Behöver få prata av mig med någon

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav ingetbranamn » 2016-07-21 0:55:41

Hej, för en tid sen så tog jag en paus från den här sidan av orsaker jag inte minns men hursomhelst. Jag sitter ensam hemma och känner bara att jag har målat in mig själv i ett hörn, det är en lång historia men jag gjorde tidigare där jag pratade om att flytta från Sverige är ett exempel, jag levde med psykos då efter att ett trauma från förr gjort sig påmint och det summerar det hela väldigt väl, jag kunde inte ta hand om mig själv och så skulle jag flytta från Sverige.

Jag skulle beskriva det hela nu som rörigt, ytterst rörigt och jag vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom det här själv. :cry: Jag har haft det så svårt, jag har haft svårt att sortera och planera och samtidigt svårt med det sociala samspelet, även om det har blivit bättre med båda delarna så är det fortfarande inte så bra som det hade kunnat vara.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-21 19:39:23

Prata på bara, dömer inte andra om de inte dömer mig.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav alixha » 2016-07-21 22:31:33

Du kan ju antingen fortsätta skriva här, du kan ansöka om att gå med i den mer privata delen av forumet eller så kan du slänga iväg ett PM om du behöver prata.

Fördelen med att skriva i en vanlig tråd istället för PM är ju att man kan få många olika förslag och synpunkter från olika personer med olika erfarenheter.

Berätta gärna mer.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav ingetbranamn » 2016-07-25 19:25:10

Så, nu har jag möjlighet att prata igen. Det är som så att jag tänker negativt nästan hela tiden, det är hela tiden "Jag är så jävla dålig" och sånt där, jag försöker dock att tänka positivt, jag försöker verkligen men det är svårt. Vet du vad man kan göra i den situationen för att kunna skicka den negativa på semester?

Tack till er som ställde upp i PM, jättefint av er!
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav antonius » 2016-07-25 20:15:59

ingetbranamn skrev:Så, nu har jag möjlighet att prata igen. Det är som så att jag tänker negativt nästan hela tiden, det är hela tiden "Jag är så jävla dålig" och sånt där, jag försöker dock att tänka positivt, jag försöker verkligen men det är svårt. Vet du vad man kan göra i den situationen för att kunna skicka den negativa på semester?

Tack till er som ställde upp i PM, jättefint av er!



Att hela tiden försöka tänka positiva saker, när man inte mått så bra en längre tid är svårt. Vi människor hamnar ibland i en spiral av mindre bra tankegångar som blir bara värre och värre, men om man istället försöker hitta strån av saker att ta sig för, så man åtm stundtals, flyttar fokus från nedbrytande saker. Förhoppningen är ju att tillslut se saker med lite nya "filter", låter som piece of cake men är inte så lätt alltid.

Vad ska man gör då? Ja det beror på vad man har för förutsättningar, är du ung kanske Pokemon Go är bättre än att börja knyta mattor och vise versa. Istället för att älta saker, är det klassiska att tänka sig att man stoppar all skit i en låda och skicka den till månen, men att göra fysiska saker är bra och kan inte skada motionera, laga mat, sex, allt som bryter av ångestmonstrena som vill ta över ens sinnen, lycka till... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-26 1:16:26

Svårt att prata när det är så opreciserat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Behöver få prata av mig med någon

Inläggav Nisse1982 » 2016-07-26 9:07:19

ingetbranamn skrev:Hej, för en tid sen så tog jag en paus från den här sidan av orsaker jag inte minns men hursomhelst. Jag sitter ensam hemma och känner bara att jag har målat in mig själv i ett hörn, det är en lång historia men jag gjorde tidigare där jag pratade om att flytta från Sverige är ett exempel, jag levde med psykos då efter att ett trauma från förr gjort sig påmint och det summerar det hela väldigt väl, jag kunde inte ta hand om mig själv och så skulle jag flytta från Sverige.

Jag skulle beskriva det hela nu som rörigt, ytterst rörigt och jag vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom det här själv. :cry: Jag har haft det så svårt, jag har haft svårt att sortera och planera och samtidigt svårt med det sociala samspelet, även om det har blivit bättre med båda delarna så är det fortfarande inte så bra som det hade kunnat vara.


Jag har haft exakt samma problem som du i många år. Har flyttat sammanlagt 12 gånger de senaste 15 åren sen jag fick egen lägenhet.
Det som hjälpt mig är mediciner som t ex mirtazapin, nu tar jag abilify sporadiskt. Man får lite mer ro i sig själv på dom symptomen iallafall, hjälper inte allt. Ingenting annat än mediciner hjälper mig för dessa saker.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in