Vad är en aspergerklass?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav JohnNorum » 2008-09-05 2:49:10

MiaM skrev:Profithunger och karriärhunger är väl ungefär bara olika sidor av samma mynt? D.v.s. lika väl som att ett privat alternativ kan vara ett fall av profithunger så kan väl ett icke-privat alternativ vara ett fall av karriärhunger? "Vi bildar en AS-klass så har vi varit duktiga här på skolstyrelsen, då kanske jag kan avancera trots att vi satt våra stolpskott som lärare i AS-klassen".

/jourhavande konspirationsteoretiker som är tveksam till att göra saker till höger-vänster-politikfrågor i onödan. :wink:


Annars så vinner man väl på att betrakta politikerna som sägs ovan, om jag ska argumentera för min sak så är det nog bra att visa vilka vinster som politikerna i sitt perspektiv ser med att göra som jag vill.


En möjlig fördel med privata alternativ, är att det är lättare att ställa en "ansvarig" mot väggen. Och med en vänsterinriktad journalistkår kommer det också oftare att göras. Så jag föredrar privata alternativ. Offentliga kommer undan för lätt.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav JohnNorum » 2008-09-05 2:51:12

MiaM skrev:Problemet är väl om man klumpar ihop alla i samma AS-klass så drar sig de 'bättre' mot mitten. Med 'bättre' avser jag de som har bättre förutsättningar att klara NT-verkligheten än AS-snittet/klass-snittet.


Vad menar du med mitten?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav nano » 2008-09-05 3:31:38

MiaM skrev:Profithunger och karriärhunger är väl ungefär bara olika sidor av samma mynt? D.v.s. lika väl som att ett privat alternativ kan vara ett fall av profithunger så kan väl ett icke-privat alternativ vara ett fall av karriärhunger? "Vi bildar en AS-klass så har vi varit duktiga här på skolstyrelsen, då kanske jag kan avancera trots att vi satt våra stolpskott som lärare i AS-klassen".

/jourhavande konspirationsteoretiker som är tveksam till att göra saker till höger-vänster-politikfrågor i onödan. :wink:


Annars så vinner man väl på att betrakta politikerna som sägs ovan, om jag ska argumentera för min sak så är det nog bra att visa vilka vinster som politikerna i sitt perspektiv ser med att göra som jag vill.

Faktum är att jag inte hade en tanke på politik faktiskt utan personlighetsdrag, personlighetsdraget profithunger och var man hittar en representation av dem.

Jag ser privata initiativ som mestadels startade av vinstorsaker och att statliga och komunala verksamheter är allmännyttiga och lättare att ställa krav på just för att de är reglerade och skattefinansierade.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav pH » 2008-09-05 8:31:39

Jag såg några korta ögonblick på TV (kunskapskanalen) om en skola i Danmark. Skolan var för särbegåvade och hette Mentiqa. Min upplevelse av den korta stund jag såg på programmet var att många elever verkade ha AS.

Jag gillade tanken på att begåvning, intelligens och (studie-)förutsättningar skulle tas tillvara och att fokus var på styrka och potential snarare än tillkortakommanden och problem.

Jag försökte söka mer information, men min danska var inte god nog för att bilda mig en uppfattning om Mentiqa som sådan. Hittade något som antydde god pedagogik och annat som antydde profithunger och kopplingar till tvindrörelsen. Så jag vet egentligen inget om Mentiqa eller om det är bra eller dåligt.

Men jag gillar den principiella iden att det skall finnas möjlighet att utvecklas i paritet med sin förmåga. Förhoppningsvis kan aspergerklass erbjuda detta på ett bättre sätt än särskola om elevens problem inte ligger i den intellektuella kapaciteten. Detta naturligtvis under förutsättning att vanlig klass inte är det bästa alternativet för individen.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-05 15:35:33

pH skrev:Jag såg några korta ögonblick på TV (kunskapskanalen) om en skola i Danmark. Skolan var för särbegåvade och hette Mentiqa. Min upplevelse av den korta stund jag såg på programmet var att många elever verkade ha AS.

Jag gillade tanken på att begåvning, intelligens och (studie-)förutsättningar skulle tas tillvara och att fokus var på styrka och potential snarare än tillkortakommanden och problem.

Jag försökte söka mer information, men min danska var inte god nog för att bilda mig en uppfattning om Mentiqa som sådan. Hittade något som antydde god pedagogik och annat som antydde profithunger och kopplingar till tvindrörelsen. Så jag vet egentligen inget om Mentiqa eller om det är bra eller dåligt.

Men jag gillar den principiella iden att det skall finnas möjlighet att utvecklas i paritet med sin förmåga. Förhoppningsvis kan aspergerklass erbjuda detta på ett bättre sätt än särskola om elevens problem inte ligger i den intellektuella kapaciteten. Detta naturligtvis under förutsättning att vanlig klass inte är det bästa alternativet för individen.


Tror du hittar info om dem om du googlar på Särbegåvade barn eller särbegåvning. Då hittar du Trygga barns (Trygghansa) sida om det, liksom forskaren nånstans i Småland. Nån av dessa eller båda länkade vidare till några danska saker jag inte riktigt minns vilka de var, men säkert skolan i fråga. Uff vad luddigt det blev nu då, sorry.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MiaM » 2008-09-05 15:42:20

JohnNorum skrev:
MiaM skrev:Problemet är väl om man klumpar ihop alla i samma AS-klass så drar sig de 'bättre' mot mitten. Med 'bättre' avser jag de som har bättre förutsättningar att klara NT-verkligheten än AS-snittet/klass-snittet.


Vad menar du med mitten?


"mitten" = nån slags genomsnitt av hur bra/dåligt eleverna i en viss klass fungerar i NT-sammanhang...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-05 15:45:15

nano skrev:
MiaM skrev:Profithunger och karriärhunger är väl ungefär bara olika sidor av samma mynt? D.v.s. lika väl som att ett privat alternativ kan vara ett fall av profithunger så kan väl ett icke-privat alternativ vara ett fall av karriärhunger? "Vi bildar en AS-klass så har vi varit duktiga här på skolstyrelsen, då kanske jag kan avancera trots att vi satt våra stolpskott som lärare i AS-klassen".

/jourhavande konspirationsteoretiker som är tveksam till att göra saker till höger-vänster-politikfrågor i onödan. :wink:


Annars så vinner man väl på att betrakta politikerna som sägs ovan, om jag ska argumentera för min sak så är det nog bra att visa vilka vinster som politikerna i sitt perspektiv ser med att göra som jag vill.

Faktum är att jag inte hade en tanke på politik faktiskt utan personlighetsdrag, personlighetsdraget profithunger och var man hittar en representation av dem.

Jag ser privata initiativ som mestadels startade av vinstorsaker och att statliga och komunala verksamheter är allmännyttiga och lättare att ställa krav på just för att de är reglerade och skattefinansierade.


Å andra sidan har ju offentliga sektorn i många år varit en plats för de som vill ha en månadslön utan att behöva jobba sådär särdeles hårt. Det är inte förrän nyligen när offentliga sektorns verksamheter läggs ut på entreprenad som dessa personer sitter på pottkanten.

(Folk får gärna vara olika - alla kan inte vara lika bra på att jobba, men det är helt kass om jag enligt lag har rätt till en viss mängd hjälp men bara får hälften för att den som ska hjälpa mig bara får hälften så mycket gjort som nån annan i samma sits skulle fått)...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-05 15:47:35

KrigarSjäl skrev:Aspergerverksamheter som erbjuder stimulans och utmaningar är jag naturligtvis för. Det funkar alltså inte att erbjuda "skyddad verkstad", eller ännu värre, "daglig verksamhet" åt intelligenta människor, aspergare eller ej.


Och därför har jag sagt Hell no!!! när det talats om att sätta min lilla i samverkansklass där hälften av ungarna går i särskolan. Hon har AS och ADHD, med de svårigheter det innebär, men hon har 124 i IQ, hon ska inte gå med barn som har hälften av det (inträdeskravet på särskolan ska visst vara under 70 i IQ). Hon ska fan inte buntas ihop med alla som har "problem", oavsett vilka dessa är!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MiaM » 2008-09-05 15:48:36

pH skrev:Jag försökte söka mer information, men min danska var inte god nog för att bilda mig en uppfattning om Mentiqa som sådan.


Sorry att jag glider off-topic, men är det inte märkligt att det inte finns nån bra översättningstjänst på nätet som översätter mellan danska-svenska-norska (och isländska kanske)? Språken har ju så lika uppbyggnad att det borde vara rätt lätt att fixa en automatöversättare som faktiskt lyckas riktigt bra...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-05 15:56:55

alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:Aspergerverksamheter som erbjuder stimulans och utmaningar är jag naturligtvis för. Det funkar alltså inte att erbjuda "skyddad verkstad", eller ännu värre, "daglig verksamhet" åt intelligenta människor, aspergare eller ej.


Och därför har jag sagt Hell no!!! när det talats om att sätta min lilla i samverkansklass där hälften av ungarna går i särskolan. Hon har AS och ADHD, med de svårigheter det innebär, men hon har 124 i IQ, hon ska inte gå med barn som har hälften av det (inträdeskravet på särskolan ska visst vara under 70 i IQ). Hon ska fan inte buntas ihop med alla som har "problem", oavsett vilka dessa är!


Det där påminner mig om en dokumentär som gick på TV förut (minns inte när men jag minns var jag var när jag tittade och kan därför säga att det hände nån gång mellan igår och för 2½ år sen...). En kille hade placerats i särskola på grundskolan, men gymnasiesärskolan vägrade med rätta ta emot honom för att han hade IQ>70. Efter en j-la massa bråkande fick han börja på vanligt gymnasie (jag tror att han fick läsa in en hel del av icke-särskole-grundskolans kunskaper). Han gick en praktisk hantverkinriktad linje (minns inte vilken / vilket hantverk) och fick ett stipendium för att åka till Bali! I dokumentären så berättade de att i trakten han bodde så sa de ibland Bali om hålan Ballingstorp i skåne, varpå päronen först trodde att han menade Ballingstorp, och sen tappade de hakan när de insåg att det verkligen var Bali på andra sidan jordklotet :D

Så kan det gå... :o
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav nano » 2008-09-05 17:17:22

alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:Aspergerverksamheter som erbjuder stimulans och utmaningar är jag naturligtvis för. Det funkar alltså inte att erbjuda "skyddad verkstad", eller ännu värre, "daglig verksamhet" åt intelligenta människor, aspergare eller ej.


Och därför har jag sagt Hell no!!! när det talats om att sätta min lilla i samverkansklass där hälften av ungarna går i särskolan. Hon har AS och ADHD, med de svårigheter det innebär, men hon har 124 i IQ, hon ska inte gå med barn som har hälften av det (inträdeskravet på särskolan ska visst vara under 70 i IQ). Hon ska fan inte buntas ihop med alla som har "problem", oavsett vilka dessa är!


Helt rätt, du låter som en klok mamma :)
Jag minns en liten tjej som följde med sin pappa till jobbet där jag jobbade.
Hon var inne hos mig i en glasbur med utsikt och dator som jag skrev in en massa saker på.
Hon var 7-8 år har jag för mig och ville hjälpa mig och tänkte att ja det går väl bra, jag har ju tid.
Det visade sig att hon var bra hjälp och det berättade jag, hon växte inombords och blev jättestolt, syntes nog att jag menade vad jag sade.
Hennes hjälp var avlastande när det var som mest att göra.

Hennes pappa var väl inte lika supportande men hon gillade honom ändå.
Minns när han fick problem med något och hon skulle visa hur man gjorde, hon hade ju gjort det innan helt själv men hon fick inte visa, jag sade "hon kan faktiskt det där, hon är riktigt duktig på det" han låtsades inte höra.
Minns inte om hon fick visa till slut eller hur det var.

Kunskap har med kunskap att göra inte med ålder imho.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:25, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-05 18:18:48

MiaM skrev:
alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:Aspergerverksamheter som erbjuder stimulans och utmaningar är jag naturligtvis för. Det funkar alltså inte att erbjuda "skyddad verkstad", eller ännu värre, "daglig verksamhet" åt intelligenta människor, aspergare eller ej.


Och därför har jag sagt Hell no!!! när det talats om att sätta min lilla i samverkansklass där hälften av ungarna går i särskolan. Hon har AS och ADHD, med de svårigheter det innebär, men hon har 124 i IQ, hon ska inte gå med barn som har hälften av det (inträdeskravet på särskolan ska visst vara under 70 i IQ). Hon ska fan inte buntas ihop med alla som har "problem", oavsett vilka dessa är!


Det där påminner mig om en dokumentär som gick på TV förut (minns inte när men jag minns var jag var när jag tittade och kan därför säga att det hände nån gång mellan igår och för 2½ år sen...). En kille hade placerats i särskola på grundskolan, men gymnasiesärskolan vägrade med rätta ta emot honom för att han hade IQ>70. Efter en j-la massa bråkande fick han börja på vanligt gymnasie (jag tror att han fick läsa in en hel del av icke-särskole-grundskolans kunskaper). Han gick en praktisk hantverkinriktad linje (minns inte vilken / vilket hantverk) och fick ett stipendium för att åka till Bali! I dokumentären så berättade de att i trakten han bodde så sa de ibland Bali om hålan Ballingstorp i skåne, varpå päronen först trodde att han menade Ballingstorp, och sen tappade de hakan när de insåg att det verkligen var Bali på andra sidan jordklotet :D

Så kan det gå... :o


En nätbekants barn sattes felaktigt i särskolan. Senare fick hon börja i vanlig skola, gick över till folkhögskola och har nu gått på universitetet, med framgång.

Det är fantamig tragiskt med såna misstag. Vore man i USA skulle man stämma skiten ur de som tagit såna beslut.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in