Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav alixha » 2016-08-14 11:56:57

Turkiska författningsdomstolen har röstat igenom en ändring av sin sexuallagstiftning.
Tidigare har det varit olagligt att ha sex med barn under 15 år – men det är det inte längre.
Nu ska det räcka med samtycke för att räknas som myndig.

Lagen träder i kraft i den 13 januari 2017.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23337983.ab

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, vad är det för äckliga människor som sitter och beslutar sådana här saker? Fy fan.

Moderator Alien: Ändrade rubriken då den var något missvisande.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Turkiet slopar åldersgräns för sex

Inläggav Flatline » 2016-08-14 12:34:28

Ja du vem kan det vara?
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Turkiet slopar åldersgräns för sex

Inläggav slackern » 2016-08-14 12:37:29

Fyfan då skulle jag avråda barnfamiljer att semestra i det där äckliga landet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Turkiet slopar åldersgräns för sex

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-14 22:09:36

Vidrigt. Så j-a sjukt. :evil:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Turkiet slopar åldersgräns för sex

Inläggav atoms » 2016-08-14 22:19:20

alixha skrev:
Turkiska författningsdomstolen har röstat igenom en ändring av sin sexuallagstiftning.
Tidigare har det varit olagligt att ha sex med barn under 15 år – men det är det inte längre.
Nu ska det räcka med samtycke för att räknas som myndig.

Lagen träder i kraft i den 13 januari 2017.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23337983.ab

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, vad är det för äckliga människor som sitter och beslutar sådana här saker? Fy fan.


Nej, de slopar inte åldersgränsen - de sänker den till 12 år.

Åk inte till Turkiet.

Köp inte turkiska varor.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Alien » 2016-08-15 2:27:58

DN skrev:Så här heter det i utslaget som antogs med 7 röster mot 6:

”Lagen måste skilja mellan ett fyraårigt barn och en fjortonåring, som kan förstå innebörden av sexuella relationer och kan ge sitt samtycke”.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kritik-mot-ny-syn-pa-overgrepp-mot-barn/Gränsen

Tja, går det vid 15 år så går det vid 14 år etc. Men någonstans måste gränsen dras. 12 år är för lågt. Och det verkar inte som lagen gör skillnad mellan två jämnåriga och en underårig tjej och en vuxen man.

Det positiva är att det än så länge finns folk som protesterar. Men frågan är om det hjälper, Erdogan går ju på som en ångvält och bryr sig inte om protester inom landet, inte heller utomlands ifrån ("Sköt era egna affärer", blir hans reaktion).

Psykiatern Bahar Gökler, som leder det turkiska förbundet mot barnövergrepp, säger att tanken att minderåriga skulle ge sitt ”samtycke” till sexuella akter är ”katastrofal”.

Det turkiska kvinnoförbundet TKDF meddelar att det kommer att göra allt för att få domstolens utslag ogiltigförklarat, ”om vi så måste vända oss till Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg”.


Hade inte Erdogan infört att mänskliga rättigheter enligt Europakonventionen skulle upphävas tillfälligt (ha!)?

Nu ska det bli ordning och reda, bort med sekularitet och mänskliga rättigheter, flickor ska giftas bort så fort de kommer i puberteten och inte utbilda sig och bli bråkstakar som säger emot sina män.

På senare år har antalet föräldrar som ansöker om att få gifta bort minderåriga döttrar ökat kraftigt. Den nya ordningen, efter författningsdomstolens utslag, skulle göra sådana ansökningar överflödiga.


Tanken på att Turkiet någonsin ska kunna bli medlem av EU verkar mer och mer som ett dåligt skämt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 11:42:15

Hörde det igår. Min son har alltid koll på nyheterna och han tyckte också att det är vidrigt. Jag tycker mest att det är konstigt, eftersom Turkiet ändå är ett islamskt land, och även om det inte är som några extrema länder så är det väl ändå ganska tabu att ha sex före äktenskapet. Så varför blev det inte äktenskap från 12-års-åldern?

Om vi utgår ifrån att det ska gynna männen - Erdogan lär ju inte stifta såna lag för att ge tjejerna mer frihet - även om det är lagligt att ha sex med en 12-åring så lär det ju bli ett himla bråk med tjejens hela släkt. Och det blir det också om tjejen är 15 eller 16. Vad vinner man på en sån lag?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav slackern » 2016-08-15 12:06:21

Toblerone skrev:Om vi utgår ifrån att det ska gynna männen - Erdogan lär ju inte stifta såna lag för att ge tjejerna mer frihet - även om det är lagligt att ha sex med en 12-åring så lär det ju bli ett himla bråk med tjejens hela släkt. Och det blir det också om tjejen är 15 eller 16. Vad vinner man på en sån lag?


Att dom kan ha sex med minderåriga turister?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 12:08:02

slackern skrev:
Toblerone skrev:Om vi utgår ifrån att det ska gynna männen - Erdogan lär ju inte stifta såna lag för att ge tjejerna mer frihet - även om det är lagligt att ha sex med en 12-åring så lär det ju bli ett himla bråk med tjejens hela släkt. Och det blir det också om tjejen är 15 eller 16. Vad vinner man på en sån lag?


Att dom kan ha sex med minderåriga turister?


Det har du rätt i! Det tänkte jag inte på! Men det är ju verkligen det enda. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav DIProgan » 2016-08-15 13:14:51

One third of all marriages in Turkey are child marriages and one third of women get married under the age of 18.
https://en.wikipedia.org/wiki/Child_marriage_in_Turkey
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav rdos » 2016-08-15 13:21:44

alixha skrev:Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, vad är det för äckliga människor som sitter och beslutar sådana här saker? Fy fan.


Tja, det är rätt så äckligt när homosexuella hånglar offentligt med.

atoms skrev:Nej, de slopar inte åldersgränsen - de sänker den till 12 år.

Åk inte till Turkiet.


Nej, åk till Ryssland istället. :mrgreen:

Alien skrev:Tja, går det vid 15 år så går det vid 14 år etc. Men någonstans måste gränsen dras. 12 år är för lågt. Och det verkar inte som lagen gör skillnad mellan två jämnåriga och en underårig tjej och en vuxen man.


Det ska den inte. Sådana hänsyn ska inte tas.



Moderator atoms - rättade ett felattribuerat citat.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav slackern » 2016-08-15 13:44:52

rdos skrev:Nej, åk till Ryssland istället. :mrgreen:


Nej tack vill varken besöka Ryssland eller Turkiet. Ryssland och Turkiet är alldeles för odemokratiska länder och dessutom vill jag inte ha med Putintroll att göra.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 13:52:58

rdos skrev:
Alien skrev:Tja, går det vid 15 år så går det vid 14 år etc. Men någonstans måste gränsen dras. 12 år är för lågt. Och det verkar inte som lagen gör skillnad mellan två jämnåriga och en underårig tjej och en vuxen man.


Det ska den inte. Sådana hänsyn ska inte tas.


Jo, det ska den. Det är en himla skillnad om det handlar om två ungefär jämnåriga ungdomar som är kära, eller om en vuxen som utnyttjar en yngre tjej.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 13:56:04

DIProgan skrev:
One third of all marriages in Turkey are child marriages and one third of women get married under the age of 18.
https://en.wikipedia.org/wiki/Child_marriage_in_Turkey


Ja, det kunde jag också misstänka.
DIProgan skrev:
One third of all marriages in Turkey are child marriages and one third of women get married under the age of 18.
https://en.wikipedia.org/wiki/Child_marriage_in_Turkey


Det kunde jag tänka mig. Det står att man kan gifta sig vid 15 år. För tidigt, helt klart, men jag tycker fortfarande att det då är konstigt att ha 12-års-gräns för sex.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 13:56:42

oops! :oops:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav rdos » 2016-08-15 14:08:38

Toblerone skrev:
rdos skrev:
Alien skrev:Tja, går det vid 15 år så går det vid 14 år etc. Men någonstans måste gränsen dras. 12 år är för lågt. Och det verkar inte som lagen gör skillnad mellan två jämnåriga och en underårig tjej och en vuxen man.


Det ska den inte. Sådana hänsyn ska inte tas.


Jo, det ska den. Det är en himla skillnad om det handlar om två ungefär jämnåriga ungdomar som är kära, eller om en vuxen som utnyttjar en yngre tjej.


Det är ingen skillnad i min värld iaf. Antingen så är en 12-åring (eller 15-åring) redo för sex eller inte. Åldern på sexpartner spelar ingen roll för om man är mogen eller inte. Dessutom så anser jag inte att jämnåriga ungdomar måste ha sex bara för att de är kära. Vi förbjuder dem trots allt inte att vara kära, bara att ha sex.

Vad gäller just samtycke och att bli utnyttjad, så tror jag att jämnåriga killar är rätt så duktiga på att försöka övertala tjejer till sex de egentligen inte vill ha, så när man påstår att ålderskillnad betyder att någon utnyttjas men att vara jämnårig "är ok" så har man knappast något relevant att komma med. Så i min värld så kan antingen en ungdom lämna giltigt samtycke, och då spelar inte åldern på den som vill ha sex någon roll, eller inte.

I de fall det finns en beroendeställning, så ska det kunna göra samtycke ogiltigt, men det behöver inte heller relateras till ålder.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Moggy » 2016-08-15 14:28:27

Bojkotta Spanien och Italien med...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Toblerone » 2016-08-15 15:52:11

rdos skrev:
Toblerone skrev:
rdos skrev:Det ska den inte. Sådana hänsyn ska inte tas.


Jo, det ska den. Det är en himla skillnad om det handlar om två ungefär jämnåriga ungdomar som är kära, eller om en vuxen som utnyttjar en yngre tjej.


Det är ingen skillnad i min värld iaf. Antingen så är en 12-åring (eller 15-åring) redo för sex eller inte. Åldern på sexpartner spelar ingen roll för om man är mogen eller inte. Dessutom så anser jag inte att jämnåriga ungdomar måste ha sex bara för att de är kära. Vi förbjuder dem trots allt inte att vara kära, bara att ha sex.

Vad gäller just samtycke och att bli utnyttjad, så tror jag att jämnåriga killar är rätt så duktiga på att försöka övertala tjejer till sex de egentligen inte vill ha, så när man påstår att ålderskillnad betyder att någon utnyttjas men att vara jämnårig "är ok" så har man knappast något relevant att komma med. Så i min värld så kan antingen en ungdom lämna giltigt samtycke, och då spelar inte åldern på den som vill ha sex någon roll, eller inte.

I de fall det finns en beroendeställning, så ska det kunna göra samtycke ogiltigt, men det behöver inte heller relateras till ålder.


Du har nog rätt, men bara i teorin. I praktiken ÄR det oftast så att det finns en beroendeställning vid åldersskillnad eller att en äldre person använder sin livserfarenhet för att manipulera den yngre.

I Tyskland har man en ganska komplicerad lagstiftning. Under 14 är det helt förbjudet, 14- och 15-åringa tjejer - då spelar det roll hur gammal killen är. Och från 16 är det helt fritt. Jag har en gång i tiden tyckt att det är krångligt, men jag börjar just se att det kan finnas fördelar med det. :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav alixha » 2016-08-15 19:56:59

@moderator Alien
Rubriken var Aftonbladets egna rubrik på artikeln.
Tack ändå för ändringen, detta var mer tydligt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav alixha » 2016-08-15 20:11:20

Alien skrev:
DN skrev:Så här heter det i utslaget som antogs med 7 röster mot 6:


Det sitter alltså 7 personer med bestämmande makt i Turkiet som tycker det är mumsfilibabba med 12-åriga ungar.

Make love, not war ... eller? :-)006
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Huggorm » 2016-08-15 20:12:26

alixha skrev:
Alien skrev:
DN skrev:Så här heter det i utslaget som antogs med 7 röster mot 6:


Det sitter alltså 7 personer med bestämmande makt i Turkiet som tycker det är mumsfilibabba med 12-åriga ungar.

Make love, not war ... eller? :-)006
Landet styrs av ett gäng pedobears.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav slackern » 2016-08-15 20:24:51

Huggorm skrev:
alixha skrev:
Alien skrev:


Det sitter alltså 7 personer med bestämmande makt i Turkiet som tycker det är mumsfilibabba med 12-åriga ungar.

Make love, not war ... eller? :-)006
Landet styrs av ett gäng pedobears.


Presidenten sparkade ju ett stort gäng sekulariserade domare och åklagare.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-15 21:19:11

alixha skrev:
Alien skrev:
DN skrev:Så här heter det i utslaget som antogs med 7 röster mot 6:


Det sitter alltså 7 personer med bestämmande makt i Turkiet som tycker det är mumsfilibabba med 12-åriga ungar.

Make love, not war ... eller? :-)006


Man blir ju spyfärdig. :-)013
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Turkiet sänker åldersgräns för sex från 15 år till 12 år

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-15 21:47:39

-Motbjudande och fullkomligt horribelt.

Pedofiler bland de högsta beslutsfattarna?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in