Erfarenhet av meditation

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenhet av meditation

Inläggav rapchic » 2016-06-07 16:07:47

Själv mediterar jag lite då och då och jag ser positiv effekt problemet är att jag är dålig på meditera regelbundet så jag gör knappt alls framsteg i meditationen.

Idag testade jag gående meditation däremot och jag tror det kan fixa rastlösheten jag kan känna då jag ska meditera.

Jag tror också att många med AS (och andra problem för den delen) skulle må bättre av att meditera och tänkte att andra här inne kanske mediterar och kan tipsa om hur man kan meditera (för man måste ju hitta nått som passar en själv så det gäller ju att testa olika).

Så, vad är dina erfarenheter av meditation? Vilka typer av meditation har du testat? Hjälper det din AS och följdproblem eller funkar det inte för dig?

(Ja, jag vet att det finns en tråd om mindfullness men nu var det just meditation jag undrar över därför gör jag en egen tråd).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Erfarenhet av meditation

Inläggav slackern » 2016-06-07 16:30:04

rapchic skrev:(Ja, jag vet att det finns en tråd om mindfullness men nu var det just meditation jag undrar över därför gör jag en egen tråd).


Fast mindfulness är ju meditation där dom har skalat bort allt det religiösa, om man inte är troende zen buddist så tror jag mindfulness är rätt väg att gå.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenhet av meditation

Inläggav rapchic » 2016-06-07 17:07:05

slackern skrev:
rapchic skrev:(Ja, jag vet att det finns en tråd om mindfullness men nu var det just meditation jag undrar över därför gör jag en egen tråd).


Fast mindfulness är ju meditation där dom har skalat bort allt det religiösa, om man inte är troende zen buddist så tror jag mindfulness är rätt väg att gå.


Meditation behöver inte vara religiöst dessutom kan mindfullness vara annat än meditation också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Erfarenhet av meditation

Inläggav Hettan » 2016-06-22 2:46:54

Jag mediterar på så vis att jag sätter mig ner, och jag fokuserar på någonting som jag kan känna uppskattning för. Kan vara känslan av mina händer, någonting vackert, en målning kanske som du har i ditt rum. Bygger på uppskattningen kanske lite innan jag sätter mig ner och mediterar om det känns nödvändigt. Känner uppskattning för mina händer, känner uppskattning för det jag känner uppskattning för helt enkelt. Inga krav på vad du ska göra eller inte. Bara uppskatta vad du kan känna uppskattning för. Sen när du byggt upp det, så kommer det sköta sig av sig självt. Du kommer komma till en punkt där din nivå av glädje har nått en punkt där den ej accelererar längre. Grattis. Du har mediterat färdigt. Du behöver inte sitta där mer. Du har nu släppt på motståndet som du påsamlat dig. Du är vaken.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Erfarenhet av meditation

Inläggav Baba Jaga » 2016-06-23 18:56:54

Jag har testat Transcendental Meditation (TM) på 70-talet och ACEM-meditation på 80-talet och fortfarande.
Det är i princip samma teknik, men TM innehöll en hel del indiskt flum som ACEM senare spolade.
Man får ett mantra: ett eller två korta ord som inte ger några associationer. Sen blundar man och fokuserar på mantrat, låter det fylla hjärnan. Upprepar det tyst i tanken i lugn takt.
Emellanåt tappar man bort sitt mantra och börjar tänka på vardagsgrejor i stället. När man märker det fokuserar man igen.
20 minuter är ett lagom meditationspass.
Jag mediterar inte regelbundet men tar till det om jag är stressad. (Det finns seriösa medicinska studier som visar att det bl.a. sänker blodtrycket.) Det får mig att slappna av, och framför allt får det min hjärna att sakta in och vila en stund när den snurrar som en skenande karusell.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Erfarenhet av meditation

Inläggav Geastrum » 2016-06-27 22:06:54

Jag lärde mig Zenmeditation 1995. Jag gillar den meditationsformen för att den är strikt och avskalad. Acem började jag med 2010. Försöker åka på minst ett veckolångt meditationsretreat varje år.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in