Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-18 13:59:53

Flinta skrev:Jag har fått en del bekräftelser på att den övervägande majoriteten på dessa linjer för aspergare är mellan 18-25 år och inte sällan är en "mellanlandning" mellan föräldrahem och/eller behandlingshem och eget boende, gruppboende eller "stödboende".

Är man över arton år är man myndig varför alkoholförbud, väckning, visitering etc känns som förmynderi.
Det som beskrivs känns som rena fängelserutinerna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav slackern » 2016-07-18 15:20:25

KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:Jag har fått en del bekräftelser på att den övervägande majoriteten på dessa linjer för aspergare är mellan 18-25 år och inte sällan är en "mellanlandning" mellan föräldrahem och/eller behandlingshem och eget boende, gruppboende eller "stödboende".

Är man över arton år är man myndig varför alkoholförbud, väckning, visitering etc känns som förmynderi.
Det som beskrivs känns som rena fängelserutinerna.


Låter som att bo på en internatskola, även fast du är myndig har dom regler och dom här reglerna gäller inte endast eleverna som har AS utan alla internatelever, när jag gjorde min värnplikt rådde också alkoholförbud på logementet men vi drack ändå, regler är till för att brytas.

Sedan att vissa som har AS är värsta paragrafryttarna och blir ängsliga så fort andra bryter mot reglerna så är det deras problem.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Liljan » 2016-07-18 16:12:53

Slackern, fast hade ni visitering och väckning också? Fick personalen gå in i rummet hur som helst? En kompis bodde på internat under gymnasiet och inte ens där var det så hårda regler fast de inte var myndiga.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav slackern » 2016-07-18 16:35:46

Liljan skrev:Slackern, fast hade ni visitering och väckning också? Fick personalen gå in i rummet hur som helst? En kompis bodde på internat under gymnasiet och inte ens där var det så hårda regler fast de inte var myndiga.


Vist tusan hade vi visitering och väckning, var tvungna att ha skåpen öppna vid visitationen så att allt var prydligt vikt och upphängt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Liljan » 2016-07-19 1:11:55

Jag hade inte stått ut mer än 15 sekunder. Efter en vecka hade jag brutit ihop totalt och sprungit ut i skogen. Tur att jag är tjej och slapp lumpen. :D
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav slackern » 2016-07-19 1:18:09

Liljan skrev:Jag hade inte stått ut mer än 15 sekunder. Efter en vecka hade jag brutit ihop totalt och sprungit ut i skogen. Tur att jag är tjej och slapp lumpen. :D


Du anar inte hur dom kontrollerade om vi hade bäddat sängarna ordentligt, täcket skulle vara spänt och för att se att täcket var tillräckligt spänt så släppte dom mynt på täcket om myntet studsade så blev bäddningen godkänd.

Men du anar inte hur mycket jag hatade lumpen och ville också bara fly men min pappa övertalade mig att stanna kvar så att jag inte skulle drabbas utav konsekvenser .
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Liljan » 2016-07-19 1:31:33

Jag hade lätt suttit i fängelse istället.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Flinta » 2016-07-19 11:30:42

KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:Jag har fått en del bekräftelser på att den övervägande majoriteten på dessa linjer för aspergare är mellan 18-25 år och inte sällan är en "mellanlandning" mellan föräldrahem och/eller behandlingshem och eget boende, gruppboende eller "stödboende".

Är man över arton år är man myndig varför alkoholförbud, väckning, visitering etc känns som förmynderi.
Det som beskrivs känns som rena fängelserutinerna.


Jag försvarar inte hur deltagarna behandlas utan ifrågasätter precis som du.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Flinta » 2016-07-19 11:36:40

Jag har fått intrycket av att dessa kurser är lektioner i habilitering (ADL, att man ska utvecklas som person) och att det inte handlar om utbildning? Samt att man inte är student eller elev utan deltagare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Liljan » 2016-07-19 12:12:24

Flinta skrev:Jag har fått intrycket av att dessa kurser är lektioner i habilitering (ADL, att man ska utvecklas som person) och att det inte handlar om utbildning? Samt att man inte är student eller elev utan deltagare.

Jag tror också det är så, men jag förstår inte syftet om man inte är utvecklingsstörd. Jag menar har man inte föräldrar som lärt än tvätta, laga mat och såvidare?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-19 14:20:01

En annan poäng är att sådana ställens "utbildningar" väl knappast räknas som en merit i CVt?

Om man har en lindrig aspergerproblematik ska man undvika såna ställen som pesten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Flinta » 2016-07-19 14:23:43

Liljan skrev:
Flinta skrev:Jag har fått intrycket av att dessa kurser är lektioner i habilitering (ADL, att man ska utvecklas som person) och att det inte handlar om utbildning? Samt att man inte är student eller elev utan deltagare.

Jag tror också det är så, men jag förstår inte syftet om man inte är utvecklingsstörd. Jag menar har man inte föräldrar som lärt än tvätta, laga mat och såvidare?


Vissa aspergare behöver stöd med sådant hela livet. Det är väl därför boendestöd finns och att man heller inte ska känna sig som dålig och lat "för att man aldrig lär sig t ex tvätta och städa", betala räkningar och få till en hälsosam dynsrytm (t ex ingår det ju i funktionsnedsättningen att ha problem med t ex igångsättning, rutiner, planering). Man kan vara en högt begåvad aspergare men ses som utvecklingsstörd av omgivningen för att man har problem med dessa saker.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Flinta » 2016-07-19 14:27:25

KrigarSjäl skrev:En annan poäng är att sådana ställens "utbildningar" väl knappast räknas som en merit i CVt?

Om man har en lindrig aspergerproblematik ska man undvika såna ställen som pesten.


Samt t ex Daglig Verksamhet och SIUS-konsulenter då många lätt tycks få en stämpel på sig direkt. De flesta vill inte anställa en som måste ha en konsulent vid sin sida.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Liljan » 2016-07-19 14:56:26

Flinta, jag menar inte att man ska känna sig dålig, det är inte fel att vara utveckligsstörd heller. Boendestöd är en sak, men det här är något helt annat. Jag har mycket svårt att se hur en normalbegåvad skulle dra nytta av en sådan här kurs, det ska möjligtvis vara om man har föräldrar som har försummat än eller om man har fler lite tyngre diagnoser samtidigt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Flinta » 2016-07-19 15:07:38

Liljan skrev:Flinta, jag menar inte att man ska känna sig dålig, det är inte fel att vara utveckligsstörd heller. Boendestöd är en sak, men det här är något helt annat. Jag har mycket svårt att se hur en normalbegåvad skulle dra nytta av en sådan här kurs, det ska möjligtvis vara om man har föräldrar som har försummat än eller om man har fler lite tyngre diagnoser samtidigt.


Boendestöd ger ofta hjälp med ADL, samma saker som man övar på under sin folkhögskoletid (både under lektioner och på internaten). Både boendestödet och folkhögskolan har som mål att man ska bli mer självständig (det diskuteras en del om betydelsen av begreppet "självständig"). Om föräldrar hade kunnat ta bort funktionsnedsättningarna med träning under uppväxten och uppfostra oss till "vanliga" ja då hade vi nog aldrig diagnosticerats med AS.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Montag » 2016-07-19 15:11:10

Erik85 skrev:Kan man få gå på folkhögskola med aktivitetsersättning?

Du kan läsa in betyg på allmän kurs om du söker aktivitetsersättning för förlängd studiegång. Är det andra kurser så får du fråga.

Flinta skrev:Jag har fått intrycket av att dessa kurser är lektioner i habilitering (ADL, att man ska utvecklas som person) och att det inte handlar om utbildning? Samt att man inte är student eller elev utan deltagare.

Gäller alla som går på folkhögskola. Går man en kurs på folkhögskola så räknas man som kursdeltagare. Elev är mer för grundskola- gymnasiet och student avser högskola.
Senast redigerad av Montag 2016-07-19 15:14:28, redigerad totalt 2 gånger.
Montag
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2015-05-22
Ort: Karlstad

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav slackern » 2016-07-19 15:12:05

Flinta skrev:
Liljan skrev:Flinta, jag menar inte att man ska känna sig dålig, det är inte fel att vara utveckligsstörd heller. Boendestöd är en sak, men det här är något helt annat. Jag har mycket svårt att se hur en normalbegåvad skulle dra nytta av en sådan här kurs, det ska möjligtvis vara om man har föräldrar som har försummat än eller om man har fler lite tyngre diagnoser samtidigt.


Boendestöd ger ofta hjälp med ADL, samma saker som man övar på under sin folkhögskoletid (både under lektioner och på internaten). Både boendestödet och folkhögskolan har som mål att man ska bli mer självständig (det diskuteras en del om betydelsen av begreppet "självständig"). Om föräldrar hade kunnat ta bort funktionsnedsättningarna med träning under uppväxten och uppfostra oss till "vanliga" ja då hade vi nog aldrig diagnosticerats med AS.


Så kursen är egentligen en gruppbostad med aktiviteter under dagarna istället för att åka iväg på DV?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Liljan » 2016-07-19 16:52:35

Flinta, du missförstår mig. Jag pratar inte om att ta bort Aspergerdiagnosen. Det finns inga kriterium alls att man inte ska klara av att tvätta och städa för att få en AS diagnos. Det som de här folkhögskolorna lär ut är saker ens föräldrar ska lära sina barn, är man normalbegåvad och har fått en vettig uppfostran förstår jag inte varför man skulle vilja eller behöva gå på en sådan här Folkhögskola, det verkar vara mer en institution än en skola.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Flinta » 2016-07-19 19:20:21

Hallå alla kursdeltagare! Ni fattas oss här. Ni som ännu inte berättat något i tråden. Kom och upplys oss om era erfarenheter av folkhögskolekurser för personer med AS. Så att vi inte behöver spekulera vidare om dessa kurser :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav Emmie » 2016-07-20 21:00:42

Hej
Jag ska börja på en Asperger-kurs i höst. Ska bli spännande. Kommer inte bo där utan det blir som vanlig skolgång.
Emmie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-05

Nån som gått Aspergerkurs på folkhögskola?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 19:35:14

Kan man gå en vanlig kurs på folkhögskolan, men få det lite mer anpassat på grund av Asperger? T ex inga grupparbeten, kanske färre timmar.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in