Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken gymtyp är du?

Nybörjaren (klär sig i vanliga träningskläder)
2
3%
Den alldaglige (vanliga träningskläder)
12
19%
Rehabiliteraren (vanliga träningskläder)
3
5%
Den erfarne (säkert uppträdande)
4
6%
Den komplementttränande (t-tröja med klubbnamn)
0
Inga röster
Gymtjejen (uttrycksfulla kläder som visar den vältränade kroppen)
2
3%
Muskelexhibitionisten (självsäker, minimalt med kläder)
2
3%
Den påbyltade (flera lager som plockas bort vartefter)
1
2%
Ingen av dem
6
10%
Gym, vad är det?
30
48%
 
Antal röster : 62

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2016-07-08 13:07:15

Ännu en meningslös omröstning! :lol:

Enligt en gammal doktorsavhandling av Tom Söderström (Gymkulturens logik - om samverkan mellan kropp, gym och samhälle, Umeå universitet) finns det åtta olika typer. Och de har olika sorts status. Lägst status har nybörjaren, den alldaglige och rehabiliteraren. Sedan kommer Den erfarne och Den komplementtränande. Högst upp är Gymtjejen, Muskelexhibitionisten och Den påbyltade.

Känner ni igen er i någon av dessa? Eller strävar ni efter att bli någon av dessa? Eller stör ni er på andra på gymmet?

Det finns förstås andra indelningar också: Besserwissern, Spännisen, Soffpotatisen, Fanatikern, Stickan, Pratkvarnen, Vrålapan, Löftesgivaren och Gymraggaren. Men det verkar mera vara typer man stör sig på/ser ned på än någon man själv identifierar sig med: http://aktivtraning.se/traning/har-ar-typerna-du-moter-pa-gymmet

Ännu mindre vill man tillhöra någon av dessa "svinjobbiga typer": Svettaren, Slarvern, Rådgivaren (är väl samma som Besserwissern), Prataren, Stönaren (aka Vrålapan), Spegelflexaren och Maskinvilaren: http://www.expressen.se/halsoliv/traning/7-svinjobbiga-typer-vi-alla-traffat-pa-gymmet/

Nybörjaren utstrålar osäkerhet och läser innantill i träningsprogrammet vid varje byte av redskap
Den alldaglige har ökat på vikter och tränar allsidigt
Rehabiliteraren tränar med låga vikter för att rehabilitera skadade/skadeförbygga svaga muskler

Den erfarne Har tränat länge och har ett intensivt program
Den komplementtränande tränar som komplement till annan huvudidrott. Kommer ofta i flock.

Gymtjejen väljer gärna top som gör att magen syns och korta tajts. Gymtjejen är smal och vältränad och väl medveten om att andra tittar på henne. Belastningen och intensiteten är dock inte särskilt hög.
Muskelexhibitionisten: Som namnet anger är han angelägen om att andra ska se honom och hans muskler. Därför bär han minimalt med kläder på överkroppen, men kan bära keps, hårband och snusnäsduk. Och professionella saker som handskar, ryggbälten och handledsremmar. Frustar ibland.
Den påbyltade: Storvuxna män som gör självsäker entré. Hög intensitet och mycket tunga belastningar. Han frustar och vrålar likt en tyngdlyftare. De är kungar och många andra lägger ner sin egen träning när de kommer in.

Enligt avhandlingen tränar männen mest överkroppen medan kvinnorna tränar mer allsidigt.

"Tom Söderström har bland gymvärldens stammisar sett tendenser till besatthet och självupptagenhet och iakttagit unga kvinnor med anorektiska drag. Han tror att få gym är helt rena från doping.

Han jämför de extrema kroppsbyggarna på gym med arbetsnarkomaner.
- Många tillbringar lika mycket tid på gymmet som på jobbet."

Mer att läsa om ämnet: Mimers brunn: Pressade kroppsbyggare
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2016-07-08 13:36:48

Jag är "våga-vägra-gym"-typen. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2016-07-08 16:33:11

Är rehabtypen, tyvärr har min idiot till chef tagit av mig gymkortet, för han vill väl att alla mina skador ska förvärras så skitstöveln blir av med mig... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav ankhh » 2016-07-08 16:37:34

Mmmmm, jag skulle nog må bra av att styrke/rehabträna lite, men senast jag var inne i ett gym luktade det så förbaskat illa att jag helt enkelt inte kunde med att vara där. Det var flera, flera år sedan... men jag gissar att gym fortfarande är inpyrda med svett och liniment (eller vad det nu var mer som luktade pyton)?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2016-07-08 16:41:08

ankhat skrev:Mmmmm, jag skulle nog må bra av att styrke/rehabträna lite, men senast jag var inne i ett gym luktade det så förbaskat illa att jag helt enkelt inte kunde med att vara där. Det var flera, flera år sedan... men jag gissar att gym fortfarande är inpyrda med svett och liniment (eller vad det nu var mer som luktade pyton)?


det är lukten från att man skiter ner sig när man maxar, just kidding... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav rdos » 2016-07-08 16:51:14

Bali skrev:Jag är "våga-vägra-gym"-typen. :wink:


Här är en till av ovannämnda typ. :twisted:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2016-07-08 19:31:05

rdos skrev:
Bali skrev:Jag är "våga-vägra-gym"-typen. :wink:


Här är en till av ovannämnda typ. :twisted:


Men ni borde åtm prova innan ni avfärdar det, för många mår lite bättre av lite gymmande, om man är i övrigt frisk fysiskt...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2016-07-08 19:43:12

Gym - vad - är - det - typen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav rdos » 2016-07-08 19:44:09

antonius skrev:
rdos skrev:
Bali skrev:Jag är "våga-vägra-gym"-typen. :wink:


Här är en till av ovannämnda typ. :twisted:


Men ni borde åtm prova innan ni avfärdar det, för många mår lite bättre av lite gymmande, om man är i övrigt frisk fysiskt...


Njäee, jag anser inte gym som ett bra sätt att få motion. Det är mycket roligare med dans, eller vara ute och röra på sig utan en massa tävlande och sånt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2016-07-08 20:09:01

Hej !

Jag valde "Gym, vad är det" :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Kostymhippie » 2016-07-08 20:37:08

Den påbyltade, helt klart.
Kör alltid med longsleeve och kofta/tjocktröja över, långa träningsbyxor och grova sportstrumpor i skorna.
Var "muskelexhibitionist" förut då jag tränade i tank top och shorts.
Sen fick jag höra att om man ska bränna fett och bygga muskler så bör man hålla sig varm för att minska skaderisken och öka svettningen.
Vet ej om det stämmer men tycker jag fått bättre effekt av träningen sen jag började bylta på mig.
Dock tränar jag bara för min egen skull och bryr mig mindre om hur andra ser på mig när jag är på gym.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2016-07-09 6:15:02

antonius skrev:Men ni borde åtm prova innan ni avfärdar det, för många mår lite bättre av lite gymmande, om man är i övrigt frisk fysiskt...

För att motionera och styrketräna krävs inte tillgång till ett gym, för mig passar naturen och det egna hemmet mycket bättre. :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-09 6:22:43

Bali skrev:
antonius skrev:Men ni borde åtm prova innan ni avfärdar det, för många mår lite bättre av lite gymmande, om man är i övrigt frisk fysiskt...

För att motionera och styrketräna krävs inte tillgång till ett gym, för mig passar naturen och det egna hemmet mycket bättre. :-)Happy

Inte om man vill nå alla muskelgrupper och träna effektivt.
Visst, motion får man av att promenera men någon allsidig träning av musklerna är det inte.

Folk som har en motvilja mot gym brukar gilla att hitta på saker om träning, som att man kan träna hela kroppen med en hantel hemma...eller att gummiband och trädgårdsarbete skulle vara lika bra träning som gymmet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-09 6:43:20

De olika gymtyperna...visst finns de.
Det är mycket lätt att dela in gymklientelet i de olika grupperna som beskrivits.

Inga invändningar mot det.
Vill mer inflika att alla har varit nybörjaren och att alla förr eller senare kommer bli rehabiliteraren.

Det är nog så att alla mötesplatser för människor är hierarkiska men gymmet är ingen social arena på det sättet.
Det är en outtalad men tydlig regel att man går dit och sköter sitt.
Man glor inte och man snackar inte utan man går dit för att träna.
På gymmet för du en dialog med din kropp, inte med dina kompisar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Kostymhippie » 2016-07-09 7:45:35

KrigarSjäl skrev:De olika gymtyperna...visst finns de.
Det är mycket lätt att dela in gymklientelet i de olika grupperna som beskrivits.

Inga invändningar mot det.
Vill mer inflika att alla har varit nybörjaren och att alla förr eller senare kommer bli rehabiliteraren.

Det är nog så att alla mötesplatser för människor är hierarkiska men gymmet är ingen social arena på det sättet.
Det är en outtalad men tydlig regel att man går dit och sköter sitt.
Man glor inte och man snackar inte utan man går dit för att träna.
På gymmet för du en dialog med din kropp, inte med dina kompisar.


:-)049
Kan bara hålla med.
Har varit både nybörjare och rehab innan jag blev "muskelexhibitionist".
Alla skadar sig någon gång och då måste man ha specialprogram anpassat därefter.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav AndroFM » 2016-07-09 8:49:18

Öh. Vadå att muskler beskriver mannen och gymtjejen är smal?

Alltså, va? Lägg ner nu.

Jag röstar iallafall in mig på Muskelexhibitionisten. Synd bara att man måste välja, då jag också platsar in på flera alternativ. Är en kombo maskin jag som tränar för att det är kul och givande :)
AndroFM
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2015-01-14

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2016-07-09 9:26:09

Bali skrev:
antonius skrev:Men ni borde åtm prova innan ni avfärdar det, för många mår lite bättre av lite gymmande, om man är i övrigt frisk fysiskt...

För att motionera och styrketräna krävs inte tillgång till ett gym, för mig passar naturen och det egna hemmet mycket bättre. :-)Happy


Men det är lite av poängen med styrketräning, att ens vardag blir lite lättare och man klarar vara i naturen ännu bättre, om man gillar att t ex vandra så går det bättre om man tränat vader etc och blir inte trött lika fort.

Om man aldrig varit på ett gym tidigare, kan man prova gå dit när de öppnar på morgonen, för då brukar det för det mesta vara pensionärer och andra nybörjare, så då ter det sig inte lika skrämande, om man är lite blyg. Jag är väldig skygg ibland och törs gå dit, för det finns inget att vara rädd för, efter ett tag är det inte märkvärdigar än att gå och handla, typ... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2016-07-09 9:45:26

En riktig aspergare går inte på gym.
En riktig aspergare rör inte på sig om det går att undvika.
En riktig aspergare blev alltid sist vald på gympan.
En riktig aspergare styrketränar inte.
En riktig aspergare är svag.
En riktig aspergare motionerar inte.
En riktig aspergare har dålig kondition.
En riktig aspergare saknar bollsinne.
En riktig aspergare är klumpig.
En riktig aspergare har dålig koordination.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav johan88 » 2016-07-09 10:14:55

nescio skrev:En riktig aspergare går inte på gym.
En riktig aspergare rör inte på sig om det går att undvika.
En riktig aspergare blev alltid sist vald på gympan.
En riktig aspergare styrketränar inte.
En riktig aspergare är svag.
En riktig aspergare motionerar inte.
En riktig aspergare har dålig kondition.
En riktig aspergare saknar bollsinne.
En riktig aspergare är klumpig.
En riktig aspergare har dålig koordination.

Jaha, vad synd att jag är en sådan där låtsasaspergare då...
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav LILITH_ » 2016-07-09 11:30:10

En riktig aspergare kan ha träning och hälsa som sitt specialintresse.
Rätt vanligt faktiskt.
:wink:
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2016-07-09 11:54:27

antonius skrev:Men det är lite av poängen med styrketräning, att ens vardag blir lite lättare och man klarar vara i naturen ännu bättre, om man gillar att t ex vandra så går det bättre om man tränat vader etc och blir inte trött lika fort.

Om man aldrig varit på ett gym tidigare, kan man prova gå dit när de öppnar på morgonen, för då brukar det för det mesta vara pensionärer och andra nybörjare, så då ter det sig inte lika skrämande, om man är lite blyg. Jag är väldig skygg ibland och törs gå dit, för det finns inget att vara rädd för, efter ett tag är det inte märkvärdigar än att gå och handla, typ... :-)005

Som sagt: Det krävs inte ett besök till gymmet för att styrketräna, det går alldeles utmärkt att göra hemma utan maskiner.

Och inte är jag rädd för människor heller, men att trampa runt på diverse (för mig ointressanta) maskiner med en massa sådana omkring mig, och kanske även behöva ta del av både samtal och musik, skulle ändå vara en plåga eftersom jag är känslig för alltför mycket intryck.

Nej, då finns det betydligt enklare sätt plåga sig själv, och billigare.

Förövrigt har jag ganska muskulösa vader redan. :wink:

Men tack ändå för råd och tips! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Furienna » 2016-07-09 12:52:09

Tvi... Orka med att gå på gym!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-07-09 12:56:25

Furienna skrev:Tvi... Orka med att gå på gym!


Haha du låter som en tväräkta kulturtant. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken sorts gymtyp är du? (Omröstning)

Inläggav Furienna » 2016-07-09 13:12:34

slackern skrev:
Furienna skrev:Tvi... Orka med att gå på gym!


Haha du låter som en tväräkta kulturtant. :lol:

Ja, jag är ju ingen sportfåne precis.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in