i kö till psykolog sedan dess?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav noterbart » 2016-08-16 20:39:25

Flinta skrev:Vårdgarantin gäller väl även på habiliteringen? Att de iallafall måste kalla till ett möte inom 90 dagar för att ta reda på vad du vill ha och behöver för hjälp av dom?


Det har jag ingen aning om alls.
Jag har träffat personer och tror det var en kurator och psykolog och det frågade vad jag behövde ha hjälp med och sen satt jag och pratade i 3 timmar och allt, det var inte så lätt eftersom jag knappt vet vem som gör vad.
Sen sa dem att dem måste avrunda samtalet.

Jag har inte direkt pratat med någon som samtal eller så,utan kändes mest som en intervju utan något fokus.
Det jag fick höra ifrån första början var väl att allt skulle ordna sig när man bytte till LSS men sen säger LSS att dem inte gör någonting direkt utan att det är habiliteringen som står för det mesta?
Men sen har jag ingen aning om vad habiliteringen gör, jag har knappt hört något ifrån dem så jag gick dit och undra men då sa dem att de skulle höra av sig på måndag.

Tar det tid att få igång detta? Får man räkna med ett halvår ?
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

Finns det verkligen stöd att få?

Inläggav Flinta » 2016-08-18 18:00:09

Du skulle kunna läsa mer om PO, Personligt Ombud, och sedan ta ställning till om du vill söka:

personligt-ombud-har-aspergare-ratt-till-det-t4388.html?hilit=ombud ombud
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in