Om att välja boendestöd (Stockholm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav m_m_m » 2012-09-20 13:12:06

Hej,

En fråga... Jag har blivit beviljad boendestöd och har nu fått från handläggaren på kommunen (Stockholm) att jag måste välja aktör. Jag har kikat lite på kommunens jämförelsesida och undrar om det är någon som har positiva eller negativa erfarenheter av:

AB Omsorgscompagniet boendestöd
Bra Liv Sverige AB
Omsorgshuset i Stockholm AB

Tack för er hjälp :-)

Tekniker: Förtydligade rubriken.
m_m_m
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-04-08
Ort: Stockholm

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav Mjau » 2014-10-20 23:13:51

Hej!
Jag har samma dilemma som dig nu två år senare. Jag väljer mellan Bra Liv, Omsorgskompaniet och Neuropsykiatriska stödteamet.
Vad valde du till slut och hur har det gått?
Tacksam för svar :-)
Mjau
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2007-10-07
Ort: Stockholm

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav Sebbe » 2016-04-21 23:19:50

Hej! Nu, 2016, är det min tur att ställa samma fråga :)

Omsorgskompagniet
Bra Liv
Sympati

Någon som kan rekommendera någon av dessa?

Tack! :)
Sebbe
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-04-19

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav slackern » 2016-04-21 23:25:10

Inte den blekaste vad dom heter som utför mitt boendestöd, det jag vet är att dom är avknoppade från socialen att det är ett bolag som drivs utav staden.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav Mjau » 2016-04-22 0:13:37

Jag har Bra Liv och det funkar bra för mig :-) Till skillnad från tidigare, när jag hade ett annat företag, har jag nu samma person som kommer till mig båda veckodagarna jag har hjälp på. Det funkar bra med henne. Jag har bara haft vikarie nån enstaka gång när hon var sjuk och i somras när hon hade semester. Då hade jag fått träffa vikarien innan tillsammans med min ordinarie bostödjare. Jag har haft Bra Liv i ett drygt år nu.
Mjau
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2007-10-07
Ort: Stockholm

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav OddQueen » 2016-04-29 12:09:13

Jag har Omsorgscompaniet och de har ingen som helst förståelse för min Asperger. De har tagit bort en boendestödjare utan förvarning i december 2015 och idag fick jag veta att den andra får ändrat schema f o m 9:e maj. Vi vet inte vem som ersätter och det går inte att få tag på någon i ledningen. :-)Raging

Jag varnar starkt för dem även om de boendestödjare jag hittills haft har varit suveräna!

Om jag ska välja nytt får det nog bli kommunen för de har inte samma krav på vinst i företaget och kan förmodligen anpassa bättre efter våra behov. De övriga har jag ingen erfarenhet av.

Välj INTE omsorgscompaniet om du vill ha kontinuitet.
OddQueen
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2006-12-27
Ort: Stockholm

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav matgar » 2016-04-29 12:49:56

Jag har haft Omsorgscompagniet sedan 2013 och jag kan inte rekommendera det företaget.
Jag är mycket nöjd med min boendestödjare, men själva företaget har gått från ett företag som verkade bry sig om sina kunder och var flexibla till att bli sämre och sämre för varje år och numera är dumsnåla och mest bara bry sig om pengar.

Funderar rätt ofta på att försöka byta, men då jag är nöjd med boendestödjaren så avvaktar jag tillsvidare med det.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav slackern » 2016-04-29 13:04:40

OddQueen skrev:Jag har Omsorgscompaniet och de har ingen som helst förståelse för min Asperger. De har tagit bort en boendestödjare utan förvarning i december 2015 och idag fick jag veta att den andra får ändrat schema f o m 9:e maj. Vi vet inte vem som ersätter och det går inte att få tag på någon i ledningen. :-)Raging

Jag varnar starkt för dem även om de boendestödjare jag hittills haft har varit suveräna!

Om jag ska välja nytt får det nog bli kommunen för de har inte samma krav på vinst i företaget och kan förmodligen anpassa bättre efter våra behov. De övriga har jag ingen erfarenhet av.

Välj INTE omsorgscompaniet om du vill ha kontinuitet.


Har du ansökt om att få det utav din biståndshandläggare, för det är nämligen biståndshandläggarna på socialen som beslutar om du ska få boendestöd.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om att välja boendestöd (Stockholm)

Inläggav johan88 » 2016-07-04 10:17:57

Jag bytte bort OmsorgsCompagniet nyligen för att min boendestödjare sa upp sig.
Fick i samma veva reda på att den nye verksamhetschefen för boendestöd i Stockholm fick sparken efter bara fem månader för att han gjorde saker som inte sanktionerats av hans chefer.
Det kommer förmodligen ta flera år att styra upp det han ställde till med då så gott som all personal sa upp sig.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in