Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav typkanin » 2016-08-03 7:37:37

Hur går man tillväga? Hur svårt är det?
Om vi utgår från att diagnosen faktiskt stämmer, men man inte vill vara stämplad med en diagnos. Man kan "låsa" sin läkarmanual (eller vad det kallas) men det tar inte bort den dokumenterade diagnosen och hindren som den medför.

Om det är mycket svårt att få diagnoser tillbakadragna, varför är det det?
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Thurizas » 2016-08-03 8:25:52

Som jag förstått det går det inte att få en diagnos bara borttagen. Du måste gå igenom en ny utredning som visar på annat. Så var det i mitt eget fall.

Låsa sin manual har jag aldrig hört talas om. Men även som "låst" är ju diagnosen kvar där. Vad är syftet med en låst manual? Blir det hemlig på något sätt vips och allt som sagts osv inte går att nå?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Liljan » 2016-08-03 9:11:57

Det går väldigt lätt att låsa ens journal. Du beställer bara ett papper där diagnosen har sats och fyller i, så är det klart. Då kan bara de på kliniken där du utreddes se dina journaler därifrån.

Vad är syftet med att ta bort diagnosen? Vilka begränsningar upplever du? Du behöver ju inte berätta om diagnosen för någon.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav typkanin » 2016-08-03 10:53:16

Thurizas skrev:Som jag förstått det går det inte att få en diagnos bara borttagen. Du måste gå igenom en ny utredning som visar på annat. Så var det i mitt eget fall.

Låsa sin manual har jag aldrig hört talas om. Men även som "låst" är ju diagnosen kvar där. Vad är syftet med en låst manual? Blir det hemlig på något sätt vips och allt som sagts osv inte går att nå?


Ja man kan låsa journalen som Liljan sa men då är den bara otillgänglig för lägre instanser så att säga.
Det finns fortfarande begränsningar i val av yrke och dyligt.

Så för att bli av med diagnosen så måste man alltså göra om prov osv och i princip lura det och den som håller i det?
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Liljan » 2016-08-03 11:10:27

Du får inte bli diskriminerad på grund av din diagnos och dina chefer får absolut inte titta i dina journaler. Blir du diskriminerad pga Asperger begår dina chefer ett lagbrott och du kan anmäla dem.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav typkanin » 2016-08-03 14:37:51

Liljan skrev:Du får inte bli diskriminerad på grund av din diagnos och dina chefer får absolut inte titta i dina journaler. Blir du diskriminerad pga Asperger begår dina chefer ett lagbrott och du kan anmäla dem.


Hur ska man få jobb som polis eller dylikt till att börja med?
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-03 18:18:02

På ett företag som Left is Right har alla en diagnos.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav colaflaska » 2016-08-03 22:43:29

Dreamtrance skrev:På ett företag som Left is Right har alla en diagnos.

Jaha, utbildar de poliser? Om inte, varför kände du att det var ett nödvändigt tillägg? TS pratar uppenbarligen om jobb där en diagnos hindrar dig från att ens gå utbildningen. (Polis, brandman, militär)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-04 0:21:00

Min kusin som är polis säger att de psykiska testerna med största sannolikhet kommer sortera ut de med autistiska drag ändå. Men de kan inte hindra någon från att söka.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav xty3457 » 2016-08-04 5:20:49

Fick inte vara med i hemvärnet pga min diagnos.

Mitt råd om du vill bli militär eller polis.
Nämn inget om diagnoser etc när du mönstrar/antagningsprövar.
Sen kan man ju alltid bli bortsorterad ändå, men då har man ju i alla
fall fått en sportslig chans och blivit bedömd utan människors
fruktansvärda fördomar så fort de ser ordet diagnos..
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav rapchic » 2016-08-04 9:13:33

xty3457 skrev:Fick inte vara med i hemvärnet pga min diagnos.

Mitt råd om du vill bli militär eller polis.
Nämn inget om diagnoser etc när du mönstrar/antagningsprövar.
Sen kan man ju alltid bli bortsorterad ändå, men då har man ju i alla
fall fått en sportslig chans och blivit bedömd utan människors
fruktansvärda fördomar så fort de ser ordet diagnos..


Fast vid vissa tillfällen måste man säga om man har diagnos tex då man söker körkortstillstånd. Att ljuga på sånt är straffbart.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav slackern » 2016-08-04 16:39:10

rapchic skrev:
xty3457 skrev:Fick inte vara med i hemvärnet pga min diagnos.

Mitt råd om du vill bli militär eller polis.
Nämn inget om diagnoser etc när du mönstrar/antagningsprövar.
Sen kan man ju alltid bli bortsorterad ändå, men då har man ju i alla
fall fått en sportslig chans och blivit bedömd utan människors
fruktansvärda fördomar så fort de ser ordet diagnos..


Fast vid vissa tillfällen måste man säga om man har diagnos tex då man söker körkortstillstånd. Att ljuga på sånt är straffbart.


Jag vet en på forumet som är anställd som soldat fastän vederbörande hade en AS diagnos vid anställning, vi har även ett par hemvärnsmän med diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav rapchic » 2016-08-04 16:49:25

slackern skrev:
rapchic skrev:
xty3457 skrev:Fick inte vara med i hemvärnet pga min diagnos.

Mitt råd om du vill bli militär eller polis.
Nämn inget om diagnoser etc när du mönstrar/antagningsprövar.
Sen kan man ju alltid bli bortsorterad ändå, men då har man ju i alla
fall fått en sportslig chans och blivit bedömd utan människors
fruktansvärda fördomar så fort de ser ordet diagnos..


Fast vid vissa tillfällen måste man säga om man har diagnos tex då man söker körkortstillstånd. Att ljuga på sånt är straffbart.


Jag vet en på forumet som är anställd som soldat fastän vederbörande hade en AS diagnos vid anställning, vi har även ett par hemvärnsmän med diagnos.


Jag vet inte hur det är med det men folk rekommenderar ibland att man ska undvika att säga att man har diagnos, jag ville bara påpeka att det inte alltid gör att undvika
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav slackern » 2016-08-04 16:51:32

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:
Fast vid vissa tillfällen måste man säga om man har diagnos tex då man söker körkortstillstånd. Att ljuga på sånt är straffbart.


Jag vet en på forumet som är anställd som soldat fastän vederbörande hade en AS diagnos vid anställning, vi har även ett par hemvärnsmän med diagnos.


Jag vet inte hur det är med det men folk rekommenderar ibland att man ska undvika att säga att man har diagnos, jag ville bara påpeka att det inte alltid gör att undvika


Det har du alldeles rätt i och ett bra råd du gav för det är ju faktiskt olagligt som du påpekade, jag tror jag bara typ påpekade att det är inte kört att få en anställning som soldat eller befäl fastän du har en diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Zima33 » 2016-08-08 17:31:08

Liljan skrev:Det går väldigt lätt att låsa ens journal. Du beställer bara ett papper där diagnosen har sats och fyller i, så är det klart. Då kan bara de på kliniken där du utreddes se dina journaler därifrån.

Spärra journalen kallas det och det är lite olika vilka som kommer åt den när den är spärrad. När jag spärrade min psykjournal så fick jag veta att bara den mottagningen jag gick på skulle få åtkomst till den. Detta har visat sig vara fel. På sistone har jag insett att alla mottagningar och avdelningar inom Stockholms södra psykiatri kan läsa den. :-| Kul.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Liljan » 2016-08-23 6:55:59

typkanin skrev:
Liljan skrev:Du får inte bli diskriminerad på grund av din diagnos och dina chefer får absolut inte titta i dina journaler. Blir du diskriminerad pga Asperger begår dina chefer ett lagbrott och du kan anmäla dem.


Hur ska man få jobb som polis eller dylikt till att börja med?

Du går utbildningen och söker jobb som alla andra. Sålänge du inte behöver extra stöd i arbetet behöver du inte berätta för någon.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Liljan » 2016-08-23 6:57:41

Zima33 skrev:
Liljan skrev:Det går väldigt lätt att låsa ens journal. Du beställer bara ett papper där diagnosen har sats och fyller i, så är det klart. Då kan bara de på kliniken där du utreddes se dina journaler därifrån.

Spärra journalen kallas det och det är lite olika vilka som kommer åt den när den är spärrad. När jag spärrade min psykjournal så fick jag veta att bara den mottagningen jag gick på skulle få åtkomst till den. Detta har visat sig vara fel. På sistone har jag insett att alla mottagningar och avdelningar inom Stockholms södra psykiatri kan läsa den. :-| Kul.

Ja, det är väl ganska logiskt. Men går du till vårdcentralen eller besöker psykiatrin i Sollentuna tillexempel kan de inte se journalen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav rapchic » 2016-08-23 9:42:50

Liljan skrev:
typkanin skrev:
Liljan skrev:Du får inte bli diskriminerad på grund av din diagnos och dina chefer får absolut inte titta i dina journaler. Blir du diskriminerad pga Asperger begår dina chefer ett lagbrott och du kan anmäla dem.


Hur ska man få jobb som polis eller dylikt till att börja med?

Du går utbildningen och söker jobb som alla andra. Sålänge du inte behöver extra stöd i arbetet behöver du inte berätta för någon.


Vissa tillfällen måste man berätta, tex då man tar körkort. Jag vet inte hur det är med polisutbildningen däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav xty3457 » 2016-12-05 20:01:25

Vet ni om andra som är med i hemvärnet och har asperger diagnos berättade om den när de sökte dit, för att vara ärlig och öppen, eller om de så att säga inte nämnde något om den.

Ville visa att jag är en seriös och rak person när jag sökte till hemvärnet, därför valde jag att berätta.

Säger inte heller att det är ett ideal att inte nämna något om en diagnos om man söker till polisen, grundläggande militär utbildning eller söker anstälning som soldat, då förtroende mellan utbildningsdeltagare/soldat/polis och arbetsgivare naturligtvis behöver bygga på förtroende.

Forsätter att vara aktiv i organisationer som har anknytning till Sveriges försvarsmakt, som jag trivs med och känner att jag utvecklas i.

Hoppas att jag någon gång kanske kunde få föreläsa för någon inom försvarsmakten i en framtid, kring hur man kunde jobba mer med att göra individuella bedömingar kring sökanden som har olika diagnoser.

Känner också att civilanställningar inom försvarsmakten och polisen kunde vara en bra väg att öppna upp dessa för människor som har diagnoser, om det skulle anses att deras diagnoser skulle vara ett hinder för patrullerande eller krigförande befattningar.

Känner också att det är bra att jag fortsatt är aktiv i organisationer som har anknytning till försvarsmakten för att visa att personer som har diagnoser, även kan fungera i dessa.

Låt oss hoppas på en förändring i denna fråga någon gång.
Hälsningar Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav slackern » 2016-12-05 21:25:23

rapchic skrev:
Liljan skrev:
typkanin skrev:
Hur ska man få jobb som polis eller dylikt till att börja med?

Du går utbildningen och söker jobb som alla andra. Sålänge du inte behöver extra stöd i arbetet behöver du inte berätta för någon.


Vissa tillfällen måste man berätta, tex då man tar körkort. Jag vet inte hur det är med polisutbildningen däremot


Dom har väl psykologutvärderingar och lite sådana där saker. Vi kan ju inte ha poliser som har taskig impulskontroll och pucklar på folk med batongen till höger och vänster.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav rapchic » 2016-12-06 8:42:34

slackern skrev:
Dom har väl psykologutvärderingar och lite sådana där saker. Vi kan ju inte ha poliser som har taskig impulskontroll och pucklar på folk med batongen till höger och vänster.

Jo dom har psykologutvärderingar men jag vet inte om man måste berätta på samma sätt som då man tar körkort tex
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Få autismdiagnosen tillbakadragen?

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-13 11:36:46

Ja var likadan när jag var yngre diagnosen SKA BORT!!

Men nu bryr jag mig inte. Fortfarande mår jag dåligt när släkt och vänner tar upp diagnosen i olika sammanhang då ja ej vill prata om den.
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in