Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav Puzzle » 2016-07-23 15:13:43

I juni var det premiär för ”Hitta Doris” i Moskva. På en biograf anpassad för autistiska barn.

..I landet där barn med autism inte ens fick gå i skolan för några år sen medans i Sverige (SF) "har dom inte tänkt på det". Känns ju lite illa att vara efter Ryssland i speciella anpassningar för minoriteter.. :wink:

Kit: Biografer visar film för autistiska barn
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav Dagobert » 2016-07-23 15:38:20

Dessutom är dörrarna till salongen öppna, så att publiken kan komma och gå lite som den vill, eller ”stå upp, dansa, gå, skrika eller sjunga!”, som amerikanska biografkedjan AMC (med 346 biografer) utlovar i sitt ”sensory friendly films”-program, för personer med autism eller ”andra speciella behov”.

Säkert bra för den som vill skrika och dansa men... :roll:
Den sortens autism-anpassningar förstör förståelsen för aspergare när vi nu är inklämda under autismspektrum.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav slackern » 2016-07-23 15:43:40

Dagobert skrev:
Dessutom är dörrarna till salongen öppna, så att publiken kan komma och gå lite som den vill, eller ”stå upp, dansa, gå, skrika eller sjunga!”, som amerikanska biografkedjan AMC (med 346 biografer) utlovar i sitt ”sensory friendly films”-program, för personer med autism eller ”andra speciella behov”.

Säkert bra för den som vill skrika och dansa men... :roll:
Den sortens autism-anpassningar förstör förståelsen för aspergare när vi nu är inklämda under autismspektrum.


Jag tillhör ju den där gruppen som har perceptuella problem, så för mig skulle det inte fungera att gå på en bio med skrikande och dansande barn, i och för sig är inte jag ett barn, så hela konceptet är nog inte tänkt för mig eller dig.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav Dagobert » 2016-07-23 15:46:36

slackern skrev:
Dagobert skrev:Säkert bra för den som vill skrika och dansa men... :roll:
Den sortens autism-anpassningar förstör förståelsen för aspergare när vi nu är inklämda under autismspektrum.

Jag tillhör ju den där gruppen som har perceptuella problem, så för mig skulle det inte fungera att gå på en bio med skrikande och dansande barn, i och för sig är inte jag ett barn, så hela konceptet är nog inte tänkt för mig eller dig.

Nej naturligtvis, men allmänheten tänker autister som autister.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav Puzzle » 2016-07-24 8:48:10

"Ja fy för att anpassa saker för dom som har det som svårast, vi borde stänga in dom i nån källare så att dom inte kan smutsa ner vår "fina" diagnos."

Jösses.... :roll:

Jag tycker åtminstone att det är bra att barn som troligtvis inte kunnat vara på bio tidigare för att dom har varit "för stökiga" nu har chansen till att få uppleva det. Varken NT:s eller aspergare/lättare autism behöver ju gå dit.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav Dagobert » 2016-07-24 13:59:04

Det jag menade var att
Många autistiska barn tycker nog att det är störande med skrik och dans, sånt handlar nog mer om utvecklingsstörning av olika slag.
och att
Aspergare borde inte gå under samma diagnos som autister som vill skrika och dansa på bio.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Biobesök för barn med autism (i Ryssland av alla ställen..)

Inläggav Dagobert » 2016-07-24 21:30:23

Nu såg jag att det var en amerikansk biografkedja som skrev "you can feel free to be you! We turn the lights up, and turn the sound down, so you can get up, dance, walk, shout or sing!".

Det menar jag är lika störande för autister som för andra. Det verkar mer som en metod att möjliggöra för familjer att ta med sina utvecklingsstörda barn och därmed få tystare "vanliga" föreställningar. Ökad biljettförsäljning, inte autismanpassning.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6459916 skrev:utgångarna till biosalongen är hela tiden öppna, så man får röra sig som man vill under filmen [...]
För vissa barn som gick dit med sina föräldrar var det första gången någonsin som de var på bio. Och för familjerna, var det för några, första gången som de kunde gå på bio tillsammans.

https://kit.se/2016/07/22/55493/rysslan ... iska-barn/ skrev:Att ha autism innebär inte sällan överkänslighet för ljud och andra känslointryck.
– Just att det blir mörkt och för mycket ljud brukar vara bland det svåraste för barnen, säger Anna Paulsen, på Autism- och aspergerföreningen Östergötland.

Det låter mera sansat och vettigt. Men kalla det inte autism-anpassning; om diverse stök tillåts blir det inte specifikt autism-anpassat. Hur man ska göra istället vet jag inte.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in