Aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aktivitetsersättning

Inläggav Rexx11 » 2016-07-18 2:11:05

Hej, kära kamratet.

Går just nu ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetstöd för detta. Nu har jag dock varit hos läkaren som har bekräftat att jag inte kan jobba så skickar nu in en ansökan om aktivitetsersättning. Det tar upp till 4 månader innan beslut.

Så frågan lyder kan jag skita i det gär programmet och få pengar av soc under dessa fyra månader eller måste jag fortsätta på skiten trots att jag inte kan jobba?

En fråga till vad händer om det skulle bli avslag på min ansökan?
Rexx11
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-11-21

Aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2016-07-18 13:05:38

Kan du inte vara sjukskriven under tiden fram tills beslutet är fattat?

Om du får avslag på din ansökan om aktivitetsersättning kan du överklaga, får du även avslag där så kan du väl bli sjukskriven en period. Får du även avslag då så är det väl socialen och deras aktiviteter som gäller.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning

Inläggav Liljan » 2016-07-19 13:25:12

Du kan hoppa av, men du får ju inga pengar under tiden, har du sparade pengar funkar det. Aktivitetsersättning betalas ut från den månaden du söker så du kommer få igen pengarna om det blir godkänt, men blir det nekat står du där. Det är alltså en stor risk.

Kom ihåg att söka bostadstillägg också.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning

Inläggav Surkatt » 2016-07-19 13:38:18

Har du någon bra handläggare på Försäkringskassan/Arbetsförmedlingen? Du har ju rätt att få hjälp med sådana saker som detta. Jag fick hjälp från min handläggare på AF.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Aktivitetsersättning

Inläggav Richard » 2016-07-23 14:36:01

Jag hade aktivitetsersättning tills jag var 31-32 år, egentligen får man det till 30 år, nu har jag sjukersättning. Men vid det bytet slarvade jag med pappren, så det tog typ 3 månader, o då fick jag gå till socialen.

Men sen när sjukersättningen kom igång, så fick jag pengar retroaktivt för de 3 månaderna, så fick jag betala tillbaka socialbidraget.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in