Den vänliga språkpolistråden

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav nallen » 2016-08-06 19:32:04

kiddie skrev:Hur ska man hålla reda på allt?

Man kommer rätt långt på att ha rättstavningen installerad och påslagen i nätbläddraren.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav kiddie » 2016-08-06 20:54:48

Mm, har det för engelska. Har ingen aning om vilka svenska ord jag stavar fel istället. Men känner att jag börjar förlita mig på rättstavningsprogrammet, som om det gör jättemycket om jag stavar fel på ett engelskt ord. Det känns nästan läskigt att skriva utan nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-09 20:05:05

En del människor verkar ha svårt att se när det skall vara "att" och när det skall vara "och". På Erikshjälpen får man gratis kaffe och bulle (eller skumrulle om man är glutenintolerant) om man skänker grejer. I kafeterian sitter dock en lapp riktad till personalen: "Det är ett major no-no och ge kunder med gratiskupong något annat fika."
(Min fetmarkering.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav snuggelhund » 2016-08-09 20:12:40

Kahlokatt skrev:En del människor verkar ha svårt att se när det skall vara "att" och när det skall vara "och". På Erikshjälpen får man gratis kaffe och bulle (eller skumrulle om man är glutenintolerant) om man skänker grejer. I kafeterian sitter dock en lapp riktad till personalen: "Det är ett major no-no och ge kunder med gratiskupong något annat fika."
(Min fetmarkering.)


Den lappen borde fixas till snarast.

Ger ett synnerligen inkompetent intryck.

Undra om det kan vara typiskt fel våra nysvenskar gör. Skulle gissa på det.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-09 20:24:43

snuggelhund skrev:
Kahlokatt skrev:En del människor verkar ha svårt att se när det skall vara "att" och när det skall vara "och". På Erikshjälpen får man gratis kaffe och bulle (eller skumrulle om man är glutenintolerant) om man skänker grejer. I kafeterian sitter dock en lapp riktad till personalen: "Det är ett major no-no och ge kunder med gratiskupong något annat fika."
(Min fetmarkering.)


Den lappen borde fixas till snarast.

Ger ett synnerligen inkompetent intryck.

Undra om det kan vara typiskt fel våra nysvenskar gör. Skulle gissa på det.


Nej, jag tror den är skriven av vår högst ursvenska arbetsledare. Och jag tror inte att hon har dyslexi, hon gör inte den typen av grammatiska fel.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav snuggelhund » 2016-08-09 20:33:28

Kahlokatt skrev:
snuggelhund skrev:
Kahlokatt skrev:En del människor verkar ha svårt att se när det skall vara "att" och när det skall vara "och". På Erikshjälpen får man gratis kaffe och bulle (eller skumrulle om man är glutenintolerant) om man skänker grejer. I kafeterian sitter dock en lapp riktad till personalen: "Det är ett major no-no och ge kunder med gratiskupong något annat fika."
(Min fetmarkering.)


Den lappen borde fixas till snarast.

Ger ett synnerligen inkompetent intryck.

Undra om det kan vara typiskt fel våra nysvenskar gör. Skulle gissa på det.


Nej, jag tror den är skriven av vår högst ursvenska arbetsledare. Och jag tror inte att hon har dyslexi, hon gör inte den typen av grammatiska fel.


Då är det rent häpnadsväckande uselt.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Huggorm » 2016-08-09 20:57:58

Jag ser ofta att folk tagit fel på "att" och "och", och det brukar vara pursvenskar. Förstår inte riktigt varför det blivit så vanligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav nallen » 2016-08-09 21:39:45

Det finns ett antal gränsfall som nog är så allmänt accepterade att de bidrar till förvirringen.
Nu går jag och sover till exempel, har nog ursprungligen varit nu går jag [för] att sova. Eller gissar jag fel?

Det skulle kunna tänkas vara extra vanligt i gnällbältet och strax norr därom härrörande dialekter. :-)063
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-09 21:52:55

nallen skrev:Det finns ett antal gränsfall som nog är så allmänt accepterade att de bidrar till förvirringen.
Nu går jag och sover till exempel, har nog ursprungligen varit nu går jag [för] att sova. Eller gissar jag fel?


Nej, det är rätt. "Jag går och handlar" var från början "jag går att handla".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav nallen » 2016-08-09 21:56:38

Jag undrar om inte såna glidningar ger upphov till sånt som er skylt. Det kan ju till och med vara en pågående förändring.

Jag såg en gång ett intressant, men missriktat, klotter; på en gammal emaljskylt med texten "Förbjudet parkera cyklar mot väggen" hade någon lagt till ett "att" som korrigering.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Fröken Fräken » 2016-08-10 10:58:26

När man pratar så uttalar man ju ofta "och" och "att" likadant, nämligen "å". "Ja går å handlar. "De e förbjudet å ge nåt annat fika".
Då blir det ju svårt att skilja på dem när man ska skriva något (precis som "de" och "dem", som båda uttalas "dom").
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zirre » 2016-09-10 10:37:21

Anonyma språkpoliser (Facebook)
https://www.facebook.com/groups/2910540236/
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Fenren » 2016-09-10 10:41:45

Kahlokatt skrev:
nallen skrev:Det finns ett antal gränsfall som nog är så allmänt accepterade att de bidrar till förvirringen.
Nu går jag och sover till exempel, har nog ursprungligen varit nu går jag [för] att sova. Eller gissar jag fel?


Nej, det är rätt. "Jag går och handlar" var från början "jag går att handla".


Intressant.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zirre » 2016-09-10 11:02:21

Fenren skrev:
Kahlokatt skrev:
nallen skrev:Det finns ett antal gränsfall som nog är så allmänt accepterade att de bidrar till förvirringen.
Nu går jag och sover till exempel, har nog ursprungligen varit nu går jag [för] att sova. Eller gissar jag fel?


Nej, det är rätt. "Jag går och handlar" var från början "jag går att handla".


Intressant.
det Många skriver och när det ska stå att.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav River » 2016-09-10 17:43:13

Den vänliga språkpolistråden

Jeg bestreber meg på å skrive mest mulig korrekt grammatikk, og er det noe jeg er i tvil om, så søker jeg gjerne.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Dagobert » 2016-09-17 19:13:02

Toblerone skrev:Jag är verkligen språkmänniska, utbildad översättare och lärare.

I så fall tror jag du borde se över din användning av de och dem.
Klippt ur en annan tråd:
Toblerone skrev:[...] Det gäller ju att hitta på dem andra (felaktiga) alternativen så att man inte direkt ser att de är fel. Och även om det inte är fallet så råkar man ibland konstruera två eller tre av dem svaren efter samma mönster. Och då kan nån som gör testet se att dem svaren har nåt gemensamt så det kanske är det alternativet som inte har det. Så, det är väldigt svårt att göra bra såna prov - jag brukade få bra på såna för att jag ofta såg mönstren, kanske gynnar dem Aspies [...]

Nog ska de 4 understrykningarna vara de?
Se tråden Att använda DE och DEM.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-17 19:30:32

Dagobert skrev:
Toblerone skrev:Jag är verkligen språkmänniska, utbildad översättare och lärare.

I så fall tror jag du borde se över din användning av de och dem.
Klippt ur [ur=http://www.aspergerforum.se/post1411936.html#p1411936l]en annan tråd[/url]:
Toblerone skrev:[...] Det gäller ju att hitta på dem andra (felaktiga) alternativen så att man inte direkt ser att de är fel. Och även om det inte är fallet så råkar man ibland konstruera två eller tre av dem svaren efter samma mönster. Och då kan nån som gör testet se att dem svaren har nåt gemensamt så det kanske är det alternativet som inte har det. Så, det är väldigt svårt att göra bra såna prov - jag brukade få bra på såna för att jag ofta såg mönstren, kanske gynnar dem Aspies [...]

Nog ska de 4 understrykningarna vara de?
Se tråden Ur tråden Att använda DE och DEM.


Den tredje och fjärde, ja. Där tog jag fel, men det var också en komplicerat konstruktion. Övriga - nej. Där ska det vara "dem". Och jag har en liten nackdel också, eftersom svenska inte är mitt modersmål. Men det brukar bli rätt. Förutom just såna jäkligt komplicerade meningar. Som jag själv hittade på. :D


Moderator: Flyttat från mest-irriterande-med-nt-t48987-192.html
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Flinta » 2016-09-17 20:20:50

Åas. Å andra sidan.

Vad tänker ni om det uttrycket?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Dagobert » 2016-09-17 20:54:50

Toblerone skrev:
Dagobert skrev:
Toblerone skrev:Jag är verkligen språkmänniska, utbildad översättare och lärare.

I så fall tror jag du borde se över din användning av de och dem.
Klippt ur en annan tråd:
Toblerone skrev:[...] Det gäller ju att hitta på dem andra (felaktiga) alternativen så att man inte direkt ser att de är fel. Och även om det inte är fallet så råkar man ibland konstruera två eller tre av dem svaren efter samma mönster. Och då kan nån som gör testet se att dem svaren har nåt gemensamt så det kanske är det alternativet som inte har det. Så, det är väldigt svårt att göra bra såna prov - jag brukade få bra på såna för att jag ofta såg mönstren, kanske gynnar dem Aspies [...]

Nog ska de 4 understrykningarna vara de?
Se tråden Ur tråden Att använda DE och DEM:


Den tredje och fjärde, ja. Där tog jag fel, men det var också en komplicerat konstruktion. Övriga - nej. Där ska det vara "dem". Och jag har en liten nackdel också, eftersom svenska inte är mitt modersmål. Men det brukar bli rätt. Förutom just såna jäkligt komplicerade meningar. Som jag själv hittade på. :D


Jag tror du har fel, dels pga min språkkänsla, dels pga dessa rader i Att använda DE och DEM.
Zombie skrev: före adjektiv(-attribut) ersätts "dem" med ett "de" även i objektsställning.
post166107.html#p166107

Zombie skrev:Undantag: när ett bestämningsord kommer efter "dem", faller "m":et: "Jag ska säga hejdå till de människor som inte hinner stanna", eller " ~ till de små gröna män som inte hinner stanna".
Endast då
post166116.html#p166116

Edit: Jag är ingen expert så Zombie-citaten kanske inte är relevanta.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav HGJ » 2016-09-17 23:25:46

Dagobert skrev:
Toblerone skrev:
Dagobert skrev:I så fall tror jag du borde se över din användning av de och dem.
Klippt ur en annan tråd:

Nog ska de 4 understrykningarna vara de?
Se tråden Ur tråden Att använda DE och DEM:


Den tredje och fjärde, ja. Där tog jag fel, men det var också en komplicerat konstruktion. Övriga - nej. Där ska det vara "dem". Och jag har en liten nackdel också, eftersom svenska inte är mitt modersmål. Men det brukar bli rätt. Förutom just såna jäkligt komplicerade meningar. Som jag själv hittade på. :D


Jag tror du har fel, dels pga min språkkänsla, dels pga dessa rader i Att använda DE och DEM.

Zombie skrev: före adjektiv(-attribut) ersätts "dem" med ett "de" även i objektsställning.
post166107.html#p166107

Zombie skrev:Undantag: när ett bestämningsord kommer efter "dem", faller "m":et: "Jag ska säga hejdå till de människor som inte hinner stanna", eller " ~ till de små gröna män som inte hinner stanna".
Endast då
post166116.html#p166116

Edit: Jag är ingen expert så Zombie-citaten kanske inte är relevanta.

Jodå, de är relevanta. Toblerone har dock en viss poäng. I ett tidigare skede av svenskans historia kasusböjdes de även när det inte var självständigt:

http://www.aspergerforum.se/post595509.html#p595509

HGJ skrev:
Kimmelie skrev:
Zombie skrev:Resonemanget bakom att numera "tillåta" objektsformer som de i kassan och de som gillar språken lär vara, om jag minns rätt, att man också kan betrakta dem som halvfasta uttryck i stil med adjektivuttryck som de gröna skorna, där de i objektsställning redan är praxis.


"de gröna skorna" - där är ju "de" bestämd artikel, inte objekt...
"Jag gillar gröna skor."
"Jag gillar de gröna skorna, men inte andra gröna skor."
"Jag gillar de gröna skorna, men inte de svarta."
"De gröna skorna är snyggare än de svarta."

Men det led den bestämda artikeln ingår i, d.v.s. de gröna skorna o.s.v., kan i sin tur fungera som objekt. Ursprungligen böjdes de likadant oavsett om det var självständigt, som i De gillar mig, eller förenat, som i De gröna personerna gillar mig, vilket ännu är fallet i isländskan. Företalet till 1734 års lag avslutas med uttrycket them frommom til skydd, och them vrångvisom til späkt, vilket i senare lagupplagor ändrats till de fromma till skydd, och de vrångvisa till späkt (jfr. oss till skydd och eder till späkt, med de personliga pronomenen i objektsform). Om man inte hade börjat skilja mellan självständigt och förenat de skulle man idag skriva på följande sätt:

Jag gillar dem gröna skorna men inte andra skor.
Jag gillar dem gröna skorna men inte dem svarta.
De gröna skorna är snyggare än de svarta.

http://www.aspergerforum.se/post425203.html#p425203

HGJ skrev:Dessutom kasusböjs isländskans þeir, till skillnad från de i nutida svenska, även när det står förenat med ett substantiv (eller substantiverat adjektiv). I svenskan har vi:



SJÄLVSTÄNDIGT

här är de som ...

från dem som ...



FÖRENAT

här är de bananer som ...

från de bananer som ...



I isländskan spelar det däremot ingen roll huruvida þeir är självständigt eller förenat:



SJÄLVSTÄNDIGT

hér eru þeir sem ...

til þeirra sem ...

frá þeim sem ...

um þá sem ...



FÖRENAT

hér eru þeir bananar sem ...

til þeirra banana sem ...

frá þeim banönum sem ...

um þá banana sem ...
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Dagobert » 2016-09-18 19:29:20

HGJJodå, de är relevanta. Toblerone har dock en viss poäng. I ett tidigare skede av svenskans historia kasusböjdes de även när det inte var självständigt:

http://www.aspergerforum.se/post595509.html#p595509

[quote="HGJ skrev:
Kimmelie skrev:
Zombie skrev:Resonemanget bakom att numera "tillåta" objektsformer som de i kassan och de som gillar språken lär vara, om jag minns rätt, att man också kan betrakta dem som halvfasta uttryck i stil med adjektivuttryck som de gröna skorna, där de i objektsställning redan är praxis.


"de gröna skorna" - där är ju "de" bestämd artikel, inte objekt...
"Jag gillar gröna skor."
"Jag gillar de gröna skorna, men inte andra gröna skor."
"Jag gillar de gröna skorna, men inte de svarta."
"De gröna skorna är snyggare än de svarta."

Men det led den bestämda artikeln ingår i, d.v.s. de gröna skorna o.s.v., kan i sin tur fungera som objekt. Ursprungligen böjdes de likadant oavsett om det var självständigt, som i De gillar mig, eller förenat, som i De gröna personerna gillar mig, vilket ännu är fallet i isländskan. Företalet till 1734 års lag avslutas med uttrycket them frommom til skydd, och them vrångvisom til späkt, vilket i senare lagupplagor ändrats till de fromma till skydd, och de vrångvisa till späkt (jfr. oss till skydd och eder till späkt, med de personliga pronomenen i objektsform). Om man inte hade börjat skilja mellan självständigt och förenat de skulle man idag skriva på följande sätt:

Jag gillar dem gröna skorna men inte andra skor.
Jag gillar dem gröna skorna men inte dem svarta.
De gröna skorna är snyggare än de svarta.

Tack, HGJ.
Så i ett tidigare skede av svenskans historia, t.ex. 1734, skrev man "jag gillar dem gröna skorna".
Det säger inget om vad som är normalt idag. Zombie-citaten säger att det ska vara de.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav HGJ » 2016-09-18 22:40:02

Dagobert skrev:Tack, HGJ.
Så i ett tidigare skede av svenskans historia, t.ex. 1734, skrev man "jag gillar dem gröna skorna".

Man måste gå längre tillbaka än så för att hitta ett sådant system någorlunda konsekvent tillämpat. Uttrycket them frommom til skydd, och them vrångvisom til späkt får nog anses ha varit mer eller mindre arkaiskt redan på 1730-talet. I företalet till lagen står även detta:

... finnes ei allenast af the lagar, som thes Landsmän, hvilka i the tider, härifrån utgåt, infört i the Länder och Riken, hvaröfver the rådande blifvit, som bevisligit är af the Giöthers och Longobarders Lagar, hvilcka ännu äro för handen ...

Här hittar vi alltså af the lagar, i the tider, i the Länder och Riken. Hade lagboksförfattarna varit lika arkaiserande genom hela företalet skulle de ha skrivit af them lagom, i them tidom, i them Landom och Rikom (med moderna stavning: av dem lagom, i dem tidom, i dem landom och rikom).

SAOB skriver under uppslagsordet den:

Redan under medeltidens sista skede började i den adjektiviska anv. de oblika kasusformerna liksom den särskilda formen för fem. sing. så småningom komma ur bruk. I den ä. nysv. anträffas dock ännu de flesta af dessa gamla böjningsformer.

Om formen dem i adjektivisk användning (d.v.s. när den är förenad och inte självständig):

I dat.-ack. pl. förekommer them (dem osv.), ss. pron. sällsynt (mest i den till best. art. sig närmande anv. som omtalas under III 1 a α β‘) till början af 1700-t., ss. best. art. jämförelsevis ofta ända fram till c. 1750; i nutida sv. användes den ännu stundom arkaistiskt i uttr. lyckan står dem djärfvom bi.

I lyckan står dem djärvom bi är dem bestämd artikel. Förenat demonstrativt (determinativt) pronomen är det i exempelvis tacka dem mannom som... (på nutida svenska: tacka de män som ...).

(SAOB-artikeln publicerades år 1910.)

Dagobert skrev:Det säger inget om vad som är normalt idag. Zombie-citaten säger att det ska vara de.

Ja, det gör de. Zombie antyder dock med ordet "redan" att han är medveten om att det en gång varit annorlunda:

Zombie skrev:Resonemanget bakom att numera "tillåta" objektsformer som de i kassan och de som gillar språken lär vara, om jag minns rätt, att man också kan betrakta dem som halvfasta uttryck i stil med adjektivuttryck som de gröna skorna, där de i objektsställning redan är praxis.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Dagobert » 2016-09-19 2:21:44

Vad jag kan förstå av HGJs inlägg är att "Jag tycker om dem gröna skorna" är en form som var föråldrad redan på 1700-talet.

Då skulle alla 4 "dem" i citatet ovan bytas mot "de" i nutida svenska.
Eller har jag fel?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 14:28:20

Oh my.... jag är ju glad att jag inte är svensklärare. Det är ju hur komplicerat som helst. Nr. 4 har du också rätt i - det är ju egentligen också subjekt, bara lite omvänd mening. Och Nr. är både/och, dvs. ett objekt som blir till subjekt i nästa bisats. Kan hända att det blir "de" då. Ni får ursäkta att jag har svårt att hänga med i alla väldigt djupa funderingar här. Jag kan, i alla fall just nu, inte riktigt koncentrera mig på det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in