Det här med fokus och brist på intresse

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det här med fokus och brist på intresse

Inläggav Hettan » 2016-07-22 13:00:11

Jo det är ju så här att jag har lite problem med just fokus och brist på intresse med det som verkar intressera vanliga dödliga.

Jag kan känna intresse för någonting i en period, för det mesta är det personlig utveckling och affirmationer jag sysslar med. Att förändra min personlighet till att vara mer i inriktning med mitt sanna jag.

Det här går i perioder. Jag håller på med det intensivt under någon period sen tappar jag intresset och då sysslar jag mest med droger och andra saker som får mig själv att slappna av i väntan på en ny het period av intensivt fokuserande och arbete med min personlighet.

Likadant är det med gymmande. Går intensivt i en period sen skiftar mina intressen och jag går aldrig emot strömmen, jag försöker hålla mig till det jag är intresserad av och mår bra av så mycket som möjligt.

Men... Jag får ju ingen kontinuerlighet på det jag sysslar med. Jag har väldigt lite struktur och sånt, men det plågar mig inte särskilt nämvärt. Jag har aldrig lyckats upprätthålla struktur över en längre period utan som mest i några månader. Det är helt enkelt chaos för det mesta men jag trivs bra i det. Jag avskyr förutsägbarhet och blir lätt uttråkad om det blir för förutsägbart.

Så min fråga som jag försöker definiera genom det här inlägget är nog, är det någon som varit där jag är, har på ett ungefär likadant sätt att fungera, som kan informera mig om det här är en övergående fas i den procedur som är personlig utveckling?

Det blir lite svårt att förstå kanske, utan lite bakgrund om hur det varit? I sådana fall vill jag understryka att jag har gått igenom tre väldigt märkbara faser som passerat hittills. Först så var jag väldigt omedveten om hur jag var, vem jag var osv. Sen blev jag medveten och kände mig fördömd och bitter och arg över att vara i den situationen. Nu i den här fasen har jag insett att det är jag som styr båten och jag kan välja att dirigera om mina tankar genom fokus på uppskattning och det som är bra istället för det som inte är bra.


Ställ gärna frågor om ni undrar över något.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Det här med fokus och brist på intresse

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-22 16:23:01

Kan vara ADHD. Själv har jag ADD och känner igen mig i vad du skriver.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Det här med fokus och brist på intresse

Inläggav Hettan » 2016-07-23 15:42:17

Dreamtrance skrev:Kan vara ADHD. Själv har jag ADD och känner igen mig i vad du skriver.

Jag gillar inte att definiera mig själv med ordet ADD, men ja, enligt psykvården har jag det.

Jag hade hellre valt att använda ordet äventyrare. Jag klarar inte av ett stelt liv. Jag behöver äventyr. Själv äventyrar jag med livsstilar. Jag klarar inte av att leva för stelt. Det måste vara kontrast. Annars dör jag nog av tristess.

Antar att somliga är gjorda för mer jakt och sånt, som var vanligare förr, och vi har det i våra gener. Medans andra var mer samlare.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in