Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 15:42:22

OK, då förstår jag bättre.

Fast om du nu omskolar dig för att du inte fungerade på ditt gamla arbete, borde inte AF ha ett ansvar där? Jag tycker att det är just AF som du borde koncentrera dig på, och inte FK. Men jag har precis börjat processen med dottern, så jag vet inte. Hon har dessutom fördelen att hon kan leva nästan gratis, så på så vis har inte systemet samma slags hållhakar på henne som på dig som måste överleva.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 15:50:43

Jag tycker också AF borde ha ett ansvar, men då jag inte går utbildningen via dem tycker de att det är CSN jag ska vända mig till, och det har jag gjort. Jag kommer få studiemedel på 4500 kronor/månad, men det räcker inte till hyran och alla räkningar. Då jag är sjukskriven de övriga 50% får jag inte ens vara inskriven på AF.

Hoppas det löser sig för din dotter!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 16:02:52

Kan du inte få studiemedel från CSN för heltid istället, och få dispens (eller något) på att läsa i långsammare tempo?

Vad anser AF om utbildningen du valt? Kan du inte få dem att stå för den istället, eller anser de inte du ska gå den? Har de inga rimliga alternativ som kan fungera för dig? För även om du inte får vara inskriven på AF, så måste de ändå ha några förslag som kan funka för dig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 16:30:01

Jag ska testa det, jag ska kontakta dem på måndag. AF kan säkert ge mig aktivitetsstöd, men det är lägre än studiemedlet.

Jag blir mest runtslussad, ingen vill ta ansvar. Jag har hjälpt min bror förut och vet att sådant här kan ta flera år att reda ut och jag har inte flera år. Jag vill börja plugga så snart så möjligt så jag kan komma ut i arbetslivet. Slackern gav mig tips om att söka pengar ur stiftelser och jag funderar på att testa även om jag var emot det först.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Re: Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Moggy » 2016-08-13 16:30:31

Liljan skrev: Och att hålla på med pappren socialen kräver är ett heltidsjobb. Jag kan plugga eller fylla i papper, jag kan inte göra båda.


Inte så jobbigt. Listan över sökta jobb fixar man kvällen före, in på Ams och skriv av några från listan över lediga jobb. Det är ju inte så att dom ringer och kollar att du verkligen har sökt jobbet.

Gick på soc ett par år. La typ ett par timmar per månad för att fixa papperen. Fick beröm där för att jag hade så bra koll på mina papper. Gäller att veta vad som gör dom nöjda istället för att gå den långa vägen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 16:48:43

Jo, problemet med AF är just att man blir runtslussad. När jag ringde till FK, så fick jag en specifik kontaktperson på AF som var insatt i just dotterns problematik. Hon på FK sade just att man lätt kan bli runtslussad om man kommer in fel väg på AF. Det är möjligt att din FK oxå har en handläggare som är insatt i denna problematik, och som kanske har någon bra kontaktperson på AF. Om inte annat, fråga handläggaren för din ansökan om det finns någon lämplig person på AF att kontakta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 17:55:04

Moggy skrev:
Liljan skrev: Och att hålla på med pappren socialen kräver är ett heltidsjobb. Jag kan plugga eller fylla i papper, jag kan inte göra båda.


Inte så jobbigt. Listan över sökta jobb fixar man kvällen före, in på Ams och skriv av några från listan över lediga jobb. Det är ju inte så att dom ringer och kollar att du verkligen har sökt jobbet.

Gick på soc ett par år. La typ ett par timmar per månad för att fixa papperen. Fick beröm där för att jag hade så bra koll på mina papper. Gäller att veta vad som gör dom nöjda istället för att gå den långa vägen...

Om det inte är så jobbigt kanske du kan komma hem till mig och fixa det åt mig. För mig är det jobbigt, inte bara för pappersarbetet utan för stressen att hamna på gatan när som helst. Förövrigt kan jag inte söka några jobb då jag är sjuk. Jag kan inte jobba alls och inte vara inskriven på AF heller. Jag skulle kunna få ett jobb imorgon om jag ville det, men jag klarar tyvärr inte av att jobba just nu.

Jag har ingen lust att bli bidragsberoende, jag vill ut i arbetslivet så snart så möjligt. Ska jag gå på socialbidrag får jag inte plugga och då blir jag också fast hos socialen i flera år. Hur man kan gå på socialbidrag i flera år som frisk övergår förövrigt mitt förstånd.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav Liljan » 2016-08-13 17:57:14

rdos skrev:Jo, problemet med AF är just att man blir runtslussad. När jag ringde till FK, så fick jag en specifik kontaktperson på AF som var insatt i just dotterns problematik. Hon på FK sade just att man lätt kan bli runtslussad om man kommer in fel väg på AF. Det är möjligt att din FK oxå har en handläggare som är insatt i denna problematik, och som kanske har någon bra kontaktperson på AF. Om inte annat, fråga handläggaren för din ansökan om det finns någon lämplig person på AF att kontakta.

Det är inte bara hos AF man blir runtslussad utan hos alla myndigheter. Du verkar ha fått intrycket att jag frågar här först, jag har kanske ägnat 60-80 timmar åt det här. Jag har pratat med de flesta man kan prata med.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilket bidrag kan jag få efter aktivitetsersättningen?

Inläggav rdos » 2016-08-13 18:32:33

Jag har haft tillräckligt att göra med myndigheter för en livstid, mestadels socialen, skolan, dagis och annat sk*t så jag vet hur det inte fungerar. Med dottern och FK och AF slipper iaf jag bli ifrågasatt som förälder då hon är myndig, så det känns beytdligt bättre att ta tag i det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in