Hantera flyttångest?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hantera flyttångest?

Inläggav Meliza » 2016-04-17 20:49:43

Vi ska flytta, jag och min familj. Jag var ju definitivt delaktig i beslutet men nu när det är taget så hanterar jag det dåligt. Jag ångrar mig fullständigt och ligger vaken på nätterna och grubblar över hur det kunde bli så tokigt. Tror det mest handlar om förändringsovilja som jag liksom inte tänkte på först, som inte kom med på plusminus-listorna, som ger sig uttryck i att allt med nya boendet känns fel. Någon som varit med om detta? Vad kan jag göra för att hantera det bättre?
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Hantera flyttångest?

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-18 17:48:12

Hur långt bort ska ni flytta? Om det inte är så långt borta så kan du ändå ha kvar vänner och så. Men om det är längre bort kanske det inte blir lika lätt..
Kan du inte flytta hemifrån då så du slipper känner att det nya boendet känns fel?
Om du inte kan det får du försöka tänka på att du kommer kunna bo nära din familj och ditt rum kan du köra precis som ditt gamla så det inte känns så främmande.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Hantera flyttångest?

Inläggav Meliza » 2016-04-26 14:15:35

Är redan vuxen faktiskt, så det är jag som flyttar med partner och barn.

Och det har fått orimliga proportioner. Det känns som om jag har förstört mitt liv, alldeles på egen hand och med fri vilja. Mitt livs misstag. Jag verkligen tok-ångrar mig och sover dåligt, vaknar och ältar igenom alla tillfällen då jag kunde ha valt annorlunda, när det fortfarande fanns en återvändo.

Inser ju själv att det inte känns så sunt, att jag måste hitta mig ett annat förhållningssätt till det hela, ibland går det, men så vaknar jag på nätterna igen och det känns bara fel. Behöver alla råd och tips jag kan få!
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Hantera flyttångest?

Inläggav H2SO4 » 2016-04-26 14:19:57

Ja det gäller att tänka sig för lite innan man ger sig in i det där livet. Är det hela familjegrejen du ångrar eller bara flytt?
Det är lätt att få panikkänslor direkt men det lär garanterat släppa efter hand när du börjar bli van det nya stället. Försök att få ordning och reda direkt och skaffa dig rutiner och en bra trygghet.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Hantera flyttångest?

Inläggav bilbauer » 2016-07-20 22:15:42

Känner igen mig väldigt mkt. Har skrivit kontrakt på en ny lägenhet i samma stad men börjar nu få kraftig ångest vid tanken på att lämna mitt område och min lägenhet som man är van vid. Fattar inte? Vaknar upp mitt i natten och hoppas allt var en dröm, men nej...
Allt kändes bra innan, det skulle vara kul att byta område och se nya miljöer, det är en fin lägenhet och ett betydligt "finare" område. jag var glad när jag skrev kontraktet. Nu vet jag inte om jag klarar det. Men jag måste givetvis. Verkar som jag aldrig kalkylerade med hur mkt man är vanemänniska.


Kanske hjärnan som spelar än ett spratt?
Senast redigerad av bilbauer 2016-07-20 22:20:48, redigerad totalt 2 gånger.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Hantera flyttångest?

Inläggav bilbauer » 2016-07-20 22:18:56

Meliza skrev:Vi ska flytta, jag och min familj. Jag var ju definitivt delaktig i beslutet men nu när det är taget så hanterar jag det dåligt. Jag ångrar mig fullständigt och ligger vaken på nätterna och grubblar över hur det kunde bli så tokigt. Tror det mest handlar om förändringsovilja som jag liksom inte tänkte på först, som inte kom med på plusminus-listorna, som ger sig uttryck i att allt med nya boendet känns fel. Någon som varit med om detta? Vad kan jag göra för att hantera det bättre?


Hur känns det nu? :-|
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Hantera flyttångest?

Inläggav Toblerone » 2016-07-21 23:46:05

Jag brukar försöka tänka på allt positivt i samband med den nya bostaden. Att göra plus-minus-listor är i princip en bra idé, men just i en sån situation kommer negativa tankar ändå, så då är det nog bättre att bara fokusera på det positiva.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hantera flyttångest?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-21 23:47:19

-Man bestämmer sig innan man gör slag i saken och flyttar.

First you think, then you do.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hantera flyttångest?

Inläggav antonius » 2016-07-22 1:58:38

får ångest bara av att tänka på att flytta, samtidigt gnager det i mig att jag egentligen aldrig trivts någonstans, inte så att säga känt mig hemma, brukar trösta mig med att tänka, att det är nog bara att jag inte är i fas med min omvärld helt enkelt, så att säga lura sig själv lite, då kan det kännas lite bättre om det så att säga finns en liten förklaring... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hantera flyttångest?

Inläggav bilbauer » 2016-07-22 17:36:51

Toblerone skrev:Jag brukar försöka tänka på allt positivt i samband med den nya bostaden. Att göra plus-minus-listor är i princip en bra idé, men just i en sån situation kommer negativa tankar ändå, så då är det nog bättre att bara fokusera på det positiva.

Bra förslag.

Egentligen är val väldigt jobbigt. Hade man inte haft chansen att välja så hade de antagligen gått lättare... Nu funderar man om man gjort fel osv..
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Hantera flyttångest?

Inläggav ankhh » 2016-07-23 0:48:02

bilbauer skrev:
Toblerone skrev:Jag brukar försöka tänka på allt positivt i samband med den nya bostaden. Att göra plus-minus-listor är i princip en bra idé, men just i en sån situation kommer negativa tankar ändå, så då är det nog bättre att bara fokusera på det positiva.

Bra förslag.

Egentligen är val väldigt jobbigt. Hade man inte haft chansen att välja så hade de antagligen gått lättare... Nu funderar man om man gjort fel osv..

Känner igen det där, och tycker också att idén med plus-lista låter bra.

Det hade jag behövt när jag flyttade till min nuvarande lägenhet, fy katten vad jobbigt det var i början trots att jag, precis som du, bilbauer, intellektuellt kände att jag hade bytt upp mig, och det av eget val.

En sak som jag kom på, när jag satt där nyinflyttad med ågren, var att försöka göra vardagliga saker och därmed göra den nya lägenheten till min. Jag hade inte packat med tanke på det, men nu är mitt tips: tänk efter vad du trivs bäst med att göra hemma (ta en kopp te, lyssna på musik, lägga pussel... vad som helst) och se till att packa de saker du behöver i en speciell "packa upp först"-kartong. Sen gör du lägenheten mera hemtam, genom att dricka ditt te, lyssna på musik, och lägga pussel... eller vad som helst. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hantera flyttångest?

Inläggav bilbauer » 2016-07-24 11:37:50

ankhat skrev:
bilbauer skrev:
Toblerone skrev:Jag brukar försöka tänka på allt positivt i samband med den nya bostaden. Att göra plus-minus-listor är i princip en bra idé, men just i en sån situation kommer negativa tankar ändå, så då är det nog bättre att bara fokusera på det positiva.

Bra förslag.

Egentligen är val väldigt jobbigt. Hade man inte haft chansen att välja så hade de antagligen gått lättare... Nu funderar man om man gjort fel osv..

Känner igen det där, och tycker också att idén med plus-lista låter bra.

Det hade jag behövt när jag flyttade till min nuvarande lägenhet, fy katten vad jobbigt det var i början trots att jag, precis som du, bilbauer, intellektuellt kände att jag hade bytt upp mig, och det av eget val.

En sak som jag kom på, när jag satt där nyinflyttad med ågren, var att försöka göra vardagliga saker och därmed göra den nya lägenheten till min. Jag hade inte packat med tanke på det, men nu är mitt tips: tänk efter vad du trivs bäst med att göra hemma (ta en kopp te, lyssna på musik, lägga pussel... vad som helst) och se till att packa de saker du behöver i en speciell "packa upp först"-kartong. Sen gör du lägenheten mera hemtam, genom att dricka ditt te, lyssna på musik, och lägga pussel... eller vad som helst. :-)Happy

Tack för svaret. Det var bra förslag, så skall jag göra. Göra sig hemmastad så snabbt som möjligt så man inte sitter och grubblar och känner sig vilsen.
Tack igen. :-)Happy
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in