Redovisa inför klassen?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Redovisa inför klassen?

Inläggav Richard » 2016-07-04 17:37:55

Jag tycker inte att skolan ska kunna tvinga en att redovisa t.ex. en arbetsuppgift, inför en massa folk eller inför klassen. Jag fick alltid ångest av att göra det. I.a.f. i grundskolan borde det vara valfritt.

Vad tycker ni?

EDIT: Jag gick en kurs där vi lärde oss att hålla tal. Den var ganska bra, jag hade då en social fobi, men den har försvunnit med åren.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Redovisa inför klassen?

Inläggav Abazi » 2016-07-04 18:12:54

Fruktansvärt! Men så länge man fick välja något man gillade var det bara hemskt
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Redovisa inför klassen?

Inläggav Alien » 2016-07-04 18:15:26

Men det ingår väl i målen?

Kanske kan aspergare få undantag för det. Men då har man iofs handikappifierat sig. Tänk om det ingår att kunna redovisa på jobbet senare?

Snarare borde man få hjälp om det känns oöverstigligt. Känns som att alla skulle behöva coachas i muntlig framställning, särskilt om man är introvert.

Jag tyckte inte om att redovisa heller. Men jag gjorde det eftersom alla andra gjorde det, kom inte på tanken att försöka slippa undan. Sedan sa läraren att det var väldigt torrt, man hörde liksom bladen vändas. Jag hade ju lärt mig det utantill. Ja, jag hade inte skådespelartalanger för att göra det hela roligare, jag hade fullt upp med att hålla föredraget i huvudet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Redovisa inför klassen?

Inläggav slackern » 2016-07-04 18:30:39

Själv har jag inga som helst problem med att tala inför en grupp, har haft ett arbete en gång i tiden där det ingick i arbetsuppgifterna i och för sig var det inom ett utav mina specialintressen så det kan ha underlättat, men det gav mig erfarenhet och gav mig "scenvana".
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Redovisa inför klassen?

Inläggav Huggorm » 2016-07-04 19:26:43

Det var nog det mest ångestladdade under hela skoltiden.
Richard skrev:EDIT: Jag gick en kurs där vi lärde oss att hålla tal. Den var ganska bra, jag hade då en social fobi, men den har försvunnit med åren.
VVKT, våga vilja kunna tala? Jag gick också den, och vilket fiasko det blev.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Redovisa inför klassen?

Inläggav ankhh » 2016-07-04 19:33:58

Väldigt svår fråga, tycker jag. Å ena sidan vill man ju inte att barn ska behöva ha ångest och kanske få ännu svårare framöver om de har tvingats göra "offentliga" muntliga redovisningar, å andra sidan kan det ingå i skolans jobb att hjälpa även de med svårigheter att klara av det. Det krävs nog en lärare som kan känna in och bygga upp trygghet, plus en bra klass som man inte behöver vara så rädd att misslyckas inför.

Jag har, efter träning, inte heller svårt att tala inför folk, bara jag vet att jag vet vad jag talar om. Allra bäst gick det ju på den tiden jag talade om ett s.k. specialintresse. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Redovisa inför klassen?

Inläggav Richard » 2016-07-05 16:13:50

Alien skrev:Men det ingår väl i målen?

Jo, det är sant. Att man ska öva på att tala inför folk, men tycker ändå ingen ska tvingas till det.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Redovisa inför klassen?

Inläggav vofff » 2016-07-05 16:50:49

Jag har scenskräck.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Redovisa inför klassen?

Inläggav Liljan » 2016-07-05 17:17:44

Jag har inga som helst problem med att tala inför en grupp, men jag tycker andra saker är svåra. Alla har vi olika grejer vi tycker är jobbiga men i vanliga livet måste man göra det som är svårt oavsett vad man känner, skolan är en utmärkt miljö att börja träna på det. Skulle alla skippa det som just de tyckte var jobbigt skulle vi inte ha en fungerande skola heller. Det finns en läroplan som måste följas.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Redovisa inför klassen?

Inläggav FentonSpadrig » 2016-07-05 18:05:41

ja dom fattar inte hur mycket ångest vi aspergare har. ta bort allt sånt. satsa på teori som vi aspergare kan konkurrera med. inte massa sociala saker som bara NTare håller på med.

man blir less
FentonSpadrig
Inaktiv
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2016-07-05

Redovisa inför klassen?

Inläggav Alien » 2016-07-05 18:31:24

Om man begär speciallösningar så borde man kanske gå i en specialklass, Aspergerklass.

Jag tycker inte man kan avfärda konsten att redovisa inför andra människor med att det är något "onödigt socialt" som bara NT:are behöver hålla på med. Man blir onödigt begränsad om man undvikar allt som är jobbigt. F ö är det många NT som också har skräck för sådant. I stället borde undervisningen innehålla fler sådana tillfällen så man får öva. Kanske första gången enbart inför läraren, sen inför mindre grupper, sedan inför en stor grupp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Redovisa inför klassen?

Inläggav FentonSpadrig » 2016-07-05 18:42:38

Alien skrev:Om man begär speciallösningar så borde man kanske gå i en specialklass, Aspergerklass.

Jag tycker inte man kan avfärda konsten att redovisa inför andra människor med att det är något "onödigt socialt" som bara NT:are behöver hålla på med. Man blir onödigt begränsad om man undvikar allt som är jobbigt. F ö är det många NT som också har skräck för sådant. I stället borde undervisningen innehålla fler sådana tillfällen så man får öva. Kanske första gången enbart inför läraren, sen inför mindre grupper, sedan inför en stor grupp.

jag förstår inte vad du menar. har du asperger ens? trodde detta var ett aspergerforum när jag registrerade mig.

öva? vissa saker kan man inte öva sig till. jag har asperger och KAN helt enkelt inte göra sådana saker.

vadå NTare har samma svårigheter? tillåt mig skratta. jag har aldrig träffat något NTare som har svårt för det. om dom har det så låtsas dom bara för att verka coola för att skaffa sig högre status. verkar funka så för vissa grupperingar hos NTare. ju dummare man verkar desto fler statuspoäng och "snyggare" blir man inför tjejerna.
FentonSpadrig
Inaktiv
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2016-07-05

Redovisa inför klassen?

Inläggav ankhh » 2016-07-05 21:04:54

Jodå, NTare kan också ha svårt för att tala inför folk, och en massa andra saker också. De har inte just vår kombination av problem, men de kan ha en del av dem. Att vara NT betyder inte att livet automatiskt är en dans på rosor.

(Konstigt uttryck, förresten - 'dansa på rosor' betyder väl att livet är lätt och trevligt. Rosor har ju taggar...)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Redovisa inför klassen?

Inläggav kiddie » 2016-07-05 21:13:32

Om man inte kan redovisa så ska man självklart slippa det. Man behöver inte gå i specialklass för att ha viss anpassning. Det finns massor av elever som har psykiska och fysiska handikapp som går i vanlig klass med viss hjälp eller anpassning.

Försöker man tvinga eleven till något som i det närmaste är omöjligt blir eleven bara knäckt. Nu talar jag inte om att man tycker det är obehagligt att tala inför klassen, utan de som har extrema svårigheter.

Men man kanske ska tvinga dem som inte klarar andra saker med, tvinga folk som inte kan klättra att klättra upp i repet till gympataket. Med tillräckliga piskor kommer kanske kunskaperna fram... :-)192
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Redovisa inför klassen?

Inläggav FentonSpadrig » 2016-07-05 22:10:05

ankhat skrev:Jodå, NTare kan också ha svårt för att tala inför folk, och en massa andra saker också. De har inte just vår kombination av problem, men de kan ha en del av dem. Att vara NT betyder inte att livet automatiskt är en dans på rosor.

(Konstigt uttryck, förresten - 'dansa på rosor' betyder väl att livet är lätt och trevligt. Rosor har ju taggar...)

NT är inte = aspergare.

vad fan snackar du om?

PS:

lär dig citera

DS.
FentonSpadrig
Inaktiv
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2016-07-05

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in