Seroquel - bra eller dålig? Hur tål ni den?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav marcooleo » 2011-10-29 13:47:48

KaosPrinsessa skrev:Jag hade seroquel och har aldrig mått sämre än då.
Blev fruktansvärt yr, väldigt illamående och trots att jag åt s lite att jag fick dropp och sånt skit gick jag upp 30 kg i vikt.
Den förstörde även tillverkningen av vita blodkroppar för mig (vilket blev permanent förstörd men är bättre än då jag tog själva medicinen).
Dessutom så blev jag konstig personlighetsmässig. Blev mer impulsiv, ångslig och ibland liksom psykosaktig (fast ingen riktigt psykos.)
Tog 700 mg men märkte av bieffekterna redan vid 200 mg men läkarna vägrade låta mig sluta.

Dock är ju seroquel precis som alla mediciner väldigt personligt hur man reagerar, men ingen av de jag känner som har tagit den har fått bra reaktioner av den.

Tack KaosPrinsessa. Det blir tvärstopp för mig vad gäller den medicinen nu.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-29 15:26:00

marcooleo skrev:Tack KaosPrinsessa. Det blir tvärstopp för mig vad gäller den medicinen nu.

Behöver ju inte bli för dig som det blev för mig. Det där med vita blodkropparna är tydligen väldigt ovanligt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav kemisten » 2011-11-28 22:19:23

Neuroleptika mot sömnsvårigheter??? Till och med en snaps då och då borde vara bättre...

Jag har själv sett hur personer som ätit neuroleptika under många år kan bli. Vankande nervöst fram och tillbaka i väntrummet, alternativt fingrandes på mössan. Kunde inte vara still mer än 3 sekunder (jag räknade). Måste vara fruktansvärt. Tillståndet kallas akatisi, och är en av de vanligaste effekterna av neuroleptika.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-29 1:29:22

Min erfarenhet av seqoulel var en markant hunger & viktöking likaså vid zyprexa som tidigare nämts och jag märkte ingen markant skillnad vart mestadels avtrubbad
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-29 21:17:39

kemisten skrev:Vankande nervöst fram och tillbaka i väntrummet, alternativt fingrandes på mössan. Kunde inte vara still mer än 3 sekunder (jag räknade). Måste vara fruktansvärt. Tillståndet kallas akatisi, och är en av de vanligaste effekterna av neuroleptika.

OffTopic: Hehe sådan är jag ändå, utan långvarig användning av neuroleptika :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav 12312qw » 2011-12-11 19:01:01

Jag har haft seroquel i 2år nu, varierat mellan 300mg-75mg som lägst. Bäst mår jag på 100mg till natten. Jag får det mot oro och ångest.

Mitt liv har förbättrats väldigt sen jag började med seroguel, jag har jämnare humör och är inte lika orolig. Jag sover bra men är inte överdrivet trött, har inga biverkningar.
12312qw
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2009-02-13

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav Juggernawt » 2012-01-10 8:57:56

Fick Seroquel utskrivet vid senaste besöket då jag testat de flesta andra medikamenter under de senaste 10 åren. Konstigt nog nämnde inte doktorn att de flesta ökar i vikt och riskerna för att utveckla diabetes ökar markant vid användning. Då jag i dagsläget redan har problem med övervikt och gränsar till diabetes så tycker jag det är väldigt konstigt att man inte informeras om detta.

Att jag fick Seroquel mot insomningssvårigheter tycker jag också är väldigt konstigt då jag tidigare haft Stilnoct som funkat jättebra (tar inte sömnmedel ofta, bara då jag absolut har något jag måste vara utsövd till nästa dag - möten, läkartider, tandläkare osv.).
Har därför inte ens hämtat ut receptet utan kommer nog att gå till husläkare för att få Stilnoct igen.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav Tokhet » 2012-01-11 3:07:55

Sammelsurium skrev:Jag fick en lågdos, 25 mg, Seroquel utskrivet för användning mot sömnproblem vid behov.

Effekterna på mig var att jag blev otroligt trött och seg, vilket väl får anses positivt i sammanhanget. Jag sov som en död efter att ha ätit Seroquel. Däremot så hängde tröttheten med under större delen av dagen efter, både kroppsligt och psykiskt. Som vid en rejäl baksmälla.

Jag försökte komma komma runt detta genom att lägga intaget tidigare på kvällen, men det innebar att jag satt och halvsov från sen eftermiddag till läggdags så jag slutade äta medicinen efter att ha testat ett tiotal gånger.

Enligt läkaren som skrev receptet ska Seroquel ha olika effekt beroende på vilken dos man tar. Kanske är bieffekterna annorlunda om man tar högre doser av andra skäl än sömnproblem.



Jag går på Seroquel just nu och har EXAKT samma problem/gjort samma saker som Sammelsurium

Har själv VÄLDIGT stora sömnproblem och försöker lista ut om det är värt att sova en natt och inte kunna göra nåt dagen efter eller vara uppe hela nätter i streck.
Tokhet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-11

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav oneofthekind » 2013-07-29 16:49:39

oneofthekind
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-07-29

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-29 17:01:23

Jag fick för ett år sedan Seroquel utskrivet mot sömnbesvär. Under en knapp veckas tid cirka ökade jag enligt instruktionen från 200 mg i dosökningar om 200 mg per sömnlöst dygn tills jag somnade dag 4 på 800 mg. Dock vaknade jag på MIVA så den var inte riktigt lämplig för mig. Sedan dess har jag hållit mig till Nitrazepam 10 mg vilken för just mig är den perfekta sömnmedicinen. Seroquel är utan tvivel den allra sämsta medicinen jag har tagit.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav marcooleo » 2013-07-29 17:04:06

Den är ruskigt effektiv mot ångest och grubblerier. Tröttheten försvinner efter ca 1 veckas användande. Jag tar inte Seroquel regelbundet, men när jag är i en kris som nu så hjälper den mig oerhört mycket, som en livlina kan man säga
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav Musik » 2013-07-31 17:08:20

Jag har haft Seroquel i tre år cirka. Som stämningsstabiliserande och mot sömnbesvär. Funkar helt ok för mig :-)Happy 300 mg.

Ska dock sluta med den.
Musik
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-07-15

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav Flinta » 2013-08-02 12:15:02

Det finns ju - så som jag förstått det - både seroquel depot-tabletter (som ska verka hela dagen/dygnet) och vanliga seroquel-tabletter som tas till natten för att man ska kunna sova.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav marcooleo » 2013-08-02 12:54:52

Jag har depottabletter, de måste jag tugga till en sörja som jag sväljer innan sänggående, gör jag inte det är jag konstant trött dagen efter, har inte orkat be om vanliga seroquel och jag använder dem bara vid behov, tror inte det är bra för vare sig kropp eller psyke att använda dem varje dag
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

En varning angående neuroleptika

Inläggav alixha » 2016-07-01 13:27:59

Ska börja på Seroquel, har förstått att många går upp i vikt och då jag redan är en liten tjockis så undrar jag om det finns något för att motverka ytterligare viktuppgång på grund av Seroquel?
Hjälper det med vanlig träning och så eller är det 8 timmar om dagen på gymmet som gäller?

Blir man bara mer hungrig så man äter oftare?
Vet inte hur Seroquel funkar så jag vet inte riktigt varför man kan gå upp i vikt?

atoms -

Detta inlägg (+ de två efterföljande) har avdelats från En varning angående neuroleptika
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

En varning angående neuroleptika

Inläggav slackern » 2016-07-01 14:26:08

alixha skrev:Ska börja på Seroquel, har förstått att många går upp i vikt och då jag redan är en liten tjockis så undrar jag om det finns något för att motverka ytterligare viktuppgång på grund av Seroquel?
Hjälper det med vanlig träning och så eller är det 8 timmar om dagen på gymmet som gäller?

Blir man bara mer hungrig så man äter oftare?
Vet inte hur Seroquel funkar så jag vet inte riktigt varför man kan gå upp i vikt?


Jag antar att du ska ta det på kvällen innan du går och lägger dig? När du tar medicinen blir du både sömnig och hungrig direkt efter att du har tagit medicinen så strunta i att vräka i dig mat innan du går och lägger dig så är aptiten som vanligt under dagen.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav alixha » 2016-07-01 17:47:07

slackern skrev:
alixha skrev:Ska börja på Seroquel, har förstått att många går upp i vikt och då jag redan är en liten tjockis så undrar jag om det finns något för att motverka ytterligare viktuppgång på grund av Seroquel?
Hjälper det med vanlig träning och så eller är det 8 timmar om dagen på gymmet som gäller?

Blir man bara mer hungrig så man äter oftare?
Vet inte hur Seroquel funkar så jag vet inte riktigt varför man kan gå upp i vikt?


Jag antar att du ska ta det på kvällen innan du går och lägger dig? När du tar medicinen blir du både sömnig och hungrig direkt efter att du har tagit medicinen så strunta i att vräka i dig mat innan du går och lägger dig så är aptiten som vanligt under dagen.


Ja, innan jag lägger mig.
Jag har haft Seroquel en gång innan för några år sedan men jag har absolut INGET minne av hur det var.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in