Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Inläggav Flinta » 2016-08-05 23:38:47

Här finns många uppsatser om AS (bara att söka på "Aspergers" så kan man välja vad man vill läsa):

http://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=-532
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Inläggav Flinta » 2016-08-06 0:03:15

Den som hittar en vettig :wink: får gärna tipsa i tråden. Finns 220 stycken att gå igenom och/eller sortera bort direkt beroende av intresse.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Inläggav ankhh » 2016-08-06 0:14:31

Jag skummade "Vuxna personer med Aspergers syndrom och social identitet" av Maude Andersson, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn%3Anbn% ... Adiva-1438, och tyckte den var riktigt vettig. Den handlar (underförstått) om oss som genomlidit skola, etc, med diverse problem, och som fått klargörande diagnos först som vuxna. Författaren har förstått vad hon har läst, och visar ovanlig inlevelseförmåga (tycker jag).

Citat från början av slutdiskussionen:

Inledningsvis uttryckte jag en förhoppning om att få svar på mina frågor, om hur
personer med AS upplever sin sociala identitet i interaktion med andra människor och
om de använder någon form av strategi för att klara av sina svårigheter. Jag ställde
också frågan om personer med AS har någon önskan om att bli NT och om man kan lära
sig att bli NT. Av materialet tolkar jag det som att det aldrig hos någon funnits någon
djup och intensiv önskan om att bli som ”alla andra”. Visserligen kan det ibland
uttryckas en ytligare önskan om att försöka anpassa sig för att vara så lik andra
människor utan aspergistiska drag som möjligt men att det mer kanske gjorts för att få
vara med i gemenskapen eller för att det förväntats av dem, inte för att det funnits en
fast förankrad önskan hos dem själva om att bli fullkomligt NT. För mig verkar det som
att det går att anpassa sig till en viss gräns men att denna anpassning är allt för krävande
och energislukande för att orka hållas uppe särskilt länge, så svaret på frågan om man
kan lära sig att bli NT framstår för mig ganska utsiktslös. Med tanke på att ett Asperger-
beteende är en personlighetstyp vilket gör att en person är den person han är, förefaller
det helt orimligt att man skulle kunna lära sig att bli en annan person.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Inläggav Abazi » 2016-08-06 7:17:09

Det var väldigt bra skrivet. Jag själv är nu i det stadiet att jag inte längre orkar efterlikna NT, och ska försöka börja lära mig att vara mig själv istället. En betydligt lättare lektion hoppas jag.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Inläggav Flinta » 2016-08-06 11:42:58

+1 på slutdiskussionen :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Studentuppsatser om AS på högskolenivå

Inläggav Bali » 2016-08-06 16:06:41

Abazi skrev:Det var väldigt bra skrivet. Jag själv är nu i det stadiet att jag inte längre orkar efterlikna NT, och ska försöka börja lära mig att vara mig själv istället. En betydligt lättare lektion hoppas jag.

Tyvärr har jag märkt att det är en lektion som inte är så förbakat lätt faktiskt. Tyvärr. :-)004

Men det får förstås inte hindra oss från att ändå fortsätta sträva efter det målet. :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in