Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-07 7:20:54

Är lite förvirrad kring skillnaderna på Autistiskt syndrom och Autism. Vet ju att det finns ett spektrum, men ungefär hur ser det ut och var drar man gränserna.... :-)063

Kan det vara en fara i att dom två diagnoserna låter så lika, med tanke på hur lite allmänheten egentligen vet och vilka fördomar som kan uppstå.

Hur ser ni på detta...
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Schmetterling » 2016-07-07 8:40:41

Autism är ingen diagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav johan88 » 2016-07-07 9:39:21

Schmetterling skrev:Autism är ingen diagnos.

Nu förtiden är det det.

Enligt Autismforum: http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ingar-inom
En enda diagnos, autism, ersätter de nuvarande diagnoserna autistiskt syndrom, Aspergers syndrom, desintegrativ störning hos barn samt genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Definitionen på Retts syndrom försvinner helt ur DSM-systemet.

Det ger också svar på autistiskt syndrom kontra autism.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-07 11:00:12

johan88 skrev:
Schmetterling skrev:Autism är ingen diagnos.

Nu förtiden är det det.

Enligt Autismforum: http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ingar-inom
En enda diagnos, autism, ersätter de nuvarande diagnoserna autistiskt syndrom, Aspergers syndrom, desintegrativ störning hos barn samt genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation. Definitionen på Retts syndrom försvinner helt ur DSM-systemet.

Det ger också svar på autistiskt syndrom kontra autism.

Å fan! Så hur vet man hur "mycket" autism någon har...?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav johan88 » 2016-07-07 11:08:17

"Svårighetsgraden" av autism verkar definieras utifrån en bedömning av hur mycket stöd man behöver enligt tabellen längst ner på den här sidan: http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ier-autism
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-07 11:14:44

johan88 skrev:"Svårighetsgraden" av autism verkar definieras utifrån en bedömning av hur mycket stöd man behöver enligt tabellen längst ner på den här sidan: http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ier-autism

Men hur vet då folk ("främlignar") hur autistisk man är om dom ska fråga lite snabbt sådär på en fest t.ex...?

Klart dom kan fråga hur det yttrar sig i ens personliga liv, men eftersom det har funnits massa andra diagnoser inom autism undrar man ju lite hur "forskarna" tänkt kring att allt heter samma sak nu.


(Själv är jag väldigt skeptisk till diagnoser över huvud taget, men om det nu ändå ska finnas.)
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav johan88 » 2016-07-07 11:24:56

Främlingar fortsätter nog tyvärr att förutsätta intellektuell funktionsnedsättning när de hör ordet autism.
Man får väl förbereda ett litet tal man kör igenom, typ "Jag har autism som nu är ett bredare spektrum än förr och för mig innebär det..."
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Schmetterling » 2016-07-07 12:14:15

johan88 skrev:
Schmetterling skrev:Autism är ingen diagnos.

Nu förtiden är det det.

Det är två olika diagnosmanualer.

Autistiskt syndrom i ICD motsvarade i DSM-IV diagnosen Autism i barndomen. Sverige använder ICD-10 och påverkas inte direkt av den amerikanska diagnosmanualen.
Senast redigerad av Schmetterling 2016-07-07 12:20:05, redigerad totalt 1 gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-07 12:17:11

Karamell skrev:
johan88 skrev:"Svårighetsgraden" av autism verkar definieras utifrån en bedömning av hur mycket stöd man behöver enligt tabellen längst ner på den här sidan: http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ier-autism

Men hur vet då folk ("främlignar") hur autistisk man är om dom ska fråga lite snabbt sådär på en fest t.ex...?

Klart dom kan fråga hur det yttrar sig i ens personliga liv, men eftersom det har funnits massa andra diagnoser inom autism undrar man ju lite hur "forskarna" tänkt kring att allt heter samma sak nu.


(Själv är jag väldigt skeptisk till diagnoser över huvud taget, men om det nu ändå ska finnas.)


Men du jag är ju diagnostiserad med AS och i och med att jag är diagnostiserad med AS så har ju jag autism i och med att AS är en form utav AS.

I Sverige gäller ju ICD-10 för journalföring och intyg, där heter ju inte dom här diagnoserna autism utan Genomgripande utvecklingsstörningar, sug på den karamellen och välj det namnet du tycker är minst stigmatiserat och neutralast, eller vifta bort det och skratta åt det.

- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-07 12:18:33

Schmetterling skrev:
johan88 skrev:
Schmetterling skrev:Autism är ingen diagnos.

Nu förtiden är det det.

Det är två olika diagnosmanualer.


Fast AS är autism alla diagnoser inom autism spektrumet är ju autism.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Schmetterling » 2016-07-07 12:21:41

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
johan88 skrev:Nu förtiden är det det.

Det är två olika diagnosmanualer.


Fast AS är autism alla diagnoser inom autism spektrumet är ju autism.

Men TS frågar om skillnaden och skillnaden existerar inte mellan diagnosen Autistiskt syndrom och Autism eftersom Autistiskt syndrom är ICD och Autism är DSM och motsvarigheten i DSM hette Autism i barndomen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-07 12:25:41

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Schmetterling skrev:Det är två olika diagnosmanualer.


Fast AS är autism alla diagnoser inom autism spektrumet är ju autism.

Men TS frågar om skillnaden och skillnaden existerar inte mellan diagnosen Autistiskt syndrom och Autism eftersom Autistiskt syndrom är ICD och Autism är DSM och motsvarigheten i DSM hette Autism i barndomen.


Det heter fortfarande Autism i barndomen enligt ICD-10, vad det hette i DSM-IV TR har jag inte den blekaste om.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-07 23:19:24

Jag fick diagnosen Aspergers Syndrom för ca 20 år sedan här i Sverige. Då betyder det att min diagnos heter autism nu då?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-07 23:45:13

Karamell skrev:Jag fick diagnosen Aspergers Syndrom för ca 20 år sedan här i Sverige. Då betyder det att min diagnos heter autism nu då?


Nej inte så länge vi använder ICD-10 i Sverige, jag blev diagnostiserad i början utav året och blev diagnostiserad med ASD enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10, men det är ICD-10 koden som används inom journaler och intyg.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-07 23:54:57

slackern skrev:
Karamell skrev:Jag fick diagnosen Aspergers Syndrom för ca 20 år sedan här i Sverige. Då betyder det att min diagnos heter autism nu då?


Nej inte så länge vi använder ICD-10 i Sverige, jag blev diagnostiserad i början utav året och blev diagnostiserad med ASD enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10, men det är ICD-10 koden som används inom journaler och intyg.

Så då har jag Autistiskt syndrom då? Heter det så?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-08 0:18:00

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Jag fick diagnosen Aspergers Syndrom för ca 20 år sedan här i Sverige. Då betyder det att min diagnos heter autism nu då?


Nej inte så länge vi använder ICD-10 i Sverige, jag blev diagnostiserad i början utav året och blev diagnostiserad med ASD enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10, men det är ICD-10 koden som används inom journaler och intyg.

Så då har jag Autistiskt syndrom då? Heter det så?


Enligt ICD-10 heter det fortfarande Aspergers syndrom.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-08 0:41:15

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Nej inte så länge vi använder ICD-10 i Sverige, jag blev diagnostiserad i början utav året och blev diagnostiserad med ASD enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10, men det är ICD-10 koden som används inom journaler och intyg.

Så då har jag Autistiskt syndrom då? Heter det så?


Enligt ICD-10 heter det fortfarande Aspergers syndrom.

Å fan! :shock:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav kiddie » 2016-07-08 20:48:44

Om 2 år får vi nya ICD och som det ser ut idag kommer ICD följa efter DSM, dvs man tar bort undergrupper och ersätter med autistiskt spektrum.

Aspergerforum kommer då att bli "Autismspektrumforum grad 1-2". :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-07-08 22:12:49

Autism är funktionsnedsättning det andra är... något annat ospecifierat.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Karamell » 2016-07-09 9:31:50

kiddie skrev:Om 2 år får vi nya ICD och som det ser ut idag kommer ICD följa efter DSM, dvs man tar bort undergrupper och ersätter med autistiskt spektrum.

Aspergerforum kommer då att bli "Autismspektrumforum grad 1-2". :-)005
Jaha, vad kommer ni säga till folk som frågar då...? :D

1. "Jag har Autismspektrum."
2. "Jag har Autismspektrum 1."
3. "Jag har Autismspektrum 2."
4. "Jag har Autism."
5. "Jag är autistisk."
6. "Jag har en mild form av autism."
7. "Jag har högfungerande autism."
8. "Jag är lite autistisk."
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Flia » 2016-07-09 9:46:42

kiddie skrev:Om 2 år får vi nya ICD och som det ser ut idag kommer ICD följa efter DSM, dvs man tar bort undergrupper och ersätter med autistiskt spektrum.

Aspergerforum kommer då att bli "Autismspektrumforum grad 1-2". :-)005


Visst är det väl 3 grader i DSM5?
Och graderna är enbart beroende på hu mycket hjälp man behöver.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav Schmetterling » 2016-07-09 10:16:45

kiddie skrev:Aspergerforum kommer då att bli "Autismspektrumforum grad 1-2". :-)005

:lol:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav slackern » 2016-07-09 12:32:32

Flia skrev:
kiddie skrev:Om 2 år får vi nya ICD och som det ser ut idag kommer ICD följa efter DSM, dvs man tar bort undergrupper och ersätter med autistiskt spektrum.

Aspergerforum kommer då att bli "Autismspektrumforum grad 1-2". :-)005


Visst är det väl 3 grader i DSM5?
Och graderna är enbart beroende på hu mycket hjälp man behöver.


Delvist rätt men lite mer komplicerat än så, här har du diagnoskriterierna och nivåerna.

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ier-autism
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnad på Autistiskt syndrom och Autism?

Inläggav ankhh » 2016-07-09 12:46:56

Kriterierna verkar vara inriktade på barn - kanske för att man antar att framtida autister av olika grad kommer att diagnosticeras tidigt? Det är lekar, jämnåriga, leksaker...

Jag saknar också en sak som jag vet att många med AS (inklusive jag själv) har problem med: att man blir så ohyggligt trött av att vara ute bland folk. Det kanske hänger ihop med ovanstående, dvs att de verkar inriktade på barn. De sociala svårigheter kanske syns bättre hos barn*. Som vuxen har man lärt sig att lägga energi på att försöka läsa av folk och verka normal (och hantera allt annat som händer omkring), och då blir man väldigt trött.

* Fast kanske inte riktigt tydligt för aspergare förrän det blir mer komplicerat, 10-årsåldern eller något senare?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in