Vad är en aspergerklass?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är en aspergerklass?

Inläggav nano » 2008-09-04 19:25:36

Läste ordet kort och funderade på vad det är.
Vad gör man där och hur fungerar det?
Är det olika på olika skolor?


Moderator Alien: Flyttad från Aspergare och vården.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Vad är en aspergerklass?

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-04 19:46:50

nano skrev:Läste ordet kort och funderade på vad det är.
Vad gör man där och hur fungerar det?
Är det olika på olika skolor?


Det är väl en klass för ungar med AS, anpassad på olika sätt, och förhoppningsvis med specialpedagoger som kan npf bättre än andra och förstår att vissa problem inte uppstår om omgivningen har rätt förhållningssätt och inte utsätter glina för det de inte fixar, mer än nödvändigt. En klass där man tar fasta på ungarnas styrkor och jobbar på deras svagheter utan att se dem uteslutande som ett problem (som är så vanligt i vanliga skolan).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:04:35

Jag efterlyser de som gått i aspergerklass, jag vill höra deras mening. Det är väldigt lätt för utomstående att säga att verksamheten ifråga är jättebra, men det omdömet kan ju bara ges av de som själva befinner sig i/har befunnit sig i aspergerverksamheter.

Själv har jag en allt annat än positiv bild av det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-04 20:10:45

KrigarSjäl skrev:Jag efterlyser de som gått i aspergerklass, jag vill höra deras mening. Det är väldigt lätt för utomstående att säga att verksamheten ifråga är jättebra, men det omdömet kan ju bara ges av de som själva befinner sig i/har befunnit sig i aspergerverksamheter.

Själv har jag en allt annat än positiv bild av det.


Allt annat än positiv bild av AS-klasser som företeelse eller AS-klass som du gått i? Det är skillnad.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2008-09-04 20:14:24

KrigarSjäl, hur blev det för dig?
Jag fick gå i en sk. obsklass under ett halvår och det gick mest ut på att jobba långsamt och bli "belönad" med vila.
Jag var ju inte ute efter vila, jag ville ju veta hur saker fungerade, plocka isär och sätta ihop dem så de fungerade eller bygga helt nya saker, blev oftast saker utan praktisk nytta men väldigt intressanta funktioner.

Skulle också gissa på att det är olika på olika ställen men det är som sagt en gissning.
Fick bra hjälp i 1 an 2 an men den var inte inriktad på något speciellt men det var en ruskigt bra skola över huvud taget, man kunde ta tag i det mesta tror jag så här i efterhand.
Har gått i väldigt många skolor, fluttat ungefär varannat år när jag bodde hemma hos mamma o pappa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Mystiqa » 2008-09-04 20:24:51

Varför ska det alltid gå långsamt i en as-klass? kan det inte vara tvärtom också? Att en del med as vill att det ska gå fortare fram.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav nano » 2008-09-04 20:33:26

Nu vet jag inte om det var en AS klass eller inte men jag undrade hur man skulle kunna hinna ikapp genom att jobba långsammare.

En lärare påstod att det gick till så och att jag inte behövde bekymra mig över betygen, de satte ju betyg därifrån utan ämneslärarens inblandning.
Nu var det bara det att jag inte brydde mig om betygen även om det var kul att göra mamma o pappa glada med bättrade betyg :)
Nu blev det iofs sämre betyg där, till slut fick jag sluta för att jag nästan vägrade gå dit antar jag.

Lite lustig kombination tyckte en del lärare, strunta i betygen men ändå en vilja att lära sig saker, tror inte de fick ihop den ekvationen riktigt.
Men så var ju inte betygen viktiga för mig, undrar om inte en del lärare "spelade" att betygen skulle vara någon sorts av alla eftertraktad sak.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2008-09-04 20:37:50

Det positva med Aspergerklass borde ju vara anpassad undervisning och möjlighet att hitta kompisar i stället för mobbare i klassen. Vill man gå fram fortare i ett ämne, behöver man inte vänta på de andra (medelmåttorna) i klassen.

Det negativa jag kan tänka mig är att man inte anpassar sig efter NT-samhället utan utvecklar sin "muppighet" i full frihet. Vilket gör att man är totalt oförberedd inför arbetsmarknadens krav. Det är vad jag har hört, men jag har ingen egen erfarenhet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2008-09-04 20:42:29

Muppighet, jag vet knappt vad det är, verkar som om alla har varsin syn på det ordet.
Men är jag det så är jag damn proud of it :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav JohnNorum » 2008-09-04 20:45:22

Alien skrev:Det positva med Aspergerklass borde ju vara anpassad undervisning och möjlighet att hitta kompisar i stället för mobbare i klassen. Vill man gå fortare fram i ett ämne, behöver man inte vänta på de andra (medelmåttorna) i klassen.

Det negativa jag kan tänka mig är att man inte anpassar sig efter NT-samhället utan utvecklar sin "muppighet" i full frihet. Vilket gör att man är totalt oförberedd inför arbetsmarknadens krav. Det är vad jag har hört, men jag har ingen egen erfarenhet.


Svår avvägning.

Jag skulle nog hellre välja att behålla min muppighet, och slippa en hel del stress under skolåren. Jag tror man kan få mer problem senare i livet av överdriven stress i ungdomsåren, än av bibehållen muppighet.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-04 20:51:15

Alien skrev:Det positva med Aspergerklass borde ju vara anpassad undervisning och möjlighet att hitta kompisar i stället för mobbare i klassen. Vill man gå fortare fram i ett ämne, behöver man inte vänta på de andra (medelmåttorna) i klassen.

Det negativa jag kan tänka mig är att man inte anpassar sig efter NT-samhället utan utvecklar sin "muppighet" i full frihet. Vilket gör att man är totalt oförberedd inför arbetsmarknadens krav. Det är vad jag har hört, men jag har ingen egen erfarenhet.


Hellre några lyckliga år utan mobbning och mer utblommad muppighet (tror faktiskt inte risken är överhängande) än den lilla mänskospillra till barn jag hade i våras, känner iaf JAG inför det.

Orkar inte utveckla temat här och nu, men det jag sett av AS-klasser och skolor verkar väldigt bra, betryggande, utvecklande och inte alls nedlåtande eller muppigt.

På ett ställe sa en elev Det är inte för inte som Einstein hade AS, det är vi som har lite lättare för oss... Eleverna där går vidare till universitetet iaf, muppiga eller ej...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 20:55:32

alfapetsmamma skrev:Allt annat än positiv bild av AS-klasser som företeelse eller AS-klass som du gått i? Det är skillnad.

Jag har erfarenhet, ja. Mer än så säger jag inte.
Det finns säkert bra verksamheter idag, men det lär också finnas en hel del dåliga som drivs av profithungriga privata initiativ eller av rätt och slätt inkompetenta människor.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-04 21:00:02

KrigarSjäl skrev:
alfapetsmamma skrev:Allt annat än positiv bild av AS-klasser som företeelse eller AS-klass som du gått i? Det är skillnad.

Jag har erfarenhet, ja. Mer än så säger jag inte.
Det finns säkert bra verksamheter idag, men det lär också finnas en hel del dåliga som drivs av profithungriga privata initiativ eller av rätt och slätt inkompetenta människor.


Usch ja, tyvärr tror jag du har mer rätt än jag ens vill tänka på!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2008-09-04 21:01:44

Den där profithungern tror jag är ett personlighetsdrag, en del i det TROR jag är dålig eller avsaknad av empati eller kanske ansvar, kanske den typ av människor som bara gör utan tanke.

Funderar om inte hälften av våra politiker är sådana, fördelen skulle då vara att de sätter igång saker men att folk runtikring dem behöver filtrera deras beslut, kanske det vore bra om de fick ge ut förslag men gillas de inte av omgivningen så genomförs de inte heller och gillas de så genomförs de.
Men det måste ju då vara en mix av människor antar jag.
Nåja, ytterligare en teori av nano :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 22:58:00

nano skrev:Den där profithungern tror jag är ett personlighetsdrag, en del i det TROR jag är dålig eller avsaknad av empati eller kanske ansvar, kanske den typ av människor som bara gör utan tanke.

Funderar om inte hälften av våra politiker är sådana, fördelen skulle då vara att de sätter igång saker men att folk runtikring dem behöver filtrera deras beslut, kanske det vore bra om de fick ge ut förslag men gillas de inte av omgivningen så genomförs de inte heller och gillas de så genomförs de.
Men det måste ju då vara en mix av människor antar jag.
Nåja, ytterligare en teori av nano :)

Det där är ett allmänt teoretiserande som inte har med ämnet att göra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:21, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2008-09-04 23:00:57

Ja det har du rätt i, det har inte med ämnet att göra, trodde ingen skulle ha något emot det?
Eller missuppfattade jag nu?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 23:19:14

Jag uppskattar om man försöker resonera klart. Spindelväveri & rebusmakande finns det redan nog av.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2008-09-04 23:22:22

Hmm, det har du rätt i och nu gjorde jag det själv utan att tänka på det, hopaps jag förstått rätt, tror det iaf.
Själva orsaken var att jag spann vidare på en tanke som jag inte tänkt innan.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2008-09-04 23:28:10

Det är vanligt att trådar går off-topic här, du är inte den enda nano.

Det som jag hörde nån säga, som försökte få ut aspergare i arbetslivet, var att aspergerklasser var som en "skyddad verkstad".

Kan vara bättre för självkänslan. Men på något sätt bör de ändå förberedas för livet i NT-världen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-04 23:32:55

Alien skrev:Det som jag hörde nån säga, som försökte få ut aspergare i arbetslivet, var att aspergerklasser var som en "skyddad verkstad".

Kan vara bättre för självkänslan. Men på något sätt bör de ändå förberedas för livet i NT-världen.


Det är större chans att de KAN förberedas för LIVET om de inte knäcks av att bara upplevas och ses som problem, fortsätter jag att hävda. Man kan träna färdigheter i skolan och hemma, oavsett var de går i skolan. Knäcks självkänsla och självförtroende kommer man inte så långt oavsett om man går i den NTigaste av skolor. Vill jag tro iaf. Eller, så är min tanke utifrån min och mina döttrars skolgång.

Udda är ju glina i vilket fall som helst, bättre att jobba på det positiva än att pressa på för att passa in i en NT-mall de ändå inte går ner i utan blåmärken och knäckta revben.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-04 23:48:48

Aspergerverksamheter som erbjuder stimulans och utmaningar är jag naturligtvis för. Det funkar alltså inte att erbjuda "skyddad verkstad", eller ännu värre, "daglig verksamhet" åt intelligenta människor, aspergare eller ej.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2008-09-05 1:10:12

Håller med, dagliga verksamheter av olika sorter är nog mer om man har förståndshandikapp eller?

Stimulans uppskattas ju men utmaningar vetekatten, brukar ju få frågor om utmaning(ar) på jobbintervjuer och jag säger oftast att jag inte gillar utmaningar.
De brukar kolla på mig eller bläddra i sina papper och så säger de tex "men, du har ju gjort det det och det, var inte det en utmaning?".
"Näe, det var kul" säger jag.
De sitter som frågetecken och sedan följer ett samtal av varierande längd och så är man anställd för ett visst projekt oftast

Fast jag har väl ett rätt eftertraktat intresse när det gäller maskinbyggen :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MiaM » 2008-09-05 2:14:57

nano skrev:Den där profithungern tror jag är ett personlighetsdrag, en del i det TROR jag är dålig eller avsaknad av empati eller kanske ansvar, kanske den typ av människor som bara gör utan tanke.

Funderar om inte hälften av våra politiker är sådana, fördelen skulle då vara att de sätter igång saker men att folk runtikring dem behöver filtrera deras beslut, kanske det vore bra om de fick ge ut förslag men gillas de inte av omgivningen så genomförs de inte heller och gillas de så genomförs de.
Men det måste ju då vara en mix av människor antar jag.
Nåja, ytterligare en teori av nano :)


Profithunger och karriärhunger är väl ungefär bara olika sidor av samma mynt? D.v.s. lika väl som att ett privat alternativ kan vara ett fall av profithunger så kan väl ett icke-privat alternativ vara ett fall av karriärhunger? "Vi bildar en AS-klass så har vi varit duktiga här på skolstyrelsen, då kanske jag kan avancera trots att vi satt våra stolpskott som lärare i AS-klassen".

/jourhavande konspirationsteoretiker som är tveksam till att göra saker till höger-vänster-politikfrågor i onödan. :wink:


Annars så vinner man väl på att betrakta politikerna som sägs ovan, om jag ska argumentera för min sak så är det nog bra att visa vilka vinster som politikerna i sitt perspektiv ser med att göra som jag vill.
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-05 2:25:23

KrigarSjäl skrev:Aspergerverksamheter som erbjuder stimulans och utmaningar är jag naturligtvis för. Det funkar alltså inte att erbjuda "skyddad verkstad", eller ännu värre, "daglig verksamhet" åt intelligenta människor, aspergare eller ej.


Problemet är väl om man klumpar ihop alla i samma AS-klass så drar sig de 'bättre' mot mitten. Med 'bättre' avser jag de som har bättre förutsättningar att klara NT-verkligheten än AS-snittet/klass-snittet.

Å andra sidan är väl frågan vad som är "viktigast", att en hel AS-klass går ut med god självkänsla och en viss del av dem får jobb o.s.v. framöver, eller att motsvarande antal elever går ut med knäckt självkänsla men några fler kanske får jobb?

Vad händer med de som får jobb? Hur många av dem jobbar till pensionsålder och lever lyckliga hela livet efter skolan, och hur många kör huvudet i väggen efter några års jobb eller vad som nu kan hända?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 15:48:22, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in