Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Prada » 2015-08-26 22:58:22

Klurig rubrik ber om ursäkt. Men det är som såhär jag har varit inskriven på AF sen början av 2014,då ansåg dem att jag borde arbetatränas på Samhall för att se hur mycket jag kan arbeta. Trots avslutad gymnasieutbildning och högskoleexamen. Ville absolut inte det, kändes hemskt där och vill ej skämma ut mig. Hittade en praktik och slapp detta. Gick bra på praktiken och fick en god merit. Sen under hösten av 2014 fick jag ett deltidsarbete, där jag jobbar än idag 2-3 dagar i veckan.

Men nu har nya handläggare på AF sagt att får jag ej jobb på heltid inom en snar framtid ska jag fortsätta på Samhall. Ifrågasatt det men han lyssnade ej på mig. Vad ska jag ens göra där, har ju klarat av ett normalt jobb ju. Men tyvärr har jag inte fått ett heltidsjobb ska jag bestraffas för det. Vart ska jag vända mig för att få hjälp och är detta mitt enda alternativet om jag snart inte får ett heltidsjobb?
Prada
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-08-26

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Fenren » 2015-08-26 23:01:25

Vad har du för utbildning?

Har du svårigheter som påverkar arbetsfömågan?

Har du körkort?

Vilken del av Sverige bor du i?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Prada » 2015-08-26 23:12:54

Det som blir problem för mig är om det blir för långa dagar, klarar ej av att jobba mer än 7 timmar, jobbar ibland 10 timmar och det blir för mycket. Behöver även vila två dagar i sträck efter 4 dagars arbete. Skoltider är det som har passat mig bäst. Ledig på helger och 9-16. Har ingen andra direkta problem. Fått positiva ord från arbetsgivare. Har ej körkort bor på en mindre ort men är öppen för flytt eller pendla en kortare bit. Har även sagt det till AF.

Utbildad arkeolog men finns knappt några arbeten.
Prada
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-08-26

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav slackern » 2015-08-26 23:16:48

Dom kan inte tvinga dig att arbeta, klarar du dig på lönen från ditt deltidsarbete kan du ju skriva ut dig från AF och slippa dom. Men uppbär du Akassa eller någon liknande ersättning kan dom tvinga dig till att jobba på Samhall.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-26 23:18:22

Prada skrev:Sen under hösten av 2014 fick jag ett deltidsarbete, där jag jobbar än idag 2-3 dagar i veckan. Men nu har nya handläggare på AF sagt att får jag ej jobb på heltid inom en snar framtid ska jag fortsätta på Samhall.

Hur kan en handläggare på arbetsförmedlingen påverka din nuvarande arbetsgivare till att avskeda dig? Om du klarar dig ekonomiskt på den lön du får av att arbeta deltid 2-3 dagar i veckan ser jag inte varför du skulle behöva ha någon kontakt med arbetsförmedlingen alls och jag förstår inte riktigt varför ett tandlöst hot om att ordna med ditt avskedande och nyanställning vid Samhall skulle påverka dig.

Har arbetsförmedlingen något med din nuvarande anställning att göra? Ges din arbetsgivare något lönebidrag för att ha dig anställd? Har arbetsförmedlingen något inflytande över din karriär? Generellt sett ska man ju inte använda arbetsförmedlingen för att finna nya anställningar utan det är i regel bättre att gå via kontakt med bekanta, annonser i alumniföreningar, Linkedin, direktkontakt med företag o.s.v. - i synnerhet när man som du har en högskoleexamen. Vad är du utbildad till?

Om du på något vis är i beroendeställning till arbetsförmedlingen föreslår jag att du frågar på vilka grunder du eventuellt skulle behöva byta arbete, gör en bedömning av om de grunderna är befogade och därefter formulerar en argumentation för varför du vill stanna vid din nuvarande anställning, om du vill det.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Fenren » 2015-08-26 23:20:21

Så vi kan bortse från utbildningen helt mao.

Så du klarar inte ett heltidsjobb (7-4, 8-5 mån-fre), du har sannolikt sensoriska känsligheter (blir du trött av ljud, stök, ljus, lukter, känselintryck?) så jag förstår varför de vill utreda...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Prada » 2015-08-26 23:24:33

Nu jobbar jag då ibland pass på 10 timmar men då är jag helt dränerad på energi r jag kommer hem. Tar lätt in intryck i min omgivning. Men jag har ändå fortsatt att arbeta. Trots att energinivån är på 0,ibalns har jag stannat hemma men i regel inte. Är envis av mig
Prada
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-08-26

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Fenren » 2015-08-26 23:29:11

Prada skrev:Nu jobbar jag då ibland pass på 10 timmar men då är jag helt dränerad på energi r jag kommer hem. Tar lätt in intryck i min omgivning. Men jag har ändå fortsatt att arbeta. Trots att energinivån är på 0,ibalns har jag stannat hemma men i regel inte. Är envis av mig


Vill de att du ska utredas av samhall eller jobba där?

Du verkar inte ha förmågan att jobba 8h så det kanske är det de vill få på pränt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav plåtmonster » 2015-08-26 23:29:32

En långsiktig plan är kanske att börja plugga till något yrke där du kan tjäna ordentligt med pengar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Fenren » 2015-08-26 23:32:00

plåtmonster skrev:En långsiktig plan är kanske att börja plugga till något yrke där du kan tjäna ordentligt med pengar?


Och som är aspergervänligt!

Låg stress, få intryck.

Bibliotekarie :mrgreen:
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Alien » 2015-08-27 0:06:09

Såvida du inte får a-kassa el socialbidrag kan de inte tvinga dig att söka heltidsjobb. Men det är alltså arbetsgivaren som inte kan ge dig heltidsjobb? Samtidigt så verkar du inte orka med heltid.

Har du en formell diagnos? Då skulle du kunna bli sjukskriven t ex på 25% och få sjukersättning för den tiden och jobba bara 75%. Men det förutsätter att du får en läkare att skriva ett intyg att du absolut inte orkar arbeta heltid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav slackern » 2015-08-27 0:07:51

Fenren skrev:
plåtmonster skrev:En långsiktig plan är kanske att börja plugga till något yrke där du kan tjäna ordentligt med pengar?


Och som är aspergervänligt!

Låg stress, få intryck.

Bibliotekarie :mrgreen:


Annars kärnkraftstekniker så länge det inte är en härdsmälta. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Zima33 » 2015-08-27 0:14:55

Fenren skrev:
plåtmonster skrev:En långsiktig plan är kanske att börja plugga till något yrke där du kan tjäna ordentligt med pengar?


Och som är aspergervänligt!

Låg stress, få intryck.

Bibliotekarie :mrgreen:


Jag har praktiserat på bibliotek, det var väldigt stressigt när det kom förskoleklasser med 30 barn.
Men man kan ju jobba i bakgrunden, i magasinet och så, där är nog lugnare.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav slackern » 2015-08-27 0:23:30

Zima33 skrev:
Fenren skrev:
plåtmonster skrev:En långsiktig plan är kanske att börja plugga till något yrke där du kan tjäna ordentligt med pengar?


Och som är aspergervänligt!

Låg stress, få intryck.

Bibliotekarie :mrgreen:


Jag har praktiserat på bibliotek, det var väldigt stressigt när det kom förskoleklasser med 30 barn.
Men man kan ju jobba i bakgrunden, i magasinet och så, där är nog lugnare.


Kan tänka mig att det var fullt i magasinen med personal då, alla tog fikapaus samtidigt så fick du stå där ute och le. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav kiddie » 2015-08-27 7:18:57

Bibliotekarie är inte direkt något enkelt jobb, och de flesta som arbetar på bibliotek är bara assistenter.

Men som Alien säger, orkar man med deltid bara pga sin diagnos så har man rätt att bli "pensionerad" på deltid, ja. Inte alla som får igenom det men är det ett ständigt pågående problem att inte orka heltid så bör det iaf testas kanske.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Fenren » 2015-08-27 7:49:44

slackern skrev:
Fenren skrev:
plåtmonster skrev:En långsiktig plan är kanske att börja plugga till något yrke där du kan tjäna ordentligt med pengar?


Och som är aspergervänligt!

Låg stress, få intryck.

Bibliotekarie :mrgreen:


Annars kärnkraftstekniker så länge det inte är en härdsmälta. :lol:


Alla typer av övervakningsjobb är jublugna så länge inget händer. De industriella sådana är ofta svåra att kombinera med deltid och många har tolvtimmarspass.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Fenren » 2015-08-27 7:51:37

kiddie skrev:Bibliotekarie är inte direkt något enkelt jobb, och de flesta som arbetar på bibliotek är bara assistenter.


Jag erkänner att min slutsats baserar sig till hundra procent på stereotypa fördomar om yrkeskategorin och dess anställda.

Moderator Alien: Korrigerade så att rätt person står som citatägare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Zima33 » 2015-08-27 14:17:32

slackern skrev:
Zima33 skrev:
Fenren skrev:
Och som är aspergervänligt!

Låg stress, få intryck.

Bibliotekarie :mrgreen:


Jag har praktiserat på bibliotek, det var väldigt stressigt när det kom förskoleklasser med 30 barn.
Men man kan ju jobba i bakgrunden, i magasinet och så, där är nog lugnare.


Kan tänka mig att det var fullt i magasinen med personal då, alla tog fikapaus samtidigt så fick du stå där ute och le. :lol:

Vi hade bara ett litet, tror jag var nere där två gånger bara. Där står ju böckerna som ingen lånar så man går sällan ner dit. :mrgreen: På stadsbibliotek finns det säkert personal som jobbar enbart i magasinet.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Aspis-kille » 2016-08-16 23:55:35

Fenren skrev:
Prada skrev:Nu jobbar jag då ibland pass på 10 timmar men då är jag helt dränerad på energi r jag kommer hem. Tar lätt in intryck i min omgivning. Men jag har ändå fortsatt att arbeta. Trots att energinivån är på 0,ibalns har jag stannat hemma men i regel inte. Är envis av mig


Vill de att du ska utredas av samhall eller jobba där?

Du verkar inte ha förmågan att jobba 8h så det kanske är det de vill få på pränt.


Räcker det inte att jobba färre antal timmar då?
Aspis-kille
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-03-24
Ort: Helsingborg

Tvingad till Samhall om jag ej får jobb

Inläggav Aspis-kille » 2016-08-17 0:02:30

Fenren skrev:Vad har du för utbildning?

Har du svårigheter som påverkar arbetsfömågan?

Har du körkort?

Vilken del av Sverige bor du i?


....
Många gånger är ju körkort ett krav.
Aspis-kille
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-03-24
Ort: Helsingborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in