En varning angående neuroleptika

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-17 23:35:36

Även om en inte räcker så kanske det finns en ny kombination med färre tabletter som skulle kunna funka.

Kom över ett 10-tal Temesta och de funkar som sömnmeds för mig men antar att den sedativa effekten skulle avta med tiden. Shitt vad drogad jag blev av den. :-)006 Testade en tab 1 mg tror jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2016-01-22 19:42:24

kiddie skrev:Även om en inte räcker så kanske det finns en ny kombination med färre tabletter som skulle kunna funka.

Ja precis!
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-22 20:48:37

Ibland tycker jag läkarna är för "fega" med att testa olika saker, särskilt om man prövat massa innan. Min läkare sa ju att jag skulle ge upp att få en antidepp som funkar. Men jag gav inte upp och hittade en som är ovanlig. Det kan ju göra stor skillnad ju! Inte bara att Du har testat de populäraste alltså funkar "inget". Blir less på den inställningen. Men lätt för dem. De kan gå hem sen. Patienten blir kvar med sin sömnstörning eller depression eller vad det kan vara...

Undrar förresten varför jag skrev 2006 och inte 2016... önsketänkande att tiden ska gå långsammare?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Maggi » 2016-01-22 20:56:06

kiddie skrev:Ibland tycker jag läkarna är för "fega" med att testa olika saker, särskilt om man prövat massa innan. Min läkare sa ju att jag skulle ge upp att få en antidepp som funkar. Men jag gav inte upp och hittade en som är ovanlig. Det kan ju göra stor skillnad ju! Inte bara att Du har testat de populäraste alltså funkar "inget". Blir less på den inställningen. Men lätt för dem. De kan gå hem sen. Patienten blir kvar med sin sömnstörning eller depression eller vad det kan vara...

Undrar förresten varför jag skrev 2006 och inte 2016... önsketänkande att tiden ska gå långsammare?


Ja, vem vill inte tillbaka till 2006! :-)Happy
Men varför fick du inte prova den? Skadar väl inte att testa!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

En varning angående neuroleptika

Inläggav kiddie » 2016-01-22 21:26:58

Jag tjatade mig till att få prova den. Den funkade. Det var många år sedan nu. Varför jag inte skulle få testa? Därför att det inte gör något för läkaren om patienten dör. Finns ju så många fler patienter antar jag. De vill att man ska ge upp antar jag?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Maggi » 2016-01-22 21:58:46

kiddie skrev:Jag tjatade mig till att få prova den. Den funkade. Det var många år sedan nu. Varför jag inte skulle få testa? Därför att det inte gör något för läkaren om patienten dör. Finns ju så många fler patienter antar jag. De vill att man ska ge upp antar jag?
jaha, jag trodde att de flesta läkare VILL lyckas få patienten att måbättre, men det finns ju rötägg såklart.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

En varning angående neuroleptika

Inläggav Defekt Mupp » 2016-01-28 12:48:49

plåtmonster skrev:Var får läkarna alla dessa ideér om Risperdal?


De går på försäljningskonferenser arrangerade av företaget som säljer Risperdal. Där blir de wined, dined och 69:ed av försäljare. Sedan skriver de ut den nya mirakelmedicinen till alla sina patienter.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

En varning angående neuroleptika

Inläggav Tantaly » 2016-01-28 12:59:09

Defekt Mupp skrev:
plåtmonster skrev:Var får läkarna alla dessa ideér om Risperdal?


De går på försäljningskonferenser arrangerade av företaget som säljer Risperdal. Där blir de wined, dined och 69:ed av försäljare. Sedan skriver de ut den nya mirakelmedicinen till alla sina patienter.


Inte heller. Läkare och psykiatriker har noll intresse av läkemedelsförsäljning och marknadsföring. Man läser sig till riktlinjer för farmakologisk behandling och går på egen klinisk erfarenhet. Är själv insatt i det hela och har en nära vän som är psykiatriker.
Scientologi hör inte hemma i forum.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

En varning angående neuroleptika

Inläggav Alien » 2016-01-28 18:32:23

Jag minns när jag jobbade på sjukhus att varje fredag em var det föredrag och mat för läkarna i ett sammanträdesrum. Det var ett läkemedelsbolag som höll i det.

Hörde en läkare fråga en annan om hen inte skulle vara med. "Nej, varför skulle jag gå på den mutan?" (el nåt liknande) blev svaret. Jag som sorterade posten ibland såg också hur mycket post läkarna fick från olika läkemedelsbolag (gick säkert direkt till "rundarkivet").

Det var också en del kritik i de fall de bjöds in på konferenser/utbildning utomlands. Men man får väl hoppas att de även om de tog emot "mutan" inte betalade tillbaka med att okritiskt skriva ut recepten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En varning angående neuroleptika

Inläggav Wine » 2016-07-01 16:39:09

Alien skrev:Jag minns när jag jobbade på sjukhus att varje fredag em var det föredrag och mat för läkarna i ett sammanträdesrum. Det var ett läkemedelsbolag som höll i det.

Hörde en läkare fråga en annan om hen inte skulle vara med. "Nej, varför skulle jag gå på den mutan?" (el nåt liknande) blev svaret. Jag som sorterade posten ibland såg också hur mycket post läkarna fick från olika läkemedelsbolag (gick säkert direkt till "rundarkivet").

Det var också en del kritik i de fall de bjöds in på konferenser/utbildning utomlands. Men man får väl hoppas att de även om de tog emot "mutan" inte betalade tillbaka med att okritiskt skriva ut recepten.


Många läkare är tydligen lätta att muta, det kan räcka med en gratislunch, läkare som blir bjudna på lunch blir mer benägna att förskriva ett företags produkter:

Dagens Medicin - Gratismåltid kan styra läkemedelsval
Publicerad: 2016-06-22 12:00

Att bjudas på middag av ett läkemedelsföretag verkar räcka för att många läkare ska börja förskriva det specifika företagets läkemedelsprodukter, enligt en ny studie i Jama Internal Medicine.


Det man i studien har undersökt är förskrivningsmönstret för fyra vanliga läkemedelsklasser, läkemedel mot hjärt-kärlsjukdomar i form av exempelvis betablockerare och statiner samt preparat mot depression:

Forskarna fann att läkare som avstod gratismåltider, kopplade till marknadsföring av betablockeraren Bystolic (nebivolol), förskrev just Bystolic 3,1 procent av det totala antalet gånger som de gjorde förskrivningar av betablockerare. Motsvarande siffra var mer än fem gånger så hög, 16,7 procent, för läkare som lagt minst fyra dagar under senaste halvåret på middagar som marknadsfört Bystolic. Ett liknande mönster sågs även för resterande tre läkemedelsklasser.

Forskarna påpekar att det inte handlar om några dyra måltider heller. I genomsnitt landade kostnaden för majoriteten av middagar under 160 kronor.


I en ledarkommentar till studien skriver en redaktör på Jama Internal Medicine, professor Robert Steinbrook att läkemedelstillverkare borde sluta att skicka bjudpengar och gratismåltider till läkare i hopp om att de ska förespråka deras produkter och att de i stället borde investera mer i oberoende forskning som skulle göra större nytta för både patienter och sjukvårdsystemet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

En varning angående neuroleptika

Inläggav atoms » 2016-07-05 10:35:37

atoms -

Tre inlägg om Seroquel har flyttats till - seroquel-bra-eller-dalig-hur-tal-ni-den-t16069.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Aspergare och vården



Logga in