Saknar kramar och närhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav JohnNorum » 2008-09-04 12:45:08

Charley? skrev:Den enda jag tycker förtjänar smärta är jag själv. Den enda jag har rätt att döma är mig själv.


Hmm. Jag tänkte först att det kan väl inte vara så svårt att hitta något inlägg av dig där du spyr galla över politiker, läkare eller andra idioter och önskar dem lidande. Men när jag tänker efter så är du kanske inte den typen av person som önskar sådant? Jag återkommer, ska bara lete lite... :D
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Jonte » 2008-09-04 12:48:32

@ JohnNorum

Nu snackar vi om olika saker. Att en brottsling förtjänar att bli inlåst betyder inte att alla som blir inlåsta är brottslingar. Det händer en ruskig massa skit med folk som inte förtjänat det. Är vi överens så långt?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Charley? » 2008-09-04 12:49:47

JohnNorum skrev:Hmm. Jag tänkte först att det kan väl inte vara så svårt att hitta något inlägg av dig där du spyr galla över politiker, läkare eller andra idioter och önskar dem lidande. Men när jag tänker efter så är du kanske inte den typen av person som önskar sådant? Jag återkommer, ska bara lete lite... :D

Jag kan få aggressiva utbrott ibland och skriva att folk är idioter osv (och, i stundens hetta, att de borde dö eller plågas av Pinhead), men jag kan inte känna det. Men jag har skrivit ett långt inlägg i "ARGH. Vad har gjort dig aggro idag?" om min inkompetenta psykiater, om du vill läsa.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-09-04 12:57:03

OT


JohnNorum skrev: * vistas utomhus i kallt väder utan riktiga kläder kan öka risken för förkylning.


[Nu är faktapolisen i farten igen]

Det är inte kyla som orsakar förkylning, det är ett virus. Det är t.ex mycket lättare att dra på sig en tung förkylning om du badar bastu 1 timme i "inledningensfasen" än om du sitter ute i -10 grader 1 timme. (Bakterierna/viruset frodas i värme, inte kyla)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav JohnNorum » 2008-09-04 12:58:27

Jonte skrev:@ JohnNorum

Nu snackar vi om olika saker. Att en brottsling förtjänar att bli inlåst betyder inte att alla som blir inlåsta är brottslingar. Det händer en ruskig massa skit med folk som inte förtjänat det. Är vi överens så långt?


Helt klart överens. För att ta ett exempel, de flesta brottsoffer till dessa icke inlåsta brottslingar har oftast inte förtjänat det de blivit utsatta för.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav JohnNorum » 2008-09-04 13:05:16

tahlia skrev:OT


JohnNorum skrev: * vistas utomhus i kallt väder utan riktiga kläder kan öka risken för förkylning.


[Nu är faktapolisen i farten igen]

Det är inte kyla som orsakar förkylning, det är ett virus. Det är t.ex mycket lättare att dra på sig en tung förkylning om du badar bastu 1 timme i "inledningensfasen" än om du sitter ute i -10 grader 1 timme. (Bakterierna/viruset frodas i värme, inte kyla)


Detta ständiga missförstånd.

Om du sitter på Nordpolen, eller toppen av Mount Everest, långt bort från någon annan människa, kanske du kan klara dig utan förkylning, för där finns inga virus.

Men i ett normalt storstadssamhälle med människor omkring dig på bussar och dagis och arbetsplats finns det ALLTID virus. Jämt. Dygnet runt, året runt. Den trånga sektionen för utbruten förkylning är alltså INTE tillgång på virus, utan vilken kondition din kropp befinner sig i. Dålig kondition = sämre förmåga att försvara dig mot virusangrepp. Om du äter dåligt, sover dåligt, missbrukar, tränar för hårt, stressar upp dig etc etc (eller kyler ned dig), så har du en större sannnolikhet att en förkylning bryter ut.

Just nedkylning är bland det farligaste. Produktionen av antikroppar går långsammare när kroppen är nedkyld, dessutom fördelas större mängd energi till uppvärmning av kroppen. Blodkärlen drar ihop sig vid kyla, så att bildade antikroppar inte kommer fram lika snabbt. Det är därför det är så farligt att sitta på en kall sten.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav tahlia » 2008-09-04 13:12:00

Svarar OT och sedan lämnar jag ämnet.

Som jag uppfattat saken så är det större risk att en förkylning bryter ut om du utsätter dig för ökad värme, snarare än ökad kyla. Men vetenskapen har haft fel många gånger, så vad vet man egentligen?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Jonte » 2008-09-04 13:23:59

JohnNorum skrev:
Jonte skrev:@ JohnNorum

Nu snackar vi om olika saker. Att en brottsling förtjänar att bli inlåst betyder inte att alla som blir inlåsta är brottslingar. Det händer en ruskig massa skit med folk som inte förtjänat det. Är vi överens så långt?

Helt klart överens. För att ta ett exempel, de flesta brottsoffer till dessa icke inlåsta brottslingar har oftast inte förtjänat det de blivit utsatta för.
Bra, för vad jag funderade på var just hur vanligt det är att folk faktiskt tycker att andras lidande i sig bevisar att de förtjänar att lida. Jag tycker det är absurt och hoppas att de flesta tycker så.

När det gäller riskbeteenden som du också skrev om (rökning, kyla m.m.) är jag av den uppfattningen att man bör väga risken med ett beteende mot nyttan/nöjet. Vill man t ex till Chomolungma (det lokala namnet på Mt Everest) ska man vara medveten om risken att man kanske inte kommer hem. Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt risken. Var det nåt sånt du menade där?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav JohnNorum » 2008-09-04 13:43:20

Jonte skrev:
JohnNorum skrev:
Jonte skrev:@ JohnNorum

Nu snackar vi om olika saker. Att en brottsling förtjänar att bli inlåst betyder inte att alla som blir inlåsta är brottslingar. Det händer en ruskig massa skit med folk som inte förtjänat det. Är vi överens så långt?

Helt klart överens. För att ta ett exempel, de flesta brottsoffer till dessa icke inlåsta brottslingar har oftast inte förtjänat det de blivit utsatta för.
Bra, för vad jag funderade på var just hur vanligt det är att folk faktiskt tycker att andras lidande i sig bevisar att de förtjänar att lida. Jag tycker det är absurt och hoppas att de flesta tycker så.

När det gäller riskbeteenden som du också skrev om (rökning, kyla m.m.) är jag av den uppfattningen att man bör väga risken med ett beteende mot nyttan/nöjet. Vill man t ex till Chomolungma (det lokala namnet på Mt Everest) ska man vara medveten om risken att man kanske inte kommer hem. Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt risken. Var det nåt sånt du menade där?


Ja! Jag menar inte att någon som är otränad, okunnig och dumdristig förtjänar att dö på väg upp för Mt Everest. Det är mer en... konsekvens av korkat/ologiskt beteende.

PS. På något sätt kan jag ändå tycka att de "förtjänar" det om andra kunniga personer avråder dem och de låter bli att lyssna. Men jag kanske använder ordet "förtjäna" på ett olämpligt sätt?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Jonte » 2008-09-04 13:52:10

JohnNorum skrev:Ja! Jag menar inte att någon som är otränad, okunnig och dumdristig förtjänar att dö på väg upp för Mt Everest. Det är mer en... konsekvens av korkat/ologiskt beteende.

PS. På något sätt kan jag ändå tycka att de "förtjänar" det om andra kunniga personer avråder dem och de låter bli att lyssna. Men jag kanske använder ordet "förtjäna" på ett olämpligt sätt?
Jag förstår hur du menar men håller med om att "förtjänar" är fel ord. (Det är iofs en risk att ge sig upp över 8000m för alla, inte bara för nötter...)
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Charley? » 2008-09-04 14:10:30

Dumhet straffar ju sig självt. Men förtjänar man verkligen att lida för att man gör felaktiga val? (Visst, lidandet är bra eftersom man kan lära sig av erfarenheten och lättare kan välja rätt i framtiden.) För att förtjäna lidande känner jag att man måste vara en ond människa, och jag tror inte att det finns någon som är det.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Jonte » 2008-09-04 14:23:11

Nej som sagt, är man dum får man ofta lida för det men det är fel att säga att man förtjänar det. Om ens "dumhet" däremot består i att t ex mördat nån så är det rimligt med ett straff för det.

En annan sak är kalkylerad risk, dvs när jag vet att något är farligt men jag ändå tycker det är värt risken. Då är det inte dumheten man för lida för.

Hmm... Sorry, nu är vi OT så det ryker, borde vi be Moddarna att splitta?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Charley? » 2008-09-04 14:25:07

Starta en ny tråd bara.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav geocache » 2008-09-04 14:43:26

Hej Charley?

Nu ser jag att jag misstolkade dig väldigt ordentligt när jag läste det du skrev på en annan sida i denna tråden. Förlåt.

Av geocache

Charley? skrev:
geocache skrev:Hallå Charley?

Nu håller jag inte med dig... för hur menar du exempelvis att (unga) tjejer ska kunna veta att det kommer en presumtiv våldtäktsman gående på torget eller på gångbanan? Veta hur det går till att söka och få något jobb som faktiskt inte ens finns? Vid ett tillfälle (då jag var i tjugoårsåldern) sökte jag över tjugo jobb vid ett och samma tillfälle, utan att få ett enda, trots att jag då hade flera års arbetslivserfarenhet, fullgjord värnplikt. Inte var den påtvingade arbetslösheten något jag eftersträvade... att jag då, som du skrev, använde "en slags skyddsmekanism" stämmer inte. För den "skyddsmekanismen" hade inte kunnat göra att jag fick pengar till hyra, kläder, mat, elräkning... och dessutom; andras arbetslöshet garanterade trots allt inte mig ett jobb.

Men Herregud, jag skriver inte att jag tycker att folk förtjänar det lidande de utsätts för. Jag inflikade bara att det är en normal psykologisk process. Personligen kan jag se hur folk kunnat förhindra att olyckliga saker hänt (i vissa fall), men jag tycker aldrig att någon förtjänar lidande.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Charley? » 2008-09-04 14:47:23

geocache skrev:Hej Charley?

Nu ser jag att jag misstolkade dig väldigt ordentligt när jag läste det du skrev på en annan sida i denna tråden. Förlåt.

Av geocache

Bra att du tolkat rätt nu då :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav geocache » 2008-09-04 15:22:13

Ja. Nu är jag glad igen :D!

Charley? skrev:
geocache skrev:Hej Charley?

Nu ser jag att jag misstolkade dig väldigt ordentligt när jag läste det du skrev på en annan sida i denna tråden. Förlåt.

Av geocache

Bra att du tolkat rätt nu då :)
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 15:37:25, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Alien » 2008-09-05 0:09:50

För att återgå till frågan om massage, så tycker jag det vore intressant att få tips om hur man gör när man masserar någons nacke och axlar. Tror knappt jag skulle klara av det nu, vet inte hur hårt det ska vara, orkar kanske inte tillräckligt hårt och länge, ska man trycka på särskilda ställen etc. Kort sagt, livrädd att göra fel. :oops:
Sen kan jag tänka mig att det är bra för en själv också, om man har spända/ömma muskler. Det hade jag när jag jobbade. En gång fick jag massage (fick en spahelg som present av arbetsgivaren). Jag hade väldigt spända muskler i nacken, sa hon. Det berodde förstås på stressen i jobbet.

Jag har svårt att se varför några sexuella känslor skulle bli inblandade. Men det är väl för att jag ser det som främst bra för musklerna. Kanske gör det ont också (ju ondare dess bättre?). Beröringen är ett nödvändigt ont (el en bonus).

På film/tv-serier så leder alltid denna massage till sex, men det tolkar jag som att det ska ju alltid vara sånt för att det ska bli komplikationer. Allt måste alltid betyda något.

Fast jag läste på ett forum att en student, som blev masserad i nacken av en annan student, kände en nästan oemotståndlig önskan att vända sig om och krama "massösen", bara för att han längtade så efter kroppskontakt. Ändå var han inte ens kär i tjejen. Men sånt berodde väl på att han var så ung, antar jag. När man blir äldre blir man mer avtrubbad.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-05 7:00:30

Alien, först och främst, det här med sexuella känslor för att få massage, ja det är nog personligt, men för mig har det varit en medicinsk nödvändighet för min personliga utveckling och tillfrisknande ifrån en mycket dåligt tillstånd. Massagen har varit en del i detta hela läkande.

När man masserar en spänd muskel så lätt beskrivet, åker blodet smidigare, man slappnar av, andra delar förljer med osv. Matsmältningen kan sen fungera bättre med mera.

Nackar är en av de känsligaste punkter att ge sig på för här kan finnas gamla skador som whiplash och då ska man inte massera alls på den exakta punkten.

Men spända nackmuskler är ofta också kombinerat med ett känslotillstånd och en ond cirkel har börjat. Men man kan göra så här för eget bruk och som efter några dagars dagliga behandlingar känns lite bättre.

Duscha varmt och smörj in med ett linement, så länge man klarar av lägga sig raklång, slappna av helst utan kudde med en värmedyna som förlänger värmen på axlarna. Då kommer cirkulationen igång. Sen är ett måste under längre tid att milimeter efter milimeter tänja ut muskelpartiet så det släpper och hänger ner.

Om du förtfarande inte känner någon förändring efter 7 dagar så är det proffs som gäller. Möjligen antiinflamatorisk Gel som finns på apoteket kan vara en ide att prova några dagar först.

Något som kan vara effektivt samtidigt är att ta ett varmt fotbad som också får en att slappna av men som sagt nacke = mycket känslig och är viktigt att veta om det är skada med nerver inblandade.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav skymmning » 2010-08-13 10:23:31

När det gäller all form av kroppskontakt med andra människor så är jag ospontan som ett kylskåp. I vissa kretsar är det ju normalt att folk kramar varandra när de ses eller säger adjö. DET kommer inte av sig själv i mitt fall. Jag får tänka: "Ok, nu är det dags för avskedskramen", när jag ser att folk börjar bre ut armarna.
Vid några få tillfällen har jag upplevt att det känns helt naturligt och jag har kommit på mig själv med att ha kramat någon spontant.
Det har också hänt att jag stött på folk där signalerna gått mellan oss "här duger ett handslag fint!" Det är befriande.
När det gäller mer intim kontakt så är min partner starkt goseberoende. Det tog ett tag att lära sig att se till att det blir tid för gos i relationen. Det kommer inte av sig själv för mig, men får jag bara planera in det så funkar det fint. Det låter nog lite trist men annars blir det ju inget! Jag säger alltså till mig själv: "och nu är det gostime". Bara man kommit igång så känns det bara bra.
Försöker också bejaka de små impulser jag har. Tänker jag att det vore mysigt att dela ut en puss i nacken så är det ju bra om jag kommer till skott och verkligen klämmer dit en också. (Det handlar fortfarande om den närmaste relationen).
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Inläggav Miche » 2010-08-14 0:47:33

skymmning skrev:När det gäller mer intim kontakt så är min partner starkt goseberoende.

Fascinerande, jag verkar i stort sett vara den enda Aspisen som har ett starkt gosbehov, min fästmö (som så vitt jag vet är NT, fast idag bestämdes det att hon ska utredas) har inte alls lika stort gosbehov!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav rdos » 2010-08-14 7:50:27

Miche skrev:
skymmning skrev:När det gäller mer intim kontakt så är min partner starkt goseberoende.

Fascinerande, jag verkar i stort sett vara den enda Aspisen som har ett starkt gosbehov, min fästmö (som så vitt jag vet är NT, fast idag bestämdes det att hon ska utredas) har inte alls lika stort gosbehov!


Inte alls. Det finns flera.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DIProgan » 2010-08-14 8:12:15

rdos skrev:
Miche skrev:
skymmning skrev:När det gäller mer intim kontakt så är min partner starkt goseberoende.

Fascinerande, jag verkar i stort sett vara den enda Aspisen som har ett starkt gosbehov, min fästmö (som så vitt jag vet är NT, fast idag bestämdes det att hon ska utredas) har inte alls lika stort gosbehov!


Inte alls. Det finns flera.


+2
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Owl » 2010-08-14 8:57:43

Miche skrev:
skymmning skrev:När det gäller mer intim kontakt så är min partner starkt goseberoende.

Fascinerande, jag verkar i stort sett vara den enda Aspisen som har ett starkt gosbehov, min fästmö (som så vitt jag vet är NT, fast idag bestämdes det att hon ska utredas) har inte alls lika stort gosbehov!


Jag har AS, men ändå ett starkt "gosebehov", men kanske mer när det gäller intimitet utan sexuella anspelningar, där det inte förväntas något i gengäld.
Senast redigerad av Owl 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Owl
 
Inlägg: 560
Anslöt: 2010-03-01
Ort: Örnsköldsvik

Inläggav Pemer » 2010-08-14 11:14:33

DIProgan skrev:
rdos skrev:
Miche skrev:[quote="skymmning"]När det gäller mer intim kontakt så är min partner starkt goseberoende.

Fascinerande, jag verkar i stort sett vara den enda Aspisen som har ett starkt gosbehov, min fästmö (som så vitt jag vet är NT, fast idag bestämdes det att hon ska utredas) har inte alls lika stort gosbehov!


Inte alls. Det finns flera.


+2[/quote]

+3
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in