Klädstil vid begravning i kapell?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klädstil vid begravning i kapell?

Inläggav XktQg361vbm » 2016-04-15 11:26:19

Hej
Jag har en fundering på vad som egentligen "gäller" och ej utmärker sig på en begravning för en kvinna. jag Gillar Inte klänningar och skulle vilja ha något snyggt bekvämt stilfullt men som skall passa min kropp och stil också på denna kommande begravning i maj ? kan man ha typ svart skjorta ett par byxor samt ett par lågskor på ett sådant tillfälle jag vill nämligen känna mig bekväm i det också samtidigt och skulle behöva tips råd, finns det några bra affärer (inga svindyra nu ) men som har typ den stilen av kläder som används vid begravning i ett kapell? eller var man vända sig om inte kan så mycket om sånt här ?
Tacksam om kan få lite tips råd /Mimmi
XktQg361vbm
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-04-07

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav Kostymhippie » 2016-04-17 17:26:08

Svarta snyggbrallor med svart eller vit blus och svarta läderskor med låg klack funkar säkerligen.
H&M och KappAhl kan ha snygga, inte alltför dyra, kläder ibland.
Annars finns ju Lindex och Axelssons som säljer tjejkläder.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav slackern » 2016-04-17 17:31:41

Kostymhippie skrev:Svarta snyggbrallor med svart eller vit blus och svarta läderskor med låg klack funkar säkerligen.
H&M och KappAhl kan ha snygga, inte alltför dyra, kläder ibland.
Annars finns ju Lindex och Axelssons som säljer tjejkläder.


En fråga är det inte kutym att ha på sig vit blus/skjorta på sig på en begravning? Men sedan beror väl mycket på vad som står på inbjudan eller tidningsnotisen.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav kullan » 2016-04-17 17:36:57

Svarta / marinblå byxor eller kjol. Vit eller svart blus.Om en vit blus används kan man ha en svart eller marinblå kavaj eller kofta över den. Svarta neutrala skor. Lofers eller dyl blir bra. Neutrala smycken.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav Flinta » 2016-04-17 17:49:39

Om du känner någon kvinna som har ungefär samma klädstorlek och/eller kroppsform finns möjligheten att hon redan har kläder i sin garderob som du kan låna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav Alien » 2016-04-18 2:29:02

När min far dog mitt i högsommaren gick jag till en helt vanlig affär och köpte en svart kjol och en svart top. Om det var lämpligt tänkte jag inte på, kom bara ihåg svart. Hade en svart kavaj också.

När min mor dog var det mitt i vintern. Så då hade jag svarta långbyxor och svart polotröja, tror jag, kläder som jag redan hade. Det var fullt upp med att hjälpa min far med alla begravningsbestyr, så att handla kläder tänkte jag inte så mycket på.

Som icke närmast sörjande så skulle jag nog bara tänka på att ha mörka kläder, alltså inte helsvart om man inte har sådana kläder redan. Ibland står det tydligen "valfri klädsel" i inbjudan/annons.

Tydligen ska närmast sörjande herrar ha vit slips, andra svart slips. Men det beror väl på hur strikt det är. Dvs hur gammaldags och traditionella de närmast sörjande är. Eller hur man tror att den avlidna/e ville ha det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav Geisha » 2016-04-18 11:31:44

Min kära mormor begravdes i kapell sommaren 2005 och då bar jag svarta finbyxor som jag gick och köpte på H&M och en svart skjorta med 3/4 ärm. Jag hade inga passande skor så jag lånade ett par svarta boots med taxklack av min mamma.

Min pappa begravdes förra sommaren och då hade jag på mig en svart knälång klänning från Gina Tricot med tunna svarta strumpbyxor, en grå kavaj (också den från Gina Tricot) och ett par svarta herrskor av märket Vagabond. Den begravningen var dock inte i ett kapell utan utomhus då min pappa skulle begravas på muslimskt sätt.
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

klädstil vid begravning i kapell ?

Inläggav XktQg361vbm » 2016-08-08 16:15:19

:D det fixade sig bra med kläder helnöjd med urvalet :)
XktQg361vbm
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-04-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in